graag advies koeling pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-08-2014
Hallo Tweakers
Ik lees hier en daar wat over temperaturen van de processor en ik denk dat de mijne veel te warm wordt
Het zelfde geld voor de GPU

Mijn systeem
kast Chieftec bigtower
voeding Thermaltake 775W
processor I7 980 gulftown (onbelast 37 graden / 30min 100% belast 83/85 graden)
mobo Asrock X58 Extreme6
RAM 24GB kingston hyperx
Graphic Nvidia GTX680 4GB (onbelast 43 graden / belast 75 graden)
HHD 2x sata (WD 1TB / Samsung 1,5TB) (gemid temp 30 graden
(temperaturen gemeten met coretemp / GPU monitor / Harddisk sentinel)

overige
2x SSD OCZ revodrive/revodrive3
WIFI Linksys WMP600N
audio M-audio Delta1010 (pci kaart met 19inch break-out box
(pc is niet overgeclocked)

wat ik nu kwa koeling heb
CPU standaard geleverde fan
GPU zijn eigen ingebouwde
case 60mm fan bij de hardeschijven

de vraag
ik ben bang dat mijn systeem veel te warm wordt (met name de CPU) nu zit ik te denken aan waterkoeling of betere luchtkoeling
Waterkoeling ben ik wat huiverig voor lekage (ook al lees ik hier en daar dat het bijna nooit voorkomt )
ik ben geen type die elke dag in de kast kijkt of er een drupje ligt

Op tweakers las ik ook iets over koelpasta, het belang hiervan heb ik wat onderschat, ik denk dat ik een te dikke laag op heb gesmeerd.
Gaat een nieuwe en dunne laag veel schelen in temp.

eisen zijn: stil en goed
Prijs: sja. goeie koeling mag wat kosten

er zijn momenten dat mijn processor 14 uur lang op 100% draait misschien niet een geheel onbelangrijk detail om te melden
of moet ik toch mijn aquarium gaan vullen met olie 8)7
Afbeeldingslocatie: http://i604.photobucket.com/albums/tt127/caresoul1/20140602_013944.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i604.photobucket.com/albums/tt127/caresoul1/20140602_014041.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

CPU temps zijn hoog, maar niet veel te hoog. onder de 80c is wenselijk, Begin eens met afstoffen en je koelpasta vervangen, dat zou al 10c kunnen schelen. Je grafische kaart is verder prima qua temperatuur, die mogen stukken warmer worden (95c)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 22:22
Welke richting blaast die ventilator op je koelblok van de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
woow snelle reacties :)
de CPU fan blaast het door de achterkant naar buiten toe, ik heb nog een 120mm fan liggen die ik daar eventueel kan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
Mijn eerste vraag: welke kant blaast de fan van de CPU koeler op? Blaast hij de lucht naar de achterkant (de kast uit) of naar voren toe? Ik heb een vermoeden dat het laatste het geval is en in dat geval zou ik de koeler (of alleen de fan als dat mogelijk is qua mounting) omdraaien, zodat de fan vooraan zit en de lucht door de koeler naar achteren blaast. Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.techwarelabs.com/reviews/cooling/5710/images/006.jpg

Verder heb je achterin de case zo te zien plaats voor een 120mm fan. Daar een fan plaatsen die de boel naar buiten blaast kan, in combinatie met de juiste plaatsing van de CPU fan, al zorgen voor een paar graden betere temperatuur. Een vrij goedkope en degelijke fan hiervoor is een van de Scythe Slip Stream fans. De 1200RPM variant is stil en kost net 6 euro.

Verder zou ik, zoals millman al aangeeft, de boel even uitstoffen. Een paar keer goed blazen of het koelblok van de CPU met een klein kwastje of perslucht schoonmaken kan vaak al wonderen doen.

Mocht al dit alsnog niet helpen, dan zou mijn keuze zijn om te kijken voor een kast met betere airflow. Ik kan het slecht/niet zien op de foto, maar volgens mij zijn er in de voorkant van de kast geen intake fans, alleen kleine fans die overdwars over de HDD's blazen. Voor de algemene airflow (intake voorin en onder, outtake achter en boven) is dit niet optimaal. De meeste moderne cases hebben 1 of 2 fans van 120 of 140mm voorin geplaatst die koude lucht aanzuigen, met daarbij 1x 120/140mm achterin en 2+ plaatsen voor 120/140mm fans bovenin de kast.

edit: een van mijn favoriete cases wat betreft goede airflow en waterkoeling opties is de Fractal Design Arc Midi R2. Het is niet de goedkoopste kast (er zijn cases met degelijke airflow voor 40-50 euro te krijgen), maar je krijgt er een zeer strakke, goed gebouwde/ingedeelde kast voor terug. Zie bijvoorbeeld ook deze review van Tiny Tom Logan van Overclock3D.

[ Voor 12% gewijzigd door Moi_in_actie op 02-06-2014 15:10 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Eens met above, grondig opknappen kost weinig, en als je niet vies bent van wat hak- en breekwerk kun je zelf ook nog wel wat airflow verbeteren in de kast. Ik heb zelf ook zo'n Chieftec, en de airflow is ietwat beroerd. Ding is dan ook al rustig 10 jaar oud, en toen was het minder een probleem. Probeer eens een degelijke outtake-fan achter je CPU, en dan het deurtje openzetten (windtunnel).

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
een fan voor en achter in je kast en mogelijk een betere still cpu koeler en je zit goed :)
heb geen ervaring met dat soort cpu koelertjes maar kan me voorstellen dat die flink herrie kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
excuus voor mijn late reactie moest onverwachts een paar dagen van huis
Moi_in_actie schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:06:
Mijn eerste vraag: welke kant blaast de fan van de CPU koeler op? Blaast hij de lucht naar de achterkant (de kast uit) of naar voren toe?
[afbeelding]
als ik het goed begrijp blaast de CPU fan de lucht door het blok heen i.v.p. het er vandaan te zuigen?
dan moet ik die idd even omdraaien
Ik kan het slecht/niet zien op de foto, maar volgens mij zijn er in de voorkant van de kast geen intake fans, alleen kleine fans die overdwars over de HDD's blazen.
klopt die fans zitten aan de zijkant van de case die de koeling voor de schijven doet.
Aan de andere kant zitten roosters dus ik denk niet dat hij heel veel met de flow over het MB doet

wat ik na het pinkster weekend ga doen (heb familie weekend)
* met perslucht alle stof er uit blazen
* CPU fan omdraaien
* nieuwe koelpasta ertussen (denk dat ik er veel te veel tussen heb gesmeerd)
* heb nog een 120mm fan liggen die ik ga plaatsen tegen de achterkant van de case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
maks11223344 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 17:00:
heb geen ervaring met dat soort cpu koelertjes maar kan me voorstellen dat die flink herrie kan maken
deze CPU fan zitten 2 standen op de Quite modus en de power
Bij de power mode gaan de buren klagen
de quite mode is ook niet om naar huis te schrijven, dus als ik de boel toch los haal wil ik gelijk een goeie en stillere CPU fan op zetten
iemand surgestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
Voor een stille CPU fan, ik ga er even vanuit dat het een 120mm fan is, zou je kunnen kijken naar een van deze fans. De Corsair SP120 Performance edition geeft zeer goede prestaties, maar is wel wat luidruchtig en dus wellicht niet de ideale optie.
De overige 3 zijn allen zeer goed en stil, de Noctua's zitten op de NH-D14 in mijn server, de Zalman fans gebruik ik in mijn eigen pc op 360mm radiator.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia666
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-04 21:43
zou je dan niet beter voor een waterkoeling gaan aangezien hij redelijk wat belast wordt ?
zoals deze Bv. V&A aangeboden: Corsair Hydro H80i

Case Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 3090 Suprim X, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz, 980pro 1TB, 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 3090 ,240 GB ssd) (Dell e6540@8790M)(Dell xps15 9560)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
liefst blijf ik bij luchtkoeling i.v.m angst voor lekkage, ik ben geen type om af en toe in de kast te gaan kijken.
binnenkort ga ik de de punten doen die ik eerder genoemd heb ,, nu nog even de tijd er voor zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 22:22
Ik zeg noctua, zelf fan van de kwaliteit en toch wel redelijke stilte bij goede performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
change of strategy,,
op advies van jullie heb ik het volgende besteld
Noctua NH-D14 CPU fan
Noctua NF-F12 PWM case fan
Na het inlezen van andere topics Artic silver5 koelpasta besteld
UIteraard haal ik er gelijk even een luchtslang door de hele kast heen
Verwachting hiermee te halen is 10/15 graden winst
met een beetje mazzel heb ik het morgen binnen en dan gelijk bouwen uiteraard deel ik hier het resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
fans binnen, had ze geinstalleerd , geeft de debugger op mijn mobo een cpu fout :s
alles weer los gehaald en de pins van zowel mobo als van CPU met alcohol gereinigd nogmaals geinstalleerd en fout blijft "zucht"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caresoul
PC werkt weer 100%, bleek dat ik per ongeluk een paar cpu pins van het mobo heb verbogen.
net even weer een "stress test" gedaan en cpu blijf nu onder de 60graden :)

wat ik veranderd heb
Noctua NH-D14 CPU fan en gelijk goed geplaatst
Noctua NF-F12 PWM case fan
minder koelpasta
alle stof eruit geblazen

Thanx iedereen voor het advies en mee denken !
Pagina: 1