• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-01 10:10
Ik ben al dagen aan het dubben welke camera ik zal halen voor de aanstaande vakantie naar Zuid-Amerika. Tot nu toe maakte ik altijd vakantie kiekjes met mijn telefoon, maar dat heeft wel een beetje afgedaan (ook omdat de lens van mijn iphone 5 beschadigd is en de telefoon verder nog prima is -> dus nog geen zin om een nieuwe aan te schaffen)

Daarom zoek ik een goede nieuwe camera, waarbij ik uiteindelijk besloten heb dat het een keuze wordt uit de volgende 2:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS M + EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM + Speedlite 90EX Zwart€ 340,61€ 340,61
1Nikon 1 J2 + 1 NIKKOR 11-27.5mm F/3.5-5.6 Roze€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,61

Wat spreekt voor de Nikon?
De prijs. Uiteindelijk is het een vakantiekiekjes camera. Waarschijnlijk moet ik er wel een 30-110mm lens bij kopen, om toch nog een beetje in te kunnen zoomen. Kom je toch al gauw op zo'n 200-250 euro extra.

Wat spreekt voor de Canon?
Betere kwaliteit, en inclusief EF lensadapter zodat eventueel de lens van een vriendin mee kan voor het inzoomen (Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS geloof ik).

Wat zouden jullie doen?

Verwijderd

Ik zou de Nikon kopen ondanks de kleinere sensor.
Het is een snelheidsbeest wat de Canon nooit bij gaat houden. Daarnaast is het Nikon 1 systeem veel beter doorontwikkeld met objectieven en body's.
Ik zou dan wel een ander kleurtje dan roze uitkiezen....

• gabn88
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:56:
Ik zou de Nikon kopen ondanks de kleinere sensor.
Het is een snelheidsbeest wat de Canon nooit bij gaat houden. Daarnaast is het Nikon 1 systeem veel beter doorontwikkeld met objectieven en body's.
Ik zou dan wel een ander kleurtje dan roze uitkiezen....
Dat is exact het gevoel wat ik ook had. Bedankt voor de bevestiging! Nu nog op zoek naar een goedkope (tele)zoomlens voor de Nikon...

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:50
Bedenk wel dat je hem alleen in het roze voor zo'n mooi prijsje kunt oppikken, een andere kleur wordt al snel meerdere tientjes duurder...

Verwijderd

gabn88 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:59:
[...]

Dat is exact het gevoel wat ik ook had. Bedankt voor de bevestiging! Nu nog op zoek naar een goedkope (tele)zoomlens voor de Nikon...
Misschien hebben andere nog een andere mening.
Maar ik denk dat voor telezoom een 30-110 wel meer dan genoeg bereik heeft.
Heb zelf een 40-150 op MFT (cropfactor 2) met ongeveer hetzelfde bereik en het bereik vind ik erg fijn voor vele toepassingen. Op bijvoorbeeld safari zou ik wel wat meer bereik willen, maar nu wil het toeval dat ik nooit op safari ga.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:44
Ik zou niet voor Canon gaan als het je er alleen om gaat dat je misschien een keer ooit mogelijk een lens van een vriendin gaat gebruiken. Het is leuk als je zelf een set aan lenzen hebt, maar de kans dat je van een bekende lenzen gaat lenen lijkt me vrijwel nihil. Vergeet niet dat die adapter in Nederland ook nog eens voor > 100,- over de toonbank gaat.

• gabn88
jip_86 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:03:
Ik zou niet voor Canon gaan als het je er alleen om gaat dat je misschien een keer ooit mogelijk een lens van een vriendin gaat gebruiken. Het is leuk als je zelf een set aan lenzen hebt, maar de kans dat je van een bekende lenzen gaat lenen lijkt me vrijwel nihil. Vergeet niet dat die adapter in Nederland ook nog eens voor > 100,- over de toonbank gaat.
De adapter zit volgens mij bij die kit in, toch? Zo staat het er tenminste...

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:44
Ow, ha, dat hebben ze wel goed verstopt in de specs dan. Dat kon ik niet opmaken uit de productomschrijving. Kan je mijn laatste zin negeren iig :)

Verwijderd

Die zit er volgens mij niet bij in de kit die jij linkt. Daar zit een de standaard zoom 18-55mm bij en een flitser. De specs van de pricewatch kloppen hier niet. Heb al meerdere malen een wijziging ingestuurd maar ze lijken het maar niet weg te halen. Er waren wel kits te krijgen met EF adapter maar dat is niet deze kit volgens mij.

Wat mij betreft ligt het er ook helemaal aan wat je van plan bent. Als je meer in fotografie wilt gaan doen en dus verschillende lenzen wilt gaan aanschaffen misschien de Nikon. Maar dan is misschien een MFT een nog betere optie of nog wel wat anders.

Ben je niet van plan om lenzen te kopen is de Canon een prima camera voor de vakantie foto's.

Verwijderd

Je gaat als man met die fel roze camera rondlopen? Verdere opmerking die lens heeft geen stabilisatie dus dat lijkt mij niet ideaal. Volgens mij zit er in de body van de J2 geen stabilisatie, wil je wel beeldstabilisatie dan moet je de VR lens nemen. Ik zou dus zelf eerder de oranje versie, oogt gelijk ook wat beter, met VR lens nemen voor 195 euro.

Edit: Keuze is gelijk veel makkelijker geworden. De roze versie is in prijs verhoogd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2014 13:40 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik heb voor mijn vakantie een Nikon V1 gehaald bij Refoto voor €229. Belangrijkste voordeel tov de camera's die jij noemt is de zoeker. Een LCD-schermpje is bij fel zonlicht erg lastig te bekijken. De AF is fantastisch en beeldkwaliteit met 10 MP is erg goed. Verder is de accuduur ook heerlijk: ik kon makkelijk 2 dagen en met een beetje beleid zelfs 3 dagen op 1 acculading.

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:30
Die roze kan je natuurlijk altijd zwart maken :+

Laden doe je met je zonnepanelen

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Geen van beide, 2 van de mindere systeem camera fabriekanten. De EOS M is langzaam en dat systeem heeft bijna niets nog en lijkt ook niet echt gesupport te worden meer door Canon. In iets mindere mate geld dit ook voor de Nikon.

• Kwintessens
Sn0wblind schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:30:
Geen van beide, 2 van de mindere systeem camera fabriekanten. De EOS M is langzaam en dat systeem heeft bijna niets nog en lijkt ook niet echt gesupport te worden meer door Canon. In iets mindere mate geld dit ook voor de Nikon.
Dat je twijfels hebt over het systeem van Canon begrijp ik, maar het systeem van Nikon is aardig op gang. Er zijn prima objectieven te koop en de cameralijn bestaat uit drie modellen S, J en V*. Er is niets dat er op wijst dat Nikon ermee wil kappen.

*correctie: 4 modellen; ik vergat het onderwatermodel AW.

[ Voor 5% gewijzigd door Kwintessens op 03-06-2014 23:16 ]

• Sn0wblind
De Nikon N serie loopt niet zo geweldig en na een begin waarbij aardig wat lenzen uitkwamen is het nu toch wel heel erg akelig stil.

• Kwintessens
Sn0wblind schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 11:47:
De Nikon N serie loopt niet zo geweldig en na een begin waarbij aardig wat lenzen uitkwamen is het nu toch wel heel erg akelig stil.
Volgens mij loopt het niet zo goed met de verkoop van alle systeemcamera's. Ook Olympus heeft zijn verwachtingen moeten bijstellen. Ik heb zelf niet de indruk dat het Nikon 1 systeem gevaar loopt. Als je kijkt naar de objectieven, heeft Nikon nu een mooie line-up:

vast brandpunt
10 mm
10 mm AW (waterdicht)
18,5 mm
32 mm

standaardzoom
11-27,5 mm
11-27,5 mm AW (waterdicht)
10-30 mm VR
10-30 mm VR PD (pancake)

telezoom
30-110 mm VR
70-300 mm VR

widezoom
6,7-13 mm VR

superzoom
10-100 mm VR
10-100 mm VR PD

Het enige dat mist zijn een lichtsterke standaardzoom en telezoom. Verder zijn de prijzen van de objectieven (met uitzondering van de 32mm en 70-300mm) heel erg redelijk.

Van deze objectieven zijn de 70-300 en 10-30 PD aangekondigd in de afgelopen 3 maanden. De S2 is 3 weken geleden aangekondigd, de J4 2 maanden en de V3 4 maanden. Dus hoezo is het de laatste tijd stil?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand nog andere objectieven nodig heeft voor een vakantiecamera en dan vind ik dat je veel waar voor je geld krijgt (zeker met die V1 die ik noem).

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat ik zou doen? De topics over deze camera's eens doorlezen en goed nadenken wat je aan lenzen wil hebben (voor welke prijs).

Voor de EOS M zijn maar drie lenzen met de EF-M mount beschikbaar, een 11-22, een 22 prime en de 18-55. Wil je meer zoom, dan wordt het een EF(-S) adapter. Deze niet inbegrepen, ~70 dollar op eBay met behoorlijke levertijd voor origineel of minder voor een chinese namaak met full functionality (maar speling) en een dslr lens. Dan ben je een flink deel van de compactheid kwijt.

De toekomst van het Canon systeem is onduidelijk. Zie ook Bundin in "Canon EOS M"

Verder zou ik, als ik persé iets zoomigs moest hebben, goed kijken naar de pricewatch: Fujifilm X-A1 + Fujinon XC 16-50mm + XC 50-230mm Zwart. Je hebt dan een instap-systeemcamera in een uitgebreid systeem, met upgrade-opties als het je blijft bevallen. Wel las ik ergens dat verdere Fuji lenzen niet goedkoop zijn, maar er is wel het een en ander te krijgen.

Lees de topics hier eens door, check dpreview forums (beware! fanboys!) en check de vele vele online reviews :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 04-06-2014 21:09 ]

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-01 21:34
Reken er inderdaad niet op dat er EF-adapter er bij zit. Dat is meestal niet het geval. En dan zul je deze dus los moeten kopen, wat de aanschaf weer duurder maakt. Bovendien is die adapter eigenlijk alleen handig als je al flink wat Canon glas hebt en de EOS M erbij koopt. Vooral met grotere lenzen werkt het niet prettig (groot objectief, kleine camera). I.c.m. primes kan het wel een leuke combi zijn.

Het zeer beperkte lenzenaanbod en de onduidelijke toekomst vind ik in het nadeel van de EOS M spreken (in Japan is er een opvolger met beperkte verbeteringen aangekondigd, maar deze is niet in NL te koop).

• Kwintessens
Waar je ook aan moet denken is dat de autofocus op de Canon met de adapter en de 18-135mm lens niet echt snel hoeft te zijn. Ik zou dat nog wel even uitzoeken als ik jou was.

Los daarvan, hoe ben je eigenlijk tot deze twee camera's gekomen? Waarom geen Canon spiegelreflex, als je toch al een objectief tot je beschikking hebt? Waarom geen compactcamera met extra zoom? En waarom niet een systeemcamera van een van de andere merken?

• gabn88
Allereerst bedankt iedereen voor de reacties!

Ik kwam tot de Nikon 1 J2, omdat deze goedkoop is voor een systeemcamera, maar toch betere kwaliteit plaatjes schiet dan een compact camera. Volgens mij is er geen enkele (zoom) compact camera die tegen deze prijs-kwaliteit verhouden op kan, of ik moet me vergissen?

De EOS M is nog een trapje hoger, maar is door de huidige prijsdaling misschien ook aantrekkelijk omdat ik er geen zoomlens bij hoef te kopen (deze kan ik lenen, maar dan heb ik wel de EF-adapter nodig, die er in tegenstelling tot wat de pricewatch beweert NIET bij zit, bedankt Jip_86). Mede doordat ik toch wel geschrokken ben van de prijs van een losse EF-adapter, en dat de trage AF ook wel afschrikt valt voor mij de EOS M nu af (nog los van het verhaal van de (misschien) slechte toekomstbestendigheid).

Misschien ter overvloede: ik ben geen fotograaf, maar slechts hobbyist (en ook nog niet eens zo'n fanatieke) en ik zie de vakantiecamera als "money at risk"... Voor je het weet valt zo'n camera in het water of gebeurd er wat anders mee (niet dat ik er niet zuinig op ben) en daarom heb ik liever een body die twee versies achter loopt zodat ik voor mijzelf de prijs kan rechtvaardigen als vakantiecamera. De Fujifilm X-A1 (hoe mooi ook) is daarom momenteel buiten mijn bereik (toch zo'n +/- 40% duurder dan een Nikon 1 J2 + 11-27.5mm + 30-110mm VR lens).

Wat ik me wel net bedenk: als je op een boot een foto maakt vanuit de hand, is zo'n VR lens dan eigenlijk een must om een niet bewogen beeld te maken?

• Kwintessens
Op mijn Nikon V1 kan ik kiezen tussen drie standen voor de beeldstabilisatie: uit, normaal en actief. Die laatste is bedoeld voor situaties waarbij de bewegingen extremer zijn, zoals wanneer je loopt of op een boot staat. Ik denk dat die optie ook op de J2 zit, maar als je dat zeker wilt weten, moet je ergens een handleiding opsnorren en het opzoeken. Verwacht daar overigens geen wonderen van: als je bij schemer op een boot staat en met een lange sluitertijd fotografeert, kun je het wel schudden (zoals met alle camera's).

Let wel op dat op de 11-27,5mm geen VR zit. Dat zit wel op de 10-30mm. De 30-110 kun je wel vinden voor onder de 200 euro en hij wordt ook geregeld aangeboden op marktplaats.

Een andere optie is een Canon 100D, dat is de kleinste spiegelreflex die er is. Daar kun je de 18-135mm lens van je vriendin op gebruiken met snelle autofocus. Bovendien hoef je dan niet te wisselen van lenzen. De 100D kun je vinden voor 419 euro. Canon heeft nu een cashback actie, waarbij je 45 euro terugkrijgt. Je betaalt dan uiteindelijk dus maar 374 voor de body.

[ Voor 20% gewijzigd door Kwintessens op 05-06-2014 21:39 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik heb vorig jaar goedkoop aan een dubbelzoomkit kunnen komen van de V1. Resultaat, ik had veel vaker een camera bij me en de D7000 bleef vaker thuis. Kwaliteit is dik in orde en zolang je niet te vaak van instellingen wilt wisselen, is het toestel perfect. Dit is waar Nikon een flinke steek laat valen, want met een firmware upgrade zouden flink wat dingen aan de V1 verbeterd kunnen worden. Let wel, ik hen het dan over features voor de doorgewinterde fotograaf. Laat je hem op automaat staan schiet hij perfect.

Vergeet echter niet dat de V1 geen ingebouwde flitser heeft, als je dus 's avonds portretjes wilt schieten, zul je die er ook bij moeten kopen. Alle Nikon 1 toestellen hebben allemaal een vergelijkbare beeldkwaliteit. Het aantal megapixels is bij elke generatie hoger, maar de 10 megapixels van de eerste modellen is meer dan genoeg.

Gezien jouw eisen, zou ik gewoon voor een Nikon 1 gaan en de keuze vooral laten afhangen van wat je goedkoop kunt krijgen. Ik zou wel proberen voor de 10-30 VR kiezen en niet voor de 11-27, aangezien deze het zonder VR moet stellen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Sn0wblind
Kwintessens schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:40:
[...]

Volgens mij loopt het niet zo goed met de verkoop van alle systeemcamera's. Ook Olympus heeft zijn verwachtingen moeten bijstellen. Ik heb zelf niet de indruk dat het Nikon 1 systeem gevaar loopt. Als je kijkt naar de objectieven, heeft Nikon nu een mooie line-up:

vast brandpunt
10 mm
10 mm AW (waterdicht)
18,5 mm
32 mm

standaardzoom
11-27,5 mm
11-27,5 mm AW (waterdicht)
10-30 mm VR
10-30 mm VR PD (pancake)

telezoom
30-110 mm VR
70-300 mm VR

widezoom
6,7-13 mm VR

superzoom
10-100 mm VR
10-100 mm VR PD

Het enige dat mist zijn een lichtsterke standaardzoom en telezoom. Verder zijn de prijzen van de objectieven (met uitzondering van de 32mm en 70-300mm) heel erg redelijk.

Van deze objectieven zijn de 70-300 en 10-30 PD aangekondigd in de afgelopen 3 maanden. De S2 is 3 weken geleden aangekondigd, de J4 2 maanden en de V3 4 maanden. Dus hoezo is het de laatste tijd stil?

Ik kan me niet voorstellen dat iemand nog andere objectieven nodig heeft voor een vakantiecamera en dan vind ik dat je veel waar voor je geld krijgt (zeker met die V1 die ik noem).
De systeem camera markt is zelfs gegroeid de afgelopen jaren. De enige markt die echt gekrimpt is, is de compact camera markt. Kan alleen die bron niet meer terug vinden maar ik zag afgelopen week nog een schema ervan. De systeem camera en professional camera markt was juist ietsjes gegroeid. Compact amera markt is in 2 jaar zowat gehalveerd.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Voor de prijs van die Nikon (129 euro bij coolblue, 2x zo goedkoop als elders) zou ik er direct 3 kopen :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• -Magnat-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-10-2025
Ik zit zelf ook in hetzelfde dilemma...kan ook niet kiezen. Wilde eerst de eos M toen weer de Nikon J3.
Ben meer een Canon man, maar omdat ze met de eos M nogal wat steekjes laten vallen ben ik ook richting Nikon gaan kijken.

Canon heeft in stilte een nieuwe eos M2 geintroduceerd in Azie die heel wat verbeteringen met zich mee brengt met name op AF gebied. die zou 2.3x sneller zijn dan het eerste model, maar dit model is voorlopig niet leverbaar in Europa.
Wikipedia: Canon EOS M2

Zelfs de eos M3 is al in aantocht augustus/september maar ja daar hebben we nu niks aan :)

tja, 18MP van de eos M is lekker , maar de ingebouwde flitser van de Nikon is ook lekker...moeilijk...moeilijk
Pagina: 1