Toon posts:

waterpompje voor waterkoeling circuit (24 liter per uur genoeg?)

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
240 liter per uur is toch meer als voldoende voor een waterkoeling circuit of heb ik het nu mis/wat kan ik beter dat pompje weggooien en een nieuwe kopen?

Verwijderd

Er is een groot verschil tussen de pompcapaciteit en de daadwerkelijke doorstroom. Als ik jou was zou ik dus gewoon eens meten hoeveel liter het pompje per minutt rondpomt. Als ie een paar liter per minuut redt is dat ruim voldoende. De mijne kunnen 400L/uur maar in het systeem was het toch wat minder.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Kijk ook even naar opvoerhoogte, dit is de druk welke een pompje kan genereren. Op mijn dual systeem had ik een klein pompje (Sicce Micra, 400l/h, 0,6 m, welke genoeg druk gaf om de daadwerkelijke koeler (Senfu, met kleine doorstroom) de bottleneck te laten zijn. Er stond dus permanent overdruk op de koelers, waardoor ze beide evenveel water kregen (of in ieder geval het maximum wat ze kunnen hebben)

Ik heb toen blokken van 2Cool geinstalleerd, en deze hebben een veel grotere doorstroming. Het kleine pompje redde het toen gewoon niet, en de waterstroom door een van de blokken werd te weinig. Grotere pomp erin gezet (800 liter/h, 1,6 meter) en problemen waren weg.

Herman www.waterkoeling.nl

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Herman...het is niet nodig dat je blokken de bottelneck zijn hoor...voldoende water is voldoende water. Als ze 'kleine' blokken je systeem kunnen koelen en je zet er blokken op met meer doorstroom, dan loopt er toch meer water door de blokken. Ook al zijn ze de bottleneck niet. Mocht er eentje droogvallen doordat alles via de andere gaat, kan je dat oplossen door die laatste iets te knijpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• php
  • Niet online

php

Ja, maar hoe en hoeveel moet je die dan knijpen? Mijns inziens is het zorgen voor voldoende druk een betere oplossing dan het bij voorbaat knijpen van de waterstroom. Het verhogen van de waterstroom heeft nog een behoorlijke invloed op de koeleigenschappen. Let wel: het drukprobleem is typisch een dual-processor probleem.

Herman www.waterkoeling.nl

Verwijderd

de optimale stroomsnelheid kan je proefondervindelijk vaststellen door voor en na het koelblok de temperatuur te meten. Is dit verschil te hoog, dan meer snelheid.
Je kan ook gaan rekenen (Q= m.c.dT of zo). Over hoeveel Watt praten we hier eigenlijk en de binnenste diameter van de slang/leiding ?
In feite is het Werktuigbouw :) LOL

• php
  • Niet online

php

Voor een celly 366 @ 550: 32.4 watt, 6 mm binnendiameter in de aansluitingen, 9 mm in de slang.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

in principe lijkt mij dat wel goed - maar het gaat niet alleen om doorstroomsnelheid, ook om druk (vergelijkbaar met amperes en volts) en bovenal om oppervlak van je waterblok, materiaal van je waterblok etc.

op mijn pagina staan een aantal pagina's met gegevens over materialen, peltiers etc. als je serieus aan het rekenen wil. waar?
http://titanicmetme.jero.cc
Pagina: 1