Nieuwe tweedehands videokaart

Pagina: 1
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:49

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb momenteel al behoorlijk wat jaren een tweedehands HD5850 1GB videokaart. Deze draaide altijd prima, echter merk ik bij de wat nieuwere games dat ik veel dingen lager moet zetten, of dat het net niet lekker draait. Eigenlijk wil ik dus overstappen op een wat nieuwer tweedehandsje, het liefst max. rond de 100 euro.

Mijn verdere specificaties:

Intel Core i5 2500
Asus P8P67 EVO
8GB DDR3 ram
Beeldschermresolutie: 1920 * 1200

Wat ik veel speel zijn:
- Men of War series (deze draaien wel aardig, maar kunnen wat soepeler lopen)
- Watch_Dogs (deze draait nog net, moet wel alles laag zetten en schokt 's nachts, weet niet of dat alleen in de videokaart zit)
- Skyrim (deze draait goed, maar mag ook wel wat soepeler)
- Battlefield 3 (draait redelijk, soms wat lage fps)

Ik kocht altijd AMD omdat je daar voor minder geld meer specs kreeg, was mijn ervaring.

Waar ik nu een beetje naar kijk is bijvoorbeeld een HD6950, deze is 70 euro, dan zou ik voor maar een paar tientjes kunnen overstappen als ik mijn HD5850 nog weet te verkopen. Deze heeft 2GB, wat wellicht voor diverse games een handige uitbreiding kan zijn. Qua pure power weet ik niet of dit wel echt een verbetering is. Bij GPU Boss krijgt de 5850 een 6,9 en de 6950 een 7,3.

Ook zat ik nog te kijken naar de HD7950 3GB, deze krijgt een 7,9 en heeft nog weer meer geheugen. Is echter ook weer een stukje duurder.

Wat ik hoop is dat ik de komende tijd games weer op redelijke instelling kan spelen. Waaronder, mits deze uitkomt, GTA V. Gezien ik al best wel wat jaren doe met een HD5850 zegt dat ook wel iets over mijn veeleisendheid, het hoeft allemaal niet extreem mooi, als het maar speelbaar is.

Anderen die nog andere suggesties hebben rond de 100 euro die wellicht nog veel beter zijn?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:53
Ik zou een 2e hands 7950 of R9 280 halen als je deze voor een mooie prijs kan krijgen. Vooral nu een hoop kleine miners het opgegeven hebben staan er een hoop leuke kaarten voor lage prijzen online.

En snelle blik in V&A leert mij al dat je deze kan hebben vanaf 120 euro!

[ Voor 18% gewijzigd door chaoscontrol op 02-06-2014 15:23 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Geen vraag en aanbod op het forum.

[ Voor 73% gewijzigd door Bolletje op 02-06-2014 23:40 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-02 00:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MsG schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:20:
Waar ik nu een beetje naar kijk is bijvoorbeeld een HD6950, deze is 70 euro, dan zou ik voor maar een paar tientjes kunnen overstappen als ik mijn HD5850 nog weet te verkopen. Deze heeft 2GB, wat wellicht voor diverse games een handige uitbreiding kan zijn. Qua pure power weet ik niet of dit wel echt een verbetering is. Bij GPU Boss krijgt de 5850 een 6,9 en de 6950 een 7,3.

Ook zat ik nog te kijken naar de HD7950 3GB, deze krijgt een 7,9 en heeft nog weer meer geheugen. Is echter ook weer een stukje duurder.
De HD6950 is maar 15% sneller (en is ook geen 100 euro meer waard :P), dus ik zou iets verder kijken. Verder zou ik niet naar GPU Boss kijken maar een site zoals Anandtech pakken.

http://www.anandtech.com/bench/GPU13/583
http://www.anandtech.com/bench/GPU14/815

Ik zou kijken naar een HD7870, HD7870XT (heeft een HD7950 core), HD7950 dan heb je tenminste 40% + meer prestaties.
Breid je budget anders iets uit zodat je een HD7970 of R9 280 kan halen.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies, dus naar CAA.

Verder is Men of War slecht geprogrammeerd, waardoor het niet heel veel uit zal maken bij die game. Men of War Assault Squad 2 is niet heel veel anders dan de eerste versie. Ik heb zelf een HD6950 2GB en HD5850 1GB gehad. Bij spellen als Battlefield ga je het wel merken. Wil je echt verschil merken zal ik inderdaad kijken naar een videokaart die een stuk krachtiger is. Het verschil tussen de HD5850 en HD6950 is zeker aanwezig, maar niet zo opzienbarend.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolletje op 02-06-2014 23:44 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Bij Skyrim merkte ik wel verschil dat hij beter draaide bij een vriend met een HD6950, en het dubbele videogeheugen kan handig zijn lijkt me. Ik probeer met minimale bijleg sowieso over te springen naar de HD6950 denk ik, deze blijft langer wat waard dan een HD5850, en daarna eventueel upgraden naar echt iets beters.

Bij Watch_Dogs lijkt het ook enigszins dat mijn 8GB ram echt vol gaat zitten, gezien hij het eerst wel trekt op de HD5850 maar als ik de game een poos draai minder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik heb nu daadwerkelijk mijn HD5850 weten te verkopen en aas nu op een tweedehands Club3D Radeon HD 7950 '13 Series van rond de 100 euro.Wat raden jullie aan?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
Die 7950 is gewoon goed. De Club3D versie is wel niet de stilste. Er werd al eerder een 7950 of R9 280 aangeraden. Ik denk dat je niet veel betere bang for the buck kunt krijgen dan een tweedehands 7950 of 7970. Voor minder zou ik het niet doen als je budget rond de €100 is (maar dan zal het wel eerder een 7950 zijn).

Je kunt toch ook eens kijken welke Nvidia kaarten er zijn, aangezien het tweedehands is, zijn die prijzen meer op elkaar afgestemd qua prestaties. Een GTX660Ti, GTX 670, GTX 680 of GTX 760 zouden ook mooie upgrades zijn. Ik kocht een paar maanden geleden een GTX 760 tweedehands voor €170, maar in België zijn videokaarten wel wat duurder. Je zou er misschien eentje vinden voor minder dan €150 in NL?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nvidia lijkt tweedehands ook altijd wat duurder te zijn dan AMD, die HD7950 is een zeer goede kaart voor 100 ballen, de echte opvolger van de HD5850.

People as things, that’s where it starts.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou bij de 79XX serie wel opletten wat voor tweedehandsje je koopt, je hebt er een hoop ex-BCM-miners tussen zitten, die niet altijd even goed behandeld zijn en lang op soms slechte koeling 100% load hebben lopen draaien wat voor games nooit realistische behandeling is...

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Maar de meesten die ik daarvan zag hebben nog wel garantie. Sommige nog bijv. van 1,5 jaar. Als die het zolang nog doet vind ik dat wel prima.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat is iets tussen de winkel en de originele koper, en afhankelijk van het product en wat de fabrikant verder bied, mogelijk niet overdraagbaar. Bij consumentenkoop heb je een stuk minder rechten.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ik zit nu een beetje te kijken naar een HD7950, Ik kan zelf eigenlijk niet echt een logische verklaring vinden waarom de XFX en Sapphire versie meer dan 100 euro goedkoper zijn nieuw: http://tweakers.net/categ...BkWWKOklW0kqmFmaVSbG1tLQA en daarom tweedehands ook goedkoper. Iemand die hier meer over weet?

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-02 14:26
Zal meer te maken hebben met voorraden e.d.? Kaart is nieuw nauwelijks meer verkrijgbaar, reden dat XFX en Sapphire het goedkoopst zijn is denk ik meer omdat de webshops hun voorraad kwijt willen (correct me if i'm wrong).

Verder sluit ik me aan bij bovenstaand advies, de 7950 is een erg goede kaart. Wat betreft merken (specifiek voor deze kaart) zou ik XFX laten liggen, hier hoor je nog wel eens slechte verhalen over op GoT.

Mocht je een 7870XT 2e hands kunnen vinden is dit een goed alternatief. Ik heb zowel een 7950 als een 7870XT en de prestaties zijn nagenoeg gelijk.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
offtopic:
Ik moest even gniffelen om je topic titel " nieuwe tweedehands " :D

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Inmiddels de XFX 7950 Double Dissipation gekocht voor 95,50 incl verzendkosten. Leek me wel een goede deal. Wel wat lawaaiiiger maar dat is volgens mij met al de 7950's zo, en buiten het gamen klokt de kaart zich gelukkig terug. Ik kan nu alles weer soepel draaien in elk geval :-).

Pagina: 1