Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Reciever/versterker voor muziek

Pagina: 1
Acties:

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Ik wil mijn vader een receiver/versterker kado doen, maar geluid is nou niet bepaald mijn kennisgebied. vandaar vraag ik jullie hulp

wensen/eisen:
• Geintergreerde Radio (al heeft bijna elke reciever dat)
• Spotify zou leuk zijn, maar dat is niet vereist. airplay enz word niet gebruikt hier.
• simpel te bedienen, weinig handelingen nodig dus.
• aansluitmogelijkheid voor een tv, maar de focus blijft op muziek.
• Genre muziek: veel jaren 60-70 meuk denk ik, Beatles UB40, ed. Ook een beetje klassiek

aangesloten apparaten: niet veel:
• cd speler, via spdif of analoog
• Nintendo Wii , gaat via de tv
• Plasma tv, via hdmi of spdif

Aantal speakers:2 grote zuilen. misschien later een paar kleine extra voor surround

budget?
de max ligt rond de 250 euro

Wat heb ik zelf gevonden?
nou een heleboel, en dat is het probleem een beetje :P Ik weet niet of er veel verschil tussen de versterkers/recievers zit qua geluid.
ook heb ik geen idee wat kwalitatief een goede versterkers zijn.

uit de pricewatch heb ik er twee gevonden

pricewatch: Yamaha RX-V375 Zwart
goedkoop, zo blijft er geld over voor goede speakers, maar is 70 watt niet een beetje weinig?

pricewatch: Denon AVR-X1000
beetje als hierboven, maar deze heeft wel 2 optische ingangen, een arc ingang en spotify

pricewatch: Onkyo TX-NR525 Zwart
lijkt te zijn wat ik zoek, veel vermogen, onder de 250 euro, en spotify. zijn er redenen om deze niet te kiezen?

ora et labora

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Op vermogen moet je niet letten, voor normaal gebruik heb je letterlijk maar een paar Watt per kanaal nodig. Sowieso is letten op cijfers niet handig als je niet weet hoe deze te intepreteren: de PriceWatch (en veel andere sites) zijn op het gebied van vermogen niet compleet.

De Onkyo geeft wel heel leuk aan 130 Watt te hebben, maar dat zegt niets. Als je de handleiding er bij pakt komt aan het licht dat die 130 Watt is gemeten op slechts één kanaal belast, op 1000 Hz (dus een constante toon), bij 6 Ohm en met 1% THD (vervorming). Dat is niet representatief aangezien 1% THD te hoog is (boven de 0,1% schijnt hoorbaar te zijn) plus dat je nooit slechts één toon afspeelt. Als je op vermogens gaat letten moet je de de vermogens pakken die op dezelfde manier zijn gemeten. Dan zegt het nog niets aangezien ze dan veelal nog steeds niet op een representatieve manier zijn gemeten. Representatief is bijvoorbeeld op twee kanalen met een bereik van 20 - 20.000 Hz en onder de 0,1% THD.

Als je de cijfers goed onder elkaar zet wordt het toch heel anders:

Denon AVR-X1000:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) 80 Watt
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) 120 Watt
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 145 Watt

Onkyo TX-NR525
Uitgangsvermogen (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) 130 Watt

Yamaha RX-V375:
100W per Channel (6 ohms, 1 kHz, 0.9 % THD, 1 ch driven)
70W per Channel (6 ohms, 20Hz-20kHz, 0.09 % THD, 2 ch driven)
135W per Channel (6 ohms, 1kHz, 10% THD, 1ch driven, JEITA)

Zo zie je dat met creatief meten de Denon zelfs hoger uit komt dan de Onkyo, terwijl je dat zo niet uit de Pricewatch haalt. De Yamaha maakt het nog bonter door op 10% THD te meten. Van Onkyo kan ik zo niets van vermogen vinden maar als je de Denon en Yamaha ziet kan je ongeveer wel inschatten wat de Onkyo doet op twee kanalen. En dan praten we nog steeds over opgegeven vermogen, wat een receiver in de praktijk doet kan heel anders zijn. Mooi voorbeeld is de TX-NR606 van Onkyo welke 130 Watt opgegeven vermogen had en in surround net 30 Watt overhield en ook de Yamaha V473 kwam met 25 Watt niet aan het opgegeven vermogen en sprong zelfs relatief snel in de protectie.

Tot zo ver de theorie. Welke je wel moet kiezen hangt dus niet af van de specificaties maar aan je eisen qua connectiviteit. Persoonlijk zou ik van jouw drie de Denon nemen. Ikzelf heb dat merk boven de twee andere merken staan en ben op dit moment zelf een tevreden Denon gebruiker, dus een groot deel is persoonlijk.

Beste is om de eigen speakers aan te sluiten op de receiver en te luisteren. Volgens sommigen zit er verschil in klank, volgens anderen weer niet. Maar dat is een kwestie van zelf proberen. Hoe dan ook is het nu voor een groot deel gokken. Een term als "twee grote zuilen" zegt niets over de speaker, straks praten we hier over een paar electrostaten die vrolijk nominaal op 4 Ohm spelen en met gemak naar 2 Ohm dippen, dan krijg je met elke receiver op het lijstje een uitdaging.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Gewoon je vader meenemen naar de winkel en dan zeggen dat hij mag kiezen tot een prijs van 250 euro is dat een optie?
Ik ken vaders die doe je een groot plezier met een gewoon goede (ouderwetse) receiver dus zonder dts,surround en dat soort fratsen gewoon fatsoenlijk stereo .
Als het vooral om muziek gaat uit vroegere jaren is een 5.1 gewoon niet nodig.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Read schreef op maandag 02 juni 2014 @ 20:30:

Als het vooral om muziek gaat uit vroegere jaren is een 5.1 gewoon niet nodig.
klopt maar als ik de pricewatch erbij hou koop ik voor het geld net zo goed een 5.1.
of is het echt kwalitatief beter om een 2.0 versterker te kopen?

en natuurlijk is het beter als mijn vader zelf kan uitkiezen, 6 jaar geleden was ik met hem eens bij Correct (r'dam) en daar heeft ie staat kijken bij oa Kef iq5 serie speakers.

hij zij dat als hij het geld had ooit nog eens zou setje wilde kopen. maar tot heden heeft hij niets om naar te luisteren, vandaar dat ik (+medestanders) hem iets wil geven waarmee hij iig kan luisteren. beter dan niets :)

ora et labora

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Oei,moeilijke vraag als ik puur kijk naar de gebruikte materialen moet het in principe zo zijn dat je hoger kwaliteits-materialen krijgt als je puur kijkt naar de opties ,of dat altijd zo is is voor mij een vraagteken ik weet dat fabrikanten een hoop rotzooi leveren ook al betaal je daar goed voor.
Een stereo versterker hoeft zich alleen te concentreren op 2 kanalen dus mag je eigenlijk wel verwachten dat als je voor het zelfde geld kunt kiezen tussen tussen 5.1 en 2.0 dat de kanalen van de 2.0 een prijskaartje hoger hebben dan die van een 5.1.
Of alle fabrikanten dat doen = ?
Daarnaast is het zo dat de meeste muziek uit de jaren 60,70,80 gewoon in stereo opgenomen is dus als je dat over een 5.1 gooit zal dat geen verbetering geven omdat stereo nooit bedoeld is om over 5.1 weergegeven te worden.
Wat ik altijd belangrijk vind is of je echt hoort uit een set wat je wild horen ,als ik bij een goede muziek zaak dingen wil beluisteren neem ik vaak een cd mee van wat ik luister en bepaal dan welke set het voor mij is.
Een ieder luistert naar muziek op zijn eigen manier dus denk dat je zeker je vader effe mee moet nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Read op 02-06-2014 22:58 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Er zal voor muziek ook zeker geen gebruik worden gemaakt van 5.1 of geluidsverbredende technieken.

Daarnaast denk ik dat ik inderdaad een bezoekje ga brengen aan hificorner Groningen, hun advies zal iig beter zijn dan de media markt en ze hebben de genoemde receivers ook op voorraad. :)

qua speakers ga ik denk ik marktplaats afstruinen, die dingen worden toch niet slechter met de jaren.
mn pa zal helaas niet even kunnen luisteren, hij is een tijd een frankrijk.

ora et labora

Pagina: 1