Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

WiFi range : Powerline of Repeater ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.837 views

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:59

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hallo iedereen,

We zijn vorige week verhuisd, en de lieve man van Telenet is al reeds langs geweest om ons te voorzien van digitale Tv & draadloos internet..
Het probleem zit nu dat men bureau met desktop nogal ver verwijderd staat (ik zal vanavond eens meten hoever ongeveer) van de modem, en dus verre van een optimale ontvangst heeft (1-2 blokjes max) waardoor men snelheid ook wel drastisch laag is..

Nu zit ik een tijdje te zoeken en men eerste oog viel op een range extender, met name deze ;

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus RP-N53 N600€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,-

Nu is die toch ook wel redelijk hoog van prijs is, en lees ik meer & meer dat een extender eigenlijk voor meer problemen zou kunnen zorgen dat hij zou moeten oplossen..
Genre ontvanger/zender en dat hij daardoor dan maar max half rendement haalt etc...

Bij 't verder zoeken kwam ik op de powerline oplossing... Dit lijkt mij wel ook een vrij makkelijke oplossing, en van prijs scheelt dit toch niet zoveel met de extender (of zelfs goedkoper).
bv.

#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear XAVB2001€ 53,89€ 53,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 53,89

Dit is niet meer dan een adapter voor de modem zetten, en dan een volgende adapter aan de pc ?
Of heb ik 't hier iets te makkelijk voor ?

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie ? En hebben jullie wat aankooptips eventueel ?

Als dit hier niet op zijn plaats staat, alvast mijn excuses naar de mod toe :)

[ Voor 21% gewijzigd door KipCurreh op 03-06-2014 16:58 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Verdere info :

De modem is een standaard type die door Telenet geplaatst wordt, nl. de CBN CH6643E..

Verder staat men pc op een 15m vogelvlucht van de modem, met toch een 4-tal muren ertussen... Laat ons zeggen dat dit allemaal niet bevorderlijk is :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Vogels die door muren heen vliegen :+

Zijn er bezwaren dan om een draad te leggen ? heb je al gezocht naar loze leidingen ?

Iperf

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je neemt hier een paar dingen bij elkaar die je nooit samen in de mond moet nemen, enerzijds "snelheid", anderzijds repeaters of powerline :o

Een repeater is helemaal geen optie:
1) halveert per definitie je snelheid
2) gaat even slecht door muren heen als je huidige signaal
Repeaters zijn er om maximumbereik (>250m!) van WiFi op te rekken, ze doen binnenhuis weinig goeds, zeker niet als snelheid een vereiste is.

Powerline *kan* soms redelijk werken, maar:
1) van tevoren weet je niet of het werkt, in 33% van gevallen werkt het niet, te traag om bruikbaar te zijn of te instabiel (steeds als een stofzuiger aangezet wordt valt internet weg etc).
2) als het al werkt is het zelden snel te noemen, ik heb gehoord van snelheden tot 85Mbps, niet sneller, en doorgaans is 20Mbps al de max. Die snelheid verhogen is moeilijker dan UTP kabel trekken.

Nee, als je snelheid wilt moet je binnenhuis onderscheid maken tussen een backbone die door muren heen gaat en een access netwerk waar dingen mee verbinden. Access is WiFi, dat is duidelijk, en backbone moet in ieder geval niet trager zijn dan die WiFi. Access lever je met access points (duh :z ). Goede WiFi kan richting 200Mbps gaan, dus je backbone moet dat ook kunnen, zeker als het niet alleen voor nu is maar ook voor de toekomst.

Slechts twee technieken kunnen dat binnenhuis aan:
1) Gigabit Ethernet. Goedkoopste, betrouwbaarste, stabielste en snelste optie. Ten zeerste aan te raden.
2) MoCA, oftewel Ethernet over coax. Als je geen ethernet hebt/wilt trekken, maar wel coax in de buurt van werkplek hebt is dit een optie. Wat op dit moment in de winkels te vinden is, is MoCA 1.1, wat betrouwbaar en stabiel 170Mbs levert ongeacht afstand of kwaliteit kabels binnenhuis. Dat kost iets van EUR 75 voor set van twee. Moge duidelijk zijn dat GbE goedkoper is...

Overigens, had Telenet niet een filmpje online staan over exact dit onderwerp, met de noodzaak om extra 'nesten' (AP's) te plaatsen als het WiFisignaal niet ver genoeg kwam?

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 04-06-2014 01:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Het grote probleem is dat de huidige werkplek met (gaming) desktop in een later aangebouwd stuk van het huis staat, en dus redelijk ver verwijderd van de woonplaats waar de modem staat..

Extra kabels (ethernet/coax) trekken zijn niet echt een optie meer lijkt me..

Ik zal eens een plannetje maken van het huis zodat jullie beter de situatie kunnen vatten :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 12:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dion_b schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 01:37:
Je neemt hier een paar dingen bij elkaar die je nooit samen in de mond moet nemen, enerzijds "snelheid", anderzijds repeaters of powerline :o
[...]
2) als het al werkt is het zelden snel te noemen, ik heb gehoord van snelheden tot 85Mbps, niet sneller, en doorgaans is 20Mbps al de max. Die snelheid verhogen is moeilijker dan UTP kabel trekken.
Ik heb rond de 80Mbit verbinding met 5 jaar oude Homeplugs. Die snelheden heb ik in mijn laatste drie woningen gehaald. De 'Gbit' adapters die ik drie jaar geleden probeerde werkten helemaal niet. Het is een beetje trial and error, maar ik ben er inmiddels 7 jaar lang dik tevreden over.

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Ik zou wel al heel tevreden zijn met +- 80 Mbit trouwens, alles is beter dan de huidige 0-2 Mbit max :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-11 12:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat natuurlijk helpt is dat ik op mijn desktop (waar de plugs voor zijn) eigenlijk niet of nauwelijks download. Grote downloads worden uitgevoerd op mijn server die wel bedraad. Verer haal je die maximale snelheden toch niet als je een Steam download uitvoert.

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Edmin schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:26:
Wat natuurlijk helpt is dat ik op mijn desktop (waar de plugs voor zijn) eigenlijk niet of nauwelijks download. Grote downloads worden uitgevoerd op mijn server die wel bedraad. Verer haal je die maximale snelheden toch niet als je een Steam download uitvoert.
Ik ben gewoon van maar een paar Mb/sec te hebben bij Steam downloads (max 4-5 denk ik, maar meer uitzondering dan regel) dus daar maak ik geen probleem van..

Men abo spreekt van 120 Mb/s download en 9 Mb/s upload.. Als ik met men laptop een paar meter recht voor de modem sta klopt dit ook wel ongeveer, maar ik zie ook redelijk veel schommelingen tussen de metingen, zelfs als ik zo dichtbij sta..

We gaan maandag eens een andere modem proberen te steken en zien of deze verschil geeft..

Verder kan ik eventueel nog een ethernet kabel rond de woonplaats leggen zodat ik een AP kan maken aan de andere kant van de kamer, wat dan toch ruim 5-6m verschil kan bieden... (en in vogelvlucht ook een paar muren als ik het AP in de andere hoek kan plaatsen)
Enige nadeel is dan wel dat op sommige plaatsen de kabel zichtbaar zal zijn, maar ja 8)

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Ziezo, er is een goede vriend langs geweest die wat in de netwerk-business zit, en we hebben een aantal dingetjes getest.

Nu komt 't er op neer dat vooral mijn schouw, waar de modem achter staat, het signaal tegenhoudt. Dit komt omdat deze recentelijk verbouwd is met brandvertragende platen en MDF ervoor, dus eigenlijk bijna een dubbele kooi vormt, wat het signaal niet echt ten goede komt richting men desktop.

Wat we dus gaan doen is een kabel leggen aan de schuin overzijde van de woonplaats, en daarop een router zetten nl. deze

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDR4300€ 52,09€ 52,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 52,09

Hierdoor kunnen we de schouw volledig ontwijken en maken we ook direct toch een 5-tal of meer meter goed tov. men desktop. Voordeel is ook dat we de kabel zo goed als volledig kunnen verstoppen via de radiators en achter de zetel.
De router komt zo dan op (of in) een kast te staan, waarna er enkel 2 ruiten en een binnenplaats van een 5m lang tussen de router en de desktop staat..

Bij de eerste testen haalden we ipv van de originele 1-2 mB/s nu 25-30 mB/s op de desktop, en dit was met een oud access pointje die verder stond dan waar we nu de nieuwe plannen te zetten.

Al bij al verwacht ik dus meer dan 30-40 mB/s, en daar ben ik momenteel al best tevreden mee :)

Verder gaan we de router dan nog optimaliseren met dd-wrt, komt goed !

Ik laat jullie nog weten tot welke snelheid we uiteindelijk geraken :)

• KipCurreh

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Even een rampzalige paint schets om het toch iets wat duidelijker (proberen) te maken :p

Afbeeldingslocatie: http://i92.photobucket.com/albums/l38/Homey_011/Wifiprob_zpsccfd2fd0.jpg

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
KipCurreh schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 08:55:
Extra kabels (ethernet/coax) trekken zijn niet echt een optie meer lijkt me..
Lijkt je dat of weet je dat? Het zal je verbazen hoeveel er vaak nog mogelijk is :P Ook zijn er hele nette kabelgoten te verkrijgen wanneer je niet achter plinten langs kan. Vaak liggen er ook een aantal loze leidingen in huis :) Wel een gemis dat je die met de bouw van de aanbouw niet meteen hebt aangelegd. Ik neem aan dat die aanbouw wel stroom heeft; dat heeft er ook moeten komen destijds :)

Het alternatief is inderdaad en zo kort mogelijke draadloze verbinding met zo min mogelijk obstakels ertussen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:59
Thuis heb ik een redelijk nieuw huis. +- 15 jaar oud en de powerline extenders werken super goed.
Bekabeld haal ik met speedtest de maximale snelheid en dat is 90mbps van ziggo. Hoe die het lokaal doet weet ik niet maar 90mbps zegt al genoeg. Daarnaast is de wifi die dat ding maakt helaas alleen van de 2.4 ghz en daarmee haal ik een draadloze snelheid van tussen de 30 en 45 mbps(g verbdinding, n kan tot maximaal 300mbps) van een afstand van ongeveer 5 meter met een kast er tussen in. Een powerline met wifi adapter is zeker de moeite waard. Thuis heb ik deze combinatie. pricewatch: Zyxel 500 Mbps Mini Powerline Wireless N300 Extender Kit Ik zou zeggen probeer het ik ben er super tevreden over.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Laatste replys verplaatst naar nieuw topic, het is echt niet nodig om een topic van 2 jaar oud omhoog te kicken voor dergelijke vragen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.