Nieuwe laptop. processor wordt (te) snel warm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 21:45
Hoi!

Ik heb vorige week de Acer Aspire V5-573G (4500U, GT750M) aangeschaft en ben er over het algemeen erg tevreden over. Alleen, mijn CPU loopt erg snel warm.
Ik heb het vermoeden dat iets mis gaat, maar ik kan mijn vinger er niet op leggen. Daarom zou ik jullie mening willen horen voordat ik het opstuur.

De klachten zijn als volgt:
Vanaf de eerste keer opstarten hoorde ik de ventilator periodiek sneller draaien voor ong. 30 sec. Ik vermoedde gelijk dat er iets mis was met de temperatuur en heb daarom Core Temp geïnstalleerd om het te monitoren.
Wat mij nu opvalt is dat de CPU rond de 42 graden begint en in een minuut tijd langzaam oploopt naar >60 graden. Vanaf dat punt schakelt de ventilator flink op, koelt de processor naar een graad of 45 en schakelt weer omlaag. Dit proces doet herhaald zich om de 2 a 10 minuten.
Nou vond ik dat begrijpelijk als er gegamed, geïnstalleerd of bewerkt wordt, maar dit gebeurt al als je gewoon simpel aan het browsen bent of de desktop open hebt.

Ik vrees zelf voor een fout in de koelpasta/strip, maar ik wou jullie mening ook horen. Mochten jullie het willen, kan ik ook een video uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-05 17:58
Dat de ventilator zo nu en dan eventjes aanslaat om te koelen is niet zo heel gek, maar 60 graden of hoger zelfs is inderdaad vrij veel voor browsen.

Kijk ook even naar de instelling van je GPU. Misschien staat je GPU aan tijdens het browsen (instelling kun je in dat Geforce programma aanpassen), die is waarschijnlijk met dezelfde heatsink als de CPU verbonden, dus die kan ook warmte overgeven.

Anders kan er inderdaad te veel of te weinig koelpasta/thermalpad op je CPU en/of GPU zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
mijn acer aspire v3-571 wordt ook erg snel warm, als ik gewoon browse ligt de temperatuur ook rond de 50-60 graden. Misschien is dit normaal bij een acer laptop?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 09:29
Helemaal niks aan de hand.

Dat tijdens het opstarten de fans even voluit draaien is redelijk normaal. Het is voor je fans moeilijk om te starten met draaien op een lage snelheid. Daarmee begint hij voluit en zal dan zakken naar het gewenste niveau.

Verder lijkt het erop dat Acer de koeler zo heeft afgesteld dat deze pas in actie treed bij 60° en bij 45° zich terug naar de achtergrond begeeft. Je kan eventueel eens in je bios kijken of je de fanspeed kan beïnvloeden maar eigenlijk is er niets aan de hand. De CPU mag overigens een pak warmer worden dan 60 °C
TJUNCTION 100°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
@DGonlag2
Gelijk naar gekeken, maar mijn videokaart blijft netjes idlen bij normaal gebruik dankzij de Optimus technologie.
Je hebt mij wel op het idee gebracht om te kijken naar programma's die op de achtergrond draaien en ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb: acer cloud. En ik maar altijd denken dat mensen overdrijven als ze het over bloatware hebben. Gelijk uitgezet en de temperaturen pieken nu een stuk minder *O*

@Lambo LP670 SV
Het gaat hier om normaal gebruik en niet het opstarten. Bovendien is 100 graden wel leuk, maar daar gaat het mij niet om. Om de paar minuten van 40 naar >60 graden en weer terug betekent dat je onderdelen onderhevig zijn aan uitzetten en krimp. Dat is slechter dan dat het constant op 60 graden draait.

Zoals iantje31 al opmerkte wordt het als snel 45 a 60 graden tijdens browsen en filmpjes kijken. Hierdoor slaat de ventilator al snel aan en is de laptop dus minder stil dan ik hoopte.
Nou is dit te verwachten in dunne laptop, maar reviews van andere gebruikers zoals die van HetGezegde zijn juist zeer positief op dit punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 09:29
yur400 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:08:

@Lambo LP670 SV
Het gaat hier om normaal gebruik en niet het opstarten. Bovendien is 100 graden wel leuk, maar daar gaat het mij niet om. Om de paar minuten van 40 naar >60 graden en weer terug betekent dat je onderdelen onderhevig zijn aan uitzetten en krimp. Dat is slechter dan dat het constant op 60 graden draait.

Zoals iantje31 al opmerkte wordt het als snel 45 a 60 graden tijdens browsen en filmpjes kijken. Hierdoor slaat de ventilator al snel aan en is de laptop dus minder stil dan ik hoopte.
Nou is dit te verwachten in dunne laptop, maar reviews van andere gebruikers zoals die van HetGezegde zijn juist zeer positief op dit punt.
Dan had ik het eerst verkeerd begrepen met betrekking tot het opstarten. Het lijkt me nu gewoon dat de koeling min of meer passief is, en de componenten dus opwarmen totdat de 60°C wordt bereikt wat door Acer ingesteld is als signaal om de fan te laten draaien. Is nog steeds normaal en zal je componenten echt niet schaden door krimping of iets dergelijks.

Als je je eraan stoort moet je in het bios eens zoeken naar opties om het fanprofiel aan te passen, zoals ik eerder al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
Eerder genoemde problemen lijken grotendeel verholpen te zijn nadat ik bloatware verwijderd en andere onnodige processen heb afgesloten.
Jammer dat de ventilator zo raar ingesteld staat (bijna passief tot 60 graden en dan gelijk op 80%) Slecht uitgedacht door acer.
Iedereen iig bedankt voor hun input.
Pagina: 1