Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-05 07:35
Ik heb afgelopen zaterdag na lang zoeken de D-Link DIR-868L gekocht. Na een avondje alles in stellen (Ziggo modem in DMZ mode om alles door te sturen naar de nieuwe router) en wat te testen, leek alles goed. De grootste reden voor een nieuwe router was het slechte Wi-Fi op zolder (of zeg liever, het ontbreken van Wi-Fi). De eerste keer snel testen gaf mij ongeveer 20mbit (via Speedtest app op telefoon), maar nu blijkt een dag later dat het ontvangst er amper is, of heel zwak. Ik begrijp dat het testen met een telefoon niet representatief is, maar dat is wel het enige dat op zolder verbonden is (en nog wat tablets), dus wel belangrijk.

De 868L staat nu in de woonkamer en moet door beton in dit huis. Nu begrijp ik dat je dan geen super snelheden zal behalen, maar ik had toch wel iets meer verwacht van zo een dure router. 5GHz netwerk is onmogelijk (zoals verwacht eigenlijk) op langere afstanden, en het 2,4GHz netwerk is erg instabiel zo lijkt het. Allerlei instellingen heb ik al geprobeerd, maar niks lijkt echt te baten. Het gast netwerk uitschakelen, zelf een vrij kanaal instellen, ik heb vrijwel alles geprobeerd volgens mij dat ik kan veranderen, maar niks zorgt voor een goede stabiele verbinding.

Voorheen had ik een Asus WL500 (uit mijn hoofd) staan op de 1e verdieping die zorgde voor puur het Wi-Fi, de router van Ziggo was toen niet in DMZ mode, zoals nu wel het geval is. Deze router had een geweldig bereik, kan ook zo lijken omdat die niet in de woonkamer stond natuurlijk. Nu kan het een optie zijn om de Ziggo router weer al het werk te laten doen, en de D-LINK een verdieping hoger te zetten. Momenteel gaat er vanuit de woonkamer 1 kabel naar een switch op zolder, vanwaar er allemaal kabels lopen naar alle PC's en een NAS voor een bekabelde 1gbit verbinding thuis. Dit werkt prima. De D-LINK staat nu direct aan de Ziggo router dus, en vanuit de D-LINK gaat nu de kabel naar de switch. Ik had dit gedaan omdat het modem/router van Ziggo niet al te vlot is, en nog wel eens vol loopt waarna je hem moet herstarten.

Mijn idee is om de D-LINK anders in te stellen, als iemand hier een idee heeft, of om de router te verplaatsen een verdieping hoger en het Ziggo modem weer al het werk te laten doen zoals voorheen, of om de router te verkopen en er een te halen die wel goed bereik had. In dat geval zat ik te kijken naar een Asus RT-N66U. Omdat ik goede ervaringen had met een Asus router, en de reviews van deze router goed lijken (het bereik), leek deze mij wel een mooie opvolger.

Even voor de duidelijkheid: ik heb (nog) geen AC-clients in huis en dus is dat geen deal-breaker. De D-Link had ik eigenlijk gekozen omdat de reviews goed leken en omdat AC toch wel mooi zou zijn voor de toekomst leek mij...

Anyway, heeft iemand misschien een idee of suggestie van wat ik kan doen?

edit: Ik heb WPA2-Enterprise ingesteld met als server een raspberry Pi. Zou dat nog invloed kunnen hebben?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De 868L staat nu in de woonkamer en moet door beton in dit huis. Nu begrijp ik dat je dan geen super snelheden zal behalen, maar ik had toch wel iets meer verwacht van zo een dure router.
Nee. Een dure router zal bij goed signaal snellere verbinding geven (en meer opties enzo), maar zoals Scotty altijd zei:
Ye cannae change the laws o' physics!
Je hebt vloeren van beton en allicht ook isolatielagen onder je vloerbedekking. Daar gaat 2.4GHz WiFi slecht en 5GHz WiFi totaal niet doorheen. De meerwaarde van 802.11ac verlies je dus volledig :o

Als je op zolder optimaal signaal wilt hebben, wil je op zolder een AP hebben. 1e verdieping is ook beter.

Trouwens, waarom ben je met twee netwerken aan het werken? Je zou beter niks met DMZ doen en gewoon de DIR-868L als AP instellen (DHCP uit, evt NAT ook, en tenzij anders aangegeven met LAN-poort met de modem/router verbinden). Zo kunnen apparaten die op de modem/router beneden aangesloten zijn wel communiceren met apparaten die op de DIR-868L aangesloten zijn, en heb je 2 AP's in zelfde netwerk :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bedankt voor je reactie. Yeah, beetje overbodig geweest wellicht met twee netwerken... Ik ga vanmiddag dan maar eens kijken hoe de performance is met de router weer op de 1e verdieping en alles weer door het Ziggo modem (behalve Wi-Fi) dan.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom niet ook WiFI op het Ziggo geval?

Twee AP's is altijd beter dan een. Voor 2.4GHz allicht niet nodig, maar met een AP op 1e verdieping hou je beneden bar weinig over op 5GHz. Dat kan prima ondersteund worden door de modem/router.

Insteek:
- op layer drie (IP) slechts een netwerk
- zoveel mogelijk AP's

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Goede vraag eigenlijk... Kan geen kwaad dus om die van Ziggo ook lekker aan te laten?

Wat zou slimmer zijn denk jij? De D-LINK op de 1e etage zetten, of op zolder (er vanuitgaand dat ik gewoon op 2,4GHz ga zitten). Werkt het zo dat een device iets van beide AP's meepikt, of de sterkste uitkiest?

Vanavond maar weer het hele netwerk omgooien. ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Bose321 op 02-06-2014 14:35 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 09:59

JT

VETAK y0

Tja, mosterd na de maaltijd maar na een en ander gelezen te hebben over de 868 viel deze voor mij af om twee redenen: geen externe antennes (ik wil grote antennes gebruiken voor 9dbi gain) en naar verluidt matige 2,4ghz performance en laat dat nu net zijn wat jij wil gebruiken...

Overigens is een nieuwe betere router nooit garantie dat je dan ineens wél goed bereik en snelheid hebt op plekken waar je dat nu niet hebt. Daarvoor zijn er gewoon teveel potentiele storingsfactoren.

Mijn keuze is de Netgear R7000 geworden, 3 9dbi gain antennes liggen al te wachten in de la :Y)

Edit: een verbinding loopt nooit over meerdere AP's met verschillende eigenschappen. Consumenten ook niet over meerdere AP's met dezelfde, of dat professioneel ook zo is denk ik wel maar weet ik niet zeker. Sterkste kiezen van AP's met dezelfde eigenschappen gebeurt alleen bij roaming en wireless routers die dat ondersteunen vallen in een andere klassen dan consumentenrouters.

[ Voor 24% gewijzigd door JT op 02-06-2014 14:38 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bose321 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:35:
Goede vraag eigenlijk... Kan geen kwaad dus om die van Ziggo ook lekker aan te laten?
Als je maar zorgt dat er zo min mogelijk overlap is tussen netwerken (evt zendsterkte 5GHz omlaag schroeven om dat te bereiken) kan het geen kwaad. Heb je wel overlap, dan zit je inderdaad met het punt dat consumentenapparatuur daar niet zo slim mee omgaat. In 2.4GHz een plaag (omdat je dan erg lang op zwakke, instabiele verbindingen zit), in 5GHz veel minder problematisch ivm het alles/niets-gedrag in die band: als je verbinding hebt is het goed, als het niet goed is valt verbinding weg en verbind je alsnog met ander netwerk.
Wat zou slimmer zijn denk jij? De D-LINK op de 1e etage zetten, of op zolder (er vanuitgaand dat ik gewoon op 2,4GHz ga zitten). Werkt het zo dat een device iets van beide AP's meepikt, of de sterkste uitkiest?

Vanavond maar weer het hele netwerk omgooien. ;(
Waarom in vredesnaam op 2.4GHz gaan zitten als het niet nodig is? Slechtere performance, meer last van interferentie etc. :o

Beste advies hangt af van situatie, maar op basis van wat je schetst zou ik aanraden:

- alles wat 5GHz aankan op 5GHz laten verbinden
- 2.4GHz enkel voor legacy zooi gebruiken, dus geen performance-eisen
- beneden de Ziggo modem/router alleen op 5GHz zetten.
- De DIR-868L als AP instellen en op zolder plaatsen in de buurt van het trapgat.
- In de 868 zowel 2.4GHz als 5GHz aanzetten.
- In ieder geval de 2.4GHz een andere SSID geven dan de 5GHz. Of je 5GHz boven en beneden zelfde SSID geeft of niet is kwestie van voorkeur. Met zelfde SSID hoef je devices maar een keer in te stellen, maar met andere SSIDs kun je op de device voorkeuren instellen etc.
- als het in de lucht is, op 1e verdieping kijken hoe het met 5GHz ontvangst zit. Als je beide signalen >-60dBm kunt ontvangen zou ik de zendsterkte beneden met 25% of zelfs 50% verlagen. Doel moet zijn dat je nergens in huis meer dan 1 netwerk hebt met acceptabele sterkte.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bedankt voor de hulp. Ik ga dan maar eerst proberen de 868L te verhuizen naar de zolder of eerste verdieping. Mocht het dan nog niet helemaal goed zijn ga ik toch maar eens rondkijken voor een andere router... Ik laat het nog wel even weten als ik vanavond aan de slag ga.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bespaar je de moeite met andere router. Dit is misschien niet 's werelds beste, maar het verschil tussen deze en een betere is gerommel in de marge. Jouw probleem is niet 5 of 10% betere prestaties, maar puur muren en vloeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Externe antennes zouden het vercshil kunnen maken. Ik heb die nieuwe antennes van mij getest en ik pak toch pak hem beet 5-7dbi extra. Maar dan moet je dus een router hebben waar je andere antennes op kunt plaatsen. En ik heb ook wel reviews gelezen waarbij sommige routers tot een moeilijke plek doordringt waar andere routers dat niet kunnen. Maar ik zeg wel, kunnen. Het is echt trial and error.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Ik heb net alles weer teruggezet zoals het eerst stond. De 868L is nu in bridge-mode (DHCP en NAT uit) en fungeert als access point. Tenminste, dat is de bedoeling...

Mijn Ziggo router kent geen 5GHz, alleen 2,4GHz en dan B,G,N. Als ik de 868L in 2,4GHz zet en met de zelfde SSID en het zelfde wachtwoord en andere instellingen kan ik niet eens verbinden met het internet. Zodra ik hem hernoem of uitzet kan ik gewoon via het AP van de Ziggo router verbinden. Het AP van de 868L komt überhaupt niet tevoorschijn met andere namen/instellingen of wat dan ook. Ik vind het echt een teleurstellend apparaat, tenzij ik iets heel simpels mis? Zelfs als ik er naast sta kan ik nog niet verbinden, en als het lukt haal ik 3-4mbps o.i.d.

Ik ben echt geneigd om hem lekker terug te sturen en om vervolgens een router met externe antennes te kiezen omdat ik daar voorheen wel succes mee had. Mijn inmiddels overleden WL500 (uit mijn hoofd) had eigenlijk overal in en rond het huis prima dekking over 2,4GHz. Deze stond toentertijd op de 1e verdieping met het standaard AP van Ziggo uitgeschakeld.

edit: als ik de router uit bridge mode haal, en enkel DHCP uit zet gaat het al een stuk beter. De performance is nog steeds niet echt hoog IMO. Ik haal 20-25mbps op telefoon op de kamer naast waar de 868L staat. Op zolder haal ik nog maar 10mbps. Als ik de router op zolder zet is het omgekeerd...

[ Voor 12% gewijzigd door Bose321 op 02-06-2014 19:18 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25
Mijn Ziggo router kent geen 5GHz, alleen 2,4GHz en dan B,G,N.
Welk Ziggo modem heb je?

Alle WiFi modems van Ziggo kunnen op 5 Ghz werken. Enkel zijn er wel modellen die niet concurrent 2,4 en 5 Ghz doen maar dat lijkt me geen probleem. Verder ben ik het met Dion eens, je kan niet in iedere omgeving verwachten dat je met 1 AP/router een hele woning bedekt krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door andy88 op 02-06-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Het gaat om een Cisco EPC3925. Die is ooit vervangen omdat de Ubee de geest had gegeven. Ik kan niets vinden bij de instellingen voor 2,4GHz of 5GHz...

Ik heb nu de router van Ziggo in de woonkamer staan, en de 868L in een kamer op de 1e verdieping. Op de 1e verdieping haal ik ongeveer 35-40Mbps, en op zolder 20-25mbps. Ik heb eigenlijk nooit voorheen de snelheid gemeten, dus weet ook niet of dit goed is of niet vergeleken met de vorige Asus router. Ik vind het echter wel vreemd hoor dat ik nu zoveel moeite moet doen met 2 AP's terwijl het voorheen gewoon super werkte op 1 AP.

Verwacht ik er nou gewoon te veel van? Ik vind deze nummers namelijk niet heel bijzonder voor zo een dure router. Kan ik niet de zelfde resultaten behalen met een goedkopere? Is het overigens niet een idee om gewoon 1 of 2 echte AP's te kopen (dus geen router). Eentje op de eerste verdieping en eentje op de zolder.

De Asus RT-N66U lijkt mij ook nog altijd interessant. Door de externe antennes verwacht ik wel dat deze beter bereik heeft? Ik lees op internet in ieder geval wel dat ze er lovend over zijn.

AC technologie heb ik niet in huis, dat dat is ook niet belangrijk. Er zijn nog wel een paar apparaten die geen 5GHz ondersteunen (zoals mijn telefoon) dus de 2,4GHz dekking is toch ook belangrijk alsnog.

edit: 5GHz is wel een optie op de router van Ziggo als ik B/G/N Mix.

[ Voor 4% gewijzigd door Bose321 op 02-06-2014 23:28 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je met 2.4GHz verbindt zijn dit vrij normale snelheden. Met 2.4GHz moet je niet teveel verwachten. Ik heb een Asus router (AC66U) met zelfde chipset (BCM4360) als die D-Link van jou en haal op 5GHz rond de 190Mbps, althans in zelfde kamer. Met 802.11ac is dat zelfs 293Mbps (en met een MacBook Pro met betere WiFi heb ik op dezelfde router snelheden in de buurt van 500Mbps gezien - om maar aan te geven dat client device ook nogal relevant is)

Moraal: als je ook maar enigszins in performance geinteresseerd bent, op 5GHz werken. Deze apparaten leveren sowieso 2.4GHz alleen maar voor legacy compatibility, meer niet. Je gaat een Ferrari toch ook niet vooral gebruiken in 1e versnelling? :z

Ik zou iig niet de RT-N66U nemen, het is een forse stap terug qua features vergeleken met de 868L waar Asus nog de hoofdprijs voor vraagt. Laat je niet gek maken met die externe antennes - het kan inderdaad 5-7dBi schelen, maar jouw probleem is een stel vloeren die 30-40dBi absorberen. Betere antenne of niet, daar kom je niet goed doorheen. Als je al die kant op wilt kun je kijken naar de TP-Link WDR4300 (veel goedkoper) of de Archer C7 (vergelijkbare features met de 868L), maar wederom, het gaat echt het verschil niet maken.

Verder zijn je verwachtingen onrealistisch en haal je steeds termen door elkaar (router/AP/bridge vooral). Een losse AP is niets anders dan zo'n apparaat die je nu hebt die niet kan routeren. De jouwe kan routeren maar doet dat in huidige configuratie niet. Dus functioneert het gewoon als AP. Een AP halen die niet kan routeren verandert daar niets aan. Bovendien zijn dedicated AP's doorgaans duurder dan de routers waar ze van afgeleid zijn.

En mbt oude meuk wat geen 5GHz aankan: ik heb toch echt aangegeven dat je 2.4GHz en 5GHz naast elkaar kunt draaien. Het feit dat dat ene oude telefoontje slechts 2.4GHz aankan betekent niet dat al je apparaten op 2.4GHz moeten draaien...

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 03-06-2014 08:58 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
De router van Ziggo staat nu op 2,4GHz en 5GHz in B/G/N mixed mode (enige mode waar 5GHz uberhaupt een optie is blijkbaar). De D-Link staat nu op de eerste verdieping met 2,4GHz en 5GHz aan. Alles staat op het zelfde SSID momenteel. Of het best-practice is weet ik niet, maar het lijkt nu wel beter te werken. Om mijn telefoon nou af te schrijven als oud telefoontje is natuurlijk beetje kort door de bocht. ;)

Ik zal het vanavond testen met een device dat wel 5GHz ondersteund om te zien of dat goed performend ook. Met mijn mobiel haal ik nu grofweg 30-40mbps wat wel voldoende is denk ik. Op zolder is het een tikkeltje schommelend, maar een korte test gaf me daar 20+mbps. Ik ga het nog wel even testen aankomende week.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Antennes zouden zeker wel het verschil kunnen maken; als het nu net niet werkt dan kan het straks net wel werken. Maar de snelheid zal dan niet over houden. Als goede snelheid een vereiste is dan zou ik daar verder niet naar kijken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je bent snelheden met een mobiel aan het testen??? 8)7

1) een mobiel heeft doorgaans maar een WiFi antenne, dus geen MiMo, geen multiple physical streams en dus 1/2 tot 1/3 van wat een laptop met twee of drie antennes en radio's.
2) de CPU en interne verbindingen van een mobiel zijn zelfs anno 2014 doorgaans bottlenecks voor snelheid.

Pak gewoon een fatsoenlijke laptop met minimaal 2x2 MiMo dualband WiFi en test daarmee.

Overigens noem ik een telefoon die anno 2014 geen 5GHz ondersteunt wel degelijk oude meuk. De 2.4GHz frequentieband is in stedelijke gebieden vaak totaal niet meer bruikbaar door idiote hoeveelheden APs en devices (48 APs vanaf mijn woonkamer, om maar voorbeeld te noemen, en ik ken veel extremere). Sinds invoering van het WiFi-n standaard, ondertussen jaar of 7 geleden, is de bedoeling dat apparaten 5GHz ondersteunen om precies dit probleem tegen te gaan. Alleen hebben toen (7 jaar terug dus...) fabrikanten van oude meuk bedongen dat 5GHz support optioneel zou zijn om hen een aantal pre-WiFi-n apparaten nog te kunnen laten certificeren als WiFi-n compliant. Dat heeft helaas deur opengezet voor prijsvechters om een eurotje te besparen (meer dan dat kost het niet) om deze broodnodige functionaliteit weg te laten en de specs van pre-2007 te hanteren :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
JT schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:34:
Antennes zouden zeker wel het verschil kunnen maken; als het nu net niet werkt dan kan het straks net wel werken. Maar de snelheid zal dan niet over houden. Als goede snelheid een vereiste is dan zou ik daar verder niet naar kijken.
Dat lijkt mij toch ook wel dat het een verschil moet maken. Ik kijk het nog wel even aan en beslis dan of ik een andere router ga kopen. Heb jij nog een suggestie in dat geval?
dion_b schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:38:
Je bent snelheden met een mobiel aan het testen??? 8)7

1) een mobiel heeft doorgaans maar een WiFi antenne, dus geen MiMo, geen multiple physical streams en dus 1/2 tot 1/3 van wat een laptop met twee of drie antennes en radio's.
2) de CPU en interne verbindingen van een mobiel zijn zelfs anno 2014 doorgaans bottlenecks voor snelheid.
Rustig aan joh. De reden waarom ik test met telefoons en tablets is omdat die vooral op het draadloze netwerk zitten. De enige laptop in huis wordt eigenlijk alleen gebruikt in de woonkamer waar er geen probleem is met het bereik. Het is wellicht alsnog wel interessant om te testen met de laptop wat voor bereik/snelheid die haalt op de 1e verdieping en op zolder.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rustig aan joh.
Eh, jij bent degene met onrealistische verwachtingen en teleurstellingen als je dure apparatuur niet doet wat je wilt en die nu al geld tegen een non-issue aan wil smijten. Als je al de moeite doet om te testen, doe het dan tenminste gelijk een beetje redelijk...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Het is nu duidelijk dat ik te hoge verwachtingen had. Daar moet ik me bij neerleggen. Fatsoenlijk bereik op mobieltjes is gewoon het belangrijkste, daarom heb ik het nog niet getest op een fatsoenlijk apparaat omdat ik daar niks aan heb in de zin van: fijn als het op een laptop wel goed is, maar als ik op de telefoons in huis nog geen goede verbinding heb, heb ik er alsnog niets aan.

Het lijkt nu in ieder geval een stuk beter met goed bereik en prima snelheden. Heeft het verder nog zin om 5GHz en 2,4GHz te scheiden met een ander SSID? Volgens mij zijn mobieltjes etc. vrij 'dom' wat dat betreft en kiezen ze gewoon het eerste dat ze tegen komen?

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bose321 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:44:
[...]

Dat lijkt mij toch ook wel dat het een verschil moet maken. Ik kijk het nog wel even aan en beslis dan of ik een andere router ga kopen. Heb jij nog een suggestie in dat geval?
Ik heb zelf een Netgear R7000 besteld die bekend staat om z'n 5ghz bereik (2,4ghz behoort ook tot de top). Externe antennes dus te vervangen. Wat wel een potentieel minpunt is is dat de firmware soms buggy schijnt te zijn but nothing DD-WRT can't solve ;) Het alternatief was de Asus RT-N66/68AC maar die worden erg warm, firmwares zijn nog niet af en ondanks de vele lovende kritieken ook een significante hoeveelheid berichten dat het bereik toch niet helemaal je van het is.

Maar ik wil nogmaals benadrukken dat je NOOIT garantie hebt dat een andere router de oplossing is. Dus kopen op eigen risico ;) En andere antennes maken niet het verschil van geen verbinding naar snelle verbinding, hoogstens van geen naar zwakke verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 03-06-2014 14:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:12

3DDude

I void warranty's

Heb zelf ook de Dir-868L router in huis.
Dat beamforming / smartbeam lijkt niet optimaal te werken.

BeamForming:
De AC-Wifi standaard heeft beam forming, dus aan de hand van je positie wordt bepaald waar jij bent en er wordt een stream (gericht naar jou toe) opgezet.

D-Link heeft die nieuwe functionaliteit uit de AC standaard doorgetrokken naar N en G Netwerken: namelijk D-Link Smartbeam.

Nu zie ik op mijn macbook varierende waardes kwa signaalsterkte (hij schommeld heel erg) op zowel 2.4GHz en 5GHz binnenshuis op 5 meter afstand van de router.

Op langere afstand:
Wat ik ook getest heb is bij de buren met mijn HTC One ( met AC wifi) verbinding op blijven zetten, mijn buren zitten een aantal huizen verder dus ik had nog net aan bereik.

Dus loop ik met een werkende verbinding naar ietsje verder = bereik. (vanwege actieve verbinding + de router weet mijn positie dus waar het signaal naartoe moet)

Na verloop van tijd doe ik niks met mijn mobiele telefoon, dus hij gaat in standbye en verliest het signaal!
Ik kan vervolgens wel het netwerk nog zien, maar niet meer verbinding maken.

Dit komt denk ik door het lage vermogen van de telefoon in combinatie met de router die geen actieve verbinding meer heeft (en dus niet gericht meer verstuurd maar ook ontvangt, naar de positie van de client / telefoon).

Dus ik denk dat als jij van beneden naar boven loopt met de telefoon met een actieve verbinding -> dat die het wel beter doet als je boven bent, disconnect je en wil je opnieuw verbinding maken is het .... :(

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Dat zou misschien ook nog wel iets kunnen zijn ja...

Na nog eens te testen blijk ik toch wel betere snelheiden te halen. Ik zit nu op 50+mbps door het hele huis op een iPhone 5s en op een laptop. De laptop heeft wel een waardeloze draadloze kaart, zit er aan te denken om er zo eentje in te prikken: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Nog altijd zit ik te twijfelen om ook een Asus router te proberen. Het lijkt mij dat dat geen kwaad kan. :) Dan kan ik in ieder geval wel de beste van de twee kiezen. Anderzijds werkt het nu prima en kan ik het ook gewoon laten voor wat het is. Ik kijk het nog wel even aan...

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:12

3DDude

I void warranty's

Zou ik zeker overwegen als ik het budget zelf ook had :P
Wacht nog even dan komt asus met die met 6 antennes haha :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Zes maar? :P

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bose321 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:29:
Dat zou misschien ook nog wel iets kunnen zijn ja...

Na nog eens te testen blijk ik toch wel betere snelheiden te halen. Ik zit nu op 50+mbps door het hele huis op een iPhone 5s en op een laptop. De laptop heeft wel een waardeloze draadloze kaart, zit er aan te denken om er zo eentje in te prikken: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth
Goed kaartje. Heb ik ook in m'n laptop zitten. Vanmiddag nog er APs en routers mee zitten testen, haalde bij de beste op 2.4GHz 145Mbps en op 5GHz 185Mbps (wat gelijk max van internetverbinding was). Thuis haal ik er 293Mbps max mee op m'n AC66U.
Nog altijd zit ik te twijfelen om ook een Asus router te proberen. Het lijkt mij dat dat geen kwaad kan. :) Dan kan ik in ieder geval wel de beste van de twee kiezen. Anderzijds werkt het nu prima en kan ik het ook gewoon laten voor wat het is. Ik kijk het nog wel even aan...
Heel gek idee: als 2.4GHz je prio is, kijk eens naar Sitecom :o

Ben in de regel niet erg over Sitecom routers te spreken ivm weinig features en tegenvallende 5GHz performance, maar vaak hebben ze behoorlijk goede 2.4GHz performance. Die 145Mbps haalde ik met gewone WiFi-n op een Sitecom WLR-7100. Dat is beter dan ik op m'n Asus RT-AC66U haal in 2.4GHz...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
Bedankt voor de tip. Ik ga eerst nog even een andere router bestellen om mee te testen denk ik. Ik zit te twijfelen tussen de Asus RT-AC66U en de RT-N66U. Op smallnetbuilder lees ik lovende verhalen (vooral met Merlin firmware). De AC versie is iets duurder, maar de vraag is of hij dat waard is vandaag de dag. Ik heb volgens mij nog maar 1 of 2 apparaten die AC aankunnen.

Ik geloof dat alleen mijn telefoon (is een budget Windows Phone voor developer doeleinden en die binnenkort vervangen gaat worden) en twee laptops (waarvan de Wi-Fi kaart geüpdatet kan worden voor een paar tientjes) niet overweg met 5GHz kunnen, dus misschien is 2,4GHz dan toch niet het allerbelangrijkste als je kijkt over een paar maanden/jaar. Mijn Surface RT kan ook overweg met 5GHz en volgens mij al het iGrut van familieleden ook wel.

Ik snap dat ik steeds andere dingen zeg, maar ik wil graag uitproberen om het geschikte product te vinden uiteindelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Bose321 op 03-06-2014 23:09 ]

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

iPhones doen pas vanaf de 5 5GHz, zelfs de 4S is nog 2.4GHz only :X

Ik zou als je een AC apparaat overweegt veel eerder de TP-Link Archer C7 aanraden dan de AC66U. Qua performance kan de AC66U marginaal beter zijn, maar gaat je 868L zoals gezegd niet noemenswaardig overtreffen. Maar de Archer C7 is een stuk goedkoper en heeft minder compatiblity issues. Om maar eens eentje van de AC66U te noemen: je kunt in 5GHz alleen gebruik maken van de kanalen 36, 40, 44 en 48. En aangezien het 80MHz-brede kanalen gebruikt betekent dat dat iedere AC66U per definitie met ieder andere interfereert...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Alleen de C7 heft volgens mij soms compatibility issues met iPhones....zo zie je dus nog meer redenen waarom ik de R7000 heb gekozen :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JT schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 07:57:
Alleen de C7 heft volgens mij soms compatibility issues met iPhones....zo zie je dus nog meer redenen waarom ik de R7000 heb gekozen :P
Alles met een BCM4360 (waaronder de R7000) heeft issues met zowat alle non-Broadcom chipsets. Laat Apple nou net vrijwel uitsluitend Broadcom chipsets hebben. Met vrijwel alle andere vendors en chipsets ben je veel beter uit met de Qualcomm/Atheros QCA9880 chip in de C7.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gelukkig heb ik geen Apple :+ Maar ja, ik ben ook zeer benieuwd hoe de R7000 gaat werken. Na alle research die ik heb gedaan is het me wel duidelijk dat het gewoon van tevoren niet te voorspellen is welke router het beste gaat werken. Een educated guess is het beste, verder kom je niet...maar goed, dat is verder offtopic :)

Over Archer C7 en Apple, lees hier de review maar eens. Los van hoe geschikt een R7000 ervoor is, een Archer C7 v1 (die v1 lees ik net) lijkt ook verre van een handige keuze te zijn voor Apple apparatuur.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 04-06-2014 12:04 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 23:17

renskoenraadt

Like No Other

Ik ben zelf ook in het bezit van een 868L. Bij mij valt het bereik me niet tegen, alhoewel ik over die SmartBeam functie ook zo mijn twijfels heb...

Ik heb wel even een andere vraag: wie kan mij helpen om een externe hdd in de verkenner van Windows 8.1 zichtbaar te maken?

De externe hdd is aan de router gekoppeld via usb 3.0, wordt herkend, is gedeeld (shareport web access is enabled en remote access in allowed, dus zie ook 2 ip adressen staan, een http en een https), kan de hdd als ik een van de ipadressen in een browser kopieer ook benaderen, maar het lukt me niet om deze via drivermapping te benaderen...

Iemand enig info wat ik, onder de balk voor het kiezen van een driveletter moet ingeven om de hdd in de verkenner te laten opnemen?

Gevonden! De oplossing was het invoeren van het standaard ip adres (192.168.0.1), voorgegaan door een dubbele backslash (\\) en gevolgd door een enkele (\), vervolgens te bladeren naar de drive en als laatste eventueel de username & het password van de router invoeren.

Thanks for ur help!

[ Voor 14% gewijzigd door renskoenraadt op 08-06-2014 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JT schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:02:
Gelukkig heb ik geen Apple :+ Maar ja, ik ben ook zeer benieuwd hoe de R7000 gaat werken. Na alle research die ik heb gedaan is het me wel duidelijk dat het gewoon van tevoren niet te voorspellen is welke router het beste gaat werken. Een educated guess is het beste, verder kom je niet...maar goed, dat is verder offtopic :)

Over Archer C7 en Apple, lees hier de review maar eens. Los van hoe geschikt een R7000 ervoor is, een Archer C7 v1 (die v1 lees ik net) lijkt ook verre van een handige keuze te zijn voor Apple apparatuur.
Inderdaad, maar dat is niet zozeer de C7 die brak is, maar de BCM4360 in de Apple meuk die weer eens weigert samen te werken. Het frappante is dat de Apple devices een andere chip gebruiken voor 2.4GHz en dat werkt prima - duidelijk bewijs waar het probleem zit.

Desondanks: als je al ladingen geld in Apple spul geinvesteerd hebt zit je vast aan die BCM4360, hoe brak het ook is, dus kun je toch best een router met diezelfde chip nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 23:17

renskoenraadt

Like No Other

Iemand enig idee hoe ik volledige netwerktoegang kan instellen voor een netwerklocatie? Ik heb mijn externe schijf nu zichtbaar (zoals hierboven al gemeld) en wil nu bestanden op deze netwerkschijf kunnen toevoegen/verwijderen.

Zo wil ik graag een lege map waar alleen nog een metadata bestand instaat verwijderen, maar dit lukt niet. Er komt dan een foutmelding naar voren met de volgende tekst:

'U bent niet gemachtigd om deze bewerking uit te voeren. U dient door Unix User\root gemachtigd te worden om wijzigingen aan deze map te kunnen aanbrengen.'

Wanneer ik dan via de verkenner de naar de eigenschappen van de externe hdd ga -> beveiliging -> bewerken van de machtigingen (welke user ik ook kies) en dan volledige toegang wil verstrekken, komt er een venster naar voren met de volgende melding:

'Er is een fout opgetreden tijdens het toepassen van beveiligingsgegevens op Z:\. Objecten in de container kunnen niet worden geinventariseerd. Toegang is geweigerd.'

En dit terwijl ik gewoon een administratoraccount heb...

Wie kan me helpen?
Pagina: 1