7950 capped op 60% usage, lage FPS

Pagina: 1
Acties:

• LangeSlang
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik heb sinds kort een probleem met mijn Asus Radeon 7950 waarbij slechts een klein deel van het totale potentieel wordt gebruikt tijdens het gamen maar waarbij de framerate nadrukkelijk laag ligt. Bij battlefield 3 & 4 ligt schommelt de framerate tussen de 25 en 45 fps waarbij ik toch werkelijk hoger zou moeten halen. Een vreemde zaak is dat ik bij benchmarks geen last lijk te hebben van dit probleem.

De specificaties van mijn pc:

Asus HD7950-DC2T-3GD5
AMD Phenom 1100T @ 4.0GHz
Asus Crosshair IV Extreme
16GB G.skill RipjawsX
3x Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001 (raid 0)
Sandisk Extreme SSD 120GB
Samsung 840 EVO 256GB (boot)
XFX ProSeries 750W XXX Edition

Ik heb al meerdere drivers geprobeerd, altijd met clean install dus hier ligt het niet aan.

Ik heb een run bf3 gespeeld met hieronder de data uit MSI Afterburner. Tijdens het spelen werd er geen framerate gehaald hoger dan 40 beeldjes per seconde.
Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/dz2s5s62r/wtfgpu.jpg

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
  • Nieuwe/legacy drivers installeren
  • GPU en CPU teruggebracht naar standaardwaardes
  • Andere PEG-connectors aangesloten of videokaart
  • Openstaande programma's sluiten
Ik zou echt niet meer weten waar dit probleem aan zou kunnen liggen, vandaar dat ik de gecombineerde wijsheid van de Tweakers community raadpleeg.

Alvast heel veel bedankt,

LangeSlang

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Als je GPU blijft hangen op 60% en je hebt lage FPS, dan zou dat wijzen op een CPU bottleneck (als ik even heel simpel redeneer).

Dus even wat doorvraagjes:
- welk moederbord gebruik je?
- al geprobeerd zonder CPU overklok (stock)?
- wat is je CPU load tijdens de lage FPS?
- welke settings gebruik je? (grafische settings te laag zetten krijg je sneller last van een CPU bottleneck)
- wat zijn de temperaturen? (CPU en GPU)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Mantle driver ook geprobeerd ?Nevermind, BF3
We hebben geen info op welke res en settings je speelt, dus dat beperkt de antwoorden.

Hier wat cijfers in combinatie met een snellere cpu.
http://www.tomshardware.c...ire-benchmark,3123-4.html

[ Voor 43% gewijzigd door KillerAce_NL op 03-06-2014 12:31 ]

• LangeSlang
Ik heb een Asus Crosshair IV Extreme. Alle instellingen staan op het moment op stock.
Hieronder een screenshot van MSI Afterburner tijdens bf3. CPU loopt op 44 graden, 3.3V rail op 3.34, 5V op 5.06V en 12V op 12.06V.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/nltro3.png

Ik haal dezelfde framerate ongeacht welke grafische instellingen ik toepas, de run is gedaan op 1920x1080 Ultra.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zie je GPU toch echt wel af en toe spiken en het is toch ahndig als je relevante info post zoals resolutie en AA instellingen, anders is er geen vergelijkingsmateriaal.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ben je niet gewoon in de war en kijk je naar de temperatuur van 60oC en denk je dat het een usage van 60% is?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

Eguna

AMD is liev

Janoz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:00:
Ben je niet gewoon in de war en kijk je naar de temperatuur van 60oC en denk je dat het een usage van 60% is?
^^ dit xD

My life for hire!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zie nergens in terug dat je GPU maar 60% van het totale vermogen gebruikt. Ik zie zelfs dat de GPU heeft gepiekt op 90% van het maximaal haalbare (100%)

Je zou nog kunnen proberen om je OS te herstellen of volledig opnieuw te installeren. Ik denk dat dit de makkelijkste oplossing voor jouw is op dit moment.

-Mits voor jouw toereikbaar, kun je de videokaart even proberen in een ander systeem en dan bekijken of daar meer FPS uit te trekken is. Wat zijn de overige instellingen in Battlefield (High/ultra preset?)

Als het probleem zich uit het niets heeft voorgedaan, raad ik aan om je systeem even goed te scannen op malware. Gebruik hier bijvoorbeeld:
Anti Malware bytes, Hitman Pro en de kaspersky rootkit cleaner.

Het zou kunnen zijn dat je malicious mining software op je computer hebt staan, die gebruik (lees: misbruik) maakt van je GPU rekenkracht.

Wanneer speelt het probleem trouwens?

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-01 23:24
Maar als je het 2e schermpje pakt zie je ook dat ie flink aan het schommelen is hoor.

Gamertag: timmie271

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
wat mij opvalt is dat de temp van de kaart heel stabiel blijft terwijl de fans op amper 20% draaien.
Om je een idee te geven, als ik in GW2 naar de map schakel en terug hoor je de fan hoger/lager gaan.
Als een gpu gestressed word ingame en je sluit de game af zou je meteen een grote drop in temp moeten hebben.
Jouw temp grafieken zijn zo vlak als het maar zijn kan.

Dat geeft mij een vermoeden dat je kaart aan het throttlelen is. (snelheid van de kaart aanpast on the fly)
Normaal zou ik verwachten dat je in die afterburner een grafiek kunt zetten van de core en vram snelheid waarop je dit snel kan controleren.

• LangeSlang
Ik neem de RMS waarde van mijn GPU usage.

De gebruike instellingen waarbij de meting is verricht is 1920x1080 op Ultra met 4xMSAA maar dezelfde resultaten worden behaald met alle instellingen, wat nogal vreemd is. De core clock blijft stabiel op 925MHz; ik heb de vcore nog niet bekeken zodra ik bij mijn PC kan zal ik hier een meting van posten.

Overigens heeft een van mijn huisgenoten net de kaart getest in zijn build en daarbij werden framerates behaald die ruim het dubbele bedragen dan die van mijn systeem. Zijn PC lijkt in veel opzichten op de mijne. Hij heeft een AMD Phenom 1055T, welke iets minder capabel is dan mijn 1100T dus schijnbaar is de processor niet het probleem noch de GPU.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:21

Nemesizz

Untouchable

Draait de PCI-e snelheid wel op 16x en niet perongeluk op 1x of iets dergelijks (ook wel eens voorbij zien komen namelijk).

• LangeSlang
Ik heb in GPU-z al op dit probleem getest en de PCI-e loopt op PCI-e 2.0 16x dit zou het dus niet moeten zijn, daarnaast heb ik ook al andere slots op mijn moederbord getest.

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-02 23:37
Ik zelf gebruik ook HWinfo64 om te kijken op welke kloksnelheid mijn CPU en GPU loopt, op mijn laptop is het soms dat die in de "gebalanceerd" modus blijft hangen waardoor de CPU niet boven de 0,8 GHz uitkomt.
Hierdoor presteert mijn GPU ook meteen aanzienlijk minder.

Heb je hier al naar gekeken of de kloks wel maximaal lopen?

Ook zie ik in het eerste screenshot alsof het lijkt dat er "gecapped" wordt op 20% fan speed en dat de temperatuur gelijk blijft, hierdoor lijkt het alsof de GPU bij 60C gaat throttlen maar de fan speed gaat niet omhoog wat vreemd is, heb je het al getest met maximale fan speed? Dus deze van auto afhalen en testen of het dan anders gaat?

Heb je MSI afterburner al geprobeerd opnieuw te herinstalleren of alle wijzigingen die dit programma heeft gemaakt te resetten?

• LangeSlang
Op het moment draait alles op stock waardes, geen aangepaste clock/spanning/multiplier. Bij een andere fanspeed nog steeds hetzelfde resultaat; allicht op een lagere temperatuur.
Hieronder een cap van de GPU coreclock en spanning deze lijken inderdaad wat te schommelen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/suuid1.png

[ Voor 15% gewijzigd door LangeSlang op 04-06-2014 20:21 ]

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
SCAN je computer volledig met antivirus software. Dit zijn pure symptomen van een bitcoin miner die je GPU misbruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr.Root op 04-06-2014 20:38 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Dr.Root schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:38:
SCAN je computer volledig met antivirus software. Dit zijn pure symptomen van een bitcoin miner die je GPU misbruikt.
Ben ik het niet mee eens, miners trekken de kaart juist naar de 100%.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:08
Thomg schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:42:
[...]

Ben ik het niet mee eens, miners trekken de kaart juist naar de 100%.
nee hoor, er worden hele basic settings gebruikt die op de meeste kaarten en IGP/APUs werken. Op een kaart als dit kan dit dus een hele lage load geven.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

toen die mining backdoors net hip waren werden ze niet gedetecteerd omdat het een legitiem proces zou zijn, hoe zit dat tegenwoordig, kan me voorstellen dat hij nog altijd na scannen roept dat er niets scheelt?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

chaoscontrol schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:47:
[...]

nee hoor, er worden hele basic settings gebruikt die op de meeste kaarten en IGP/APUs werken. Op een kaart als dit kan dit dus een hele lage load geven.
Mm, een 7950 is wel een rare eend in de bijt, ik zou alleen niet zo 1 2 3 zeggen dat dit schreeuwt naar een miner.

• sprankel
Die coreclock moet strak staan dus duidelijk throttle actief.
Kan aan de kaart liggen maar aangezien hij het in een andere pc niet doet kan je dit uitsluiten.

Miner is een mogelijkheid, een miner kan ook de snelheid van de kaart beïnvloeden. Maar dat zou je vrij snel moeten kunnen opsporen in taskmanager.

Maar kan evengoed driver gerelateerd zijn of iets anders vaag. Als je zeker bent dat er geen ongewenste software draait zou ik een system restore doen naar een tijdstip voor je het probleem had. (bestanden blijven behouden)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

BF3 overal algemeen vreet gewoon je CPU op en dan blijft er weinig over voor de gpu.. in multiplayer maps.
BF4 ken ik niet.. niet gespeeld nog
Phenom 2 wel snel genoeg? Anders denk ik eerder aan issues met je voeding of drivers. heb het zelf ook wel is gehad. Voeding problemen en lage prestaties. Of fps cap door drivers issues. Zet VSYNC ook eens uit btw...

[ Voor 255% gewijzigd door A87 op 04-06-2014 21:17 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• LangeSlang
Ik heb mijn computer gescand met malwarebytes en windows defender, deze vonden niks. Bij actieve processen ook niks gevonden; geen processen die ik niet herken en daarnaast ook geen processen die verbinding met het internet zoeken. Ik heb naast bf3 last in alle games van dit probleem en bij mijn huisgenoot werkte de GPU wel naar behoren terwijl de CPU zelfs trager is dan de mijne.

Oude drivers heb ik gedeïnstalleerd met Display Driver Uninstaller welke elk spoor hoort te verwijderen dus het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het ligt aan problemen met een oude driver. Ik net ook mijn RAM modules los getest en hier kwam ook geen defect naarboven.

Dank jullie wel voor de vele reacties, fijn dat jullie mij helpen met dit probleem! _/-\o_

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik zou het dan toch in je windows install zoeken.
Als je de middelen hebt, dan ff je c schijf imagen naar een externe disk en windows schoon installeren en testen.
Kun je iig altijd terug als het de oplossing niet is.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-02 11:44

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

mischien een defecte voeding? (ik roep maar wat). Maar heb hier op het forum wel eens rare dingen gelezen i.v.m. met defecte voedingen.

Je voeding is modulair zou het mogelijk zijn om die van je huisgenoot even te lenen als die ook modulair is. Zodat je kijken of daar een probleem zit.

then again. Ik weet het helemaal niet zeker.

• sprankel
Als je denkt dat een display driver uninstaller elk spoor verwijdert dan denk je verkeerd volgens mij. Zijn wel handige stukjes software maar er blijft meestal wel ergens een dll achter en in het register blijven gegarandeerd sleutels/verwijzingen achter.

Wat ik wil zeggen dat ik in jouw situatie zou kiezen voor een meer grondigere maar gegarandeerde oplossing als pakweg een system restore. De voor de hand liggende dingen heb je al gedaan, nu moet je de logboeken gaan uitpluizen, directx diag gaan bekijken, hijack log gaan bekijken, nieuwe userprofile aanmaken om het user register uit te sluiten, etc.

Als je dat niet kan/ niet ziet zitten voor system restore zou ik beginnen met een "sfc /scannow", met een beetje geluk lost dit het op.
& als je op google kijkt zie je dat je lang niet de eerste bent met dit type en throthling actief.

Voeding lijkt mij niet de oorzaak: geeft artifacts, vastlopers, restarts maar ze mooi op 60 graden throthlen is niet bepaald iets wat je verwacht met een slechte voeding.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke processen zijn er actief als je aan het gamen bent, toevallig Chrome of Firefox met gpu versnelling evenals Flash player, die willen wel eens roet in het eten gooien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• LangeSlang
Goed nieuws, een herinstallatie van Windows lost het probleem op. Dit vind ik niet de meest fijne methode maar biedt wel uitkomst. Ik zal proberen te achterhalen waar het probleem nou eigenlijk lag maar voor nu kan mijn PC er weer mee door.

Iedereen bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1