Vraag: Auto versterker: Hifonics 8805

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560579

Topicstarter
Hallo allen,

Ik weet niet of ik aan het juiste adres ben, maar ik heb een aantal vragen over mijn versterker.
Dit is mijn huidige setup:
3x Rockford Fosgate Power Speakers T1693 6X9 http://www.carfantasy.nl/...rs-t1693-6x9-p-62219.html
1x Hifonics Zeus ZXi8805 4 kanaals Versterker http://www.carfantasy.nl/...s-versterker-p-69235.html
1x Crunch Subwoofer-Tube GTS200 200 Watt RMS http://www.carfantasy.nl/...200-watt-rms-p-57431.html

Subwoofer is aan vervanging toe, in mijn oudere auto paste geen andere.

Ik heb de versterker zo afgesteld:
Foto 1: http://oi58.tinypic.com/141shaf.jpg
Foto 2: http://oi58.tinypic.com/10xu7bt.jpg
Foto 3: http://oi57.tinypic.com/nf0eaa.jpg
Foto 4: http://oi58.tinypic.com/eoy8z.jpg

3 speakers in de hoedenplank en subwoofer in t koffer. Kanaal 1 is defect, vandaar dat daar geen speaker op aangesloten zit.

-Mijn vraag is, heb ik dit juist afgesteld?
-In de omschrijving staat "• By using bigger speakers (more than 20cm) you can set the X-OVER switch to the FULL position (Full Range Signal)."
Geldt dit ook voor mijn ovale speakers?
-In de omschrijving staat:
• Turn the LEVEL controller of the amplifier to the 6V position. (Versterker volume helemaal naar links)
• Turn the volume controller of the headunit to 80 - 90% of its full setting. (Is dit het volume van mijn autoradio)?
• Turn the LEVEL controller clockwise until you hear some distortion. (Volume autoradio op 80/90% zetten en vervolgens aan de versterker beginnen te draaien)?
• Then turn back the LEVEL controller slightly until you hear a cleaner sound. (Spreekt voor zich)..?

Beschrijving versterker:
http://www.audiodesign.de/downloads/manuals/ZXi8805.pdf
Pagina 19 vindt je mijn huidige setup (Engels) alleen met 1 speaker minder.

Daarnaast heb ik nog een vraagje over pagina 22. Dit heeft denk ik niets te zeggen hoe je de versterker afstelt maar is puur voor informatie?
Als laatste heb ik nog een vraagje over pagina 23. Hier staat het volgende:
OUTPUTPOWER RMS 13,8 V
Watts on 4 Ohms - 4 x 75 + 1 x 200
Watts on 2 Ohms - 4 x 125 + 1 x 300
Watts on 4 Ohm mono bridged - 2 x 250 + 1 x 300

-Ik weet niet hoeveel ohm mijn speakers zijn, maar mijn subwoofer is 4 ohm. Houdt dit in dat er dan 4x 75 watt wordt geleverd voor mijn speakers en 1x 200 watt?
-Wat wil zeggen: "Watts on 4ohm bridged - 2x 250 + 1x 300"? Bij ieder kanaal staat "bridged", heb ik dan de speakers "bridged" aangesloten?

Het zijn een hoop vragen (dik gedrukt), hopelijk kan iemand mij het een en ander duidelijk maken.

Alvast bedankt!

Gr,
Wesley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 12:05
Ik zou de ovale speakers niet full range gebruiken. Aangezien de laagste frequenties al door je subwoofer worden gespeeld is het een onnodige belasting voor je ovaaltjes. Zet de HPF rond 150hz voor de 6x9's en een LPF van 120hz voor de sub.

Welk signaal stuur je naar de versterker? Als dat van de autoradio line out is, is 4-6V goed, is het van een mobieltje oid dan is 200mV (0.2v) goed.

Die 80-90% volume van de headunit (=autoradio) is omdat de laatste 10% alleen maar vervormd geluid is.

Bridged is wanneer je de plus van het ene kanaal pakt en de min van het andere kaneel. Dan verdubbel je vermogen en maak je van 2 kanalen 1 kanaal. Dat kan niet in alle gevallen dus kijk goed in de handleiding.

Hoeveel watt je output is doet er toch eigenlijk niet toe? Zolang het maar hard gaat :).

Dusss.. stappenplan:
1) Autoradio op neutrale EQ en maximaal volume zonder distortion,
2) LPF sub op 120hz
3) HPF ovaal op 130-150hz
4) Versterker op maximaal volume zonder distortion
5) EQ het systeem totdat het goed klinkt in je oren.

Kan je een schema in elkaar 'painten' waarin per kanaal de instelling vermeld staat en wat er op zit aangesloten zodat we zeker weten dat je alles goed hebt?

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo,

Zojuist de versterker van full naar hp gezet, dit om de ovale speakers dus minder te belasten.
Voor de rest zeg je LPF sub op 120 hz? Deze begint geloof ik van 250HZ tot 4Khz? Of is dit een andere?

Daarnaast moet ik dus de radio op vol open zetten en dan het geluid gaan afstellen op de versterker totdat ik geluidsvervorming hoor, gaat dit niet keihard pijn doen aan mijn oren aangezien ik dan het maximale gelijk uit de versterker haal? :p

Ik ga zo eens aan het een en ander draaien, dan zal ik nog wat foto's maken en een schema maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Kan je vermelden welke instellingen je beschikbaar hebt voor welk kanaal? De HPF van de ovaaltjes is afhankelijk van de LPF van de sub.

Als het echt zo hard gaat dat het pijn aan je oren doet kan je allebei wel op 70% zetten om het safe te houden. Dan haal je niet het maximale uit je systeem, maar who cares als je toch nooit zo hard gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist even in mijn auto gekropen.. foto gemaakt van de settings zoals ze nu zijn:
http://oi61.tinypic.com/2vlw8jc.jpg

2 knoppen kan ik aan draaien wat ik wil, hoor ik geen verschil in de auto.
3 bas knoppen staan volledig open, dit is goed te doen met deze kleine sub. Waarschijnlijk binnenkort een andere installeren, dan zal ik de knoppen iets terug moeten draaien.

Zoals je op de afbeelding ziet staat hij op 4CH, ik moest hem volgens de beschrijving op 4CH zetten wanneer ik 2 gebruikt. op 2CH voor 2 kabels en op 5CH als ik ook nog aparte kabels gebruikte voor de sub.
Deze staat dus volgens de beschrijving goed. Echter als ik hem op 2CH zet, merk ik wel dat de sub iets harder gaat, weet niet waar dit mee te maken heeft?

Zoals het geluid nu is klinkt het perfect, de speakers gaan goed hard en gaan gelijk op met de bas.
Daarnaast heb ik de EQ netjes ingesteld. -6, +3, +1, 0 +3 (van links naar rechts de EQ).
Overige radio settings:
Loudness: laag
Subwoofer 1: normaal
hpf: uit
sla: 0
Zodra ik hpf aan zet gaat geloof ik de bas verloren(weet niet meer zeker).

Ik heb nog een ander vraagje; de sub die ik nu heb levert 200watt rms op een uitgang van 200 watt rms?
Stel ik koop een sub van 500 watt rms, heeft dat veel zin om deze aan te sluiten op de uitgang van 200 watt rms? Gaat deze sub dan veel harder? Of blijft de versterker maar 200 watt rms leveren voor de sub van 500 watt rms?

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 560579 op 02-06-2014 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
HPF is high pass filter, ook wel low cut filter genoemd. Voor de geselecteerde frequentie zal het geluid langzaam verdwijnen. Logisch dat de bas dan verdwijnt :).

Een sub levert niks, een sub ontvangt (zoals alle speakers). Hoeveel output (in decibel) hij geeft is afhankelijk van de hoeveelheid watt je geeft. Is het een 90db/w/m sub dan zal hij in theorie 113db gaan op 200 watt. Neem je een 500w versterker dan is het 116db, dat is een miniem verschil van 3 decibel.

Je versterker staat nu op HP, niet op BP (bandpass). Waarschijnlijk zullen die andere twee knoppen werken als je hem op BP zet. BP is een combinatie van een HPF en LPF en laat maar een bepaald 'frequentieband' door. Zet die HP op de laagste waarde die je sub kan spelen. Zo voorkom je dat je sub ver uitschiet in lagere frequenties.

Weet je nu wat alles op je versterker betekend? Dan kan je zelf een beetje experimenteren.
Heb je een 3.5mm input op je autoradio? Leg je mobiel er dan aan met een frequentiegenerator app als 'PA tone' (android). Hiermee kan je door de frequenties scannen en kijken hoe je speakers er op reageren. Aan de hand daar van kan je de versterker instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik begin het een en ander nu inderdaad steeds beter te begrijpen.
Wat betreft het precieze afstellen, hier ga ik niet aan beginnen, het klinkt goed, hard, geen gekraak en naar mijn mening perfect voor mijn muziekstijl (hardcore) ;)

De conclusie wat ik wel kan trekken uit het hele verhaal is dat de versterker het beste op HP kan blijven staan ipv full.

Wat betreft de subwoofer, dit snap ik nog niet helemaal.
Stel ik koop een sub van 500 watt rms, heeft dat veel zin om deze aan te sluiten op de uitgang van 200 watt rms? Gaat deze sub dan veel harder? Of blijft de versterker maar 200 watt rms leveren voor de sub van 500 watt rms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Ceteris paribus kan het zeker, het heeft echter geen meerwaarde. Een '500w subwoofer' kan 500 watt aan voordat hij in vlammen opgaat. Een speaker gaat niet xxx Watt, een speaker gaat xxx dB. Stel speaker X gaat 90 decibel per watt per meter, de zogenaamde gevoeligheid van de speaker. Dan gaat hij 93db bij twee watt, 96db bij 4 watt enzovoort. Elke dubbeling aan input geeft een dubbeling (+3db) aan output. Dat is de reden dat 200 naar 500 watt niet zo veel verschil maakt als dat je waarschijnlijk denkt dat het zal maken. +10db klinkt voor het menselijk oor pas als een echte verdubbeling van het geluid, al is dat per persoon verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Alweer bedankt voor je reactie.

Jammer dat op internet altijd alles in watt staat, zo weet je dus niet welke subwoofer harder gaat aangezien nergens de decibels erbij staan.. :( Maja, hoe meer watt, hoe meer de speaker aan kan, hoe harder het geluid dus kan zijn (hoeft niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Staat er vaak wel bij. Bij de RF speakers van jou is het bijvoorbeeld 90db.

Correct, maar wat bijvoorbeeld een 97db/w/m woofer op 100 watt doet, doet een 86db woofer op 1500 watt. Aangezien stroom gebruik in een auto meestal geen probleem is zie je 85-90db subs met 500-1000watt versterkers.

Pagina: 1