Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kleine vraag over stroom naar pc

Pagina: 1
Acties:

• Lyecer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-11 16:27
Een heel klein en dom vraagje :P
Ik vraag me af of het slechter is voor de pc (voornamelijk de voeding ervan) om de pc na dat hij volledig uitgeschakeld is de stroom ernaar af te sluiten.

Situatie:
Ik heb een contactdoos naast me bureau voor de apparaten die stroom nodig hebben alleen zit er een knopje erop, waarmee je hem dus uit en aan kan zetten, die redelijk veel licht geeft als ik probeer te slapen :z

Dus...ik zet hem 's nachts uit en daarmee zit ook de pc zonder stroom, en ik vroeg me toch af of dit kwaad kan?

Bedankt voor jullie tijd alvast om mij van mijn simpele vraag af te helpen :D

• Cilph
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-11 10:14
Wanneer de PC uit staat is er niks aan de hand, gewoon doen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

doen, scheelt je sluipverbruik

Iperf

Verwijderd

Ik doe het al jaren zonder problemen. Vooral omdat de voedingen van de pc en geluidsset nogal brommen. Ik heb zelfs in de bios aangezet dat de pc aan gaat als de spanning weer terug is. Hierdoor is het alleen maar een extra handeling bij het uitzetten. De rest van de randapparatuur heb ik er ook op aangesloten.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mee eens met deze antwoorden, niet aarzelen maar gewoon doen. Waarom dacht je eigenlijk dat dit kwaad zou kunnen? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, want er heersen hier en daar nogal wat vertekende gedachten hierover. Zelf heb ik inmiddels al meer dan 25 jaar computerervaring en ik heb nog nooit anders gedaan, zonder ook maar één probleem.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Techneut schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:29:
Mee eens met deze antwoorden, niet aarzelen maar gewoon doen. Waarom dacht je eigenlijk dat dit kwaad zou kunnen? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar, want er heersen hier en daar nogal wat vertekende gedachten hierover. Zelf heb ik inmiddels al meer dan 25 jaar computerervaring en ik heb nog nooit anders gedaan, zonder ook maar één probleem.
Het zou me niets verbazen dat er nog veel mensen zijn die denken dat de PC nog stroom gebruikt als ie uitgeschakeld is. De meeste voedingen hebben ook een eigen on/off switch en als je die off zet voordat je de stekker eruit haalt zit je 100% veilig!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het zou me niets verbazen dat er nog veel mensen zijn die denken dat de PC nog stroom gebruikt als ie uitgeschakeld is.
Dat doet hij ook als je hem gewoon softwarematig uitschakelt. meestal blijft er dan nog spanning staan op het gedeelte waar de netwerkkaart op zit, b.v. voor de wake-up online. En dat gebruikt gewoon een beetje stroom. Uiteraard schakel je ook dat laatste beetje echt uit met de tuimelschakelaar achterop de computer. Maar deze zit niet standaard op elke voeding, zodat de vraag van TS blijft. Maar goed die schakelaar achterop heeft inderdaad dan dezelfde functie, met dit verschil dat op zo'n door TS genoemd stekkerblok doorgaans ook diverse randapparatuur zit aangesloten zoals router, printer enz. Bovendien vind ik die schakelaar achterop zoals ik m'n computer heb staan een beetje onhandig.

Edit:
Zie onderstaand bericht, ik heb nog nooit een leeg biosbatterijtje gehad, ook al gaan onze computers jaren mee en ik altijd de hele boel bij niet gebruik volledig uitschakel.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 04-06-2014 16:43 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
Kan inderdaad zonder problemen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de bios batterij misschien eerder leeg gaat.
Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik weet niet hoe ze dat doen op moderne moederborden.

De voeding heeft een 5v standby lijntje (oa om je lan kaart actief te houden voor WoL). Die zou je als fabrikant redelijk makkelijk door kunnen lussen naar de bios voeding om de batterij te ontlasten zolang er nog wel stroom is. Maar of dat gedaan wordt zou ik niet weten.

Maar zelfs als ze dat doen gaat zo'n batterij de nodige jaren mee in mijn ervaring. Dus het maakt echt niks uit.
Pagina: 1