Trapverlichting (Sensors)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 09:13
Ik ga mijn trap aanpakken en dit is het idee:

1x Arduino (Aansturing)
3x (of meerdere) M74HC595 (Voor de nodige I/O poortjes)
10X Ledstrips H033M3, Warm Wit (Worden nog wat verknipt)
15x Sensor (Druk, optisch, beweging?)

Ik wil dat elke trede afzonderlijk oplicht dus niet zoals de meeste projecten met 2 sensoren die alleen beneden en boven een schakelaar hebben. Op die manier kan ik de trede boven en onder de getriggerde trede gedimd laten oplichten en getimed weer uit laten gaan. Ledstrips komen onder het uitstekende deel van de trede.

Nu zit ik alleen met de 15 schakelaars.

-Als ik een lichtsluis ga gebruiken zit ik aan 30 (sensor+reflector) onderdelen+kabels etc.etc.
-Als ik een drukplaat/switch ga gebruiken moet ik iets van een plaatje eroverheen maken. Werkt mogelijk ook niet in de hoek van de traptrede.
- PIR is het mooiste maar waar vind ik 15 PIR sensoren die klein genoeg zijn om die nog enigsinds uit het zicht te kunnen plaatsen? (32 mm bij 24 mm vind ik vrij groot want het steekt ook nog 18 mm uit)

Iemand andere ideeen voor schakelaars? Objectschakelaars, lasers, warmte, you name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Weerstands druk plaat, als je erop stapt veranderd de weerstand waarde, is trouwens heel dun ook dacht ik.

Heel kleine pir: http://www.duotecno.be/nl...tecno-inbouw-klein-zwart/

[ Voor 32% gewijzigd door Damic op 03-06-2014 14:49 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik denk dat ik voor een digitale PIR sensor ga. Iets groter dan een transistor en met digitale uitgang. Nu nog even een site vinden die ze heeft, Farnell, Digikey, Mouser, Velleman, Conrad heeft ze niet. Maar het gaat om deze:

http://www.alibaba.com/pr...ensor-PIR_1261262410.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Ik zat net te denken, met wat slim programmeren kan ik ook met 6 pir sensoren toe.
De meeste mensen lopen met 1 been telkens op 1 trede. Dus als ik programeer
1. pir sensor 1 (onder aan de trap) schakelt.
2. Licht desbetreffende trede op en gedimd trede 2.
2.1 Wat is de volgende trede? Check vorige status pir sensoren.
2.2 start timer delay, fade beide uit binnen X seconden.
2.3 if sensor 1 active...hou trede 1 en gedimd 2 aan.
3 If sensor 1 (traptrede 1) schakelt uit.(geen idee wat de schakeltijd is van de pir sensoren, ik hoop Ms.)
3.1 Check vorige status pir sensoren. If traptrede 1 dan
3.2 Licht trede 2 volledig op en dim 3.
4. Trede 3 schakelt in
4.1 Licht trede volledig 3 op en gedimd trede 4.
4.2 Etc. voor de overige.
10. Tegenovergesteld voor van boven naar beneden,
100. Catch all.
(Ruimte voor missende logica)

Vergeet ik zo iets?

[ Voor 32% gewijzigd door Ierlandfan op 04-06-2014 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 14:36
Ierlandfan schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 23:48:
Ik zat net te denken, met wat slim programmeren kan ik ook met 6 pir sensoren toe.
De meeste mensen lopen met 1 been telkens op 1 trede. Dus als ik programeer
1. pir sensor 1 (onder aan de trap) schakelt.
2. Licht desbetreffende trede op en gedimd trede 2.
2.1 Wat is de volgende trede? Check vorige status pir sensoren.
2.2 start timer delay, fade beide uit binnen X seconden.
2.3 if sensor 1 active...hou trede 1 en gedimd 2 aan.
3 If sensor 1 (traptrede 1) schakelt uit.(geen idee wat de schakeltijd is van de pir sensoren, ik hoop Ms.)
3.1 Check vorige status pir sensoren. If traptrede 1 dan
3.2 Licht trede 2 volledig op en dim 3.
4. Trede 3 schakelt in
4.1 Licht trede volledig 3 op en gedimd trede 4.
4.2 Etc. voor de overige.
10. Tegenovergesteld voor van boven naar beneden,
100. Catch all.
(Ruimte voor missende logica)

Vergeet ik zo iets?
Klopt, meeste situaties werkt dit; echter wat als 2 personen achter elkaar aanlopen of er iemand van boven en beneden komt? (< 5% vd gevallen ws)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ierlandfan schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:52:
Ik denk dat ik voor een digitale PIR sensor ga. Iets groter dan een transistor en met digitale uitgang. Nu nog even een site vinden die ze heeft, Farnell, Digikey, Mouser, Velleman, Conrad heeft ze niet. Maar het gaat om deze:

Bestel je ze toch bij Alibaba? ;) Neem je er een paar extra voor de zekerheid, kost toch niets.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ebay? Dat is, voor mij iig, dé plek voor componenten. Vooral daar Conrad niet aan bubbelenveloppen doet waardoor je een pakket met 99% vulling en 1% inhoud krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 04-06-2014 12:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Is het een idee om microfoons te gebruiken? Dan krijg je een beetje hetzelfde idee als een klapschakelaar. Je kan ze uit het zicht plaatsen en als je op een trede stapt dan geeft hij een waarde af.

Hier is een kant en klare module te vinden voor arduino, maar dat is wel iets prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:17

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

IR lichtsluisjes over de tredes maken?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54

Zo'n sensor gaat niet werken zonder speciale fresnell lens.
Deze dingen kunnen alleen veranderingen in IR staling waarnemen. Als je de sensor zo kaal gebruikt dan zal het IR licht dat er op valt te traag veranderen om iets te registreren. Daarom zit er altijd een gefacetteerde optiek voor die alleen bepaalde plekken uit de omgeving projecteert op de sensor, als een soort disco bal maar dan omgekeerd.
Het resultaat is alsof je een heleboel lichtsluizen tegelijk gebruikt. Wanneer je langs een zo'n virtuele straal loopt dan is de verandering snel genoeg voor de PIR om iets te registreren.

Glas werkt niet op die golflengte, er wordt een bepaalde kunststof voor gebruikt.

Zie ook de datasheet. Je moet de fresnell lens er dus bij kopen, deze zijn verkrijgmaar met verschillende straling patronen.
Afbeeldingslocatie: http://image.ec21.com/image/senbacds/OF0012461148_1/Sell_PIR_Fresnel_lens.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/img/pb/787/778/466/466778787_535.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou toch voor de Ir lichtsluisjes gaan, lekker simpel en betrouwbaar.

Aan de ene kant van de tree een ledje, aan de andere kant een sensor, dat kan prima verstopt worden, veel beter dan een PIR sensor vanwege de grote lens die er nog bijkomt (zonder lens doen ze effectief niks zinnigs).

Dat of iets van een sensor op de tree (kan ook capacitief zijn, stuk heel dun plaat/folie op elke tree en de capaciteit ervan meten, maar weet niet of dat qua ruis enzo betrouwbaar te krijgen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wikipedia: Strain gauge (of Wikipedia: Rekstrookje)

Eventueel als de onderkant toegankelijk is, kan deze daar bevestigd worden. En dan meet je eigenlijk de kromming van de trede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23

Rmg

Kan je toevallig bij de onderkant van de treden? via een kast bijvoorbeeld?

Dan zou je namelijk piezo sensoren als deze gebruiken https://www.sparkfun.com/products/10293 om de daadwerkelijke stap te detecteren. word een beetje tweaken qua false positives maar is in ieder geval compleet uit het zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Of je gebruikt een ldr en zo'n goedkoop lasertje per trede. Heb je wel altijd een puntje licht waar de laser op de ldr schijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door boazkl0p op 08-06-2014 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 11:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Rmg schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:47:
Kan je toevallig bij de onderkant van de treden? via een kast bijvoorbeeld?

Dan zou je namelijk piezo sensoren als deze gebruiken https://www.sparkfun.com/products/10293 om de daadwerkelijke stap te detecteren. word een beetje tweaken qua false positives maar is in ieder geval compleet uit het zicht
Eventueel natuurlijk onder het bij veel mensen aanwezige stukje tapijt op de trede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
Eventueel natuurlijk onder het bij veel mensen aanwezige stukje tapijt op de trede
Nogo. Ik kan bij de achterkant/onderkant van de treden. Het rekstrookje idee spreekt me wel aan Druksensoren wordt lastig zonder halve maantjes/tapijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In hoeverre zouden de LED's als benaderingssensor werken? Zoals hier: http://www.instructables....sing-Coffee-Table-Module/
Is wel 1 van de goedkoopste sensors hiervoor denk ik. Alleen is de afstand misschien niet toereikend, afhankelijk van hoe je ze plaatst.
Pagina: 1