Externe fan controller voor externe fans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlexiBel1984
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 16:06
Ik heb sinds vorig jaar een HTPC, deze zit in een Silverstone Milo ML03B kastje. Nu komt er morgen als het goed is een nieuwe TV (UE55F8000) waar ik zelf een nieuw TV meubel voor wil gaan bouwen.

In dit meubel komt de HTPC, KPN Settop box en een 5.1 receiver te staan. Ik wil deze apparaten eigenlijk uit het zicht hebben, en wil ze daarom achter een glazen schuifdeurtje zetten. dit glazen schuifdeurtje wil ik gaan beplakken met semitransparante zwarte folie (autoruit folie oid). Zodat ik de apparaten nog wel met mijn harmony one kan bedienen. Ik weet overigens nog niet of autoruit folie uberhaubt IR doorlatend is, dit moet ik dus even gaan testen (of heeft een van jullie hier ervaring mee??).

Omdat alles dus in een relatief kleine, bijna afgesloten ruimte komt te staan moet ik extra gaan koelen. Hiervoor wil ik 3 of 4 120mm of 140mm fans in het meubel gaan bouwen om op lage snelheid het TV meubel te ventileren (aan de onderkant 1 fan om koele lucht in het meubel te blazen en achterkant 2 of 3 om de warme lucht uit het meubel te zuigen). Omdat ik wil bewaken dat de fans niet te veel "kabaal" gaan maken wil ik deze op een fan controller aansluiten zodat ik, indien nodig, de snelheid van de fans kan bepalen. Ik heb geen ruimte in de HTPC kast om een fancontroller in te bouwen, deze wil ik dus in een aparte behuizing erbij gaan plaatsen. Ik wil de fan controller en de fans voeden via de PSU van de HTPC zodat als de HTPC aan gaat, de fans ook aan gaan. Ik maak me niet echt zo'n zorgen om de temperatuur van de 5.1 receiver of de KPN Settop box omdat deze volgens mij niet overdreven warm worden. Voor de stroom voorziening van de fan controller heb ik in gedachte om een backplate met een molex connector in de HTPC zetten zodat alles makkelijk en snel losgekoppeld kan worden, mocht ik de HTPC een keer uit het TV meubel moeten halen.

Het probleem is nu eigenlijk omdat de fan controller dus buiten de kast moet komen, zou er eigenlijk toch wel een soort van (toonbare) behuizing omheen moeten. Oké het glas wordt zwart, en het meubel van binnen waarschijnlijk ook dus zal het van buitenaf toch bijna niet te zien zijn, maar toch…

Nu ben ik al een tijdje aan het Googelen of ik iets kan vinden wat ik daarvoor kan gebruiken maar kan niks vinden waar ik een eureka gevoel van krijg. Weet iemand van jullie of dit überhaupt wel op de markt is wat ik zoek. Ik zit zelf dus te denken aan een soort behuizing waar je een 3.5in of 5.25in drive in zou kunnen zetten, maar die niet veel groter is dan zo’n drive zelf, of een externe HDD behuizing waar een 3.5inch schijf in gaat.

Ik heb in gedachte om de Scythe Kaze Q 3.5inch Fan Controller te gaan gebruiken als fan controller omdat hier geen hinderlijke (blauwe) leds in zitten die te zien kunnen zijn door het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou gewoon zoeits er achter wegproppen
http://www.electronics-lab.com/blog/?p=21262

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:34
Waarom zou je hier een complete fancontroller voor willen? Ik zie mezelf echt niet even naar het TV meubel lopen want "mijn monitoring tool roept dat de temperatuur te hoog word". Ik zou gewoon een opstelling kiezen waarbij je de fans aansluit met een weerstand op 5v of 7v om ze zacht genoeg te laten draaien en dat zo laten. Dan heb je geen raar gefrats met losse behuizing.

Heb je misschien een foto van het tv meubel? Ik vind 3 of 4 120mm fans ook best veel eerlijk gezegd. Lijkt me dat je wel uit de voeten moet kunnen met 2 outtake aan de achterkant. Maar dat is even afhankelijk van de afsluiting van de schuifdeur aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlexiBel1984
Dat zou inderdaad misschien ook wel kunnen, al ben ik niet zo van het wegproppen, al kun je natuurlijk ook iets netjes ergens in wegproppen. Zal er eens naar kijken :)
Craven schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:33:
Waarom zou je hier een complete fancontroller voor willen? Ik zie mezelf echt niet even naar het TV meubel lopen want "mijn monitoring tool roept dat de temperatuur te hoog word". Ik zou gewoon een opstelling kiezen waarbij je de fans aansluit met een weerstand op 5v of 7v om ze zacht genoeg te laten draaien en dat zo laten. Dan heb je geen raar gefrats met losse behuizing.

Heb je misschien een foto van het tv meubel? Ik vind 3 of 4 120mm fans ook best veel eerlijk gezegd. Lijkt me dat je wel uit de voeten moet kunnen met 2 outtake aan de achterkant. Maar dat is even afhankelijk van de afsluiting van de schuifdeur aan de voorkant.
Misschien zijn inderdaad 4 fans overkill. Maar ik dacht bij die fan controller die ik aangeef kun je 4 fans mee aansturen... Dus why not? En waarom dan de fan controller en niet met weerstandjes, ik ben niet zo vertrouwd met zelf knutselen met weerstandjes. Als ik me er een keer goed in verdiep komt het vast goed. En ik had er zelf ook nog niet zover nagedacht. Maar als ik voor een paar euro een out of the box oplossing kan kopen, gaat daar toch mijn voorkeur naar uit. En nee, ik ben zeker niet van plan om elke keer naar de kast lopen als de monitoring tool iets roept. Het is meer eigenlijk dat als ik vind dat hij te veel herrie maakt, dan ga ik even lopen prutsen totdat het beter is (Moet de temperatuur wel onder controle blijven uiteraard). Ik heb meer de gedachte dat het op een zeker moment goed ingesteld staat dat het dan daarmee "klaar" en ik niks meer hoef aan te passen aan de controller. Ik heb nu een 80mm fan in de HTPC zelf zitten als extra koeling, maar die maakt naar mijn zin te veel kabaal, en als ik hem minder laat draaien loopt voor mijn gevoel de temperatuur te ver op.

Ik zou je graag een foto sturen van het meubel, alleen zit het nu nog helemaal in mijn hoofd, het "project" verkeerd namelijk nog in de ontwerp fase. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:34
Daar hoef je niks aan te knutselen hoor. http://highflow.nl/aanslu...r-3-pin-9.5v-adapter.html. Is gewoon een adapter plug and play. Alleen heb je dus meerdere voltages waar je naartoe kan. Des te lager des te langzamer. Bij 5volt loop je het risico dat de fan niet meer start though.

2x120mm lijkt mij meer dan genoeg om het hele zooitje te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlexiBel1984
Craven schreef op maandag 02 juni 2014 @ 20:32:
Daar hoef je niks aan te knutselen hoor. http://highflow.nl/aanslu...r-3-pin-9.5v-adapter.html. Is gewoon een adapter plug and play. Alleen heb je dus meerdere voltages waar je naartoe kan. Des te lager des te langzamer. Bij 5volt loop je het risico dat de fan niet meer start though.

2x120mm lijkt mij meer dan genoeg om het hele zooitje te koelen.
OW, Dat wist ik helemaal niet! Dat is misschien nog wel beter inderdaad!!! Daar ga ik dan maar eens verder naar kijken. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:49
of je doet dit: http://www.techpowerup.com/articles/other/137
kost je 0 euro en 0 cent en werkt ook gewoon.

[ Voor 29% gewijzigd door Bastard op 02-06-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoofdcoach
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 22:01
Aangezien je de apparaten uit het zicht wil hebben een tip: marmitek invisible control. Kan je bij de mediamarkt halen. Kun je gewoon houten deurtjes gebruiken ipv glas :-)
Pagina: 1