logische volgende stap; een nieuwe voorversterker?

Pagina: 1
Acties:

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Ik heb een hele tijd geleden mijn set wel eens voorbij laten komen in het daarvoor bestemde HT topic. Sindsdien is er eigenlijk niets meer aan veranderd, en heb ik mij een hele tijd vooral toegelegd op het financieren van een paar nieuwgeboren kids, en het genieten van muziek en films in de avonduren.

Nu zo langzamerhand begint het weer wat te kriebelen; wat is de eerstvolgende logische stap? Eigenlijk ben ik best wel tevreden met wat er nu is, maar ik krijg het gevoel dat er wel verbetering mogelijk is en dat het ook niet eens zoveel hoeft te kosten.

Voor de volledigheid;
4x Kef Q5
REL Strata III
Denon AVR-2105
2x Vincent SP-996 voor de voorkanalen
Marantz CD7300
Marantz DV6400
Van den Hul D102 interlinks voor CD en DVD speler
Van den Hul Coaxial voor DV6400, optocoupler voor CD7300.
Van den Hul The Teatrack Hybrid voor voorkanalen
regulier 4x2.5m2 biwired kabel voor achterspeakers.

Mijn gedachte voor eerste logische update is gevoelsmatig een nieuwe (voor)versterker, om de SP996jes ten volle te benutten. ik zit er aan te denken om een eenvoudige stereo eindversterker op de kop te tikken voor achterspeakers (marktplaats, een marantz SM500 ofzo, en daarbij een dedicated voorversterker. Mijn voorkeur gaat daarbij uit naar een Vincent SAV-C1 of C2. met name omdat ik al vincent eindversterkers heb, maar vooral omdat deze met name goed presteert op stereo, en daarnaast surround ondersteunt. Die prio leg ik zelf ook.

Zijn er mensen met ervaringen met zo'n SAV-c1/c2; en is dat volgens jullie ook een logische volgende stap voor upgrade? Ik zit zelf te denken om de receiver (mint conditie) te verkopen voor plm 175-200 euro, dan een eindversterker voor bv 100 euro aan te schaffen voor achterkanalen, en dan zo'n 400 euro te investeren in een SAV C1/C2. Daarmee investeer ik zo'n 300 euro, en ik verwacht daarmee een significante upgrade te realiseren. Ondersteunen jullie die gedachte? Ik ben heel erg benieuwd naar jullie gedachten daarover, toch behoefte aan wat ruggenspraak.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Upgraden van de -al goede- elektronica gaat geen verschil opleveren. Boven een bepaald prijsniveau is elektronica 'goed genoeg': de vervorming is dan onhoorbaar laag.

Je zou kunnen kijken of je de fysieke opstelling van de speakers kan veranderen, of dat je iets aan de akoestiek kan doen. Om echt een grote verbetering te krijgen zou je de speakers kunnen vervangen.

[ Voor 54% gewijzigd door TBTL op 03-06-2014 00:21 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:19

FeaR

In GoT we trust

De zin dan wel onzin van een dedicated pre/pro is vaker voorbij gekomen. Het is en blijft een nicheproduct en velen vinden dan ook dat een receiver gebruiken als pre/pro niet zo veel slechter (dan wel gelijk) is qua prestaties en een pre/pro het geld niet waard is.

Overigens ga je denk ik geen 175 - 200 euro krijgen voor die AVR-2105. Dat zijn prijzen waar een Denon AVR-2809 nu voor weg gaat en dat is toch een veel serieuzer apparaat en wat series hoger. Zeker omdat de AVR-2105 geen HDMI heeft en geen HD Audio is de vraag naar die receivers een stuk minder.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Topicstarter
Dank voor jullie input! Altijd fijn om even de mening van anderen te horen.
FeaR schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 07:25:
De zin dan wel onzin van een dedicated pre/pro is vaker voorbij gekomen. Het is en blijft een nicheproduct en velen vinden dan ook dat een receiver gebruiken als pre/pro niet zo veel slechter (dan wel gelijk) is qua prestaties en een pre/pro het geld niet waard is.

Overigens ga je denk ik geen 175 - 200 euro krijgen voor die AVR-2105. Dat zijn prijzen waar een Denon AVR-2809 nu voor weg gaat en dat is toch een veel serieuzer apparaat en wat series hoger. Zeker omdat de AVR-2105 geen HDMI heeft en geen HD Audio is de vraag naar die receivers een stuk minder.
Hm, wat zou een goede prijs zijn voor die 2105 dan? dat valt me dan weer smerig tegen voor dat donders mooie apparaat waar ik zo zuinig op ben geweest. :+

Een dedicated voor of eindversterker hoeft natuurlijk op zich niet, dat kan net zo goed geïntegreerd in 1 behuizing. Zolang de componenten hetzelfde zijn, zal dat ook wel hetzelfde resultaat geven. Het punt is alleen dat ik nu slechts 2 van de 7 eindversterkers van de 2105 gebruik, dus dat voelt een beetje als een onzinnige investering; ik wil de SP996jes graag houden, dus dan is het een logische uitbreiding om een dedicated voorversterker te kopen.

Mijn idee dat een hoger niveau voorversterker een beter resultaat zou kunnen bieden komt eigenlijk voort uit mijn recente ervaringen. Normaal gesproken zou ik zeggen; de eindversterker is het belangrijkst want daar moet het vermogen en de controle worden opgebracht. En de uitbreiding van de SP996jes brachten echt wel veel meer controle voor de Kef's. Maar ik heb bijvoorbeeld de ervaring dat als ik de CD7300 op digitaal signaal gebruik ipv analoog, dat het geluidsbeeld een stuk minder ruimtelijk en doordringend wordt; het klinkt dan iets 'matter'. Klaarblijkelijk maakt het uit welke bron je gebruikt en biedt de 2105 daar een minder goede DAC. Ik schat de CD7300 ook wel als een klasse hoger dan de 2105. Daarnaast heb ik nu recent de ervaring sinds mijn DV6400 even bij de maker is, dat de weergave van de tijdelijke aristona dvd speler kwalitatief echt een heel stuk minder mooi is. speelt minder hard, minder zuiver en ook weer 'matter' met minder diepte in het geluid. Zelfs mijn vrouw merkt het verschil, terwijl ze altijd stelde geen verschil te zien. klaarblijkelijk is het makkelijker om te wennen aan hogere kwaliteit dan dat je went aan lagere kwaliteit (een stap terug).

Ik verwacht op basis van de inschatting van de verschillende componenten dat de 2105 op dit moment de zwakste schakel in het geheel is, en ik hoop met een upgrade een soortgelijke ervaring op te doen als dat ik heb met de CD7300 en DV6400.

Jullie meningen hebben me nu wel weer wat aan het twijfelen gebracht.

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..