Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryGorren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik heb nu een iPhone 5 en een iPad Air. Die iPhone heb ik goedkoop kunnen krijgen van een kennis en de iPad heb ik cadeau gekregen. Omdat ik de producten van Apple toch wel goed vind ben ik nu van plan om een Macbook Pro te kopen. Ik heb even zitten kijken, maar die Macbook is toch wel heel erg duur.

Dat heeft me aan het denken gezet en ik heb nu dus de vraag:

Waarom is Apple zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:55
FerryGorren schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:16:
Ik heb nu een iPhone 5 en een iPad Air. Die iPhone heb ik goedkoop kunnen krijgen van een kennis en de iPad heb ik cadeau gekregen. Omdat ik de producten van Apple toch wel goed vind ben ik nu van plan om een Macbook Pro te kopen. Ik heb even zitten kijken, maar die Macbook is toch wel heel erg duur.

Dat heeft me aan het denken gezet en ik heb nu dus de vraag:

Waarom is Apple zo duur?
Gebruikte materiaal, componenten, infrastructuur.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergelijkbare apparatuur kost hetzelfde, dus Apple is niet duur. De instap prijs is wel flink hoger, maar misschien is tweedehands een idee?

[ Voor 66% gewijzigd door Deveon op 02-06-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

Omdat ze niet goedkoop zijn, nee even zonder gekheid. Wat is duur, ik vind persoonlijk Apple niet duur voor wat je er voor terugkrijgt (bouwkwaliteit, software etc etc).

En precies wat Deveon ook zegt, als je een laptop wil met dezelfde specificaties en bouwkwaliteit dan ben je meestal hetzelfde kwijt :)

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
WatGoedHeeee schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:19:
als je een laptop wil met dezelfde specificaties en bouwkwaliteit dan ben je meestal hetzelfde kwijt :)
Als je die überhaupt al kán vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 02:10
WatGoedHeeee schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:19:
En precies wat Deveon ook zegt, als je een laptop wil met dezelfde specificaties en bouwkwaliteit dan ben je meestal hetzelfde kwijt :)
Kun je dit onderbouwen met feiten/voorbeelden? Mijn ervaring is namelijk anders. Zie dit overigens niet als aanval, meer uit nieuwsgierigheid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
In principe valt het als je alles bij elkaar optelt best wel mee hoe "duur" Apple is. Ja er hangt een hoog prijskaartje aan maar zeker voor de macbook die jij nu linkt aan dit topic vind je maar met heel erg veel moeite een laptop die hetzelfde doet voor hetzelfde geld.

Klik Op een enkele MSI na, ben je met een Apple het "goedkoopst" uit met deze specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Brad Pitt schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:20:
[...]

Als je die überhaupt al kán vinden :)
Das met de huidige ultrabooks geen moeite. ;)

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
warhamstr schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:21:
Das met de huidige ultrabooks geen moeite. ;)
Er zijn zát vergelijkbare ultrabooks ja? Qua scherm, behuizing, levensduur, etc.? Kan hoor, maar doubt that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerryGorren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-11-2023
Als je de Macbook Pro 15,3 '' vergelijkt met een laptop met dezelfde specs, zie ik toch wel een groot verschil qua prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 12:22
Duur is een relatief begrip.

Ga de MacBooks eens bekijken bij een Apple Store of reseller. Ga vervolgens bij bijvoorbeeld de MediaMarkt eens kijken in het rek met laptops. Daar zal het moeilijk zijn om een laptop te vinden met het magnifieke design van een MacBook, de bouwkwaliteit en specificaties in zo'n compacte behuizing.
Met name de 13" MBA is scherp geprijsd tegenwoordig.

De 15" is ietwat aan de dure kant, dat ben ik wel met je eens.

Daarnaast heb je natuurlijk weinig keus als je OS X wilt.

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 02-06-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Laatst online: 13-06 08:45
FerryGorren schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:29:
Als je de Macbook Pro 15,3 '' vergelijkt met een laptop met dezelfde specs, zie ik toch wel een groot verschil qua prijs
Specs = Specs en dus ook accuduur en schermresolutie ;). Good luck met het vinden van iets dat ook maar een beetje in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 15:46
Waarom is de hagelslag van x 'A' merk duur in verhouding tot de hagelslag van x 'B' merk?

Apple is gewoon een A merk zo zul je andere A merk ultrabooks vinden in de zelfde prijs klasse
Maar ook andere B merk ultrabooks met semi zelfde specs maar vaak missen die net dat beetje totaal kwaliteit wat een A merk heeft

Daar komt nog bij dingen zoals service.

[ Voor 6% gewijzigd door ocwil op 02-06-2014 13:35 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Nogne

>.<

SonataArctica schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:20:
[...]

Kun je dit onderbouwen met feiten/voorbeelden? Mijn ervaring is namelijk anders. Zie dit overigens niet als aanval, meer uit nieuwsgierigheid ;-)
Tuurlijk wil ik dat, ik heb het volgende in de PW ingevoerd: 13.3 inch en 4GB ram (om even de MBA 13.3 als voorbeeld te nemen) Overzicht 13.3 Ultrabooks

Zoals je ziet zitten de meeste laptops rond hetzelfde bedrag. De ene laptop heeft iets meer opslag andere meer geheugen. Alleen die worden dan wel weer zonder volledig office suite geleverd (bij Apple krijg je Keynotes etc etc. (plus nog meer software) Of je dat fijn vind is weer wat anders :+ ).

[ Voor 19% gewijzigd door Nogne op 02-06-2014 13:41 . Reden: Iets met typefouten ]

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:26

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat is hun bedrijfsstrategie. Ze doen je geloven dat veel duurder == veel beter, maar je betaalt vooral voor het imago.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
FerryGorren schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:29:
Als het verschil zo groot is kan je vast wel een goed voorbeeld geven van een vrijwel identieke laptop (scherm, gewicht, accuduur, dikte).

Ram upgrades zijn trouwens wél duur bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Mavamaarten schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:37:
Dat is hun bedrijfsstrategie. Ze doen je geloven dat veel duurder == veel beter, maar je betaalt vooral voor het imago.
Veel goedkopere laptop van merk X met dezelfde specs en gebruikte materialen = ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
ocwil schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:34:
Waarom is de hagelslag van x 'A' merk duur in verhouding tot de hagelslag van x 'B' merk?

Apple is gewoon een A merk zo zul je andere A merk ultrabooks vinden in de zelfde prijs klasse
Maar ook andere B merk ultrabooks met semi zelfde specs maar vaak missen die net dat beetje totaal kwaliteit wat een A merk heeft

Daar komt nog bij dingen zoals service.
En net als de hagelslag komen het A merk en het huismerk waarschijnlijk ook uit dezelfde fabriek ;)

Je kan kijken wat het verschil is met Apple en goedkope merken. Dat gaat eigenlijk op voor alle A merken.
Niet alleen de belangrijke punten zijn top-of-the-line. Maar ook al het andere. Zo kun je bijvoorbeeld een telefoon vinden met evenveel Ghz, GB en Megapixels voor de helft van de prijs. Maar daar zit dan een goedkope accu in, een slechte GPS chip en de helderheid van het scherm is veel minder.

Wat lastiger wordt het als je Apple vergelijkt met andere A merken.
Waren ze ooit onbetwist de beste, tegenwoordig gaan ze behoorlijk gelijk op met de concurrentie. Elke telefoon of tablet is weer net iets beter dan de concurrentie. En 3 maanden later komt de concurrentie met iets wat weer net iets beter is dan de laatste Apple.

Dan zijn er nog 3 redenen waarom heel veel mensen toch de duurde Apple producten kopen.
1) Vendor lock-in. Als je overstapt tussen ios/windows/android dan ben je vaak al je apps kwijt. mac/windows/linux software is vaak ook niet compatible met elkaar.
Had je dus ooit die revolutionaire iphone 3GS. Dan zit je nu aan Apple vast, ook al wil je misschien liever een S5 of een goedkope android telefoon.
2) Design. Het is een kwestie van smaak, maar Apple besteed wat meer aandacht aan de verpakking dan de rest. En daar hebben mensen wel wat extra's voor over.
3) Garantie. Een collega kreeg een brief dat er een probleem was met een aantal 1e generatie iPods. Hij kon zijn 10 jaar oude iPod terugsturen naar Apple en kreeg er een gloednieuwe (nieuwste generatie) voor terug. Dat zie je volgens mij nergens anders.

En waarom ze dan zo duur zijn... Tsja. Zolang mensen het geld ervoor over hebben... Apple is geen liefdadigheidsinstelling dus meer winst is altijd welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 02-06-2014 13:51 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
RocketKoen schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:50:
[...]

En net als de hagelslag komen het A merk en het huismerk waarschijnlijk ook uit dezelfde fabriek ;)
Compleet off-topic, maar in sommige gevallen komt het huismerk gewoon uit een A-merk fabriek.
3) Garantie. Een collega kreeg een brief dat er een probleem was met een aantal 1e generatie iPods. Hij kon zijn 10 jaar oude iPod terugsturen naar Apple en kreeg er een gloednieuwe (nieuwste generatie) voor terug. Dat zie je volgens mij nergens anders.
Dat garantiebeleid is bij mij niet bekend. Meestal wordt verzoek voor reparatie onder garantie altijd afgehouden. Daarnaast is het standaard garantie termijn van 1 jaar zelfs tegen de wet (rechten hebben is leuk, maar je moet het wel krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Hier ook iPod van 10 jaar oud retour genomen en omgerolen voor nieuwe 6th generation.

Kostenloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Apple levert een op ieder vlak goed geïntegreerde oplossing voor een probleem, waarbij goedkopere fabrikanten sneller een diy gereedschapskoffer leveren.
Deveon schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:55:
[...]
Daarnaast is het standaard garantie termijn van 1 jaar zelfs tegen de wet (rechten hebben is leuk, maar je moet het wel krijgen).
Een standaard garantietermijn van 1 jaar is zelfs exact volgens de wet. Maar Apple levert geen 1 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:32

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

RocketKoen schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:50:
[...]

Dat zegt natuurlijk nog niks over het gebruikte recept en ingrediënten ;)

De vraag is of de retail-prijs van Apple terecht is. Is het duur of is het gewoon veel geld?

Je krijgt bij een iMac ook een hoop: nette aluminium behuizing, goed beeldscherm, prima toetsenbord en muis, goede componenten die uitstekend samenwerken. Daarnaast krijg je ook nog eens een zwik software kado: Mac OS X, iLife (Garageband, iMovie en iPhoto) en iWork (Pages, Keynote en Numbers). Stuk voor stuk goede programma's waar je thuis uitstekend mee uit de voeten kunt, zowel 'zakelijk'/administratief als creatief.

Mijn iMac gaat nu alweer bijna 4 jaar mee. Ik verwacht dat als ik hem ga vervangen (nog geen enkele interesse in) dat hij nog een mooi bedragje opbrengt. Want daar zit voor mij het rare: de Apple 2e-handsmarkt is echt gruwelijk verpest. Als je iets wilt verkopen is dat mooi, maar voordelig instappen is echt onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Er valt weinig te discussieren hier, aangezien wat voor de een duur is, is voor de ander een koopje :) Want waarom is een Bugatti Veyron zo duur, of een Gispen stoel? Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.