Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik een tweede IP range gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:01
Ik heb van tevoren de 'Howto' gelezen, maar heb het idee dat mijn vraag van een andere aard is, dus daarom een nieuw topic.

Ik woon tijdelijk in een bijbouw van een woonhuis. In het woonhuis is een KPN Expedia box met daarin dus 4 LAN poorten. In één van die poorten zit een kabel naar de bijbouw waar ik zit. Als ik die kabel in mijn pc druk, dan heb ik prima internet op die PC, maar......

Ik zit dan in hetzelfde IP bereik als alle andere apparaten aan die KPN box. Ik zie ook al die andere apparaten als ik mijn netwerkoverzicht kijk. Dit wil ik dus niet eigenlijk. Het liefste zou ik willen dat mijn eigen netwerkje heb in die bijbouw met mijn PC, NAS, Mediapeler, etc., waarin onbekenden dus niet zomaar kunnen meekijken. Ik dacht dat ik 'gewoon' een router (D-Link 868) kon aansluiten op die kabel en daarin een ander IP bereik aangeven dan de KPN box. Maar dit lukt me dus niet, en ik begin me sterk af te vragen of het überhaubt kan. Ik had deze guide gebruikt, maar al ik het letterlijk opvolg, dan werkt het niet.

Zou iemand me kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het instellen. Het probleem is dat ik op google kan zoeken tot ik een ons weeg, maar ik gebruik dan blijkbaar niet de juiste zoektermen. :?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Googleterm: Vlan

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het kan heel makkelijk met je extra router. Volg geen ingewikkelde handleidingen op internet, maar sluit deze gewoon aan op je netwerkkabel zoals je deze normaalgesproken aan zou sluiten en in zou stellen als deze aan een modem hangt. Dus alle instellingen op standaard, en op de WAN aansluiting sluit je de netwerkkabel aan die naar de experiabox gaat. Je kan verder gewoon de handleiding van je router volgen.
Het enige waar je op moet letten is dat je de IP range in je 2e router op een andere IP range instelt als de IP range van de experiabox.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Wat is dat nu weer voor een rotantwoord... Weet je zelf wel hoe vlans werken?

TS, je hebt een goede handleiding gevolgd, maar helaas de verkeerde. Jij wil een apart netwerk waar anderen niet aan kunnen? Steek dan de inkomende kabel toch in de wan poort en zet dhcp terug aan (en de wifi op een verschillend ssid)

• henk99
E-Vix schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:02:
Het kan heel makkelijk met je extra router. Volg geen ingewikkelde handleidingen op internet, maar sluit deze gewoon aan op je netwerkkabel zoals je deze normaalgesproken aan zou sluiten en in zou stellen als deze aan een modem hangt. Dus alle instellingen op standaard, en op de WAN aansluiting sluit je de netwerkkabel aan die naar de experiabox gaat. Je kan verder gewoon de handleiding van je router volgen.
Het enige waar je op moet letten is dat je de IP range in je 2e router op een andere IP range instelt als de IP range van de experiabox.
Dit is als het ware zoals die guide beschrijft en dat heb ik ook gedaan, maar ik krijg geen internet op mijn PC. De router geeft aan dat internet is (zeg ik dat zo goed?) door een groen wereldbolletje op de voorkant. Er gaat een kabel naar mijn PC, maar geen internet. Als ik de troubleshooter draai in W7, dan komt er ook geen oplossing. Ik heb overigens ook nog een andere router geprobeerd die de huisbaas nog had liggen (Linksys), maar ook daarmee krijg ik het niet voor elkaar. Ik heb beide routers echt gereset, zodat ik met een schone lei begin. Ik krijg vanuit het woonhuis IP's uitgedeeld in de standaard 192.168.1.1-100 range. In de bijbouw probeer ik 192.168.178.1-100 te maken. Die 178 mag ook een ander getal zijn uiteraard.

Kan er ook iets in de PC verkeerd ingesteld staan? Ik snap niet waarom de kabel rechtstreeks in de PC wel werkt, maar via de router in de bijbouw niet meer. Ik dacht ook dat het niet moeilijk zou moeten zijn... 8)7

• henk99
TS, je hebt een goede handleiding gevolgd, maar helaas de verkeerde. Jij wil een apart netwerk waar anderen niet aan kunnen? Steek dan de inkomende kabel toch in de wan poort en zet dhcp terug aan (en de wifi op een verschillend ssid)
Dat is precies wat ik ook dacht en wat ik ook geprobeerd heb. Maar bij 2 verschillende routers dus niet werkend krijg. Ik heb het overigens niet alleen over draadloos hoor. Ik wil de PC graag bedraad in dit netwerk hebben. Maar dat even terzijde.

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:16
Ik denk dat er instellingen fout staan in je 2de router.

Experia box niets op aanpassen.

2de Router WAN poort voorzien van
IP adres : 192.168.1.200
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: IP adres van Experia box

2de Router LAN op DHCP zetten met een andere range dan je Experia Box bijvoorbeeld 192.168.2.1-100

Als dit niet werk post dan even wat plaatjes van je router instellingen en tevens ook die van de experia box.

Edit: misschien handig om je experiabox even uit en aan te zetten. Misschien houdt deze om mysterieuze wijze nog instellingen vast....

[ Voor 28% gewijzigd door Quadradial op 04-06-2014 11:26 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

E-Vix schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:02:
Dit kan wel, maar dan krijg je double NAT. Dat kan problemen op leveren met verbindingen..
Daarom is de VLAN optie beter, alleen ondersteund de experia box dat niet waardoor dit eigenlijk al grotendeels weg valt.

Heb je ADSL of Glas van KPN? Indien je glas hebt kun je de experiabox vervangen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Double NAT hoeft niet perse problemen op te leveren. Sterker nog, de kans is groot dat dit gewoon goed werkt als je geen al te gekke dingen doet.

• henk99
Quadradial schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:17:
Ik denk dat er instellingen fout staan in je 2de router.

Experia box niets op aanpassen.

2de Router WAN poort voorzien van
IP adres : 192.168.1.200
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: IP adres van Experia box

2de Router LAN op DHCP zetten met een andere range dan je Experia Box bijvoorbeeld 192.168.2.1-100

Als dit niet werk post dan even wat plaatjes van je router instellingen en tevens ook die van de experia box.

Edit: misschien handig om je experiabox even uit en aan te zetten. Misschien houdt deze om mysterieuze wijze nog instellingen vast....
Ik ga dit morgen nog eens proberen (vandaag lukt helaas niet).

• henk99
ShadowAS1 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:22:
[...]

Dit kan wel, maar dan krijg je double NAT. Dat kan problemen op leveren met verbindingen..
Daarom is de VLAN optie beter, alleen ondersteund de experia box dat niet waardoor dit eigenlijk al grotendeels weg valt.

Heb je ADSL of Glas van KPN? Indien je glas hebt kun je de experiabox vervangen.
Het gaat om ADSL, maar ik heb geen invloed op wat mijn huisbaas in zijn meterkast heeft staan. Ik kan dus niets zomaar vervangen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het hoort inderdaad zo simpel te zijn als jouw eigen router met de WAN-poort aan te sluiten op de Experia-box. Vervolgens moet je gaan troubleshooten :)

- Welke router gebruik je? Heb je deze volgens de handleiding van de fabrikant gereset naar factory defaults?
- Wat zegt ipconfig /all op je PC?
- Kom je in de webinterface van je eigen router?
- Wat denkt deze router dat hij voor ip-adressen heeft aan de WAN-kant?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• henk99
Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:38:
Het hoort inderdaad zo simpel te zijn als jouw eigen router met de WAN-poort aan te sluiten op de Experia-box. Vervolgens moet je gaan troubleshooten :)
- Welke router gebruik je? Heb je deze volgens de handleiding van de fabrikant gereset naar factory defaults?
Het is een D-Link 868 (maar heb ook een oudere Linksys getest) en idd volgens de handleiding gereset. Ik kom na het opstarten ook in een kale wizzard terecht die alles nog moet configureren, dus de reset lijkt mij goed te gaan.
- Wat zegt ipconfig /all op je PC?
Nog niet bekeken
- Kom je in de webinterface van je eigen router?
Ja, met 192.168.0.1 kom ik daar gewoon in
- Wat denkt deze router dat hij voor ip-adressen heeft aan de WAN-kant?
Hij krijgt netjes een IP van de Expria box. Ik dacht 192.168.1.90 en als DNS ziet hij 192.168.1.254 en dat is de IP van de Experia box

• Paul
  • Nu online
Dat is hoopgevend :) Als vervolgens je PC als gateway en als DNS-server 192.168.0.1 heeft en zelf ook een adres heeft of krijgt dat begint met 192.168.0 dan zou het dus in principe al moeten werken.

Volgende stap is de routering en DNS bekijken.
Wat geeft dan een 'tracert -d 8.8.8.8'* Paul en wat zegt 'nslookup www.tweakers.net' :)

* Paul Als je wilt kun je de laatste paar cijfers van het eerste adres dat niet met een 10 begint eruit halen. Waarschijnlijk (je geeft aan KPN te hebben) is dit een adres uit de reeks 86.88 t/m 86.95 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• henk99
Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:56:
Dat is hoopgevend :) Als vervolgens je PC als gateway en als DNS-server 192.168.0.1 heeft en zelf ook een adres heeft of krijgt dat begint met 192.168.0 dan zou het dus in principe al moeten werken.

Volgende stap is de routering en DNS bekijken.
Wat geeft dan een 'tracert -d 8.8.8.8'* henk99 en wat zegt 'nslookup www.tweakers.net' :)

* henk99 Als je wilt kun je de laatste paar cijfers van het eerste adres dat niet met een 10 begint eruit halen. Waarschijnlijk (je geeft aan KPN te hebben) is dit een adres uit de reeks 86.88 t/m 86.95 :)
Sorry Paul, nu ben je me bijna helemaal kwijt.. :?

Ik check dat van de Gateway en mijn eigen adres in ipconfig /all toch?

Dat laatste wat je zegt over die KPN reeks volg ik helemaal niet. Kun je dat wat meer uitleggen?

• Paul
  • Nu online
Je eigen adres, je gatewayadres en je dns-servers check je inderdaad met
ipconfig /all

tracert -d 8.8.8.8
geeft aan welke routers je allemaal tegenkomt onderweg naar de DNS-server van Google. Welk IP je daarvoor precies gebruikt is niet echt van belang, dit is er eentje die makkelijk te onthouden is en waarvan ik weet dat deze reageert op ping, vandaar dat ik 8.8.8.8 gekozen heb :)

Omdat je daar alle routers langs ziet komen zie je ook de eerste router van je provider, wat ons informatie kan geven over jou :) Vandaar dat men vaak dat adres wegpoetst voordat men het online zet, uit angst dat we je gaan aanvallen of zo. In de praktijk kan ik echter erg weinig met dat adres dus je kunt het ook gewoon laten staan.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• henk99
Thanks Paul. Ik ga het morgen proberen!

• Quadradial
@paul
Laat hem eerst nou eens zijn config posten voordat je hem allerlei dingen laat proberen die (nog) niet nodig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 04-06-2014 16:06 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Paul
  • Nu online
...dat heb ik gedaan en daar is nog geen definitief antwoord op, maar uit de antwoorden die verder zijn gekomen kun je al wel een paar stappen meer nemen. Henk kan inloggen op zijn eigen router, over dat deel hoef ik dus al niet meer te beginnen / kan ik uitsluiten. Ik moet nog steeds weten wat zijn computer denkt dat de gateway en DNS-server zijn maar al die goed staan dan zijn de volgende paar stappen al omschreven. Staan die fout dan is er al aangegeven wat het wel moet zijn :)

Tussen iedere stap een dag moeten wachten schiet niet echt op :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Quadradial
Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:27:
...dat heb ik gedaan en daar is nog geen definitief antwoord op, maar uit de antwoorden die verder zijn gekomen kun je al wel een paar stappen meer nemen. Henk kan inloggen op zijn eigen router, over dat deel hoef ik dus al niet meer te beginnen / kan ik uitsluiten. Ik moet nog steeds weten wat zijn computer denkt dat de gateway en DNS-server zijn maar al die goed staan dan zijn de volgende paar stappen al omschreven. Staan die fout dan is er al aangegeven wat het wel moet zijn :)

Tussen iedere stap een dag moeten wachten schiet niet echt op :P
True ik zat daar ook al aan te denken, maar je kan men goed gek maken door ze (te veel) informatie te geven waardoor ze misschien niet alle stappen netjes doorlopen. (iets met bomen en bos)

• henk99
Sorry mannen voor de late respons..haha
Ik was niet thuis dus kon er niet verder mee gaan. In de tussentijd is er al veel gebeurd en inmiddels werkt het goed. De huiseigenaar bleef problemen houden en heeft de KPN weer gebeld. Zijn experia box was uit 2007, dus al een oud beestje. De KPN heeft een nieuwe gestuurd en die heeft hij al aangesloten en dat werkte meteen goed. Ik heb daarna 's avonds mijn deel weer geprobeerd en toen werkte het meteen. Binnen 10 minuten was het goed. Ik denk dus dat ik op zich niets verkeerd deed, maar dat de experia box wellicht het probleem was om welke reden dan ook.
Ik ben in ieder geval blij dat het nu werkt en dat ik toch niet helemaal gek ben ;-)

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de grote hoeveelheid hulp die jullie zo snel boden!!
Pagina: 1