[RAID5] Inconsistente transfer speeds

Pagina: 1
Acties:

• Hemmen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-02-2025
Symptomen:

Als ik een file (2-4 GB) van mijn RAID 5 Array kopieer naar mijn SSD dan haal ik bij sommige files 200-300 MB/s en bij andere maar 30 MB/s en ik kan er maar geen verklaring voor vinden.

Zou er één HDD bij zitten die niet in orde is? Volgens mijn WD diagnostics is de smart status van alle disks goed.

Opstelling:

Asus Z87I-PRO
Intel Core i3-4510
8GB DDR3 (1600)
3x WD Red 7200 RPM 3TB in RAID5 (Intel Rapid Storage Tech)
Windows 2012 Server (Met Intel Rapid Storage Technology drivers geinstalleerd) in cache write back modus.

UPDATE: Er zijn ook files bij die halen 70 MB/s. Nu heb ik dus drie varianten 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Hemmen op 03-06-2014 09:40 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:20
Kleine en grote files? Heel veel kleine files (paar KB p/s) zal je snelheid gemiddelde een stuk omlaag trekken ja. Sequintele transfers (grote files) zal wel snel gaan zeker.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Hemmen
chaoscontrol schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:48:
Kleine en grote files? Heel veel kleine files (paar KB p/s) zal je snelheid gemiddelde een stuk omlaag trekken ja. Sequintele transfers (grote files) zal wel snel gaan zeker.
Ik pak uiteraard dezelfde grootte aan bestanden (test met files van 2-4 gb). Als je goed had gelezen had je dat kunnen weten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hemmen op 03-06-2014 09:52 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ook zelfde codec?
Zijn er ook andere dingen actief op de raid of ssd op het moment van de test?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Heb je Volume Write-back ingeschakeld in de Intel RST eigenschappen van je RAID engine? Zonder die feature zijn writes heel traag. Je moet wel weten dat je een risico loopt met deze optie ingeschakeld; je kunt op die manier RAID5 niet heel veilig gebruiken.

• Hemmen
brid schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:59:
Ook zelfde codec?
Zijn er ook andere dingen actief op de raid of ssd op het moment van de test?
Dezelfde codec, geen idee. Gaat om film bestanden. Zijn geen andere zaken actief op dat moment.

Het gaat om lees acties op RAID5 en schrijf op SSD.

• Hemmen
Mijn RAID5 GPT volume was volgens Windows voor 2% gefragmenteerd. Na een de-fragmentatie uitgevoerd te hebben gaan de "langzame" bestanden ineens wel met 200-300 MB/s. Lijkt toch dat deze bestanden dan behoorlijk gefragmenteerd waren.

Schrijven naar mijn RAID5 volume gaat zelfs sneller dan lezen (350 MB/s). :o

Veel bestanden zijn als torrent gedownload (met meerdere downloads tegelijkertijd). Mogelijk dat dit ook behoorlijke fragmentatie met zich mee brengt?

[ Voor 10% gewijzigd door Hemmen op 03-06-2014 11:33 ]

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

volgens deze link wel http://forums.animesuki.com/showthread.php?t=32868.
Vroeger wel eens contig gebruikt, deze kan op file basis defragmenteren.
Misschien mogelijk om na de je download te draaien?

Je kan waarschijnlijk je torrent client eerst de space laten alloceren/claimen, dan zoekt hij niet voor iedere write ruimte. Schijnt vooral te schelen bij meerdere torrents te gelijk

[ Voor 32% gewijzigd door brid op 03-06-2014 12:18 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Hemmen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 11:25:
Mijn RAID5 GPT volume was volgens Windows voor 2% gefragmenteerd. Na een de-fragmentatie uitgevoerd te hebben gaan de "langzame" bestanden ineens wel met 200-300 MB/s. Lijkt toch dat deze bestanden dan behoorlijk gefragmenteerd waren.

Schrijven naar mijn RAID5 volume gaat zelfs sneller dan lezen (350 MB/s). :o

Veel bestanden zijn als torrent gedownload (met meerdere downloads tegelijkertijd). Mogelijk dat dit ook behoorlijke fragmentatie met zich mee brengt?
Downloads komen als kleine pakketjes binnen idd en zeker niet sequentieel. Wellicht dat je daarbij je fragmentatie krijgt.
Pagina: 1