Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Telefoonreviews en accuduur op basis van muziek luisteren

Pagina: 1
Acties:

• DocM3
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02-2023
Hallo Redactie,

Bij het aanschaffen van een nieuwe telefoon (of eigenlijk alle hardware in mijn huis) mag ik graag jullie (video)reviews bekijken. Zeer compleet in mijn optiek. Bij het testen van accuduur mis ik echter een goede vergelijking tussen de telefoons of van de telefoon met het luisteren naar muziek. Mijn inziens vergelijkbaar met het kijken van video, ware het niet dat ik het idee heb dat men (op het werk/onderweg/op school) toch vaak gedurende een lange periode muziek over de telefoon luistert. Mogelijk een interessante toevoeging voor de reviews.

DocM3

Don't they have towels in the future ?

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ik mag hopen dat je dat luisteren via een koptelefoon doet, zeker als je onderweg bent of op school zit ;) De kwaliteit van de audio wordt maar voor een deel bepaald door de hardware; de koptelefoon is ook niet te onderschatten. Als we dus iets zinnigs willen kunnen zeggen over de audio van een smartphone, dan zouden we de koptelefoons moeten gaan testen. Hoewel we een tijdje terug wel enkele gaming-headsets hebben getest (reviews: Vijf goedkope gameheadsets getest), zijn we niet in staat dat substantieel uit te breiden naar koptelefoons in het algemeen - daar is het aanbod simpelweg te groot voor.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens maar mij doelt TS niet op de audiokwaliteit, maar op hoe lang de accu van de betreffende telefoon meegaat wanneer naar muziek geluisterd wordt.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:01

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zou op zich best een dergelijke test willen zien als toevoeging op de bestaande testprocedure, maar op welke manier ga je die test uitvoeren? Een populaire streamende bron (zoals spotify), of het lokaal afspelen van een mp3'tje die op je SD-kaart staat? Er zit wel degelijk een merkbaar verschil in qua batterijverbruik in ieder geval. Ook het volume waarop je afspeelt is een factor die meespeelt.

Hier staat tekst

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
saviour schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:21:
Volgens maar mij doelt TS niet op de audiokwaliteit, maar op hoe lang de accu van de betreffende telefoon meegaat wanneer naar muziek geluisterd wordt.
Ahum, juist... Een makkelijk antwoord is dat de accu het met enkel audio langer zal volhouden dan met enkel video, maar geen idee hoeveel langer :) Ons uitgangspunt is dat we een test hebben die we op alle telefoons kunnen gebruiken en herhalen en zo een goede indicatie geven van de accuduur. Als je toestellen met elkaar vergelijkt, zegt de test dus wel iets - ondanks dat je wellicht primair muziek luistert.

Verwijderd

Wat voor muziek speel je dan af? MP3? FLAC? WAV? Welke bitrate? VBR of CBR? Stereo of Mono?

Dat zijn allemaal variabelen die de belasting en accuduur beïnvloeden.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wilbert de Vries schreef op maandag 02 juni 2014 @ 08:56:
Ik mag hopen dat je dat luisteren via een koptelefoon doet, zeker als je onderweg bent of op school zit ;) De kwaliteit van de audio wordt maar voor een deel bepaald door de hardware; de koptelefoon is ook niet te onderschatten. Als we dus iets zinnigs willen kunnen zeggen over de audio van een smartphone, dan zouden we de koptelefoons moeten gaan testen. Hoewel we een tijdje terug wel enkele gaming-headsets hebben getest (reviews: Vijf goedkope gameheadsets getest), zijn we niet in staat dat substantieel uit te breiden naar koptelefoons in het algemeen - daar is het aanbod simpelweg te groot voor.
<offtopic>
Je zou kunnen kijken naar de kwaliteit van de DAC, net als je bij de monitoren naar de kleuren kijkt. Verschillende bestandsformaten met een frequentiesweep van 15Hz tot 25KHz met verschillende golfvormen (sinus, blok, zaagtand), en met een 'gestandaardiseerd' kabeltje kijken naar wat er uit komt, geen rare bobbels of kuilen in het spectrum, dat soort dingen. Dan weet je gelijk wat de verschillende instellingen doen, 'Bass-boost' geeft dan bij voorbeeld een bult in de output bij de lage frequenties.

Wat de verschillende koptelefoons en oordopjes doen is dan niet meer het probleem van de telefoon.
</offtopic>

Maar hoe lang je muziek kan luisteren is wel prettig om te weten, je zou bij voorbeeld een serie MP3's (toch het meestgebruikte formaat, ondanks wat de audiofielen zeggen) met een bekende bitrate (test met 128Kb, 192Kb en 320Kb bestanden) kunnen opzetten, en kijken hoe lang een opgeladen accu het vol kan houden op 50% van het volume met de meegeleverde oordopjes, of natuurlijk verschillende streams, via de WiFi of 3g. Goed voor lange reizen.

Mijn oude trouwe Nokia N8 zegt bij voorbeeld dat ik nog 29 uur muziek kan luisteren (gisteren opgeladen, ik kan nog steeds 5 dagen met dat ding rondlopen zonder op te laden :+ ), maar ik heb het nog nooit kunnen testen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik denk dat een test van de accuduur bij muziek luisteren te lang zou duren eerlijk gezegd. Ik weet niet hoe lang Tweakers de tijd krijgt om te testen, maar ik weet van mijn telefoon dat het lang duurt voordat 'ie leeg is als ik alleen muziek luister (100+ u gok ik, nooit getest :P, specs zeggen zelfs 124u) maar dat is dus al meer dan 4 dagen, en ik denk dat dat net te lang is om de test naast alle andere tests uit te kunnen voeren.

Andere mogelijkheid is dan een x aantal uur muziek luisteren en kijken hoeveel procent van de accu er nog over is, maar dat lijkt me niet betrouwbaar, omdat dat percentage slechts een indicatie is door de telefoon zelf (denk ik?). Als de telefoon uitvalt dan weet je wel vrij zeker dat de batterij 100% leeg is.

Mocht het trouwens tot een test komen dan kun je daar altijd één en dezelfde hoofdtelefoon voor gebruiken, dat lijkt me niet zo'n probleem.

Verder meen ik me te kunnen herinneren dat Tweakers de accutests zou gaan aanpassen omdat ze deze twee tests te weinig vonden, maar ik weet niet hoe het daarmee staat ;). Verder ben ik het helemaal met TS eens dat iets meer accutests geen kwaad kunnen. :)

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:19
Wilbert de Vries schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:26:
[...]

Ahum, juist... Een makkelijk antwoord is dat de accu het met enkel audio langer zal volhouden dan met enkel video, maar geen idee hoeveel langer :) Ons uitgangspunt is dat we een test hebben die we op alle telefoons kunnen gebruiken en herhalen en zo een goede indicatie geven van de accuduur. Als je toestellen met elkaar vergelijkt, zegt de test dus wel iets - ondanks dat je wellicht primair muziek luistert.
Ik zou liever een realistische accuduur test zien dan enkel het browsen op internet pagina's of het kijken van filmpjes. Ik ben toevallig binnenkort weer in de markt voor een nieuwe telefoon, echter de waardes uit bijv. de flagship andriod test van laatst zeggen mij helemaal niets. Ik zit zeker geen 8+ uur te browsen achter elkaar of 14 uur films te kijken op mijn mobiel.

Ik zou bijv liever zien wat de accuduur is bij bijv. 2 uur muziek luisteren per dag, een half uurtje bellen, wat appjes/smsjes versturen, een half uurtje browsen/gamen/youtuben, 24/7 exchange push sync e.d. en misschien wat meer profielen als deze met wat andere bezigheden / duur van het gebruik.

Ik wil graag uit reviews op kunnen maken of een toestel voor mij zal voldoen qua features, gebruiksgemak en accuduur, waarbij het voor mij belangrijk is dat de accu bij normaal gebruik zeker een uurtje of 10 meegaat zonder op te laden. Dit valt nu totaal niet op te maken uit de reviews helaas.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Een audio-test zou simpelweg te lang duren :{ zeker nieuwe, high-end-toestellen moeten vaak snel terug. Daarbij zou het de vraag zijn hoe je zo'n test in moet richten. Gebruik je de ingebouwde speler met .mp3 files? of .flac bestanden? Of gebruik je Spotify? Veel mensen streamen tegenwoordig namelijk hun muziek. En stream je dan over 3g of wifi? Of cache je de files eerst en luister je offline?
Dennism schreef op maandag 02 juni 2014 @ 10:10:
[...]

Ik zou bijv liever zien wat de accuduur is bij bijv. 2 uur muziek luisteren per dag, een half uurtje bellen, wat appjes/smsjes versturen, een half uurtje browsen/gamen/youtuben, 24/7 exchange push sync e.d. en misschien wat meer profielen als deze met wat andere bezigheden / duur van het gebruik.
Zo'n test zou heel moeilijk te automatiseren zijn, waardoor je nooit zeker bent of de resultaten echt goed te vergelijken zijn. Verder is dit misschien interessant voor jou, maar er zullen een heleboel andere andere mensen zijn die hun telefoon anders gebruiken. Je zou dan vijf, of wel tien profielen moeten maken. Daar hebben we de middelen, mensen en tijd simpelweg niet voor.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Jammer dat een audiotest te lang zou duren, maar ook wel logisch eigenlijk. Je zou dan eerst uit moeten zoeken of bitrate verschil uitmaakt, dan 1 of meerdere bitrates kiezen voor het lokaal afspelen (mp3 lijkt me de defacto standaard dus andere formaten kunnen best buiten beschouwing gelaten worden.

Dan is streaming via wifi, 3G en 4G ook nog eens interessant. Dat alles moet natuurlijk 3 keer.. Dan zit je minstens 12 testen.. Waarbij het lokaal afspelen de langste zullen zijn. Dat kost inderdaad een hoop tijd, desalniettemin is het wel een interessante test, die ook nog eens door weinig/geen van jullie concurrenten uitgevoerd wordt.

Kunnen er niet gewoon wat extra toestellen gebietst worden bij de fabrikant zodat testen parallel uitgevoerd kunnen worden? De marketingafdeling kan vast wel een leuk babbeltje verzinnen om dat voor elkaar te krijgen.. O-)

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Resistor schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:40:
[...]

<offtopic>
Je zou kunnen kijken naar de kwaliteit van de DAC, net als je bij de monitoren naar de kleuren kijkt. Verschillende bestandsformaten met een frequentiesweep van 15Hz tot 25KHz met verschillende golfvormen (sinus, blok, zaagtand), en met een 'gestandaardiseerd' kabeltje kijken naar wat er uit komt, geen rare bobbels of kuilen in het spectrum, dat soort dingen. Dan weet je gelijk wat de verschillende instellingen doen, 'Bass-boost' geeft dan bij voorbeeld een bult in de output bij de lage frequenties.

Wat de verschillende koptelefoons en oordopjes doen is dan niet meer het probleem van de telefoon.
</offtopic>
Hoewel als off-topic geflagged, zie ik hier wel meerwaarde. Er zijn niet heel veel mensen in mijn omgeving die nog losse mp3-spelers gebruiken, dus de kwaliteit van de output vaststellen lijkt me een mooi stukje informatie. Een paar punten zijn misschien wel wat.
  • is er een hiss te horen bij normaal gebruik
  • hoor je 'piepjes' als je met je telefoon bezig bent omdat ie niet goed shielded is
  • kan het toestel net wat zwaardere headphones aansturen of wordt het niks als je meer wil dan dopjes
  • een grafiekje van de output, zoals hierboven genoemd, met wat uitleg
  • zijn er 'speciale' (merkgebonden) EQ opties en wat doen ze
Geen idee of veel mensen hierop zitten te wachten, maar ik zie toch genoeg telefoons met headphones ingeplugd :)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:19
WoutF schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:10:

[...]

Zo'n test zou heel moeilijk te automatiseren zijn, waardoor je nooit zeker bent of de resultaten echt goed te vergelijken zijn. Verder is dit misschien interessant voor jou, maar er zullen een heleboel andere andere mensen zijn die hun telefoon anders gebruiken. Je zou dan vijf, of wel tien profielen moeten maken. Daar hebben we de middelen, mensen en tijd simpelweg niet voor.
Lastig te automatiseren dat geloof ik zeker, de huidige tests zijn in dat opzicht natuurlijk makkelijker uit te voeren. Verder hoeft natuurlijk niet het profiel gelijk te zijn naar wat ik aandraag in mijn eerdere post. Bijv 3 profielen zou wat mij betreft ook goed zijn (denk aan poweruser, gemiddelde user, en bijv iemand die zijn telefoon alleen gebruikt om bereikbaar te zijn, het zal nog steeds niet aan ieder zijn profiel voldoen, maar een stuk meer dan enkel browsen of video's kijken wat ik nog nooit iemand voor zo'n lange periode heb zien doen). Jammer dat Tweakers niet de mankracht heeft om serieus naar dit soort zaken te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 02-06-2014 11:44 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:26:
Wat voor muziek speel je dan af? MP3? FLAC? WAV? Welke bitrate? VBR of CBR? Stereo of Mono?

Dat zijn allemaal variabelen die de belasting en accuduur beïnvloeden.
Dit argument kun je voor video ook voeren, maar dat weerhoudt de redactie er niet van om het te testen. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

De accuduur bij muziek luisteren kun je eigenlijk alleen goed testen in vliegtuigmodus (omdat anders 3G/4G-netwerkbehouden een oneerlijke invloed heeft tussen toestellen - terwijl je juist de muziekduur wilt weten). In vliegtuigmodus is bij alle moderne high-ends de muziekafspeelaccuduur belachelijk lang. Ter vergelijking bij de iPhone 4 lag dit al op 40 uur (!) ( http://www.everymac.com/s...-replaceable-battery.html ) NOTE: heb zo snel geen geteste cijfers van de 5S maar zal wel hoger liggen. Voor de Samsung Galaxy S5 is dit al 67 uur ( http://www.4g.co.uk/samsung-galaxy-s5-review_30017893.html ). Ik weet niet of die cijfers met of zonder netwerk-aan zijn getest (denk het niet). Uitgaande van de 40 uur van de iPhone: als je op vakantie gaat kun je dus 5 dagen lang 8 uur per dag muziek luisteren, iets dat best wel extreem is (meeste mensen gaan geen 8 uur per dag en dat 5 dagen lang op vakantie luisteren). Als je niet op vakantie bent is er altijd wel een oplader in de buurt waardoor alles boven de 40+ uur eigenlijk al niet meer relevant is.

Gezien de 40+ uur lijkt me inderdaad onpraktisch om te testen en niet reëel: aangezien de meeste mensen geen super deluxe ultra smartphone kopen om daar mee alleen maar in airplanemode muziek mee te luisteren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 12:57 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:42:
De accuduur bij muziek luisteren kun je eigenlijk alleen goed testen in vliegtuigmodus (omdat anders 3G/4G-netwerkbehouden een oneerlijke invloed heeft tussen toestellen - terwijl je juist de muziekduur wilt weten). ...
Maar dat is toch juist niet iets wat je wilt weten? Enige scenario waarvoor dat handig is, is in het vliegtuig :9
Ok, ook dat kan een interessant scenario zijn om te testen, nog een scenario erbij.. Jeetje wordt wel veel zo.. :p

Maar in principe lijkt het mij juist interessant om te weten hoelang een telefoon lokaal kan afspelen met 3G/4G aan want dat staat toch altijd aan. En het lijkt me dat je door één provider te kiezen en op één plek met goed bereik die 'oneerlijke invloed' toch wel aardig elimineert. De kanttekening is dan natuurlijk wel dat de gemiddelde persoon on the move is tijdens het muziek spelen en dat het wisselen van masten c.q. slechter bereik extra energie vergt.

Al bedenk ik mij net dat hoe je het ook test de absolute resultaten nooit gehaald worden omdat gebruiksscenarios variëren en niet geemuleerd kunnen worden, hoogstens kunnen ze als indicatie dienen. Dan blijft over dat de relatieve waarden het betekenisvolst blijven en je dus wel prima in airplane modus kan testen...

• DocM3
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-02-2023
Was ik even vergeten dat ik dit bericht had geplaatst! Mooi om al deze reacties te lezen. Mijn intentie was inderdaad het effect op de accuduur bij het luisteren naar muziek. Niet de kwaliteit van de muziek zelf.

De feedback is terecht. Hoe ga je dit concreet en gestandaardiseerd testen? Ondanks de diepgaande antwoorden denk ik dat de gemiddelde John Doe het al interessant vindt om te weten hoe lang er over de standaard oortjes geluisterd kan worden naar Spotify neutraal, high quality, gedownloade versie en MP3 op de telefoon zelf. 3G/4G en wifi... (2 x 3) + 2 = 8 testen uit moet voeren x 3 voor de validiteit. Mogelijk kun je het al testen door 50% batterij af te wachten. Dan kun je aangeven hoe veel % je per minuut luisteren kwijt bent. Al is dat waarschijnlijk een te simpele gedachte voor het Tweakers merk. Overigens kun je deze test draaien terwijl je aan het werk bent ;) Stuur je af en toe een whatsappje door, ff mail checken = real life situatie.

Overigens, in het geval van een telefoon als de HTC One met focus op boomsound, vind ik een audio test voor noobs en audiofielen zonder oordopjes geen gekke toevoeging. Al is dat een ander verhaal.

Jammer dat de conclusie moet zijn dat het te veel tijd in beslag neemt! Aangezien het m.i. veel toevoegt of afbreekt aan de waarde van een (nieuwe) telefoon.

Don't they have towels in the future ?

Pagina: 1