Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is een MacBook Pro het geld waard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie dat bijvoorbeeld de 'Acer Aspire V5-573G-7450121Taii' 4GB meer RAM-geheugen heeft en 750GB meer aan opslagcapaciteit heeft dan b.v. de 'Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB' en ook nog eens 800 euro goedkoper is. Dus is deze MacBook Pro wel het geld waard?

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-7450121Taii :

CPU en moederbord
Processor Intel Core i7-4500U
Snelheid 1,8GHz
Maximale turbo frequentie 3GHz
Geheugen
Geheugengrootte 12GB
Maximum geheugengrootte 12GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Opslag
Hardeschijftype 5400rpm HDD
Opslagcapaciteit 1TB
Totale opslag 1TB
Aantal HDD 1
Scherm en videokaart
Schermdiagonaal 15,6"
Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Backlight Led: Edge-lit
Beeldscherm coating Mat
Videochip GeForce GT750M

pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" (najaar 2013) 2,0GHz 8GB 256GB :

CPU en moederbord
Processor Intel Core i7-4750HQ
Snelheid 2GHz
Maximale turbo frequentie 3,2GHz
Geheugen
Geheugengrootte 8GB
Maximum geheugengrootte 16GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Opslag
Hardeschijftype Solid State Disk
Opslagcapaciteit 256GB
Totale opslag 256GB
Aantal SSD 1
Scherm en videokaart
Schermdiagonaal 15,4"
Schermresolutie 2880x1800
Backlight Led: Edge-lit
Beeldscherm coating Glanzend
Videochip Intel Iris Pro

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Wil je Windows of wil je Mac OS, of maakt het je niet uit?
Vind je design belangrijk of niet?
Wat ga je ermee doen, wat gebruik je nu...
Dat soort vragen zijn belangrijker in dit geval dan of er bij één een paar Hz extra inzit en dit lokt meer een Pro-Mac / Windows discussie uit imho.

Last.fm | Code Talks

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Opslag vergelijken is niet echt eerlijk. De Acer heeft een HDD en de Macbook een SSD.

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 16:26
Geheel afhankelijk van waar je het voor nodig hebt, maar ze zijn eigenlijk niet te vergelijken. De Macbook heeft een (PCI-e) SSD die tegen de 800 MB/s haalt, waarbij je bij de Acer blij mag zijn als je de 110 aantikt. Verder is het scherm van de Macbook een juweeltje (met een hele hoge resolutie) en draait die OSX.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-11 21:51
De voordelen van de Macbook zijn:

- Veel snellere CPU
- Veel betere behuizing
- Veel beter scherm
- SSD in plaats van harde schijf. De harde schijf in de Acer is een 5400RPM model, oftewel tergend langzaam.
- Beter batterijleven vanwege Iris Pro
- Veel beter trackpad

Het is dus net wat je belangrijker vindt.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Voor een gedeelte van die 800 euro die je bespaart kan je natuurlijk wel een goede SSD kopen met genoeg ruimte.

Last.fm | Code Talks

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Afvalzak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:29:
Voor een gedeelte van die 800 euro die je bespaart kan je natuurlijk wel een goede SSD kopen met genoeg ruimte.
Dat zou ook mijn idee zijn. Plus daarbij heeft de Acer een mat scherm en de MacBook een glanzend, waardoor die hinderlijk licht kan schitteren en je niets meer ziet op je scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door MegaTronics op 03-06-2014 16:32 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

yeehaw schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:27:
De voordelen van de Macbook zijn:

- Veel snellere CPU
- Veel betere behuizing
- Veel beter scherm
- SSD in plaats van harde schijf. De harde schijf in de Acer is een 5400RPM model, oftewel tergend langzaam.
- Beter batterijleven vanwege Iris Pro
- Veel beter trackpad

Het is dus net wat je belangrijker vindt.
800 Euro extra voor zogoed als hetzelfde (en je kunt iets meer met de Acer, qua games, flexibiliteit e.d.), kom op zeg 8)7

Koop een mooie laptop, en zet daar een mooie SSD in, die pixels in de MekBoek moeten ook aangedreven worden en bovendien zuipt het stroom als een malle.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:12

Hupske

AFCA

kuusj98 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:36:
[...]

800 Euro extra voor zogoed als hetzelfde (en je kunt iets meer met de Acer, qua games, flexibiliteit e.d.), kom op zeg 8)7

Koop een mooie laptop, en zet daar een mooie SSD in, die pixels in de MekBoek moeten ook aangedreven worden en bovendien zuipt het stroom als een malle.
Met de laatste zinnen pis je er wel naast natuurlijk. Je weet dat een MacBook erg lang mee kan op de accu.

Verder voor de TS. Koop de Acer, gooi er een leuke SSD in en je hebt uiteindelijk een erg fijne laptop.
Dan zullen ze onder moterkap het zelfde zijn.

Verder is het dan of je bereid bent om 700 meer uit te geven aan; iets hogere resolutie, OSx, applicaties die op windows niet werken en of het design je meer aanstaat.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Hetzelfde kan je zeggen van hakkie takkie merk x die het voor weer goedkoper aanbied.

Simpel feit is dat een MacBook Pro qua totaalpakket zijn geld waard is (als je een pc op dezelfde manier samenstelt zit je in exact dezelfde prijsrange).
Het is alleen de vraag of jij waarde hecht aan dat totaalpakket die de prijs maakt.

Hetzelfde kan je bijv zeggen van iets als een muis / toetsenbord, die zijn ook te koop voor 5 euro overal, maar ikzelf heb toch liever iets uit de (grofweg) prijsklasse 70 euro oid. Qua inhoud maakt het in wezen niet echt uit, maar toch hecht ik wel waarde aan de afwerking van een muis/toetsenbord.

Verwijderd

Topicstarter
Wil je Windows of wil je Mac OS, of maakt het je niet uit? <-- Maakt niet zoveel uit. Hackintosh-editie van Mac OS X Yosemite kan ook,
Vind je design belangrijk of niet? <-- Ja.
Wat ga je ermee doen, wat gebruik je nu... <-- Alledaags webgebruik (tekst, video, geluid), downloaden, programmeren (inclusief complexe berekeningen en simulaties op de grafische kaart/chip), VMware/VirtualBox.
Het zijn allebeid Core i7s. Het verschil is maar twee tienden van een GHz.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2014 22:17 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 16:31
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:04:
Wil je Windows of wil je Mac OS, of maakt het je niet uit? <-- Maakt niet zoveel uit. Hackintosh-editie van Mac OS X Yosemite kan ook,
Vind je design belangrijk of niet? <-- Ja.
Wat ga je ermee doen, wat gebruik je nu... <-- Alledaags webgebruik (tekst, video, geluid), downloaden, programmeren (inclusief complexe berekeningen en simulaties op de grafische kaart/chip), VMware/VirtualBox.

[...]

Het zijn allebeid Core i7s. Het verschil is maar twee tienden van een GHz.
Ja zo werkt dat dus niet 8)7
http://cpuboss.com/cpus/I...HQ-vs-Intel-Core-i7-4500U

De i7 van de Macbook is behoorlijk veel sneller, is niet eens te vergelijken. Meer cores, meer threads, meer cache, meer performance per core, betere iGPU en ga maar door.

In principe zullen beide laptops erg goed presteren (hoewel dat bij de Acer wel meer afhankelijk gaat zijn aan de programma's, als die geen gebruik van de GPU kunnen maken dan ga je veel performance missen).
Zeker met VM en simulatie kunnen die extra cores en threads goed van pas komen.

Op de vraag: 'is de Macbook het geld waard'. Ja dat is het. Betekend dat dat je met de Acer niet uit de voeten zou kunnen? Nee.

Voor downloaden is de ruimte op de HDD van de Acer erg handig, maar die is wel tergend sloom en gaat je andere activiteiten erg bottlenecken. Macbook heeft een erg snelle SSD, maar weinig opslag.

Overigens noem je Hackintosh, dus krijg wel het idee dat je graag Mac OSX wil gaan gebruiken. Dat kun je denk ik wel vergeten met die Acer en andere laptops. Je hebt voor Mac OSX namelijk erg specifieke hardware nodig, en ik betwijfel of de Acer daar aan voldoet.

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 17:04
[...]

Wat is dat toch met die ongefundeerde flauwekul argumenten over de accu van een high-resolutie scherm? Mensen die er totaal geen verstand van hebben denken 'Oh een hoge resolutie, nou dan zal het wel stroom vreten'. Dit is totaal niet waar. Een high-end notebook met een dergelijke resolutie kan ook prima 6-7 uur of zelfs langer mee gaan.

Voor de rest zou ik persoonlijk de Acer kiezen, maar nogmaals dit gaat wel een Apple/Windows topic worden op deze manier. Als jij bekend bent met OSX, dan kan dit voordelen voor je hebben. Als je echter een flinke Windows aanhanger bent geweest de afgelopen jaren, en je wilt inderdaad alle games kunnen spelen etc., dan zou ik zelf voor de Acer gaan. En zoals al vaker voorbijkomt; de schijf die erin zit is erg langzaam en haalt de rest van je laptop enorm omlaag wat betreft snelheid. Een SSD voor zo'n laptop is tegenwoordig wel echt een must-have. Voor het prijsverschil kun je gemakkelijk een 256/512GB SSD'tje erin knallen. Die 1TB kun je desnoods weer verkopen om het geld bij te leggen voor je SSD, er zijn genoeg mensen geïnteresseerd in een dergelijk grote notebookschijf als upgrade van hun oudere laptop.

Verder zou ik ook nog kijken naar after-service. Van Apple is dat bijvoorbeeld 1 jaar, en als je na anderhalf jaar gezeur krijgt met je notebook is vaak het eerste wat ze in de winkel vragen: ''Heeft u Apple care erbij gekocht?'' Zo niet, dan wordt het al een stuk lastiger om je laptop onder garantie gerepareerd te krijgen. After service is moeilijk te vergelijken omdat beide partijen altijd klachten kent, zowel Apple als Acer komen hier toch wel voorbij in dit forum m.b.t klachten, terwijl de goede dingen minder snel naar voren zullen komen.

Ik zou als laatste nog even proberen of je beide apparaten fysiek in je handen kunt krijgen. Ik vind persoonlijk bouwmateriaal voor zo'n dure laptop wel belangrijk, en ik weet dat dit bij de MacBook wel prima zit qua stevigheid. Daarbij is het scherm van de MacBook prachtig, als je die pal naast de Acer zet zal de Acer het duidelijk afleggen met een 1080p resolutie. Het retina-display van het appeltje is echt een genot om te zien. Diverse andere Windows laptops hebben ook zo'n high-dpi scherm, dus er zijn zeker alternatieven op dit gebied. En als je hem in de winkel kunt bekijken, kun je ook meteen het toetsenbord testen van de Acer, want hier is Notebookcheck in haar review niet zo heel tevreden over. Ook dit is best weer iets persoonlijks.

[ Voor 4% gewijzigd door Royeboi op 04-06-2014 10:11 . Reden: (ik had de verkeerde persoon gequoted) ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Verwijderd

Cpu's zijn niet direct vergelijkbaar, maar zolang er niet meer dan fysieke 2 core's aangesproken worden zal het verschil niet enorm zijn, het is immers dezelfde architectuur. HDD vs SSD is een uitgemaakte zaak, daar wint de mbp met gemak op het vlak van snelheid. Voor 800 euro is er echter met speels gemak een super ssd in de acer te plaatsen. Kwa scherm zal de mbp wellicht een betere kwaliteit bieden, of die resolutie bruikbaar is, is een tweede, met gamen werkt dat alleen maar nadelig voor de prestaties van de gpu.

Als je een beetje verder zoekt zijn er genoeg opties te vinden die beter vergelijkbaar zijn met de mbp, maar dat zie je ook aan de kosten, zoals de aangekondigde ultrabook van asus die hier laatst op tweakers voorbij kwam. Een barebone laptop bij een aanbieder zoals xnotebooks of iets dergelijks zijn zelf samen te stellen, waarmee je een stuk lager uitkomt kwa prijs, en een voor windows ideale resolutie hebt, en daarbij ook een uitmuntende kwaliteit scherm (misschien nog beter dan het scherm van de mbp, tegenwoordig zat alternatieven met een fantastisch scherm). Als je veel belang hecht aan de behuizing zal je bij windows laptops al gauw aan de prijsrange van Apple uitkomen, die fabrikanten zijn natuurlijk ook niet gek.

• maikel124
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-11 19:42
Ik heb dezelfde discussie gevoerd met mezelf (schizofreen much?) en ben tot de conclusie gekomen dat de Macbook het wel waard is. UIteindelijk verwacht ik ook niet 10 jaar met dezelfde laptop te werken, dus de restwaarde is een belangrijk aspect. Hierin is de Macbook superieur aan andere laptops, kjik maar eens bij "Vraag en Aanbod".

Dus als het belangrijk is dat de laptop over een x aantal jaar verkocht kan worden, dan zul je zien dat de Macbook toch weer een voordeel heeft.
Pagina: 1