Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-07 10:57
Bij Shell in Moerdijk woedt dinsdagavond een grote brand. Ook is er een explosie geweest. Dat meldt de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant.
Grote brand met explosie bij Shell Moerdijk
Foto: NU.nl/Peter Goedhart
Over de oorzaak en over eventuele gewonden is nog niets bekend, aldus een voorlichter tegen NU.nl.

De brand is opgeschaald naar grip 2 omdat deze mogelijk gevolgend heeft voor de omgeving, de brandweer blust met schuim om verdere verpreiding van de brand te voorkomen.

Volgens Omroep Brabant was er kilometers vanuit de verte een vuurbal te zien. Ook waren in de omgeving twee grote knallen te horen. Mensen in de omgeving zeggen dat ze deuren hoorden klapperen of aan een aardschok dachten.
Het is nog niet duidelijk wat er exact gebeurd is. Het is zeer druk rondom het industrieterrein. De brand trekt veel bekijks van omstanders. Het onderdeel van de instalatie dat in brand staat lag enige tijd stil voor onderhoud.
Meldingen van ontploffingen komen onder meer uit Bleiswijk, Delft, Zevenbergen, Lekkerkerk en Klundert.
Het Shellcomplex ligt aan de Chemieweg in Moerdijk. Aan de andere kant van het industrieterrein is het terrein waar begin 2011 een enorme brand woedde bij Chemie Pack. Het bedrijf ging volledig in vlammen op. Het water en de bodem raakten ernstig vervuild.
Verschillende explosies waarvan in een straal van 60 km trillingen te voelen waren.

volgens 112 meldingen is de situatie al opgeschaald naar grip 2 3

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BpPBmgCCIAA8aBy.jpg

update:

[ Voor 15% gewijzigd door White_Collar op 04-06-2014 00:37 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:11

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Voor de laatste informatie vanuit de veiligheidsregio zelf

https://twitter.com/VRMWB

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 19:57

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindpower
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 23:25
Omroep Brabant komt zo snel mogelijk met live uitzending op radio en tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 16:22
Brienenoordbrug is ook weer stuk, dus Rijnmond moet omrijden. RTV Rijnmond staat al tijden op een bevroren frame. Tot zover de crisiszender hier.

NOS Knevel&Brinkt lekker verder. :X

Hier klapperde ook een deur overigens.

Gelukkig geen vermisten en gewonden net op RTL nieuws.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
Het is inmiddels opgeschaald naar grip 3
PRIO 1 GRIP 3 SHELL HAVEN 450 CHEMIEWEG 25 MOERDIJK (1129) BR OMS OPENBAAR MELDSYSTEEM (INC: 05) (ONTPLOFFING: ) (OGS ONGEVAL GEVAARLIJKE STOFFEN: ) (TRAUMAHELI) (ZEER GROTE BRAND!)

[ Voor 71% gewijzigd door White_Collar op 03-06-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-07 16:42
Ik ging net naar bed en mijn oren klapte dicht na de klap.
Een minuut later trilde alles nog.
Ik woon redelijk in de buurt.
Ik heb de ramen maar dicht gedaan.
Het schijnt tussen twee shifts gebeurd te zijn dus hopelijk geen doden en gewonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 16:22
We hebben allerlei rampenplannen, maar de rampenzender (Omroep Brabant) is druk bezig met reclames en nu braaf het weerbericht.

Niet te geloven eigenlijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:57

Fiber

Beaches are for storming.

Señor Sjon schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:44:
[...]

Gelukkig geen vermisten en gewonden net op RTL nieuws.
Omroep Brabant is er live bij op de radio...:
http://www.omroepbrabant.nl/Portal.aspx?type=radio

Laatste bericht was dat er tot nu toe geen slachtoffers gemeld worden en dat het vuur minder lijkt te worden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:58
Die zijn waarschijnlijk ook nog onderweg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
Nos gaat zo beginnen met een live uitzending op nederland 1:

http://www.npo.nl/live/nederland-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:59
Buurman werkt er, maar is gelukkig veilig thuis bij zijn gezin. Zouden overigens geen slachtoffers zijn.

Zo op ned1 nieuws erover.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 03-06-2014 23:56 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mindpower
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-03 23:25
Ramen en deuren moeten dicht blijven in Moerdijk. Omroep Brabant heeft een liveblog waar je ook vragen kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Er zou morgen (vandaag) ook een boek uitkomen over de brand bij Chemie Pack...

http://www.rijnmond.nl/ni...it-over-brand-chemie-pack

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
toch gewonden gevallen aldus twitter van de trauma heli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16
.

[ Voor 99% gewijzigd door TheUninvited op 05-11-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

White_Collar schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:37:
toch gewonden gevallen aldus twitter van de trauma heli
Twee tot vier licht gewonden volgens de radio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Niet online
onvoorstelbaar dat de alarmsirene gewoon niet afgaat op dat moment waarom hebben we in godsnaam die dingen???

Edit: voor meer informatie moet je maar een twitter account volgen 8)7

Burgemeester ook zo ethylbenzeen kan geen schade aanrichten sorry maar volgens mij kan deze stof nog steeds de lever en nieren zeer ernstig beschadigen :X

[ Voor 55% gewijzigd door bobsquad op 04-06-2014 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 00:10
Hangt allemaal van de concentratie af, hoe je ermee in contact komt, hoe lang, etc. Daarnaast wanneer ethylbenzeen aan het fikken is, komt niet die stof in de lucht maar de verbrandingsproducten.

Op de meetstations bij Moerdijk zijn niet eens extreme waarden te zien. http://www.brabantluchtmeet.net/Default.ltr.aspx Denk dat het dus wel meeviel.

edit: recentste meetwaarden zijn van 23u nu. Morgen nog maar eens kijken op http://www.brabantluchtmeet.net/Online.aspx?ST_ID=4;9;GRAPH

[ Voor 16% gewijzigd door Atomsk op 04-06-2014 01:48 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fiber schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 00:24:
Er zou morgen (vandaag) ook een boek uitkomen over de brand bij Chemie Pack...

http://www.rijnmond.nl/ni...it-over-brand-chemie-pack
En vandaag is landelijke Shell veiligheidsdag. De ironie.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tell me about it, ik woon er 20 km vandaan (Roosendaal) en zat rechtop in bed vanwege de knal...

Dacht eerst dat er wat auto's elkaar onzacht gekust hadden (gebeurt wel vaker) hier voor mijn appartement. Loop ff naar het raam om te zien of wat ik zie, niks te zien. Dus ik weer terug naar bed, hoor ik de tweede mega-explosie....

Echt, leek wel of we gebombardeerd werden zeg. Meteen een flinke vuurbal erachteraan...

Gelukkig schijnen er geen schadelijke stoffen vrijgekoment te zijn (hoewel het dan wel raar is dat ze adviseerden ramen en deuren gesloten te houden, waarom, als er toch niks schadelijks vrijkomt??), maar toch.

Affakkelen bij Shell Moerdijk is niks bijzonders, die steekvlam zie je wel vaker, maar dit was wel redelijk zout te noemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368013

Ach de stijging in NOX-waarde is ook niet schadelijk, toch burgemeester? [/sarcasm]
Die stijging is overigens duidelijk te zien vanaf 03:00 op de link die eerder is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 08:27
Ik snap niet dat mensen in delft iets hebben gevoeld :s
Was tot 2:10 wakker en ik heb niks gemerkt in Schiedam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 368013 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:01:
Ach de stijging in NOX-waarde is ook niet schadelijk, toch burgemeester? [/sarcasm]
Het mag ondertussen toch duidelijk zijn dat er na elke grote ramp een persbericht volgt waarin gezegd wordt dat er geen enkel gevaar is voor de volksgezondheid...
Zoals bij die Chemie Pack brand. Okee, je kan het 80 km verderop ruiken, maar er is geen enkel gevaar... Ik snap niet waarom brandweerlui nog maskers dragen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 07:36

artificial_sun

Mazda Rx7

De reactor stond stil (al een tijd) dus de gevaarlijke stoffen zullen wel restanten zijn geweest in de reactor en/of omliggende delen.

In Breda heb ik niets gevoeld (maar als ik terug denk heb ik wel iets gehoord, maar dat leek gewoon iets buiten te zijn)

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Uit de liveblog over de Shell Moerdijkramp:
7.33 - In een van de grondmonsters die genomen zijn na de brand in Moerdijk zijn zware metalen gevonden. Dat meldt brandweer Zuid-Holland Zuid via Twitter. De brandweer raadt mensen aan om hun handen te wassen met zeep als ze roetdeeltjes hebben aangeraakt en hun schoenen te vegen voordat ze naar binnen gaan. ​
We worden óf voorgelogen, óf ze weten zelf niet waar ze het over hebben. Er waren immers geen schadelijke stoffen vrijgekomen volgens een eerder bericht van de bandweer, maar nu vinden ze toch zware metalen (die over het algemeen toch als vrij schadelijk voor de gezondheid gezien worden).... wat is het nu, heren?

Om 10:30 overigens een personferentie over de ramp vanuit het gemeentehuis, zal live te volgen zijn op Omroep Brabant.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:20:
[...]

Het mag ondertussen toch duidelijk zijn dat er na elke grote ramp een persbericht volgt waarin gezegd wordt dat er geen enkel gevaar is voor de volksgezondheid...
Zoals bij die Chemie Pack brand. Okee, je kan het 80 km verderop ruiken, maar er is geen enkel gevaar... Ik snap niet waarom brandweerlui nog maskers dragen :X
Dat dus. Een beetje wensdenken volgens mij. Zolang er niets gemeten of gevonden is is er per definitie niks aan de hand. Ook al zegt gezond verstand anders.
Een maand of wat geleden is hier een bedrijfshal uit de jaren 60 afgebrand. Iedereen stond er omheen te kijken (je kwam tot zo'n 50 meter), de roetdeeltjes en onverbrande stukken dak kwamen naar beneden. Nee, totaal niet gevaarlijk voor de volksgezondheid.
Een dag later kwamen ze tot de conclusie dat er asbest in het dak zat (no shit, jaren 60, asbest in het dak. Wat een verrassing) en mochten de mensen in een wijk tot 500 meter van de brandhaard 2 dagen het huis niet uit omdat de omgeving schoongemaakt moest worden. 8)7

Ik kan me er iets bij indenken dat ze geen paniek willen veroorzaken, maar op deze manier maken de verschillende instanties zichzelf gewoon ongeloofwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Zware metalen mn reet! Als die brandweerman gewoon zn werk doet een niet loopt te twitteren.

Als ze die monsters gisteren genomen hadden hadden ze ook schadelijke stoffen gevonden. Er zitten daar chemie bedrijven die met de beste wil van de wereld alles beveiligen, maar je kunt niet alles tegen houden. En daarbij zullen de resten van Chemiepack ook nog wel meetbaar zijn.

Ik loop liever na een brand over industrieterrein Moerdijk dan dat ik normaal door de Antwerpse havens rijd met de auto. Daar zie je de gele rook uit de schoorstenen komen een hangen er misselijkmakende dampen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
M'n buurman is gewoon weer naar het werk bij Shell, het zal dus allemaal wel meevallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

martinusz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:44:
M'n buurman is gewoon weer naar het werk bij Shell, het zal dus allemaal wel meevallen :)
Right... enkele uren tot een dag na "Chemiepack" werd er ook al weer gewerkt bij direct ernaast gelegen bedrijven, ondanks de neerslag van troep daar (die op dit moment nog steeds maar voor een deel is opgeruimd!).

Viel "Chemiepack" ook mee dan?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik hoop maar dat dit nieuws snel overwaait( pun intended _O- ) want bedrijven als de Shell verdienen dit soort negatief nieuws niet. Veiligheid en milieu zijn hier zo belangrijk en op persoonlijke overtredingen van de regels staan vrij heftige straffen, (dan kun je beter dronken achter het stuur door een wijk racen, daar staan lagere straffen op) Ik verwacht dat dit dan ook een zeer trurige samenloop van omstandigheden is.

Verder hoop ik snel meer nieuws te hebben. Als ik iets hoor wat ik mag delen horen jullie het.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik weet niet wat je bedoelt met "bedrijven als de Shell". Ik neem aan dat Chemiepak daar niet onder valt?
Daarbij was dit tijdens onderhoud. Wordt dat door de Shell uitgevoerd of worden daar derden voor ingehuurd? Want als je daar een soort van Chemiepak voor inhuurt die hun ISO9001 certificaat ook alleen maar heeft omdat ze gedocumenteerd slecht zijn dan heb je nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

artificial_sun schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:07:
Ik hoop maar dat dit nieuws snel overwaait( pun intended _O- ) want bedrijven als de Shell verdienen dit soort negatief nieuws niet. Veiligheid en milieu zijn hier zo belangrijk
Right... ik snap dat je dit namens je werkgever schrijft (eigen belangen enzo), maar erg kloppen doet het niet helemaal, je verbloemt het nodige ;)

Shell Moerdijk begaat best wel eens milieuovertredingen, ze worden daar ook af en toe voor beboet (voorbeeld 1, voorbeeld 2) en ze zijn in de regio ook niet echt onomstreden enzo.... er vind bijvoorbeeld regelmatig geluidsoverlast plaats van affakkelen enzo.

Eerste foto van de schade van de ramp van gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BpRCW-pCQAAY6ri.jpg:large

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
wildhagen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 08:48:
[...]

Right... enkele uren tot een dag na "Chemiepack" werd er ook al weer gewerkt bij direct ernaast gelegen bedrijven, ondanks de neerslag van troep daar (die op dit moment nog steeds maar voor een deel is opgeruimd!).

Viel "Chemiepack" ook mee dan?
Waarom vergelijken met een andere ramp, ander bedrijf en andere vloeistof? :?
Met deze redenatie is elk auto ongeluk een dodelijk ongeluk.

Als het giftig was stuurt Shell echt niet z'n eigen mensen weer aan het werk. Dat de grond eronder vervuilt is lijkt mij logisch, maar dat betekent nog niet dat er gevaar moet zijn.

Of speelt de brandweer met mensenlevens door een gebied vrij te geven waar schadelijke stoffen in de lucht zouden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

wildhagen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:13:
Right... ik snap dat je dit namens je werkgever schrijft (eigen belangen enzo), maar erg kloppen doet het niet helemaal, je verbloemt het nodige ;)
Ik spreek niet vanuit mijn werkgever maar, ik ben inderdaat wel bevooroordeeld. Ik werk voor vele chemie bedrijven in NL en BE en ik kom heel wat tegen. Ook op het gebied van processveilgheid. En de grote chemie in NL heeft zijn zaakjes goed op orde (Shell, BP, Q8, Unimills, Dupont). De wat kleinere bedrijven kunnen of willen niet voldoen aan alle regels en normen.

En een milieu overtreding is niet altijd te voorkomen, maar ik ken bedrijven waar de milieu-overtredings-vrij-teller niet boven de 30 dagen komt.

Inleners zijn inderdaat vaak een groot probleem, dat is iets wat ik vaak live meemaak (ja ik ben ook vaak inlener). Ik merk het vooral aan de Call-outs 's nacht en in het weekend. Ze hebben niet genoeg "hart voor de zaak" waardoor ze ingeleend worden, en dat is ook logisch.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:18
[...]

Omdat brandweerlui een stuk vaker in aanraking komen met deeltjes.

Laat ik voorop stellen, bij iedere brand komen gevaarlijke stoffen vrij, echter de concentratie ervan is vaak onschadelijk voor de mensen. Tenzij je er vaak/vaker mee in aanraking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik snap niet waarom brandweerlui nog maskers dragen :X
- Als een brandweer een brand komt bestrijden bij een bedrijf welke ook chemische stoffen hebben dan weten ze niet of die stoffen ook inderdaad zijn vrijgekomen. Uit veiligheid zetten dus een masker op.
- Als een brandweer bij een brand komt waar veel rook bij vrijkomt zetten ook maskers op uit veiligheid dat die rook niet in hun luchtwegen komt.
- Als een brandweer bij een brand komt ontstaan door een ontploffing of waar ontploffingsgevaar nog heerst dan wordt ook het masker opgezet. Mocht namelijk de ontploffing wel (of nog een keer) plaatsvinden, dan is iig het gezicht beschermd tegen rondvliegende brokken/deeltjes.

Vandaar dat masker. ;)

Btw. Mijn halve familie woont in Moerdijk/Klundert/Zevenbergen. Ze hebben nauwlijks last gehad van de ontploffing. Zoals het nieuws al aangeeft waren er wel wat trillingen merkbaar. Familie heeft uit voorzorg de ramen en deuren gesloten gehouden voor de nacht. Verder geen problemen gehoord nog.

[ Voor 15% gewijzigd door Zeror op 04-06-2014 10:40 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Laatst online: 16-07 18:24

dlmh

Lo-Fi

Zeror schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:36:
[...]

- Als een brandweer een brand komt bestrijden bij een bedrijf welke ook chemische stoffen hebben dan weten ze niet of die stoffen ook inderdaad zijn vrijgekomen. Uit veiligheid zetten dus een masker op.
- Als een brandweer bij een brand komt waar veel rook bij vrijkomt zetten ook maskers op uit veiligheid dat die rook niet in hun luchtwegen komt.
- Als een brandweer bij een brand komt ontstaan door een ontploffing of waar ontploffingsgevaar nog heerst dan wordt ook het masker opgezet. Mocht namelijk de ontploffing wel (of nog een keer) plaatsvinden, dan is iig het gezicht beschermd tegen rondvliegende brokken/deeltjes.

Vandaar dat masker. ;)

Btw. Mijn halve familie woont in Moerdijk/Klundert/Zevenbergen. Ze hebben nauwlijks last gehad van de ontploffing. Zoals het nieuws al aangeeft waren er wel wat trillingen merkbaar. Familie heeft uit voorzorg de ramen en deuren gesloten gehouden voor de nacht. Verder geen problemen gehoord nog.
Ik denk eerlijk gezegd dat zijn opmerking sarcastisch bedoeld is als ik zo de toon lees van de eerste twee regels.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Mooie hete brand geweest. Goede verbranding en hoge pluimstijging. Niet verbrande gevaarlijke stoffen zijn in de atmosfeer verdunt tot niet gevaarlijke concentraties. Geen ernstige neerslag van extreem vuile rook of roet. Geen direct gevaar voor de volksgezondheid. Dus om die reden in de vr's ZHZ en RR geen GRIP-situaties. (met Chemiepack was dat anders, in incident gebied GRIP2, effect gebieden ZHZ en RR beide GRIP4) Brabant heeft GRIP 3 gehad ivm ondersteuning uit andere regio's. (oa specialisten uit de Botlek en crashtenders van verschillende vliegbases)

Enige slordige is eigenlijk het versturen van een NL-alert zonder ondersteuning van oa het luchtalarm en geluidswagens. Als dat niet nodig is is een NL-Alert ook niet nodig.

De bewoners van het dorp Moerdijk zelf hoeven zich helemaal niet druk te maken, de raffinaderij ligt km's van het dorp vandaan, geïsoleerd op een immens industriegebied. En de wind was ook niet in het minst ongunstig.

De classificatie 'ramp' vind ik ook erg overdreven. Geen ernstig persoonlijk letsel, geen enorm effectgebied enz.

Een brand die oa ivm het object zo snel zo groot word opgeschaald is niet uniek. Een raffinaderij is een erg goed controleerbare omgeving. Het direct afsluiten van leidingen is een enorme luxe bij dit soort incidenten. Itt bijvoorbeeld branden in gebouwen zijn dit soort brander enorm hoed te controleren en beheersen. Dat blijkt ook wel aan de relatief kostte periode dat de brand echt hevig woedde. Dat was bij Chemiepack heel anders.

[ Voor 22% gewijzigd door warhamstr op 04-06-2014 17:59 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 17-07 15:35
Wel vaker gedacht dat er iets goed mis was bij Shell Moerdijk maar bleek het gewoon een "normale" affakkeling te zijn...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Shell en Affakkelen

Wat ik wel erg slecht vind is dat niemand informatie kan geven over de troep die uit de lucht is komen vallen en in het weiland ligt. Als je de gemeente belt dan moet je erbij uit de buurt blijven en mocht je toch in aanraking komen jezelf goed wassen en afspoelen.

Eigenlijk zelfde verhaal als destijds met Chemie-Pack; zou niets aan de hand zijn maar desondanks wel een ziek paard een paar dagen na de brand.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Metingen en analyses zijn niet altijd direct tot resultaat om te zetten. Ik zit in dat vak en er kan best veel snel maar op CSI snelheid (3 minuten of zo), vergeet het maar. Vandaar dat het mij ook verbaasde om vanmorgen erg vroeg al aangegeven te zien dat er zware metalen zijn gevonden en meteen de conclusie eraan verbonden dat het door de brand kwam. Dan zie ik ook graag de nulmeting om dat te bevestigen.

Nu weet ik niet waarin (berichten zijn onduidelijk en/of spreken elkaar tegen), maar ieder grondmonster bevat metalen. Ook die uit een willekeurige tuin en helemaal op een industrieterrein. Het is pas een nuttige opmerking als het gaat om bijvoorbeeld zwarte lijst stoffen, die zijn doorgaans bij geringe concentraties al minder bevorderlijk voor de gezondheid. Maar zo'n containeropmerking als in de pers naar voren komt is niet serieus te nemen.

Ga maar uit dat roetdeeltjes altijd schadelijk zijn. Het zijn immers verbrandingsresten en afhankelijk van wat er is verband zitten er sporen in van bijvoorbeeld metalen, PAK's, dioxines, asbest etc. Ik zie dan ook meer in een algemeen advies om roetdeeltjes die bij een brand zijn vrijgekomen altijd te beschouwen als ongezond en contact ermee te vermijden. Zelfs bij een woningbrand.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Dank, eindelijk iemand die met verstand van zaken reageert. Op mijn werk hadden we het ook al over het feit dat er maar zo veel mogelijk nieuws wordt gemaakt met halve info, echt irritant

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Ik vind het maar raar hoor. Altijd na zo'n gebeurtenis is het na een halve minuut: "Nee hoor, er is echt geen gevaar voor de gezondheid." Weten ze goed snel altijd. En ik ben geen expert, maar ethylbenzeen klinkt niet gezond. Benzeen zelf is in elk geval flink kankerverwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
461943 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:25:
Ik vind het maar raar hoor. Altijd na zo'n gebeurtenis is het na een halve minuut: "Nee hoor, er is echt geen gevaar voor de gezondheid." Weten ze goed snel altijd. En ik ben geen expert, maar ethylbenzeen klinkt niet gezond. Benzeen zelf is in elk geval flink kankerverwekkend.
Nee, maar dat is nu ook juist het probleem. Veel mensen hebben geen verstand van chemie en denken dat het net zo werkt als met knikkers: meng je rode en groene knikkers door elkaar, of gooi je ze in kokend water, dan blijven het gewoon rode en groene knikkers. Dus als de rode knikkers "gevaarlijk" zijn, dan blijven ze dat natuurlijk.

Bij chemische stoffen die mengen of verbranden kunnen er echter reacties optreden waardoor één of meerdere stoffen onstaan met heel andere eigenschappen, die totaal niet te vergelijken zijn met de uitgangsstoffen. Voor de doorsnee burger is zoiets echter onacceptabel. Moet je die uitzending v/d keuringsdienst van waarde maar eens terugkijken waar het gaat over mandarijnen uit blik. Die journalist flipte zowat toen hij ontdekte dat de schil met zoutzuur wordt opgelost en het zoutzuur vervolgens met loog wordt geneutraliseerd tot water. :)

Ethylbenzeen is zeker niet gezond, maar wanneer het volledig verbrand, is er niet zoveel aan de hand.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Atomsk schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:43:
[...]

Nee, maar dat is nu ook juist het probleem. Veel mensen hebben geen verstand van chemie en denken dat het net zo werkt als met knikkers: meng je rode en groene knikkers door elkaar, of gooi je ze in kokend water, dan blijven het gewoon rode en groene knikkers. Dus als de rode knikkers "gevaarlijk" zijn, dan blijven ze dat natuurlijk.

Bij chemische stoffen die mengen of verbranden kunnen er echter reacties optreden waardoor één of meerdere stoffen onstaan met heel andere eigenschappen, die totaal niet te vergelijken zijn met de uitgangsstoffen. Voor de doorsnee burger is zoiets echter onacceptabel. Moet je die uitzending v/d keuringsdienst van waarde maar eens terugkijken waar het gaat over mandarijnen uit blik. Die journalist flipte zowat toen hij ontdekte dat de schil met zoutzuur wordt opgelost en het zoutzuur vervolgens met loog wordt geneutraliseerd tot water. :)

Ethylbenzeen is zeker niet gezond, maar wanneer het volledig verbrand, is er niet zoveel aan de hand.
Uiteraard, maar er wordt hier met grote speculatie gereageerd, maar vanuit mijn oogpunt lijkt het niet meer dan een grote vuurbal op een terrein gescheiden van woongebieden, niks aan de hand dus, buiten eventuele reacties die gevormd zouden kunnen worden in dat vat, want dat weten we gewoonweg niet.

Het is toch geen Tsjernobyl? Explosies komen wel vaker voor, en dit is meer spektakel dan daadwerkelijk desastreus voor de wereldbevolking, ik vind het heel erg voor die 2 gewonden en natuurlijk shell zelf, maar die komen er wel bovenop! (die 2 zijn toch al thuis of niet?).

Misschien is mijn reactie totaal irrelevant aan hoe andere mensen dit ervaren maar wat ik in ieder geval ook irritant vind is het on-complete nieuws, daarom dacht ik: ik kijk eens hier 8)

Offtopic: C6H5CH2CH3, flinke formule, of niet? Ben niet zo scheikundig aangelegd :X

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ja, maar die mannen van de keuringsdienst van waarde doen zich ook altijd dom voor. Ze doen alsof ze niets weten, niets begrijpen en niets kunnen accepteren.

Maar ook daarom is het zo vreemd dat overheden vrijwel altijd beginnen met "geen gevaar voor de volksgezondheid" terwijl je op je klompen kunt aanvoelen dat je dat zo snel tijdens de brand niet kunt zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik ben het er zeker mee eens dat de overheden niet te snel moeten roepen.

Mijn inziens zou de reactie moeten zijn:
- luchtalarm in directe omgeving en dichtbij in de windrichting
- NL-Alert in zelfde regio met de text: "Brand industie gebied Moerdijk. Onbekend of er schadelijke stoffen vrij komen. Houd ramen gesloten"
- Verder berichtgeven op radio en tv, en dan graag feiten en niet roepen dat er iets wel of niet is. Zeggen dat iets nog niet bepaald of te bepalen is is ook geen misdaad. "We hebben nog geen relevante meetgegevens, maar vanwege de lokatie van de brand adviseren we u de ramen gesloten te houden. Er is geen rede tot paniek. De brandhaard is ver van bewoonde gebieden"

Dat zou mij meer gerust stellen dan roepen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is, maar dat er ethylbenzeen brand en er zware metalen in grondmonsters zijn gevonden, en we toch maar ramen moeten sluiten. Daar heb je als leek toch niets aan :?

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
Het probleem met dergelijke "rampen" is ook dat er zoveel instanties bij betrokken zijn. Coördinator X kan bepalen dat het wel meevalt met de risico's, maar daar hoeft de dichtstbijzijnde burgemeester zich niets van aan te trekken. Die kan gewoon een noodverordening afkondigen en iedereen naar binnen sturen met ramen en deuren gesloten.

Daarnaast moet je het niet moeilijker maken dan nodig. Voor de bevolking in Moerdijk was er geen gevaar, maar je moet natuurlijk niet richting de brand gaan rijden om er zo dicht mogelijk bij te komen "omdat het toch niet gevaarlijk is".

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

[...]

Dat geloof ik allemaal best, maar het is net die laatste zin waar ik nog eens over na zat te denken. Zolang het vuur maar heet genoeg word vallen de moleculen uit elkaar tot elementen ( toch? Dat meen ik geleerd te hebben.) Maar wanneer is het heet genoeg daarvoor? Was dit vuur heet genoeg, lang genoeg? Is al dat ethylbenzeen wel verbrand? Ik weet overigens ook dat stoffen na een reactie compleet anders kunnen zijn ( zie de manier waarom salmiak gemaakt word) maar dan alsnog neemt dat het onveilig gevoel niet weg, en dat word niet bevorderd doordat iedereen gelijk roept "Maar het is niet gevaarlijk hoor!"
artificial_sun schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:43:
Ik ben het er zeker mee eens dat de overheden niet te snel moeten roepen.

Mijn inziens zou de reactie moeten zijn:
- luchtalarm in directe omgeving en dichtbij in de windrichting
- NL-Alert in zelfde regio met de text: "Brand industie gebied Moerdijk. Onbekend of er schadelijke stoffen vrij komen. Houd ramen gesloten"
- Verder berichtgeven op radio en tv, en dan graag feiten en niet roepen dat er iets wel of niet is. Zeggen dat iets nog niet bepaald of te bepalen is is ook geen misdaad. "We hebben nog geen relevante meetgegevens, maar vanwege de lokatie van de brand adviseren we u de ramen gesloten te houden. Er is geen rede tot paniek. De brandhaard is ver van bewoonde gebieden"

Dat zou mij meer gerust stellen dan roepen dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is, maar dat er ethylbenzeen brand en er zware metalen in grondmonsters zijn gevonden, en we toch maar ramen moeten sluiten. Daar heb je als leek toch niets aan :?
Inderdaad. Ik vind gewoon dat er altijd zo makkelijk geroepen word dat er niks aan de hand is. Bij een boerderijbrand bijvoorbeeld, dan lees je wel eens dit: "Er is asbest gevonden op kilometers van de brand, maar volgens een woordvoerder is er geen gevaar voor de volksgezondheid" of iets in die trant. Sorry hoor, maar dat is net wat te makkelijk. Ja, asbest is relatief ongevaarlijk, je moet er veel van binnenkrijgen, het is willekeurig, enzovoorts. Maar dat betekent niet dat het niks doet- het is nog steeds kankerverwekkend. Er is een reden dat er niet meer mee gebouwd word in de meer ontwikkelde landen.
Pagina: 1