Radeon R9 280 Overclocken?

Pagina: 1
Acties:

• TheMaxynator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey iedereen,

In een topic over wat voor desktop pc ik moet aanschaffen, hadden we het ook even over de videokaart. De pricewatch: Gigabyte GV-R928WF3OC-3GD . Deze heeft geen X is haar naam en dit geeft aan of je de kaart wel of niet kan overclocken, toch? Toch werd er in het topic gesproken over dat deze kaart een hoge turbo heeft.

Om toch wat duidelijkheid te brengen voor mijzelf: Wat houdt de standaard- en turbo-clocksnelheid in en wanneer wordt dit gebruikt of ingeschakeld? Ik dacht dat je alleen een X variant kon overclocken van wat ik had begrepen? Wat is het verschil?

Bij voorbaat dank :)

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-02 22:29
Een 280 is een lager geklokte 280x. Je kan het makkelijk via de drivers (AMD Overdrive) of een programma het overklokken.
En de turbo snelheid is gewoon een hogere kloksnelheid dat ingaat wanneer er veel word gevraagd van de videokaart, bijvoorbeeld bij games.

Het verschil kan je zien door benchmarks, zijn makkelijk via Google en YouTube te vinden. T'is aan jou of het verschil het waard is.

• riecardow93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01 16:19
Voor zover ik weet zijn de gigabyte versies van de 280 (x) voltage locked. Dat was iig wel het geval bij mijn 280x. Er is op een ander forum een topic waar iemand de bios heeft aangepast waardoor het voltage verhoogt kan worden, dit heb ik met mijne ook zo gedaan.

• TheMaxynator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Bedankt voor de reacties! Ik snap het nu. YouTube kan mij waarschijnlijk idd wel verder helpen :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:14
Dat de 'X' niet in de naam staat betekent dat de kaart minder processors heeft, de kloksnelheid heeft hier niets mee te maken.
De 280 is eigenlijk gewoon een 7950 Boost met een nieuwe naam.
De 280X is iets tussen 7970 en 7970 GHz (maar in ieder geval gebaseerd op dezelfde chip), die hebben vaak naast meer processors ook een iets hogere kloksnelheid dan de 280/7950.

280 en 280X kun je beide (flink) overklokken, waarbij de 280X vaak net wat verder komt (afhankelijk van het type en jouw mazzel).
Deze 280 draait al op een erg hoge kloksnelheid (meer dan de meeste 280X/7970 kaarten), dus die zul je relatief niet (zover) meer kunnen overklokken.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 04-06-2014 00:56 ]