Pending sector count maar geen bad sectors?

Pagina: 1
Acties:

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:32
Een laptop hier heeft sinds vorige week enorme problemen met opstarten. Het wil wel maar alles is enorm traag. En soms wilde hij helemaal niet opstarten.

Nu heb ik de schijf getest met CrystalDiskInfo en geeft deze aan dat er 'pending sectors' zijn.

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/crystal_zps6f8f9720.jpg

Mogelijk verklaard dat dat hij zo traag is. Nu heb ik de schijf getest op slechte sectoren met HD Tune, maar er blijken geen beschadigde sectoren te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/disktest_zps4c763a82.jpg

Klopt dit? Ik kon zo snel niet zien hoe ik in CrystalDiskInfo op slechte sectoren kan scannen.
In de laptop heb ik even ene andere schijf geplaatst en de laptop draait nu als een zonnetje. Dus ik vermoed toch dat er iets is met de harde schijf, alleen wil je natuurlijk wel iets kunnen laten zien als je garantie wilt claimen (Dell zakelijke laptop).

[ Voor 15% gewijzigd door Binnetie op 03-06-2014 09:45 ]

• J ten brink
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-12 08:52
Ik test zelf mijn HDD's altijd met Seagate SeaTools. Heb daar een beter gevoel bij aangezien ik bij HDTune altijd goede resultaten krijg. Terwijl SeaTools toch bad sectors aangeeft. Na het vervangen van de HDD blijkt de PC dan ook weer goed te werken. SeaTools staat op de Hiren's Boot CD.

• Binnetie
Het merk hardeschijf zegt me niks, HGST. Heb al gekeken op de sticker maar kan niet een ander merk ontdekken. Dus je zegt van test je schijf gewoon met SeaTools?

• Sharky_NL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-12 16:21
Binnetie schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:52:
Het merk hardeschijf zegt me niks, HGST. Heb al gekeken op de sticker maar kan niet een ander merk ontdekken. Dus je zegt van test je schijf gewoon met SeaTools?
HGST staat voor Hitachi Global Storage Technologies. Deze zijn overgenomen door Western Digital.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:44
Toshiba heeft ook fabrieken van HGST overgenomen (en rechten op technieken volgens mij)
Ik heb vroege Hitachi DT01ACA300 met die naam op de sticker staan en dan wordt de hdd als HGST 7K3000 herkend.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Binnetie
Oke. Ik heb de schijf getest met SeaTools (zowel de korte als de lange test), maar hij heeft geen errors gevonden. Beide testen zijn 'Passed'. Kan het zijn dat CrystalDiskInfo het mis heeft? Misschien dat een format helpt en vervolgens een herinstallatie.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-12 10:11

Swordlord

Act first, think never

SMART data is niet zomaar fout.
Het is namelijk data die de schijf zelf bijhoud en crystaldisk info weergeeft deze data alleen.
Interpretatie van 1 of ander programma zoals sea-tools die kunnen wel fout uitvallen, voornamelijk als de schijf niet van die fabrikant is...

De drive zelf rapporteert dus dat er 40 pending sectoren zijn. Dit zijn dus 40 actieve sectoren die door de schijf als slecht bevonden zijn, waar nog niks mee is gedaan.
Over het algemeen worden slechte sectoren als deze beschreven worden, vervangen of weer als goed bevonden. Omdat de schijf dan namelijk kan zien wat de staat ervan is.

Een full format (dus zero write) is de beste oplossing om de pending sectoren aan te pakken.
Dus doe de format, controleer daarna de SMART data of pending sectors weer op 0 staat.

Edit:
Even toevoegen.
De traagheid is waarschijnlijk te verklaren door de Reallocation event count.
Al 6786 keer is er een slechte sector tegengekomen tijdens data verzoeken en is er poging gedaan om de data uit te lezen en deze te verplaatsen naar een reserve sector.
Goede en slechte pogingen worden hier gelogd... Maar ik ga er voor het gemak uit dat het allemaal slechte pogingen waren.

Elke keer als zo'n poging wordt gedaan, kakt de drive in.

[ Voor 48% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 14:01 ]

• Binnetie
Is het dan zo dat de schijf dan onder garantie te vervangen is?
Ben hem nu aan het formatteren en dan eens kijken wat er gebeurd.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Er is nog niks kritisch met je schijf voor zover, slechte sectoren kunnen namelijk voorkomen op schijven en ze zijn erop ingespeeld om dit te compenseren door sector remapping.
Moderne schijven hebben zelf meer neiging tot slechte sectoren, omdat de sectoren steeds kleiner worden.

Afhankelijk van het garantie beleid kun je hem laten vervangen.
Maar als je zo'n schijf onder garantie laat vervangen... Dan krijg je vaak een refurbished model.

Dat is een schijf, waar ooit volgens de klant een probleem mee was en per se garantie erop wilde...
Net zoals jij nu denkt ;). Terwijl er geen echt groot probleem was
De fabrikant doet dan kleine ingreep zoals sectoren remappen, drive goed doortesten en SMART data wissen om het als nieuw te laten lijken.

Ik zou dus nog even wachten met direct garantie te gaan claimen, als je nou binnen korte tijd weer pending sectors in de SMART data ziet. Dan zou ik wel stappen gaan ondernemen.
Dus houd SMART beetje in de gaten en als de data belangrijk is, dan zoals altijd zou moeten, goede backups bijhouden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Swordlord op 03-06-2014 15:18 ]

• Binnetie
Dan ga ik straks na de format eens kijken wat de SMART waarden zijn.

• Binnetie
Ik heb de schijf genull'd en daarna opnieuw een full format gegeven. Dit zijn de waarden nu:

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/crystalgood_zps46613ad9.jpg

Dus het lijkt weer goed te zijn. Handig om te weten dat de SMART en sectoren dus andere dingen kunnen aangeven.
De temp is laag maar dat komt omdat hij in een externe dockingstation zit.

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 04-06-2014 09:23 ]

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Alles is mooi op orde weer :)

Zoals ik het nou interpreteer is dat de data op die sectoren corrupt of beschadigd was, maar de sectoren zelf waren nog niet fysiek echt zo slecht.

Tijdens het beschrijven van de "slechte" sectoren zijn ze dus uiteindelijk nog functioneel bevonden.
Als ze namelijk echt slecht waren, zouden ze vervangen zijn voor reserve sectoren (reallocation).

Maar de current pending sector count is naar 0 gegaan en de waarde Reallocated sector count, is helemaal niet omhoog gegaan.

PS.
Er is tegenwoordig een topic special toegewijd aan SMART analyse.
Check je SMART

Volgende keer kan je dus daar je SMART gerelateerde vragen ook neerzetten, of het gebruiken als naslagwerkje ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Swordlord op 04-06-2014 10:14 ]

• Binnetie
Toch ben ik er niet gerust op. De installatie loopt nu, maar gaat veel langzamer als voorheen. Ik haal de schijf er straks weer uit en hang hem aan mijn vaste pc om eens te kijken wat hij aangeeft.
Als het dan weer 'pending sectors' is dan lijkt me dit niet goed. Anders is de laptop ook helemaal niet werkbaar.

Ik had het topic gezien, maar omdat ik dus verschillen zag in HD Tune en CrystalDiskInfo opende ik een nieuwe. Omdat het topic over SMART gaat.

Overigens valt me ook op dat het aantal bedrijfsuren van 3xx naar 5 is gegaan...
Pagina: 1