Garantie bij een mobiele toestel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 14:32
Hallo,

18 juni mag ik mijn abonnement verlengen bij Hi en dit wordt online gedaan (persoon gesproken over de abonnement en binnen één dag zou ik mijn toestel binnenkrijgen via de post als ik mijn nieuwe abonnement gekozen heb)

Is het mogelijk om het toestel terug te sturen met "koop op afstand" wet? Bijv: dode pixel(s) etc.
Ik stel deze vraag omdat het toestel bij mijn abonnement zit en ik hem dus in principe niet koop (gratis toestel bij abbo)

[ Voor 8% gewijzigd door Knamix op 03-06-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08

D4NG3R

kiwi

:)

Je koopt het toestel wel degelijk, €0,00,- != gratis. Voor een bedrag van 0 euro is het toestel gekocht bij het abbo.

Wet kopen op afstand is op dat moment trouwens niet van toepassing, je vraagt dan namelijk garantie aan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat is nu de reden dat je het toestel terug wilt sturen? Zoals gezegd, je koopt het toestel altijd, je betaald er alleen voor met het abonnement. Veel mensen worden nogaltijd gelokt door dergelijke reclame uitingen, maar het toestel is echt niet gratis.

[ Voor 63% gewijzigd door _Dune_ op 03-06-2014 14:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Daarnaast zijn een beperkt aan dode pixels geen reden voor garantie:

Wikipedia: Defecte pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

raptorix schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:16:
Daarnaast zijn een beperkt aan dode pixels geen reden voor garantie:

Wikipedia: Defecte pixel
Maar dooie pixels zijn wel een goede reden voor de wet kopen op afstand ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Kort gezegd: voor garantie zou ik hem niet kunnen vervangen voor een nieuwe ivm het aantal dode pixel (s) maar met de wet op koop afstand kan ik hem in principe terugsturen en een ander toestel vragen?

En dat kan gewoon, zelfs als het toestel bij een abonnement mee komt? Want een abbo is toch eigenlijk een contract (waar het toestel) ook bij staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ook online gemaakte contracten vallen onder WKoA, tenzij het om een specifiek op maat gemaakt contract gaat. (En nee, een paar keuzemenutjes of een optie aanvinken is niet een op maat gemaakt contract).

Aangezien het hier echter om het verlengen van een al bestaand contract gaat - betwijfel ik of dit alles onder WKoA valt, zowel het toestel als het contract zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

D4NG3R schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:19:
Maar dooie pixels zijn wel een goede reden voor de wet kopen op afstand ;) .
Nee, dat zijn ze niet.

Wet Koop op Afstand is bedoelt om te zorgen dat je een toestel kunt terugsturen wat niet de functies heeft die jij graag zou willen hebben. Het is niet bedoelt om een defect toestel te retourneren onder WKoA.

Met de Wet Koop op Afstand ontbind je de koop. In dit geval ontbind je dus ook de verlenging van het contract. Dat betekend dat de leverende partij gerechtigd is onmiddelijk je abbonement af te breken. De twee zijn, in dit geval, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hiermee loop je, bijvoorbeeld, het risico je nummer kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
@D4NG3R, Al vraag ik me af of verlengen geheel klopt, natuurlijk blijf je 1 en de zelfde klant, met 1 en het zelfde klantnummer, maar volgensmij krijg je wel echt een 'Nieuw' Abbonement, dat zie je namelijk ook altijd met de Algemene Voorwaarden & Limieten etc.

Omdat een huidig contract niet gewijzigd wordt, maar gewoon een nieuwe overeenkomst wordt gesloten.
Hierbij gelden dan ook de nieuwe voorwaarden, en blijft naar mijn idee alleen het Klantnummer + adresgegevens, en Telefoonnummer gelijk, de rest is allemaal nieuw, dus ook de overeenkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Croga schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 18:30:
[...]

Nee, dat zijn ze niet.

Wet Koop op Afstand is bedoelt om te zorgen dat je een toestel kunt terugsturen wat niet de functies heeft die jij graag zou willen hebben.
Je geeft hier exact de reden aan waarom wel.

WKoA is bedoelt om het product kort te kunnen bekijken en testen, mocht deze niet voldoen aan wat je verwacht had kan je deze zonder reden van opgaaf terugsturen. Wanneer het product kapot is vraag je hier normaliter garantie voor aan, maar als ik ook maar 1 dooie pixel op m'n systeem vind voldoet deze niet aan de verwachtingen en gaat deze gewoon terug onder WKoA (En natuurlijk ben ik niet zo'n lul welke niet vermeld dat er een dooie pixel op het scherm zit). Waarom? Omdat je een maximaal aantal dooie pixels 'mag' hebben voordat deze bij wet als kapot word gedefinieerd. Ik zal dus bij wet een 'werkend' product terugsturen en de koop ontbinden. Garantie ga ik er niet op krijgen, maar ik zal me wel flink irriteren aan de dooie (sub) pixels.

[ Voor 54% gewijzigd door D4NG3R op 03-06-2014 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Vooraf: dit is vooralsnog een "wat als" discussie, toch?
TS geeft aan dat de verlenging op 18-06-2014 plaats gaat vinden. Ik vermoed dat er dus nog geen toestel is geleverd en er dus nog geen sprake kan zijn van een defecte pixel of wat dan ook.

Als de TS het toestel terugstuurt, met inachtneming van de voorwaarden die de verkopende partij aan de zichttermijn stelt (zie hier en hier en hier) kan het toestel binnen de zichttermijn zonder opgaaf van redenen retour gestuurd worden.

Hi zal dan, na ontvangst en controle (is er geen baksteen teruggestuurd? :-) )van het toestel, de contractverlenging terugdraaien.
Dat betekent dat je contract wordt hersteld in de staat waarin het verkeerde voordat je ging verlengen.
Als dat afgerond is, zou je daarna eventueel een nieuwe order voor contractverlenging kunnen plaatsen.

Wat jij voorstelt (toestel retourneren binnen zichttermijn vanwege defecte pixels) gaat denk ik niet werken. Om dat te kunnen constateren heb je het zegel van de verpakking moeten verbreken en het toestel moeten inschakelen/gebruiken. Daardoor kun je aan twee van de vier gestelde voorwaarden voor het retourneren binnen de zichttermijn niet voldoen.

De enige oplossing die ik kan bedenken, is dat je het toestel als defect/DOA aanmeldt.
Of men bij Hi een apart beleid heeft voor dode pixels zoals dat bijv. bij monitoren of TV's wel het geval is, is mij niet bekend.
Heb je ze überhaupt al eens gebeld om ze dat te vragen?

Overigens is de Wet Koop Op Afstand volgens de tekst in de link niet bedoeld voor het testen van het produkt. Wel voor het bekijken, dat staat expliciet vermeld. En ja, dan zou je nog kunnen discussieren of je een mobiel toestel wel kunt bekijken als het niet uit de verpakking gehaald mag worden.

Maar daar heb ik geen zin in, die discussie mag door de koper en verkoper gevoerd worden. :-)

*typo verwijderd

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 03-06-2014 19:12 . Reden: *typo verwijderd ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Croga

The Unreasonable Man

Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:12:
Wat jij voorstelt (toestel retourneren binnen zichttermijn vanwege defecte pixels) gaat denk ik niet werken. Om dat te kunnen constateren heb je het zegel van de verpakking moeten verbreken en het toestel moeten inschakelen/gebruiken. Daardoor kun je aan twee van de vier gestelde voorwaarden voor het retourneren binnen de zichttermijn niet voldoen.

Overigens is de Wet Koop Op Afstand volgens de tekst in de link niet bedoeld voor het testen van het produkt. Wel voor het bekijken, dat staat expliciet vermeld. En ja, dan zou je nog kunnen discussieren of je een mobiel toestel wel kunt bekijken als het niet uit de verpakking gehaald mag worden.
Maar die discussie is al lang gevoerd. De WKoA is bedoelt om te zorgen dat je een toestel op dezelfde manier kunt beoordelen als wanneer je hem in de winkel zou kopen. En dat betekend dus inderdaad uitpakken en aanzetten. Anders kun je de functionaliteit namelijk helemaal niet beoordelen.

Of Hi het daar nou mee eens is of niet is helemaal niet interessant. De wet is de wet en Hi dient zich daar ook aan te houden, net als ieder ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:14
Mijn ervaring bij Hi is dat je een nieuw toestel krijgt indien er een dode pixel in zit.
Mijn HTC Desire HD had dit namelijk een aantal jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Croga schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:20:
[...]

Maar die discussie is al lang gevoerd. De WKoA is bedoelt om te zorgen dat je een toestel op dezelfde manier kunt beoordelen als wanneer je hem in de winkel zou kopen. En dat betekend dus inderdaad uitpakken en aanzetten. Anders kun je de functionaliteit namelijk helemaal niet beoordelen.

Of Hi het daar nou mee eens is of niet is helemaal niet interessant. De wet is de wet en Hi dient zich daar ook aan te houden, net als ieder ander bedrijf.
Hi Croga,

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat dat de strekking van deze wet zou moeten zijn,
lijkt dat niet het geval te zijn, zie hier.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Gait schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:27:
Mijn ervaring bij Hi is dat je een nieuw toestel krijgt indien er een dode pixel in zit.
Mijn HTC Desire HD had dit namelijk een aantal jaar geleden.
Dat is ook mijn ervaring, maar dat is coulance en geen beleid en daarom weet je nooit zeker of men je tegemoet komt.
Maar inderdaad, Hi/KPN passen vaak coulance toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Veel beter is, om je telefoon los te kopen en een sim only te nemen.

Ik heb zelf net een Sony Z2 besteld, kost een smak centen maar onder de streep ben ik 100x goedkoper uit dan wanneer ik hem via een provider zou doen.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:13
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:34:
[...]

Hi Croga,

Hoewel ik het helemaal met je eens ben dat dat de strekking van deze wet zou moeten zijn,
lijkt dat niet het geval te zijn, zie hier.
En verwacht je dat Consuwijzer altijd een correcte tekst op hun website heeft staan die de inhoud van de wet volledig overbrengt? Er zijn wel meerdere artikelen op Consuwijzer geweest die onjuiste informatie bevatten. Interessanter is het om jurisprudentie te bekijken, d.w.z. uitspraken van rechtszaken die hierover gaan.

Bijvoorbeeld Arnoud Engelfriet heeft een blog waar hij regelmatig als ICT jurist over dit soort dingen schrijft. Zie bijvoorbeeld http://blog.iusmentis.com...n-originele-staat-retour/ waarin staat dat een geopende verpakking geen reden is om de retourrecht a.h.v. Wet Koop op Afstand te laten vervallen.

Lastiger is het feit dat er hier sprake is van een dienst in combinatie met een product. Er is voor zover ik nog weet geen jurisprudentie dat deze als gescheiden overeenkomsten moeten of kunnen worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Een toestel los kopen zit er voor mij helaas niet in (Verassing! student....) Dus is een abonnement veel makkelijker.

Ik zie wel tegenstrijdige argumenten hier voorbijkomen. De één zegt dat het gewoon kan (gewoon terugsturen en niet vermelden dat het toestel defecten heeft) Ik zie het niet als een schoonheidsfoutje maar als een defect (kan er niet tegen dat als ik een toestel krijg waar ik per maand voor moet betalen niet in orde is).

Of ik stuur hem als DOA maar dan ben ik hem (grote kans) voor een paar weken kwijt omdat ze het gaan repareren.. En dat is nog niet eens zeker als het maar over 1 pixel gaat.

derde optie is dus de vraag voorleggen aan de persoon waar ik mijn contract mee ga verlengen.
Misschien zie ik dit verkeerd maar als ik uitleg/vraag of ik de WKoA kan gebruiken zal degene ook denken van "hmm... Die ga ik in de gaten houden als het toestel terugkeert zonder reden" oftewel... Wet Koop op Afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Consuwijzer snijdt de bocht nog wel eens af onder hrt mom "makkelijker" voor de consument om te begrijpen, terwijl ze enkel bijdragen aan de verwarring en mythes die helaas over rechten nogal eens heersen. De sticky in dit forum is door een aantal advocaten doorlopen en is een goede start met links.

De reden dat hier sprake is van wat gezien mag worden als een nieuw contract (ook al wordt het vaak verlenging genoemd) is dat er weer sprake is van een concrete bevestiging van overeenkomst met gelden van nieuwe voorwaarden.

Dat neemt niet weg dat als een aanbieder voorwaarden stelt die niet in lijn zijn met de wet, je ervan uit kan gaan dat het lastig zal worden als je vn je recht gebruik wil maken. Grote bedrijven willen de wet nog wel eens bewust negeren als de inschatting is dat dat goedkoper is dan een enkele zaak die voor die tijd 1:1 opgelost zal worden - helaas. Het zou fijn zijn als voor dat soort dingen eens flinke boetes zouden worden uitgedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Die ga ik in de gaten houden als het toestel terugkeert zonder reden" oftewel... Wet Koop op Afstand.
Maar in de gaten houden is toch geen probleem? Jij gebruikt je wettelijke recht om een product terug te sturen wat je niet bevalt, punt. Wil je weten of je een nieuw toestel krijgt, dan bel je gewoon een lokale Hi winkel, die zullen dat telefoontje echt niet linken aan het WKoA pakketje dat een week later bij het centrale magazijn retour komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45
Knamix schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 21:33:
Een toestel los kopen zit er voor mij helaas niet in (Verassing! student....) Dus is een abonnement veel makkelijker.
Als je de telefoon niet los "kan betalen" dan kun je hem zeker niet betalen icm een abonnement.

Je betaalt gewoon 24 maanden lang €45 in plaats van €15. En krijgt dan "voor €0" een telefoon twv €600.
Maar 24*€30=€720.

Alleen psychologisch lijkt dat abonnement veel goedkoper. Want je hebt nu waarschijnlijk ook al een abonnement voor €45/maand. Dus je maandlasten blijven gelijk. Voor je gevoel is het alsof je nu gratis een nieuwe telefoon mag uitzoeken. En aangezien je een arme student bent zou je wel gek zijn als je daar geen gebruik van maakt. toch?

Als je slim bent verleng je je abonnement nu met een SIM-only voor €15/maand. En ineens heb je op het eind van elke maand €30 over. Spaar dat geld op en als je dan nog steeds vind dat je een nieuwe telefoon moet hebben dan koop je die met je gespaarde geld. Grote kans dat je er achter komt dat je best nog een jaartje met je huidige telefoon kan. Of dat een goedkoper model telefoon eigenlijk een veel beter idee is.

Moet je de telefoon echt nu hebben (omdat je oude stuk is bijvoorbeeld) dan ben je nog steeds goedkoper uit als je een rentedragende lening afsluit en de telefoon los koopt. Zeker als student, want bij DUO kun je heel goedkoop lenen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Nivida_intel schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:38:
Veel beter is, om je telefoon los te kopen en een sim only te nemen.

Ik heb zelf net een Sony Z2 besteld, kost een smak centen maar onder de streep ben ik 100x goedkoper uit dan wanneer ik hem via een provider zou doen.
Edit, foutje :+

[ Voor 22% gewijzigd door raptorix op 04-06-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
Bedoelde ermee te zeggen dat ik niet in 1x 600+ wil betalen waardoor een abbo beter bij me past. Omdat mijn moeder binnenkort jarig is geef ik het toestel wat ik nu heb aan haar (ze loopt nog met een 331p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Discussies over SIM-only vs abo en andere aankoopbeslissingen zijn hier off-topic. Svp on-topic blijven en niet over de keuze van abo/provider/toestel etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1