Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar informatie locatie verkeersborden Belgïe

Pagina: 1
Acties:

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:35
Beste tweakers,

Als nieuw hobbyproject zou ik graag een opensourceproject starten dat aan de hand van input van http://www.openstreetmap.org en de verkeersregels en locatie van verkeersborden en lichten, uitrekent waar in een gebied wie waar voorrang heeft. Nu ben ik op zoek naar een databank of een parsbare informatieverzameling met de locatie van alle verkeersborden in Belgïe. Weet iemand waar ik zoiets zou kunnen vinden?

PS: Als ik de implementatie van verkeersregels generiek maak, zou het ook kunnen werken voor Nederland of andere landen.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik ben bang dat je daarvoor bij de verschillende wegbeheerders moet zijn. En het zal waarschijnlijk niet meevallen van allemaal informatie los te krijgen...

In Belgie is de verantwoordelijkheid verdeeld over de gewesten en gemeenten.

In Nederland is het nog veel erger: Rijkswaterstaat, de provincies, de waterschappen en de gemeenten hebben allemaal hun eigen verantwoordelijk voor het beheer van een deel van het wegennet.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vlaanderen heeft een databank daarvoor aangelegd: http://www.mobielvlaander...ersbordendatabank/wat.php , maar ik denk dat die enkel beschikbaar is voor gemeentebesturen, misschien kun je daar eens proberen om toegang te krijgen tot die databank?

De url om in te loggen is: https://geomob.vlaanderen.be, enkel met eID toegangkelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door ieperlingetje op 03-06-2014 20:16 ]

Tijdmachine | Nieuws trends

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-11 16:24

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

ieperlingetje schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:13:
Vlaanderen heeft een databank daarvoor aangelegd: http://www.mobielvlaander...ersbordendatabank/wat.php , maar ik denk dat die enkel beschikbaar is voor gemeentebesturen, misschien kun je daar eens proberen om toegang te krijgen tot die databank?

De url om in te loggen is: https://geomob.vlaanderen.be, enkel met eID toegangkelijk.
Enkel toegankelijk voor VO (Vlaamse Overheid) medewerkers of de gemeentebesturen. Zelf momenteel op project bij Vlaamse Overheid en eens geprobeerd of ik eraan geraak met mijn VO-login/eID maar tevergeefs :) Geen rechten :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Ga je ook rekening houden mbv "gestapelde voorrangsregels"?

regel 1: Als er een agent op het kruispunt staat om het verkeer te regelen dan gaat die boven alles.
regel 2: Verkeerslichten bepalen wie voorrang heeft: die met groen licht tenzij regel 1 natuurlijk van toepassing is
regel3: als er geen verkeerslichten zijn of deze lichten geheel niet werken, zijn het de aanwezige verkeersborden die bepalen wie voorrang heeft op wie (tenzij natuurlijk regel 1 of 2 van toepassing is).
regel 4: indien geen van bovenstaande aanwezig, maar er zijn wegmarkeringen ('haaientandjes of dikke witte streep dwars over de rijbaan) dan bepalen zij de voorrangsregels.
Regel5: Is er wederom geen van bovenaanstaande van toepassing is het _altijd_ voorrang van rechts.

en dat zijn dan nog maar enkel de regels als het over wagens (en soortgelijken gaat)
Zodra er bv fietsers in het spel komen, kan het wat ingewikkelder worden.

want dan heb je bv ook nog eens regeltjes met fietsers op fietspaden parallel aan de voorrangsweg, op hetzelfde niveau met die weg (gescheiden door markering), er vlak naast maar bv op een ietsje verhoogd fietspad, of parallel maar bv op een metertje ofzo van die weg af.

een goed begin lijkt me al:
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode

ps: openstreetmap bevat vaak ook de locaties van verkeerslichten (worden netjes aangegeven op hun map), maar ik merk inderdaad (nog) geen verkeersborden in hun streetmap.
Enkel is me onbekend hoe je het dat via hun site kunt verkrijgen (api?)

voor de rest zou ik eens proberen bv Bivv, polinfo, lokale politie enzo eens aanschrijven/-spreken met je plannen. Mogelijk kunnen/willen ze je wel helpen.
Al is het om te starten met de info uit jouw eigen gemeente en zodra je daar bv iets toonbaar het met gemaakt, kan je andere instanties aanschrijven en overhalen.

En anders start je 'openverkeersborden.be' ofzo eh ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door soulrider op 05-06-2014 10:33 ]

• soulrider
dj_vibri schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:26:
[...]

Enkel toegankelijk voor VO (Vlaamse Overheid) medewerkers of de gemeentebesturen. Zelf momenteel op project bij Vlaamse Overheid en eens geprobeerd of ik eraan geraak met mijn VO-login/eID maar tevergeefs :) Geen rechten :)
op hun site:
Toegang voor steden en gemeenten

De stads- of gemeentesecretaris krijgt de rechten om toegang te verlenen aan ambtenaren of derden die in opdracht van de stad of gemeente werken. Dit gebeurt via een identity management systeem. De secretaris beslist ook of iemand enkel mag kijken en bevragen of ook bijwerken. Eens de secretaris toegang heeft verleend aan een gebruiker, kan deze met de elektronische identiteitskaart of het federaal (burger)token aanmelden.
Voor TS/OP:
Toegang voor anderen

In het kader van hergebruik van overheidsinformatie kunnen andere partijen een aanvraag indienen om, onder een aantal voorwaarden, toegang te krijgen tot de data.

[ Voor 30% gewijzigd door soulrider op 05-06-2014 11:06 ]

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
soulrider schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:23:

regel 1: Als er een agent op het kruispunt staat om het verkeer te regelen dan gaat die boven alles.
regel 2: Verkeerslichten bepalen wie voorrang heeft: die met groen licht tenzij regel 1 natuurlijk van toepassing is
regel3: als er geen verkeerslichten zijn of deze lichten geheel niet werken, zijn het de aanwezige verkeersborden die bepalen wie voorrang heeft op wie (tenzij natuurlijk regel 1 of 2 van toepassing is).
regel 4: indien geen van bovenstaande aanwezig, maar er zijn wegmarkeringen ('haaientandjes of dikke witte streep dwars over de rijbaan) dan bepalen zij de voorrangsregels.
Regel5: Is er wederom geen van bovenaanstaande van toepassing is het _altijd_ voorrang van rechts.

-snip-
En dan mis je nog wat regels, zoals "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Als er één stoplicht is voor zowel rechtdoor als linksafslaan (en rechtsafslaan) en beide tegenoverliggende zijden gaan tegelijkertijd op groen, dan moet het linksafslaande verkeer wachten op het rechtdoorgaande (en het rechtsafslaande) verkeer.

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-11 19:35
soulrider schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:23:

...

ps: openstreetmap bevat vaak ook de locaties van verkeerslichten (worden netjes aangegeven op hun map), maar ik merk inderdaad (nog) geen verkeersborden in hun streetmap.
Enkel is me onbekend hoe je het dat via hun site kunt verkrijgen (api?)

...
Ja, ik zou inderdaad met een verkeersregelstack werken. Als een nieuwe straat wordt ingeslagen is het sowieso voorrang van rechts. Zodra een verkeersbord of wegmarkering tegengekomen wordt ivm voorrang krijgt dat de bovenhand. Daarna verkeerslichten (die zou ik appart aanduiden ofzo, omdat het variabel is wanneer je daar voorrang krijgt: het licht wisselt immers continue in tegenstelling tot wegmarkering/verkeersborden). Verkeer geregeld door verkeersagenten zou ik ook niet implementeren, aangezien dat vaak ook tijdelijk is.

Het is echt gewoon een hobbyproject (ik heb zelf nog maar een tijd mijn rijbewijs en het leek me handig om op een manier te kunnen controleren of je de verkeersregels juist interpreteert.). Heb altijd al eens willen werken aan een opensourceproject en dit leek me wel iets om es te proberen wat te beste design methodes zijn voor een programma met flexibiliteit (heb nooit echt design patterns gekregen op school).

Ik ging beginnen met enkel de osm ge-exporteerd van mijn gemeente en dat in te lezen in C++ via een framework: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Frameworks

• soulrider
HuHu schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:37:
[...]

En dan mis je nog wat regels, zoals "rechtdoor op dezelfde weg gaat voor". Als er één stoplicht is voor zowel rechtdoor als linksafslaan (en rechtsafslaan) en beide tegenoverliggende zijden gaan tegelijkertijd op groen, dan moet het linksafslaande verkeer wachten op het rechtdoorgaande (en het rechtsafslaande) verkeer.
Ik had het over de globale regels op kruispunten (agent gaat voor op lichten die voorgaan op borden die voorgaan op de 'voorang van rechts'-regel)

Je hebt daarna inderdaad nog wat regels te volgens zodra je je op dat kruispunt begeeft.
Met wat geluk krijgt de Vlaamse overheid (en de daaronder liggende overheden) wat meer verstand door meer intelligentie verkeerslichten te gebruiken waardoor er geen conflict-situaties zoals de door jouw gemelde situatie kan voorkomen.

beetje offtopic:
De lichten op de ring van Hasselt als je van de E313-afrit vlak naast die grote Carrefour komt zie ik nog steeds als _het_voorbeeld daarin: Zodra je daar groen hebt in de door jouw gekozen richting kan je met een gerust hart gasgeven: je gaat nooit een auto hebben die jouw gaat kruisen op het kruispunt tenzij ze door het rood rijden, of het kruispunt hebben dichtgezet door bumperklevend aanschuiven. Wat op zich al een inbreuk is op het regeltje: 'je mag het kruispunt pas oprijden als je deze ook zo snel mogelijk kunt verlaten'

De (vanuit Lommel richting Neerpelt geziene) quasi laatste lichten op de ring van Lommel waarbij je enerzijds naar links kunt richting Nederland, en anderzijds naar rechts richting de autokeuring, zijn dan weer een voorbeeld van foute implementatie van 'slim geprogrammeerde verkeerslichten': men gaat het verkeer op de ring de 'links af' telkens gelijktijdig groen geven, maar 'rechtdoor' moet wachten.
Al heel vaak dat iemand die rechtdoor moet ook gasgeeft omdat die naast hem (linksaf) vertrekt en zo dus tegen een wagen vanuit de andere richting die linksaf slaagt rijdt...: maw: nog steeds conflict-situaties door 'menselijke gewoonte/reactie'...

terug ontopic:
Als ik MartenBE begrijp zou dit hobby-projectje eventueel kunnen uitgroeien tot een "voorrang geven of hebben?"-app waarbij men adhv zijn eigen gps-coördinaten, en ev. een foto van de situatie vanuit de app een antwoord kan krijgen of men nu wel of niet voorrang dient te geven (of die mag nemen) samen met wat info waarom nu net wel of niet. een app kan natuurlijk niet zien of lichten nu werken of niet, en/of ze tijdelijk stuk zijn (knipperende oranje), en/of er een agent de boel staat de regel op die eigenste moment.
Maar voor zo'n aparte dingetjes is er dan misschien de manier zoals coyote het doet voor mobiele flitsplaatsen: de mensen kunnen het zelf aanmelden via de app, en na voldoende aanmeldingen, wordt het meegenomen bij het helpen van andere gedurende X-tal minuten/-uren.
en dat kan dan natuurlijk weer helpen in het slimmer plannen van verkeersstromen, ("los het gaspedaal al maar een beetje zodat je bij de volgende lichten voorbij de bocht groen hebt", "pas op, dadelijk zit je niet meer op een voorrangsweg en dien je te kunnen stoppen voor verkeer uit de zijstraten")

Dan krijg je naast het "maar de gps zei dat ik hier naar rechts (de gracht in) moest"-mensen ook de "maar die app zei dat ik voorrang had ook al was het rood voor mij"-mensen. ;) :+ O-)
Pagina: 1