Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-09 18:09
Ik wil eens proberen mijn pc van waterkoeling te voorzien voor het komende jaar / anderhalf.
Als dat bevalt dan blijf ik het gebruiken, anders uiteraard niet :P

Mijn vraag is nu de volgende. Ik ben aan het kijken voor bijvoorbeeld de H100i / H50i of iets vergelijkbaars, alleen wanneer moet ik een 240 / 280 radiator nemen en wanneer een 120?

Ik zie dat veel mensen 120ers gebruiken voor GFX kaart en een 240er voor de CPU, maar ik wil het graag zelf kunnen beredeneren voordat ik misschien een fout trucje kopieer.

(CPU wil ik wel overclocken, wordt of de i5 of de i7 devils canyon.... De GPU niet, is momenteel een GTX680 (heel misschien maak ik er SLI van). Volgende upgrade hiervan wordt er een met displayport 1.2a).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Ga je inlezen ;) als je waterkoeling nodig was had je dit allang geweten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Ik ben me aan het inlezen... Maar vind weinig tot geen goede complete reads.

En wat is nodig? :P ik wil gewoon goede stille koeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De grootste radiator mogelijk, maar aangezien je je CPU wilt overklokken, zou ik daarvoor de grootste radiator nemen.
En je weet dat als je een GPU wilt koelen, iets van een Kragen G30 (dacht ik) nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
3L3ktr1k schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:41:
De grootste radiator mogelijk, maar aangezien je je CPU wilt overklokken, zou ik daarvoor de grootste radiator nemen.
En je weet dat als je een GPU wilt koelen, iets van een Kragen G30 (dacht ik) nodig hebt?
Ja, G10: http://www.nzxt.com/produ...aken-g10-gpu-bracket.html

Alleen is mijn vraag of een 120/140mm genoeg is voor je grafische kaart?
Zoals ik zei, de meesten die ik heb gezien gebruiken een 240 voor cpu en 120 voor grafische kaart.
Ik doe mijn grafische kaart in ieder geval niet overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dan is 120-140mm prima, denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vooral op xtremesystems.org is er veel te vinden, zie MartinsLiquidLab die netjes onderzocht heeft hoeveel warmte een rad bij gegeven parameters kan afvoeren. Zelf vind ik 120mm voor een CPU krap, maar de vuistregel 120 mm per component + 120 mm reserve blijft heel aardig. Zeker bij stilte wil je meeeeer opppervlak.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKON
Als ik de radiatoren in de kast plaats... Bijvoorbeeld twee 240ers, eentje boven (uit) en eentje onderop (in)... Hebben deze dan niet veel last /invloed op de temperatuur in de kast? Met name om bijvoorbeeld HDDs en RAM en chipset te coolen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt vooral een stille koeling maar ik geloof dat waterkoeling + overclock nou niet altijd zo stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Hoezo niet? Mijn watergekoelde CPU is op stock net zo stil als met fikse overklok. Da's nou net het idee, bij lage CPU-vermogens kun je stiller met lucht koelen (soms zelfs bijna passief), maar bij waterkoeling heb en hou je de pomp. Voor de rest is het stil (rustige fans uitzoeken).

Rads hebben weinig invloed op je kasttemperatuur, tenzij je ze als intake pakt (dan blazen ze warme lucht je kast in). Alsnog zal het geen rampzalige effecten hebben. Gebrek aan airflow van je CPU-koeler doet absoluut meer, dus daar zul je wel wat op moeten verzinnen. Een goeie airflow, bij OC wellicht een aparte stille fan op je mobo, is dan essentieel.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1