Upgrade GTX 460 -> GTX 760?

Pagina: 1
Acties:

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Hallo dames en kinders :)

Mijn systeem ziet er momenteel als volgt uit:
Moederbord: GA-870A-UD3 (rev 2.0, dus socket AM3!)
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
RAM: 4 GB GEIL DDR3 1333
Videokaart: N460GTX CYCLONE 1GD5/OC
Opslag: Samsung 840 EVO SSD

Even de speerpunten in mijn overwegingen:
- Het moederbord heeft een AM3 socket, de CPU upgraden heeft dus relatief weinig nut gezien de 955 BE redelijk aan de top zit wat betreft AM3 processoren op socket AM3
- Het moederbord heeft enkel een PCI-E 16x 2.0 slot, geen 3.0.

Wat ik wil bereiken:
Mijn 460GTX begint zijn jaren te tonen en is aan een upgrade toe. Ik wil hem graag vervangen met een recenter (NVIDIA) model. Om nog wat extra jaren uit het beestje te slepen.

Feitelijk wil ik met deze upgrade de tijd overbruggen tot zaken als hardware beeld-synchronisatie de standaard zijn.

Mijn vraag aan jullie:
Heeft dit zin!

Mijn voornaamste zorgen zitten in de hoek van de bottleneck. Ik heb al enig onderzoek gedaan en weet jullie te vertellen dat deze videokaart bij 100% belasting in een daadwerkelijke game (Witcher 2) een gemiddelde CPU belasting van 50-60% vertoont. Er is dus nog wat speelruimte voor ik tegen een bottleneck aanloop.

De x60 GTX range van NVIDIA bevalt mij al jaren prima, ik ben zeker niet van plan grof geld uit te geven en ben zeer content met de mid-high-range prestaties die bij de x60GTX range van NVIDIA hoort.

Gekozen upgrade:
Ik overweeg momenteel de aanschaf van een MSI N760 TF 2GD5/OC. Dit is in weze een licht uitgeklede GTX680 tegen een prijs van ~220 euro.

Waarom geen 4GB:
Ik speel op 1280x1024, nog redelijk old-skool. Dit heeft te maken met een betrouwbare bron van beeldschermen van die resolutie en een custom bureau waar dat bewuste scherm perfect in past ;) De noodzaak van 4GB ontgaat mij dus. Of zit ik daar niet juist?

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar mensen met real-world ervaring van een recente GPU op vergelijkbare hardware (955 BE / PCI-E 16x 2.0). Dat zullen er weinig zijn, alle andere vormen van advies en commentaar zijn dan ook zeker welkom.

Alvast bedankt O+

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-02 21:48
De GTX760 kan het makkelijk aan dus daar zul je geen problemen mee krijgen ;).

Gamertag: timmie271

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Ik heb ook die MSI N760 TF 2GD5/OC, dit wel met een Intel systeem, een Core i5 750 op MSI P55-GD65 en 8GB RAM. Volgens mij zijn die processors ook redelijk gelijkend qua performance, heb de mijne wel overgeklokt naar 3,6GHz en het geheugen werkt op 1800MHz door mijn overklok (het is 1866MHz geheugen maar de geheugencontroller is anders ook gelimiteerd tot 1333MHz). Mijn moederbord heeft ook PCIe x16 2.0 dus ik denk dat we dus wel ongeveer dezelfde bottlenecks hebben, al lijkt jouw beperkte hoeveelheid geheugen mij ook wel een probleem te gaan worden in de nabije toekomst.

Die GTX760 heb ik nu ongeveer anderhalve maand, maar ik heb er eigenlijk nog geen benchmarks mee gedaan en ook niet gekeken wat mijn cpu-belasting is bij het gamen. De enige nieuwe game die ik er mee gespeeld heb is Wolfenstein The New Order en die gaat met alle instellingen op 1080p heel vloeiend (behalve het te laat inladen van textures maar dat is op alle videokaarten zo). Verder speel ik redelijk vaak oudere games en die kan ik meestal oversamplen voor extra anti-aliasing als de game het niet ondersteunt, resolutie op 2880x1620 en dan gpu laten terugschalen naar 1920x1080. Ik denk dat met jouw scherm je dat ook wel zou kunnen doen op 1920x1572 zonder veel performance te verliezen.

Ik heb The Witcher 2 ook geïnstalleerd staan op pc, maar nog maar eventjes getest met de nieuwe videokaart (ik heb echt te weinig tijd om te gamen sinds ik werk :p), zal het vanavond nog even voor je op zetten en kijken wat de framerates precies zijn met ultra settings. Ik had toch gespeeld met Ubersampling aan.

EDIT: The Witcher 2 getest. Met alle instellingen op maximum behalve Ubersampling zit de fps op 60fps (dit zijn de instellingen die Geforce Experience ook aanraadt, vsync aan, dit zijn geen benchmarks maar gewoon een indicatie en met die framerates zet ik vsync gewoon aan), mét Ubersampling stort de framerate in tot rond en onder de 30fps. Ik vond het eigenlijk nog wel speelbaar zo, maar wel merkbaar stroperiger en dat deed dan toch het mooiere beeld teniet. CPU gebruik zat bij mij ook rond de 60%, maar geheugengebruik wel bijna 4GB dus daar kun je toch meer van gebruiken. Wolfenstein The New Order ook een vaste 60 fps, ook vsync aan. CPU-gebruik Wolfenstein is een beetje lager, rond de 50%, geheugen gaat wel de 4GB voorbij. Ik heb verder geen heel grafisch veeleisende game eigenlijk of toch geen waarvan ik weet dat die de grafische kaart gaat doen zweten (geen Crysis 3 of Battlefield 4 dus). Ik heb die GTX760 gekocht met het oog op The Witcher 3 en omdat ik die nu heel goedkoop kon krijgen (€170), met dan mogelijk in SLI een andere wanneer The Witcher 3 verschijnt. Maar dan vraag ik mij weer af of PCIe x8 2.0 geen bottleneck gaat vormen :p (moederbord deelt de x16 lane voor SLI).

EDIT 2: Ik was vergeten dat ik Assassin's Creed 4 had, kreeg ik gratis bij de videokaart. AC4 is wel een voorbeeld van hoe slecht geoptimaliseerd Ubisoft games kan maken. Met Geforce Experience instellingen die nogal medium zijn, haal ik rond de 50 fps en een cpu gebruik van 100% voor één core en 20% of minder voor de rest. Zet ik meer instellingen hoger, PhysX aan (GFE 2.1 zet PhysX uit, vraag me niet waarom) en FXAA x2 ipv SMAA dan heb ik rond de 40fps. Naar mijn ervaring het enige wat echt iets voor de framerate doet is de AA instelling, en daarnaast vind ik het een schande hoe weinig multithreaded AC4 is.

[ Voor 36% gewijzigd door MacPoedel op 04-06-2014 21:08 ]

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Bedankt voor je geweldige reactie, MacPoedel. Kudos! _/-\o_

Op basis van het bovenstaande heb ik de spreekwoordelijke knoop maar doorgehakt en de bewuste videokaart aangeschaft. Gratis Watch Dogs erbij, mooi meegenomen.

Voor toekomstige Tweakers in vergelijkbare situaties:
Met alles op max en Ubersampling disabled zie ik de volgende belastingswaarden in The Witcher 2

CPU load: 60-80%
GPU load: 60%

Dit vertelt ons dat ik onder de belastingvoorwaarde val, ik zal een stevigere game moeten vinden om fatsoenlijk op te testen. Hierbij moet ik melden dat VSYNC aan staat en de game dus geforceerd op 60 FPS loopt, waar hij overigens nooit onder dipt. Ik ben zeer tevreden!

De vergelijking met de GTX460 die ik voorheen had is dramatisch, die had op medium al stevig last om op de 50 FPS te blijven en liet daarbij een gemiddelde belasting van 99% procent zien.

Over de komende dagen zal ik eens proberen of ik de GPU significant kan laten bottlenecken door VSYNC uit te zetten een een game met veel AI aspecten te spelen, tegen die tijd zal ik ook daarvan mijn ervaringen hier plaatsen.

Mijn dank is groots.

[ Voor 20% gewijzigd door Steef op 06-06-2014 00:03 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:19
Geen probleem ThaRabbit, was voor mezelf ook leerrijk om eens die OSD van Afterburner in te stellen want tot nu toe hield ik me niet zo bezig met framerate, zolang het maar vlot voelde. Maar met die OSD kan ik toch iets beter een compromis vinden voor welke AA ik wil gebruiken en zie ik dat daar grote verschillen in zijn (ik zette AA vroeger gewoon uit omdat de videokaart anders niet mee kan) Ik had hiervoor een HD 6870 en de sprong was ook zo groot als die van jou, ik denk dat ik meestal een stuk onder de 60 fps zat het laatste jaar, heb dan ook wel een stukje meer pixels aan te sturen.

Met jouw resolutie was een GTX 760 in elk geval ruim voldoende, als ik op 1080p 60 fps haal, moet dat bij jou nog wel wat sneller zijn. Watch_dogs gaat je cpu waarschijnlijk wel wat meer doen zweten als die net zo weinig multithreaded is als AC4.

Nog iets over de MSI N760 TF 2GD5/OC dat ik had moeten vermelden, die heeft bij mij een productiefout dat de fan knetterende geluiden maakt wanneer deze boven de 65% moet draaien (iets met de lagers). Bij gewone instellingen blijft de fan daar wel ruim onder tijdens het gamen, maar de MSI Gaming app heeft ook een OC knop die de core kloksnelheid naar 1200MHz + brengt en dan gaat de fan wel rond de 72% draaien. Ik zou dus op jouw exemplaar toch eens manueel de fansnelheid verhogen. Ik zou er zelf actie voor moeten nemen, maar ik heb de videokaart dus al overklokt .. (ik had eigenlijk niet verwacht dat die OC knop zo'n dramatisch effect ging hebben). Onder normale omstandigheden is het wel de stilste videokaart die ik al gehad heb.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Met Watch dogs raad ik toch wel aan om nog wat geheugen uit de v&a te halen. Het gebruikt 4 1/2 GB, toen ik nog 4 GB had was het onspeelbaar.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Topicstarter
Wederom bedankt.

Ik heb even gekeken, de laatste versie van de gaming app blijkt een "cool down" feature te bieden die de fans 40 seconden lang op 100% forceert. Dit liet geen onverwachte geluiden horen :)

Ik kan me ook goed vinden in je commentaar op het gebrek aan herrie, MSI maakt geweldig stille koeloplossingen voor deze range. De GTX460 Cyclone die ik hiervoor had was ook vrijwel niet te horen - pas bij hoge belasting kwam hij boven mijn CPU koeling uit.

Gelukkig had ik meerdere SATA slots op mijn moederbord, de kaart is namelijk wel stevig aan de maat: (de pijltjes geven de locatie van mijn SATA slots aan :P)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sHGrAwL.jpg

Voor de volledigheid en zonder V-Sync:
GPU load: 98%
CPU load: +/- 80% per core
FPS: 115

Schijnbaar lukt het dus prima om de GPU vol te belasten zonder dat mijn CPU er in stikt, dat zal vast anders worden naar mate in games met wat meer AI load ga spelen. In the Witcher 2 gaat het in ieder geval prima :)

[ Voor 65% gewijzigd door Steef op 07-06-2014 09:33 ]

Pagina: 1