Geachte Forumleden,
Maar ik ben op zoek naar een 36V (12Ah) Accuspanningsbewaker.
Ik heb 3 lood accu's van ieder 12 volt en 12 Ah in serie verbonden.
Als deze zijn opgeladen hebben ze een totaalspanning van: 42.5 volt.
De accu dient dan bij een voltage van 35 volt te worden uitgeschakeld,
of dat er een signaal is dat de accu het voltage van 35 volt heeft bereikt (met een ledje of signaal)
zodat ik weet dat ik de accu moet loskoppelen, om verdere ontlading tegen te gaan.
Wie weet waar ik hiervoor een simpele (kant en klare) accuspanningsbewaker voor kan kopen?
Misschien dat er iemand een voor mij zou willen maken ? (Tegen vergoeding uiteraard)
De spanningsbewaking moet dus 42 volt aankunnen.
Ik hoop dat iemand raad weet.
Ik ben zelf een leek op dit gebied.Ontladen & beveiligingscircuitjes tegen diepontlading
Een groot probleem met de radiokistjes is dat je de accu te ver ontlaad. De spanning van gelaccu's mag niet onder de 11,4 Volt komen. Vanaf dan noemen we de accu leeg.
Een voltmeter
Vanaf een eurootje of 5 kun je op Ebay al leuke (digitale) voltmeters kopen. Zo kun je de accuspanning voortdurend in de gaten houden. Let er bij aanschaf op of de meter die je koopt een externe voeding nodig heeft. Als deze 5 of 9 volt moet zijn moet je hier dus rekening mee houden.
Simpele spanningsbewaker (plaatje)
Dit is de meeste simpele spanningsbewaker, afkomstig van Circuits Online. Bij 12 Volt brandt de groene LED. Bij het dalen van de voedingsspanning begint de rode LED langzaam op te gloeien terwijl de groene LED dooft. Bij ca. 10,5 Volt is de groene gedoofd en brandt de rode volop. Let op: je moet het exacte omschakelpunt zelf nog instellen met de potmeter. (11,4V = ROOD)
Simpele spanningsbewaker 2
Wederom van Circuits Online. Deze spanningsbewaker bewaakt de spanning van een accu of een batterij. De schakeling werkt vrij simpel. Er is een groene en een rode LED. Onder normale omstandigheden brandt de groene LED. Wanneer de spanning onder een bepaald punt zakt, gaat de groene LED uit en gaat de rode branden. Het omslagpunt is te regelen met de potmeter.
Maar ik ben op zoek naar een 36V (12Ah) Accuspanningsbewaker.
Ik heb 3 lood accu's van ieder 12 volt en 12 Ah in serie verbonden.
Als deze zijn opgeladen hebben ze een totaalspanning van: 42.5 volt.
De accu dient dan bij een voltage van 35 volt te worden uitgeschakeld,
of dat er een signaal is dat de accu het voltage van 35 volt heeft bereikt (met een ledje of signaal)
zodat ik weet dat ik de accu moet loskoppelen, om verdere ontlading tegen te gaan.
Wie weet waar ik hiervoor een simpele (kant en klare) accuspanningsbewaker voor kan kopen?
Misschien dat er iemand een voor mij zou willen maken ? (Tegen vergoeding uiteraard)
De spanningsbewaking moet dus 42 volt aankunnen.
Ik hoop dat iemand raad weet.