Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 22:23

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
ik weet niet of dit het goede sub forum is maar wist even niet waar ik het anders kon plaatsen.

ik heb thuis een fileserver met 13 2tb disks(DATA) en 2 150gig disks(os)
nu zoek ik een nieuw OS voor deze server omdat de huidige install van freebsd niet goed samen werkt met mijn RAID card ( http://www.adaptec.com/en.../raid/sas_raid/sas-51645/ )
het liefst had ik de schijven in jbod gezet i.s.m. zfs, maar dat gaat niet aangezien er geen drivers zijn voor freebsd 9.2.

nu zat ik te kijken naar een ander alternatief maar dat is lastig, het liefst zou ik een os hebben waar ik de drives in kan beheren en dus niet via de raidkaart zelf

ik zat eerst te kijken naar windows home server maar die is niet meer gesuport, maar deze had zo ver ik weet wel de mogelijkheid om drives aan elkaar te koppelen via de os zelf.
uit eindelijk wil ik ook mijn 2tb drives willen vervangen door nieuwe 4tb drives en dit zou ik graag willen doen zonder dataverlies
dit zou moeten lukken door elke keer 1 schijf uit de "RAID" te halen en vervolgens een nieuwe er aan toe te voegen (mits er genoeg ruimte is op de rest van de schijven om de 1e schijf op te vangen)
alle DATA drives zouden in stripe mode komen te staat dit omdat ik op dit moment meer storage belangrijker vind dan reduntensie, alle data is namelijk te vervangen.
ook weet ik niet of windows goed omgaat met een 20tb partitie en misschien later een 40tb partitie
over de data die er nu op staat, die is met op dit moment gebackuped naar meerdere pc's zodat ik de server kan wipen if needed

even samengevat wat ik zoek:

een OS die werkt met mijn RAIDkaart
een OS waar ik drives mee kan beheren ipv via de raidkaarts bios
een OS waar ik later drives kan vervangen door grotere
een OS die makkelijk te beheren is (via web of applicatie)
een OS die om kan gaan met de grote van de partitie (20tb en later 40tb)

ik hoop dat jullie iets weten vragen kan je gerust stellen

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Weet je zeker dat er geen FreeBSD-drivers zijn? Je kaart staat op http://www.freebsd.org/re...ENT/hardware/support.html en op de website van Adaptec staat ook dat het ding onder FreeBSD zou moeten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 04-06-2014 10:05 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
hij werkt tot 8.2 aleen die verzies van bvb freenas of zfsguru worden niet meer ondersteund.
en als ik een nieuwe verzie van die ossen instaleer kan hij mijn jbod schijven niet meer vinden

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bovenstaande URL noemt idd ondersteuning voor de current FreeBSD. Maar de driver op de Adaptec-site noemt max. FreeBSD v8.*. Als ik het goed begrijp werkt die driver niet meer op v9.*?
edit:
Ja dus

http://www.adaptec.com/en.../raid/sas_raid/sas-51645/ geeft een opsomming van alle ondersteunde OS'en. Vwb de Windows-varianten is het goed om te weten wat je budget is. Met een RAID-kaart van 1k en 15HDD's is dat vast niet nul, maar wat wel?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
in principe is er geen budget, de hardware heb ik allemaal al. (de server draait al een tijd aleen vroeger met RAID 5 op kaart niveau en dat is lastig uit te berijden)
misschien dat ik een os moet kopen maar daar zal het voor nu bij ophouden

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Is het geen idee om je huidige RAID kaart te vervangen (en eventueel verkopen?) voor één of meerdere simpele raidkaarten die ondersteund worden in i.c.m. ZFS?

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
heb ik ook aan zitten denken, alleen er zijn niet veel raid cards die 16 schijven aan kunnen en goedkoop genoeg zijn.
voor deze kaart zou ik als ik een beetje geluk heb nog maar 400 voor kunnen krijgen maar denk niet eens dat ik dat er voor kan krijgen

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je geen ruimte voor meerdere raid controllers?

Zelf heb ben ik bezig geweest met ZFS via een Intel RAID Controller SASUC8I voor 100,-. Hierop kon ik dacht ik 8-10 disken op kwijt.

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
het liefst zou ik deze hardware behouden, dit aangezien ik niet heel ruim zit met geld en ik heb deze kaart al is voor 3 weken te koop aangeboden waar ik 0 reacties op kwamen

als er echt geen andere optie is wil ik het wel weer proberen maar als het niet hoefd liever niet

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat ik uit dat verhaal niet helemaal duidelijk krijg.
staat er nu data op die schijven die behouden moet worden.
En zo ja in welk (raid) formaat ?

Je roept OS, maar afgezien van je eis van drivers voor die kaart. is dit alles niet OS afhankelijk. Meer van het file/raid systeem je voor kiest

Dat terzijde is Raid 0/jbod met 13 schijven is russische roulette spelen op een behoorlijk hoog niveau .
Als er 1 disk enkele problemen geeft ben je AL je data kwijt !

Mag ik je eens een alternatief aandragen ?
Ik zelf draai een server met 14 disken, aangezien dit een complete mix 1Tb tot 4Tb schijven zijn is raid0/1/5/10 uitgesloten.

Ik gebruik nu de storage pooling folder functie van flexraid.
Dat houd ik dat ik een aantal drives met series heb, een aantal schijven met films en een aantal met een mix daarvan (+nog enkele andere dirs met zut). alle schujven hebben gewoon 1 partitie per disk.
Flexraid presenteert dat vervolgens als een extra drive waarin al die schijven zijn samengevoegd zoals ik dat wil. Dus bv ik heb 1 dir movies, met daarin alle films die op alle drives staan. Als je dat een een beetje handig inricht kun je gewoon disk voor disk vullen zonder te hoeven omkijken wat waar staat.

Voordeel daarvan is :
-Het draait gewoon onder windows.
-Flexibel. Er verandert niets aan je partitie structuur. alles blijft gewoon 1 disk met 1 NTFS partitie, dus uitbreiden is niet meer dan alle data van 1 disk naar de nieuwe kopieren, oude eruithalen en de nieuwe weer dezelfde driveletter geven als de oude. geen migratie/rebuild of niks.
-Veiliger. Je hebt weliswaar nog steeds geen redundancy. maar als er 1 disk uitvalt blijft de schade ook beperkt tot die ene disk.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
heuveltje schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:57:
Wat ik uit dat verhaal niet helemaal duidelijk krijg.
staat er nu data op die schijven die behouden moet worden.
En zo ja in welk (raid) formaat ?

--de data die er nu op staat is is gebackuped dus wipen is geen probleem, draai nu geen raid maar jbod

Je roept OS, maar afgezien van je eis van drivers voor die kaart. is dit alles niet OS afhankelijk. Meer van het file/raid systeem je voor kiest

Dat terzijde is Raid 0/jbod met 13 schijven is russische roulette spelen op een behoorlijk hoog niveau .
Als er 1 disk enkele problemen geeft ben je AL je data kwijt !

--het probleem van alle data weg is geen probleem alles is weer terug te krijgen (belangrijke data staat op een apparte nas)

Mag ik je eens een alternatief aandragen ?
Ik zelf draai een server met 14 disken, aangezien dit een complete mix 1Tb tot 4Tb schijven zijn is raid0/1/5/10 uitgesloten.

Ik gebruik nu de storage pooling folder functie van flexraid.
Dat houd ik dat ik een aantal drives met series heb, een aantal schijven met films en een aantal met een mix daarvan (+nog enkele andere dirs met zut). alle schujven hebben gewoon 1 partitie per disk.
Flexraid presenteert dat vervolgens als een extra drive waarin al die schijven zijn samengevoegd zoals ik dat wil. Dus bv ik heb 1 dir movies, met daarin alle films die op alle drives staan. Als je dat een een beetje handig inricht kun je gewoon disk voor disk vullen zonder te hoeven omkijken wat waar staat.

--ziet windows dit nogsteeds als 1 schijf? aangezien ik niet meerdere films en/of series mappen zou willen mijn series is op dit moment al 3 tb dus te groot voor op 1 schijf

Voordeel daarvan is :
-Het draait gewoon onder windows.
-Flexibel. Er verandert niets aan je partitie structuur. alles blijft gewoon 1 disk met 1 NTFS partitie, dus uitbreiden is niet meer dan alle data van 1 disk naar de nieuwe kopieren, oude eruithalen en de nieuwe weer dezelfde driveletter geven als de oude. geen migratie/rebuild of niks.
-Veiliger. Je hebt weliswaar nog steeds geen redundancy. maar als er 1 disk uitvalt blijft de schade ook beperkt tot die ene disk.
andwoorden op je vragen in de quote hier boven

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:07

TheVMaster

Moderator WOS
Zou Windows Server 2012 niet een optie kunnen zijn? Die gaat ook met name door het Storage Pool concept goed om met grote partities en ondersteund ook JBOD : http://blogs.technet.com/...ualization-explained.aspx

Gebruik het zelf in mijn omgeving ook...heb nu een Storage Pool die bestaat uit 2 x 4 TB en 3 x 3 TB disken. Binnen die Storage Pool kun je overigens virtuele disken aanmaken en per disk kun je dan aangeven of hij Simple, Mirror of Parity moet zijn....

Ohww..en het beheer van je server doe je natuurlijk via de mooie Server Manager. Een console voor het beheer van al je Windows (2012 R2) servers....

[ Voor 28% gewijzigd door TheVMaster op 04-06-2014 11:58 ]

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
ik zal is probeeren of de jbod drives gezien worden door windows server 2012 gezien de drivers voor me raidkaart aleen tot server 2008 gaan.
het ziet er namelijk wel naar uit naar iets dat ik zoek.
anders moet ik namelijk al mijn schijven in RAID 0 los zetten(dus elke drive apart) dan worden ze wel gezien aleen het doet niet de performes ten goede

kan je hier ook drives uit een pool halen en dan vervangen door bvb een grotere schijf?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ja, maar.....het is niet rechtermuis remove disk....en dan disk vervangen. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, maar om eerlijk te zijn kan ik er mee leven. Ik maak dan namelijk een nieuwe virtuele disk aan binnen de pool (sluit de 'te kleine disk' even uit) en dan move ik alle files van de ene virtuele disk naar de andere...dan kan je de disk wel verwijderen ( je moet dus altijd wel voldoende vrije ruimte hebben :()...en dan de nieuwe toevoegen. Het is zeg maar Storage Pool 1.0....dat wordt vast nog verbeterd, maar ja..lastig is het wel..

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:06
kakashi schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:26:
misschien dat ik een os moet kopen maar daar zal het voor nu bij ophouden
Dat kost ook al snel 80 euro voor 8 Home of 300 euro voor Server Essentials.

Als je echter 2x http://www.ebay.com/itm/N...Cards&hash=item2333d92a37 koopt ben je (zelfs als je geen 'offer' maakt voor 170 euro klaar. 170 euro moet wel te krijgen zijn voor een 20-poort hardware RAID-controller op Ebay / Marktplaats / V&A :)

Vervolgens kun je op de oude manier verder met FreeNAS / FreeBSD en kun je toch ZFS gebruiken. 13 disks is wel redelijk ongunstig voor ZFS (dat wil graag een macht van twee aan dataschijven). Bij 10 schijven zijn er 2 opties die je 16 GB opleveren (2x4+1 en 1x8+2), bij 11 schijven komt daar 1x8+3 bij, maar pas bij 15 schijven ga je er op vooruit (3x4+1) (of 18 schijven voor 3x4+2). Als performance je niet zo heel boeiend is (kost je 20% of zo, even uit de losse pols) dan kun je uiteraard ook gewoon 1x10+3 of 1x11+2 gebruiken :)

Mijn data privé durf ik nog wel op een 4+1 van 4 TB-schijven te zetten aangezien het ofwel backups, ofwel vervangbare data is, maar die overweging moet iedereen voor zichzelf maken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

kakashi schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:40:
[...]

ziet windows dit nogsteeds als 1 schijf? aangezien ik niet meerdere films en/of series mappen zou willen mijn series is op dit moment al 3 tb dus te groot voor op 1 schijf

antwoorden op je vragen in de quote hier boven
kortweg ja :
Windows ziet dit 2 keer.
13 keer een losse schijf. (Die je mocht je dat wenst ook allemaal kunt verbergen)
en 1 keer een schijf met de gecombineerde inhoud van die 13 schijven.

BV als je op de "combi schijf " van mijn server kijkt zie je maar 3 directory's
Overig (waarin ik dan weer verschillende andere schijven en directory's in gemount heb)
Films (wat in het echt iets van 10 TB verdeeld over 4 schijven is)
Series (wat in het echt iets van 13 TB verdeeld over 6 schijven is)

Die laatste 2 folders zijn dus gewoon een echte "merge" niet met losse subdirs ofzo.
TheVMaster schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:55:
Zou Windows Server 2012 niet een optie kunnen zijn? Die gaat ook met name door het Storage Pool concept goed om met grote partities en ondersteund ook JBOD : http://blogs.technet.com/...ualization-explained.aspx

Gebruik het zelf in mijn omgeving ook...heb nu een Storage Pool die bestaat uit 2 x 4 TB en 3 x 3 TB disken. Binnen die Storage Pool kun je overigens virtuele disken aanmaken en per disk kun je dan aangeven of hij Simple, Mirror of Parity moet zijn....

Ohww..en het beheer van je server doe je natuurlijk via de mooie Server Manager. Een console voor het beheer van al je Windows (2012 R2) servers....
Klinkt ook wel interessant, maar is het nog wel zo dat als er dan 1 disk van die 3 crasht je nog steeds alles op die pool kwijt bent ? Das

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
heuveltje schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:26:
[...]

Klinkt ook wel interessant, maar is het nog wel zo dat als er dan 1 disk van die 3 crasht je nog steeds alles op die pool kwijt bent ? Das
Neuh....in die pool (die JBOD) configureer je dus verschillende virtuele disks. Als je een virtuele disk als mirror of parity disk configureerd, dan staan er op de verschillende fysieke disken (in je pool) dus altijd minimaal 2 kopieen van je data, dus bij het crashen van een disk (en hoe meer disken je pool heeft hoe meer disken er gebruikt kunnen worden voor kopieen....dus hoe meer disken er kunnen crashen zonder verlies van data van die virtuele disken) heb je nog gewoon een kopie van je data...en kun je de defecte disk dus vervangen.

Alleen de data die op een Simple virtuele disk staat ben je kwijt als een van je disken uit de pool defect gaat.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Maar als ik 13 virtuele disken (elk bestaande uit 1 disk) toevoeg aan die jbod. En er crasht er 1, kan ik de rest dan wel gewoon aan ?
1 disk aan data kwijt vind ik niet zo'n ramp, alles weg wel !

en ik heb geloof ik 4 verschillende maten disken in men server, dus dat word lastig kwa pariteit.

• Xiphalon
  • Laatst online: 28-11 16:59
Stop met denken in disks disks en disks :)

In Windows Storage Services heet dat disks, pools, virtual disks en volumes.

Een aantal disks (dat is zo'n ding van 2,5 of 3,5 inch wat je door het raam kan gooien) worden samen in een storage pool gezet. Hiermee heb je dus 1 grote bak met ruimte.
Die ruimte kan je indelen in virtuele disks, waarbij je per virtuele disk een redundantie-optie kan aangeven, dat kunnen zijn:
  • Simple: Geen redundantie, dus bij het uitvallen van een disk *kan* er dataverlies optreden, uiteraard moet er dan wel data van de virtuele disk op die schijf staan;
  • Parity: Er worden dan, afhankelijk van het aantal disks, 1 of 2 pariteitsblokken gemaakt, waardoor er 1 of 2 disks kunnen uitvallen zonder dat deze virtuele disk kapot gaat.
  • Mirror: Alle gegevens worden dan dubbel of drievoudig opgeslagen, waardoor er ook 1 of 2 disks kunnen uitvallen zonder dat de virtuele disk kapot gaat.
De mirror optie kan een stuk sneller zijn dan de parity optie, maar kost wel meer ruimte.

En op die virtuele disks maak je dan weer volumes aan, dat zijn gewoon je driveletters zoals je ze herkent :)

Een van de handige opties is dat je de virtuele disks groter kan maken dan je fysieke vrije ruimte, dan kan je later zonder veel problemen, als de ruimte echt is gebruikt, extra disks toevoegen zonder dat je de boel hoeft te formatteren.

Uiteraard kan je ook een disk verwijderen uit een pool, kwestie van rechts klikken en 'verwijder disk' kiezen, Windows haalt dan de schijf leeg (voor zover nodig) en dan kan je hem verwijderen, en eventueel vervangen door een nieuwe die je dan weer toevoegt.

[ Voor 21% gewijzigd door Xiphalon op 05-06-2014 09:36 ]

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
darkmage schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:32:
[....mooi verhaal....]

Uiteraard kan je ook een disk verwijderen uit een pool, kwestie van rechts klikken en 'verwijder disk' kiezen, Windows haalt dan de schijf leeg (voor zover nodig) en dan kan je hem verwijderen, en eventueel vervangen door een nieuwe die je dan weer toevoegt.
Eh....ik moet eerlijk zeggen dat ik daar toch wat moeite mee heb, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :+ Als je namelijk een disk wilt verwijderen die onderdeel is van een simple virtuele disk....dan gaat dat niet werken, althans bij mij niet....

• Xiphalon
  • Laatst online: 28-11 16:59
Als je genoeg ruimte hebt in je pool om die gegevens te laten verplaatsen, moet het geen probleem zijn.

Uiteraard moet je wel eerst Windows de boel laten verplaatsen voor je de schijf fysiek verwijdert :p

*Edit*: Moet je maar eerst testen voor je blaat :+

Dat wil inderdaad niet met simple virtuele disks... Naja, die moet je ook niet willen gebruiken :)

[ Voor 61% gewijzigd door Xiphalon op 05-06-2014 09:48 ]

• kakashi

kakashi

respect my authoritah

Topicstarter
zoals het er nu naar uit ziet ga ik het proberen met windows server 2012 ik zag dat ik een 180day trial kan aanvragen dus dat ga ik proberen
als het is wat ik zoek dan spaar ik wel wat geld bij elkaar en koop ik een licentie als het niks is ga ik kijken naar nieuwe raid cards en ga ik weer terug naar freebsd met zfs
Pagina: 1