Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik moet morgen voor mijn werkervaringsplek wat foto's schieten van een aantal mensen.
Ik had een keer gezegd dat fotografie een hobby van mij is en dat is ook wel zo maar ik ben er geen topper in en ik heb nog nooit portretten geschoten. (meer urban exploring en fotografie van oude verlaten gebouwen) Maar de opdracht werd wel bij mij neergelegd en het lijkt mij ook wel leuk om te doen.

Het is de bedoeling dat ik mensen voor een witte muur fotografeer en dat het uiteindelijk er zo ongeveer uit moet komen te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.zorgdatzijnwij.nl/img/slide_1.jpg
Het komt onderaan langs een magazine/folder. Ik denk dat het niet heel erg is als sommige foto's niet 100% mooi/scherp/professioneel zijn gemaakt maar ik wil natuurlijk wel dat ze tevreden zijn.

Ik fotografeer ze per persoon is het dan mogelijk dat je ze in photoshop allemaal ga uitsnijden en ze zo een beetje naast en achter elkaar kan plaatsen? (photoshop ben ik ook geen meester in maar daar kom ik wel uit)

Ik las zelf dat het een professionelere uitstraling geeft door met een groot diafragma te werken omdat de achtergrond hier onscherper door wordt. Maar ik moet alle foto's uitsnijden van de achtergrond dus is dat dan wel handig?
Ook las ik als tip dat je op ooghoogte moet fotograferen, en op de ogen moet scherm stellen.

Ik vroeg mij af of het het mooist is dat mensen in de camera kijken of er langs? en als ik toch veel mensen moet schieten op dezelfde plek is het wel handig dat ik ze vanaf statief schiet neem ik aan?

Heeft iemand nog meer tips?

ps ik schiet met een canon 350d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

groot diafragma schiet je inderdaad niets mee op. Belangrijk is dat je iedereen op dezelfde plek fotografeert, zodat het licht op iedereen gelijk valt. Heb je ander licht/schaduw per persoon, dan kan je ze nooit in een collage in elkaar plaatsen. Uitsnijden is goed te doen, sommige mensen kopen een chromakey groene achtergrond om dat goed te doen, ik vind dat knippen prima gaat met een witte achtergrond.

Als het knippen toch lastiger gaat dan je hoopte, kan je het ook uitbesteden. Er zijn wel online bedrijfjes die zeg 5 euro de foto vragen voor het losmaken van een onderwerp in een foto.

Statief is een goed idee, houd je de hoogte en het perspectief hetzelfde mee.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
kaasaanfiets schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:58:
Ik fotografeer ze per persoon is het dan mogelijk dat je ze in photoshop allemaal ga uitsnijden en ze zo een beetje naast en achter elkaar kan plaatsen? (photoshop ben ik ook geen meester in maar daar kom ik wel uit)
Lijkt me wel de beste optie. Anders ga je het vrij moeilijk krijgen om alles en iedereen zo consistent op de foto te krijgen zoals je voorbeeld.
Ik las zelf dat het een professionelere uitstraling geeft door met een groot diafragma te werken omdat de achtergrond hier onscherper door wordt. Maar ik moet alle foto's uitsnijden van de achtergrond dus is dat dan wel handig?
Ook las ik als tip dat je op ooghoogte moet fotograferen, en op de ogen moet scherm stellen.
Je wilt wel dat alles scherp is, en niet enkel de neus of halve delen van het gezicht.
Dus ik zou aanraden schiet op f/8 (of zo hoog mogelijk iig in hoe verre het licht je toelaat).
Op ooghoogte schieten is altijd wel mooier ja, en de ogen moeten inderdaad scherp zijn (maar met f/8 zal dat wel automatisch het geval zijn).
Als je lager of hoger (standpunt) gaat schieten, ga je weer richting de 'kunst' ipv een normale/nette foto.
Ik vroeg mij af of het het mooist is dat mensen in de camera kijken of er langs? en als ik toch veel mensen moet schieten op dezelfde plek is het wel handig dat ik ze vanaf statief schiet neem ik aan?
Ik zou ze wel in de camera laten kijken.
Dan hebben de kijkers/lezers ook de meeste 'interactie' met de foto.
Wel belangrijk: wat je ook kiest, zorg ervoor dat iedereen hetzelfde doet.
Anders krijg je een lelijk/afwijkend resultaat als je iedereen naast elkaar moet zetten.
Daarom zou ik ook statief aanraden ja. Alles goed zetten, 1 punt aanhouden (als positie van het model) en gewoon remote schieten.

Dit is wat ik je, als amateur, kan meegeven.
Als mensen mij kunnen/willen verbeteren, ga je gang :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De foto die je als voorbeeld aanhaalt is een samenvoeging van 5 foto's volgens mij, dat lijkt me ook een stuk haalbaarder om 'realistisch' aan elkaar te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:38:
De foto die je als voorbeeld aanhaalt is een samenvoeging van 5 foto's volgens mij, dat lijkt me ook een stuk haalbaarder om 'realistisch' aan elkaar te plakken.
Ik moet ergens een periode van de dag staan en mensen kunnen zelf langs druppelen.
Maar als ze in een groep zijn dan is dat misschien wel een goed idee ja.
Bedankt voor de tips allemaal! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 02-06-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel succes en ook plezier gewenst morgen. ;)

@ hieronder: :D

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:19

Dido

heforshe

Het is de bedoeling dat ik mensen achter een witte muur fotografeer
offtopic:
Een enorme open deur, maar het wordt een stuk interessanter als je ze voor die muur neerzet.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 10:05

Nic

Vrij

Je meldt niets over het licht dat je gaat gebruiken... Ga je buiten fotograferen, of binnen? Ga je studioflitsers gebruiken? Of sta je toevallig bij een hoog raam (maar waar de zon niet rechtstreeks binnen schijnt...). In bijna alle gevallen: als je de muur niet apart belicht dan wordt 'ie grijs en niet wit (of wel wit maar de mensen overbelicht). Om de mensen vervolgens *netjes* los te maken van de achtergrond en zodanig weer bij elkaar te photoshoppen dat het er natuurlijk uitziet, moet je niet onderschatten. Dat gaat er heel snel 'nep' uitzien als je weinig ervaring met photohop hebt en/of de foto's niet met ideaal licht geschoten zijn. Het is in ieder geval wel een moeilijke shoot die je op je hebt genomen als je nog geen ervaring hebt met portretten schieten. Succes! (en we zijn straks natuurlijk benieuwd naar het resultaat, dat staat en valt bij de nabewerking dus ook daarin kunnen we misschien wat tips geven straks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 11:53

ötzi

eclecticus

Sowieso als je gaat stitchen is belichting één van de belangrijkste dingen lijkt me,
zorg ervoor dat je ieder onderwerp op dezelfde manier belicht.
Nieuwsgierig naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Als je gaat knippen kan ik je aanraden om dmv Calculations de green en blue (?) channel met elkaar te mixen. Blendmode Add/subtract/multiply (ik vergeet dat telkens).. Wat je dan krijgt is dat de persoon (inc haren) donkerder worden. Dan kan je met een brush op overlay blendmode alles witter en zwarter krijgen en evt afmaken met levels. Zo heb je in een mum van tijd vrij goede maskers. (evt fine tunen met refine edge).

Hoe dan ook het staat beschreven in de lynda.com cursussen masking hair van Deke McClelland.. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het is de bedoeling dat ik mensen achter een witte muur fotografeer en dat het uiteindelijk er zo ongeveer uit moet komen te zien.
Mensen achter een witte muur ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.justmystyle.nl/wp-content/uploads/2014/02/jmsverkoopstyling-witte-muur-lamp.jpg
Ik zou ze vóór de witte muur zetten. De belichting is aan jezelf natuurlijk, de lamp die ik er neer heb gezet is ook meer een idee.
Pagina: 1