Laptop nodig voor autocad

Pagina: 1
Acties:
  • 25.348 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320785

Topicstarter
Ik heb een laptop nodig voor mijn opleiding waarop ik autocad moet kunnen draaien. Er zijn twee soorten systeemeisen: 'balanced price and performance' en voor 'large, complex models'.

Ik zit te denken aan een budget van zo'n €600 tot €800.

Welke laptops passen binnen deze eisen?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 320785 op 03-06-2014 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46

Quad

Doof

Wat heb je zelf kunnen vinden?

Zie ook het LAA beleid .

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga mijn laptop gebruiken voor school, dus moet Autocad er goed op kunnen draaien. Misschien installeer ik nog wat oude games erop en heel misschien in de toekomst nieuwe games.

Voor de laptop wil ik maximaal zo'n €1000 aan besteden.

Ik moet de laptop denk ik veel verslepen, maar het maakt niet heel veel uit of die nou iets zwaarder is. Een lange accuduur is altijd mooi meegenomen, maar op school heb je ook wel stekkerkasten waar je de laptop aan kan opladen. De laptop moet gewoon een normaal schermgrootte hebben; 15,6 inch.

Heb geen specifieke voorkeur voor een merk, ik neem aan dat laptops rond die prijsklasse gewoon goed zijn, wat voor merk het ook is.

Heb even gekeken bij de Tweakers pricewatch en kwam uit op deze twee:

Asus N550JV-CN270H

Acer Aspire V5-573G-7450121Taii

Belangrijke verschillen:
  • Processor: Asus heeft Intel Core i7-4700HQ en Acer Intel Core i7-4500U
  • Geheugen: Asus heeft 8GB en max. 16GB en Acer 12GB en max. 12GB
  • Opslag: Asus heeft 500GB en Acer 1TB
  • Gewicht: Asus 2,7 kg en Acer 2 kg
  • Prijs: Asus is €899 en Acer €984
Autocad 2015 heeft bij de hoogste systeemeisen staan dat het geheugen 16GB moet zijn.

Wat is dan beter, de Asus of de Acer? Asus kan maximaal 16GB aan maar de Acer heeft standaard 12GB.

De Asus heeft ook een betere processor, volgens mij. Dus het prijsverschil zit hem dan in de opslag.

Op dit moment gaat de voorkeur uit naar de Asus, maar ik weet niet wat volgens jullie beter is. Suggesties voor andere laptops die aan die systeemeisen voldoen zijn altijd welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 320785 op 04-06-2014 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

De laptop die ik gebruik voor mijn opleiding, en daarmee ook autocad (2014 versie), heeft als voornaamste specificaties een i7-720qm, nVidia gt230m en 4gb geheugen. Daarmee is autocad prima bruikbaar, op stage duurde het laden wat langer met samengevoegde tekeningen, maar nog altijd ruim voldoende snel om productief te kunnen zijn.

Kortom kwa specificaties bij de door jou voorgestelde laptops hoef je je geen zorgen te maken, al zou ik persoonlijk voor de zwaardere cpu gaan, in dit geval de asus. Als gewicht en opslagruimte prioriteiten zijn komt de acer natuurlijk sterk uit de hoek, die i7-4500U cpu weet ook wel raad met autocad.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 04-06-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan altijd nog wanneer het nodig is een externe harde schijf aansluiten op die laptop van 500GB. En qua gewicht, die 0,7 kg verschil doet er niet heel veel toe.

Is de Asus uiteindelijk dan de beste keus? Ook qua geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-04 18:33
Asus is inderdaad de betere keus want, bouwkwalitijd en de zee aan positieve reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-05 23:22
Ik zou wel zorgen dat je een SSD in de laptop krijgt. Bij de Acer gaat dit makkelijker omdat daar volgens mij een vrij mSATA slot in zit. Bij de Asus is de handigste manier om de HDD eruit te halen, een 2,5" SSD op die plek te zetten en de HDD in een caddy op de plek van de DVD speler te plaatsen. Dit is dus iets omslachtiger. Voor de SSD is de Crucial M500 serie goed, of de nieuwe MX100 (deze is geloof ik nog niet in mSATA).
Wat betreft AutoCAD denk ik dat een snelle CPU wel makkelijk is, maar ik vermoed dat die van de Acer ook wel snel genoeg is. Zoek nog wel even uit of AutoCAD goed gebruik kan maken van meerdere cores, dan is de Asus wellicht beter. Voor het meeslepen naar school is het handiger dat je laptop wat lichter is, wat weer spreekt in het voordeel van de Acer. Wat betreft RAM maakt het niet veel uit, 12 of 16GB maakt waarschijnlijk weinig verschil. Al met al een lastige keuze dus.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 20:39
Kies bij CAD altijd voor minimaal een fullHD scherm en als het even kan 17". Daar heb je het meeste plezier van bij het tekenen. Nog mooier is het als het scherm mat is. Reflecties zijn erg irritant bij tekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 04-06-2014 21:12 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 22:40
AutoCAD is een echt processor-dier en werkt niet of nauwelijks met meerdere cores. Let dus vooral op de kloksnelheid. Ga je serieus met 3D en rendering aan de slag dan is een goede grafische kaart een aandachtspunt. Is het meer 2D werk - bijvoorbeeld civiel - dan maakt dat niet zo veel uit.

Intern geheugen. Acht Gb kan maar vier extra is leuker. Zeker als je er een traditionele HD in zet, wil je niet dat AutoCAD uit z'n geheugen gaat lopen. Opslagcapaciteit vind ik zelf niet spannend. Als je geen 200 films wil gaan downloaden is de kleinste schijf voor dit doel groot zat.

Twee voorbeelden. Hier thuis draai ik met gemak zware 2D AutoCAD-tekeningen op een i5-3570K zonder (!) losse grafische kaart. Geen probleem, want snelle processor. Op het werk veel 3D-rendering op een laptop (mee voor demo's) en dat is een HP ZBook met een NVidia Quadro K3100M. Maar ja dan praat je over dik 2000 Euro... :-(

Kortom: geen standaard advies maar maatwerk afhankelijk van het doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:11:
Kies bij CAD altijd voor minimaal een fullHD scherm en als het even kan 17". Daar heb je het meeste plezier van bij het tekenen. Nog mooier is het als het scherm mat is. Reflecties zijn erg irritant bij tekenen.
Ik kom deze dan tegen: Asus N750JK-T4068H

Heeft dezelfde processor, werkgeheugen en opslag als de Asus N550JV-CN270H. Daarentegen is hij wel 1 kg zwaarder.

De vraag nu dus of het echt noodzakelijk is zo'n groot scherm. Het lijkt me inderdaad wel fijner denk ik, zit ook maar €30 verschil in met de prijs.

Toevallig heeft iemand ook de Asus N550JV-CN270H (de kleinere laptop) te koop staan voor €950. Alleen wel ge-upgrade met een 250GB SSD en een betere netwerkkaart. Misschien is dat wat.

@Scoutertje
Dus jij zou voor de Acer Aspire V5-573G-7450121Taii gaan i.v.m. 12GB werkgeheugen? Of zal je ook voor een groter scherm gaan, met 8GB geheugen?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 320785 op 04-06-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 22:40
Je vertelt dus niet wat voor AutoCAD-klussen je wil gaan doen. Soort, klein, groot...

Doe je een civiel-technische opleiding en wil je alleen maar een paar straatstenen tekenen in 2D of ga je AutoCAD Civil3D of Map3D gebruiken en rekenen aan een pointcloud van 4Gb. Of doe je een architectuuropleiding met (straks) mooie 3D-renders of zit je in de mech-tech en wil je je modellen later ook kunnen bewerken in Inventor.

Uit wat je tot nu toe schrijft, denk ik dat elke laptop voor jou goed genoeg is.

[ Voor 74% gewijzigd door Scoutertje op 04-06-2014 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga aankomend jaar beginnen, dus zal waarschijnlijk geen hele grote dingen gelijk al doen. Maar later zal het wel groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Scoutertje schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:38:
Je vertelt dus niet wat voor AutoCAD-klussen je wil gaan doen. Soort, klein, groot...

Doe je een civiel-technische opleiding en wil je alleen maar een paar straatstenen tekenen in 2D of ga je AutoCAD Civil3D of Map3D gebruiken en rekenen aan een pointcloud van 4Gb. Of doe je een architectuuropleiding met (straks) mooie 3D-renders of zit je in de mech-tech en wil je je modellen later ook kunnen bewerken in Inventor.

Uit wat je tot nu toe schrijft, denk ik dat elke laptop voor jou goed genoeg is.
De site die ik toegewezen kreeg voor de laptopeisen, zijn voor Autodesk Revit 2015 products. Weet niet of dit je wat zegt over wat voor soort AutoCAD-klussen ik ga doen.

[ Voor 118% gewijzigd door Anoniem: 320785 op 05-06-2014 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welke opleiding ga je doen? Want de vraag van Scoutertje staat eigenlijk nog open. 2D lijnen trekken zonder PDFAttach of wat dan ook kan bijna elke basale laptop wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HBO Bouwkunde. Aankomend jaar begin ik daarmee. Dit staat er onder andere over de richtlijnen van de laptop:
In Revit/Autocad/Allplan wordt 3D gemodelleerd. Voor de opleiding Technische Bedrijfskunde wordt gewerkt met bijvoorbeeld Mendix. Bij aanschaf van een laptop dien je dus rekening te houden met de hoeveelheid intern geheugen en de kwaliteit van de grafische kaart. Een standaard laptop voldoet over het algemeen niet.Let op: de minimale systeemvereisten ("Minimum entry-level configuration") zijn over het algemeen niet geschiktvoor een laptop die je voor meerdere jaren wilt gaan gebruiken. Denk ook aan de grootte van het scherm.Kijk voordat je een laptop gaat aanschaffen op deze pagina om zeker te zijn dat de laptop aan de zwaarste eisen voldoet.

Systeemeisen

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 320785 op 05-06-2014 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik leerde het nog met een analoge tekentafel de eerste anderhalf jaar. :+

Maar goed, dedicated videokaart, voldoende RAM, i5 of i7 en een fatsoenlijk scherm zijn wel erg fijn. Moet je op de laptop tekenen? Een beetje fatsoenlijke desktop met groot scherm werkt wel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus dan praat je over een laptop zoals de Asus N750JK-T4068H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of zijn er nog andere laptops met groot scherm die aantrekkelijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46

Quad

Doof

Als ik de pricewatch hierop filter, nee.
Zitten een aantal Acers tussen maar die hebben een waardeloos scherm.

Daarna komt de Asus als goedkoopste uit de bus.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Anoniem: 320785 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 17:29:
HBO Bouwkunde. Aankomend jaar begin ik daarmee. Dit staat er onder andere over de richtlijnen van de laptop:

[...]
Ik doe nu ook HBO bouwkunde, 4e jaars, dus in mijn geval een groot afstudeerproject (een complex gebouw in revit).
Ik heb met beide Revit en Acad gewerkt, Acad geeft weinig problemen, dit heb ik ook met een lichtere laptop kunnen redden de eerste jaren.
Echter toen ik over ging stappen de laatste jaren naar Revit merk ik toch dat dit veel zwaarder is.
Voor Revit weet ik dat singlecore preformance heel belangrijk is, omdat het programma nog nauwelijks van meerdere cores gebruik maakt. (alleen bij renderen, loaden, syncen).
Revit vraagt nu met mijn grootste project ongeveer 4-6gb ram.
Ik zou zeggen i7>i5>i7u>i5u.
Grafische kaart doet weinig in revit en acad, echter voor renders met externe programmas (zoals lumion bijvoorbeeld) is het wel handig.
Grafische kaart is natuurlijk ook handig voor het spelen van games :)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En een verlicht toetsenbord voor de nachtelijke uurtjes helpt natuurlijk ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de Asus N750JK-T4068H besteld met een 17,3'' scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 638420

Zijn de systeem eisen voor Autocad nog wel haal(betaal)baar voor een niet gamer laptop?

Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn zoon zijn verjaardag. Vanwege zijn opleiding werkt hij nu nog met autocad 2d, maar dit gaat het volgende jaar 3d worden. Door de vage eiden kom ik er niet meer uit.

Red ik het nog met deze laptop?

http://www.mediamarkt.nl/...3,1220365.html?langId=-11

Processor: Intel Core i7-4702MQ
Processor merk: Intel
Processormodel: Intel Core i7
Processor nummer: i7-4702MQ
Processorsnelheid: 2,2 Ghz
Aantal processorkernen: 4
Processorsnelheid met turbo: 3,2 Ghz
Werkgeheugen: 4 GB RAM
Geheugentype: DDR3
Geheugenssnelheid: 1600 MHz
RAM configuratie: 1x 4 GB
Beeldschermdiagonaal (inch): 17.3 inch
Grafische kaart: GeForce GT 820M
Fabrikant grafische kaart: NVIDIA
Grafisch geheugen: 1 GB
Capaciteit harde schijf: 500 GB
Solid State Drive (SSD): nee
Rotatiesnelheid: 5400 rpm
Ethernetsnelheid: 1000Mbps (Gigabit Ethernet)

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Anoniem: 638420 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:49:Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn zoon zijn verjaardag.
Kaap alsjeblieft geen threads van anderen. Daarnaast; als je dan toch iets post, heb dan ook wat geduld. Een uur na je post heb je eigen thread al gemaakt. Soms kan het even duren voordat er een reactie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurt Marreel
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21-04-2021
...kan ik dit topic eens even terug openen?

Hoe zit dit op de dag van vandaag, maar dan wel voor een full-versie van autocad (dus geen LT versie)?
budget voor de laptop: max. 2.000€...maar ik heb persoonlijk geen idee of dit haalbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Kurt Marreel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:29:
...kan ik dit topic eens even terug openen?
Nope, open even een nieuw eigen topic. We verwachten trouwens ook al een eigen voorzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.