Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Lezer,

Na geruime tijd werkzaam te zijn geweest als "manusje van alles" binnen een zorginstelling als oud vuil aan de straat gezet. Taken aldaar liepen uiteen van ICT zaken tot TD. Dit kwam mede omdat ik op in beide een opleiding heb genoten (ICT netwerkbeheer, Systeembeheer en Electro). Na een aanbieding van de leverancier van onze server en overige computerapparatuur besloot men al mijn werkzaamheden onder te brengen bij deze leverancier. Daardoor was/werd ik overbodig en kon ik mijn biezen pakken. Omdat ik een contract voor onbepaalde tijd had ging dit niet zonder slag of stoot. Na veel juridisch getouwtrek een afkoopsom gehad en "in goed overleg" uit elkaar gegaan. Toen begon de ellende pas. Na jaren werken zonder bij te leren (werkgever had een gedateerd systeem en vond het wel best zo als alles maar werkte) mij voorzichtig op de banenmarkt begeven. Lees; 20 a 25 sollicitaties per week versturen. Tot op heden geen resultaat. Afwijzingsgronden zijn veelal; niet de juiste certificering, te gedateerde kennis c.q. ervaring, etc. etc.

Graag hoor ik n.a.v. bovenstaande of iemand hier met het zelfde bijltje heeft gehakt en/of dat men wellicht tips of adviezen heeft. *knip* Banen aanbieden gebeurt elders op deze website.

Alvast bedankt.

[ Voor 2% gewijzigd door Krisp op 01-06-2014 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
Erg zuur voor je, zeker als je je zo lang hebt ingezet voor je werkgever. Ik kan me voorstellen dat je je afgedankt voelt.

Hier ben jij echter even schuldig aan als je werkgever:
Na jaren werken zonder bij te leren (werkgever had een gedateerd systeem en vond het wel best zo als alles maar werkte)
je zit in een vakgebied waarin je bij moet blijven. Doe je dat niet, dan ben je zo uitgerangeerd, zoals je merkt. Ik zit zelf in de software en naast de cursussen die ik van mijn werkgever krijg, ben ik in de avonduren nog bezig om bij te blijven. Het is je vak en als je een vakman wilt zijn, betekent dat in dit vak dat je up-to-date moet blijven.

Ik zou daarom kijken of je je oprotpremie kunt besteden aan bijscholing, zodat je wel de juiste certificering haalt. Je zit in de gelukkige positie dat je dat geld hebt (of in ieder geval had), dat heeft lang niet iedere werkloze. Je kunt ook aan zelfstudie doen. Dat zal iets helpen, maar ik vrees dat veel werkgevers vasthouden aan certificeringen, omdat je geen ervaring hebt met de nieuwe technologie om ze mee te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-09 19:24
In mijn ogen kan je geen 20 a 25 solicitaties per week versturen. Of je moet gewoon een standaard mail of brief eruit gooien, maar dan snap ik dat het niks wordt. Het kost even tijd om je cv en motivatie aan te passen op de specifieke vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Wat is nu precies het dilemma?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het dilemma is dat ik na jaren werken (lees; jaren bijdragen aan heffingen e.d) nu aan het einde van mijn WW periode kom. Als ik niet heel snel wat vind dan ben ik wellicht veroordeeld tot de bijstand o.i.d. Dilemma genoeg lijkt mij. Uiteraard ben ik zelf debet aan het achterblijven met scholing e.d. Ik waande mij vrij safe en het kwam als donderslag bij heldere hemel. Vandaar dus dat ik het een dilemma noem en vind.

Qua sollicitaties; vaak is het idd een mail die ik vaker heb gebruik. Hij wordt dan wel aangepast aan functie, bedrijf etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 16:28

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:25:
Het dilemma is dat ik na jaren werken (lees; jaren bijdragen aan heffingen e.d) nu aan het einde van mijn WW periode kom. Als ik niet heel snel wat vind dan ben ik wellicht veroordeeld tot de bijstand o.i.d. Dilemma genoeg lijkt mij.
Wikipedia: Dilemma

Wat jij hebt, is gewoon een probleem.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:25:
Qua sollicitaties; vaak is het idd een mail die ik vaker heb gebruik. Hij wordt dan wel aangepast aan functie, bedrijf etc.
Dat is je eerste probleem. Dat soort standaard mailtjes / brieven belanden onderop de stapel. En in de prullebak als men hem uberhaupt wel leest en dan ziet dat je kennis niet aansluit bij het gevraagde.

Welke kennis/certificeringen heb je nu wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
_Arthur schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:32:
[...]

Dat is je eerste probleem. Dat soort standaard mailtjes / brieven belanden onderop de stapel. En in de prullebak als men hem uberhaupt wel leest en dan ziet dat je kennis niet aansluit bij het gevraagde.

Welke kennis/certificeringen heb je nu wel dan?
Heb op expert niveau kennis van Windows SBS server (draait op win server 2011) daarnaast twee studies op MBO (4) te weten netwerkbeheer en systeembeheer. Vroeger een goede basis maar tegenwoordig zoekt men voor 1e lijns servicedsk personeel al HBOers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SeatRider schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:28:
[...]

Dank voor de verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:30
SeatRider schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:28:
[...]

Ik begrijp het ook niet goed ? In deze tijd van crisis waarin HBOs afgestudeerden de banen van MBO' ers innemen, is het zaak om wélke enigszins fatsoenlijnke baan aan te nemen lijkt me, en die zijn toch echt wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MEN-O schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:37:
[...]

Ik begrijp het ook niet goed ? In deze tijd van crisis waarin HBOs afgestudeerden de banen van MBO' ers innemen, is het zaak om wélke enigszins fatsoenlijnke baan aan te nemen lijkt me, en die zijn toch echt wel te vinden.
In principe accepteer ik "elke enigszins fatsoenlijke baan". Zonder grappen te maken; ik solliciteerde op een functie als host in een parkeergarage. Na een week kreeg ik te horen dat ik was afgewezen. Reden; overgekwalificeerd en te ambitieus. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19

Onbekend

...

Kan je aangeven op welke functie(s) je de afgelopen week op hebt gesolliciteerd (link naar vacature misschien)?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Monsterboard

Genoeg servicedesk medewerkers gezocht door het hele land...
Probeer het eens bij Brunel die hebben zat plek voor IT'ers met een MBO opleiding.

En dan snel beginnen met je certificering...

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quadradial schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:42:
Monsterboard

Genoeg servicedesk medewerkers gezocht door het hele land...
Probeer het eens bij Brunel die hebben zat plek voor IT'ers met een MBO opleiding.

En dan snel beginnen met je certificering...
Er is altijd wel iemand die net iets meer ervaring heeft. Maar bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met die instelling ga je er natuurlijk nooit komen he ;)
Jouw punt is: je moet het niet van je certificeringen hebben, maar van je gretigheid, je ambitie en je vakkennis.
Als jij zelf uitstraalt / overkomt dat je dat niet hebt (zie je voorgaande reactie, die komt iig al zo over) dan ben ik bang dat je probleem alleen maar groter gaat worden.

HBO voor 1e lijns servicedesk is simpelweg niet waar. Dan kijk je wellicht bij de verkeerde werkgever.
Zoek eens bij bedrijven als Centric, Call2, Calco, Qmagic, Peak-IT. Dikke kans dat ze iemand als jij best kunnen gebruiken :)

Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat je ongetwijfeld een bepaalde salariseis zult hebben. Je hebt immers wat ervaring, en je zult ook je vaste lasten moeten betalen. Ik denk dat je dat even in de ijskast moet zetten.

Hoeveel jaar ervaring heb je, en waar zat je zelf aan te denken als salaris?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Kreeg je bij alledrie een standaardafwijzing? Zo ja,wil je jouw sollicitatiebrief dan posten?
Zo nee, waarop ben je dan afgewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:54:
Met die instelling ga je er natuurlijk nooit komen he ;)
Jouw punt is: je moet het niet van je certificeringen hebben, maar van je gretigheid, je ambitie en je vakkennis.
Als jij zelf uitstraalt / overkomt dat je dat niet hebt (zie je voorgaande reactie, die komt iig al zo over) dan ben ik bang dat je probleem alleen maar groter gaat worden.

HBO voor 1e lijns servicedesk is simpelweg niet waar. Dan kijk je wellicht bij de verkeerde werkgever.
Zoek eens bij bedrijven als Centric, Call2, Calco, Qmagic, Peak-IT. Dikke kans dat ze iemand als jij best kunnen gebruiken :)

Het enige probleem dat je dan nog hebt is dat je ongetwijfeld een bepaalde salariseis zult hebben. Je hebt immers wat ervaring, en je zult ook je vaste lasten moeten betalen. Ik denk dat je dat even in de ijskast moet zetten.

Hoeveel jaar ervaring heb je, en waar zat je zelf aan te denken als salaris?
Wederom bedankt voor het advies.

Qua salariseis op dit moment zit ik rond het minimum (17 a 1800 bruto) toentertijd zat ik exact op 2586. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat dat er nu niet inzit. Heb trouwens een jaar of zes werkervaring. Leeftijd is 33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:57:
[...]

Kreeg je bij alledrie een standaardafwijzing? Zo ja,wil je jouw sollicitatiebrief dan posten?
Zo nee, waarop ben je dan afgewezen?
Op deze drie heb ik nog geen reactie ontvangen. Heb ze verstuurd net voor het lange, Hemelvaartweekend. Zie volgende post voor een van mijn brieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Infomedics
*knip*

XXXXXXX
XXXXXXX
XXXX XX XXXXXX

Datum: 14 mei 2014
Betreft: vacature 44371234
Bijlage: 1

Geachte mevrouw *knip*,

Met veel interesse heb ik kennis genomen van de vacature van medewerker servicedesk. De vacature sprak mij direct aan omdat het een veelzijdige functie is met veel klantcontact. In het verleden heb ik geruime tijd gewerkt op een klantcontactcentrum van een verzekeringsmaatschappij. Het betrof hier zowel inbound als outbound klantcontact. Tijdens mijn werk bij deze maatschappij heb ik veel ervaring opgedaan in de communicatie met klanten. Naast de ervaring op de werkvloer heb ik hier diverse communicatietrainingen gevolgd. De combinatie van ervaring en scholing heeft erin geresulteerd dat ik klanten uitstekend te woord kan staan.

Binnen mijn laatste functie fungeerde ik als ICT /technische dienst medewerker. Dit was bij een kleine zorginstelling. De werkzaamheden daar bestonden uit het aannemen van klachten c.q. verzoeken en daarop actie ondernemen of uitzetten naar externe bedrijven. Door de uitbesteding van deze diensten is mijn werkbetrekking m.i.v. 1 februari jl. helaas komen te vervallen. Hierdoor ben ik op zoek naar een functie waarin ik mijn klantvriendelijke en servicegerichte instelling kwijt kan.

Gelet op bovenstaande en uiteraard op mijn CV, ben ik van mening dat ik ruimschoots aan de eisen voldoe die gesteld worden aan de functie. Mocht naar aanleiding van bovenstaande bij u de interesse zijn gewekt, dan ben ik uiteraard bereid dit schrijven telefonisch of in persoon nader toe te lichten.

In afwachting van uw reactie, verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXX

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 01-06-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste xxxxxx,

Wij hebben kennis genomen van je sollicitatie.

Uit de reacties die we hebben ontvangen, hebben wij een voorselectie gemaakt voor een eerste gesprek. Het spijt ons je te moeten mededelen dat wij de voorkeur hebben gegeven aan andere kandidaten die, naar onze mening, beter aan de door ons gestelde functie-eisen voldoen.

Wij danken je voor de getoonde interesse in Infomedics en wensen je veel succes bij eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet,

*knip*

[ Voor 2% gewijzigd door gambieter op 01-06-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Herr Bram: het is niet de bedoeling namen van medewerkers te noemen. Ik heb die weggehaald :) . Verder heb je nu 5 posts op een rij gemaakt, gebruik svp de editfunctie ipv meerdere posts op een rij te maken.

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 01-06-2014 17:13 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:12:
[mbr]@Herr Bram: het is niet de bedoeling namen van medewerkers te noemen. Ik heb die weggehaald :)[/]
Neemt u mij niet kwalijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:36:
Heb op expert niveau kennis van Windows SBS server (draait op win server 2011)
Je hebt dus gewerkt met SBS 2011. Dat is dus Windows Server 2008R2, eventueel met Exchange 2010 erop. Je hebt dus wel ervaring met courante pakketten. Het zou erger zijn geweest als je iets had als Windows NT 4.0 server met Novell eDirectory.

Mijn advies zou zijn om certificaten te halen. Een paar om je verworven kennis om te zetten in een diploma.

Als je voor helpdesk functies gaat overweeg bijvoorbeeld om examen 70-680 van Microsoft te doen. Dat is het certificaat voor Windows 7. Dat kan je goed van pas komen om op je CV te hebben staan. (Je kan ook Windows 8.1 overwegen, maar let wel dat 7 met de scepter zwaait bij de bedrijven.) Er is ook een MCITP kwalifactie voor helpdesk werk. MCITP Enterprise Support Technician 7. Dan moet je naast examen 70-680 ook examen 70-685 doen. Eventueel kan je ook nog iets als ITIL v3 Foundation overwegen.

Het kost 150 euro per MS examen, plus nog voor elk examen een Microsoft Press boek. Ik geloof dat die ergens tussen de 50 en 70 euro zweven. Het kost wat geld, maar het is een investering in jezelf en in je toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CMD-Snake schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:20:
[...]

Je hebt dus gewerkt met SBS 2011. Dat is dus Windows Server 2008R2, eventueel met Exchange 2010 erop. Je hebt dus wel ervaring met courante pakketten. Het zou erger zijn geweest als je iets had als Windows NT 4.0 server met Novell eDirectory.

Mijn advies zou zijn om certificaten te halen. Een paar om je verworven kennis om te zetten in een diploma.

Als je voor helpdesk functies gaat overweeg bijvoorbeeld om examen 70-680 van Microsoft te doen. Dat is het certificaat voor Windows 7. Dat kan je goed van pas komen om op je CV te hebben staan. (Je kan ook Windows 8.1 overwegen, maar let wel dat 7 met de scepter zwaait bij de bedrijven.) Er is ook een MCITP kwalifactie voor helpdesk werk. MCITP Enterprise Support Technician 7. Dan moet je naast examen 70-680 ook examen 70-685 doen. Eventueel kan je ook nog iets als ITIL v3 Foundation overwegen.

Het kost 150 euro per MS examen, plus nog voor elk examen een Microsoft Press boek. Ik geloof dat die ergens tussen de 50 en 70 euro zweven. Het kost wat geld, maar het is een investering in jezelf en in je toekomst.
Dank voor je reactie c.q. advies Snake. Op advies van een detacheringsbureau ben ik nu bezig met een zelfstudie ( http://www.microsoft.com/learning/en-us/exam-70-685.aspx). Motivatie, wilskracht en doorzettingsvermogen is er wel alleen de factor tijd gaat roet in het eten gooien. Ik heb namelijk ook vaste lasten en een maag die ik moet vullen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:44

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:26:
Motivatie, wilskracht en doorzettingsvermogen is er wel alleen de factor tijd gaat roet in het eten gooien. Ik heb namelijk ook vaste lasten en een maag die ik moet vullen. :-(
Tijd? Wat doe je nu dan met die 7x8uur per week die je beschikbaar hebt om te studeren? Je bent toch werkloos op dit moment? Lijkt me dat je dan meer dan tijd genoeg hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:26:
Dank voor je reactie c.q. advies Snake. Op advies van een detacheringsbureau ben ik nu bezig met een zelfstudie ( http://www.microsoft.com/learning/en-us/exam-70-685.aspx). Motivatie, wilskracht en doorzettingsvermogen is er wel alleen de factor tijd gaat roet in het eten gooien. Ik heb namelijk ook vaste lasten en een maag die ik moet vullen. :-(
Dat is 70-685 dus, het tweede deel van de MCITP Enterprise Support Technician. Let wel dat je ook 70-680 moet bezitten om die kwalificatie te krijgen. Anders heb je nog niets. Ik zou ook beginnen met 70-680 omdat dit de basis vormt, bij 70-685 gaan ze er van uit dat je sommige zaken al weet.

Voor wat betreft tijd. Je hebt nu geen baan zoals ik het lees, dus die tijd die je normaal zou werken breng je nu studerend door. Het is geen zware kost van Windows 7 naar mijn mening. De meeste mensen die in de IT werken moeten naast hun werk ook studeren. Je hebt dan een baan van 36 tot 40 uur per week en in het weekend of de avonduren moet je ook nog werken om je kennis bij te houden. Dat is normaal in deze branche.

Voor wat betreft geld, als het goed is ben je met een soort wederzijds goedvinden ontslagen, dergelijke contracten zorgen nog voor een behoud van WW rechten. Indien je het dus nog niet gedaan hebt, vraag WW aan. Dan heb je een bron van inkomsten en kan je nog de rekeningen betalen.

Nog een tip, maak een net Linkedin profiel aan als je dat nog niet hebt. Het verhoogd je vindbaarheid en soms kan er ook nog iets leuks uit voort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
TS heeft en WW en een ontslagvergoeding, alleen het einde van de WW nadert en nu begint TS zich zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Op zich is met de sollicitatiebrief niets mis mee. Het antwoord van dat bedrijf is ook verder netjes, en hebben ze ook werkelijk betere kandidaten.

Wel mis ik nog in de brief waaròm je juist voor die functie solliciteert. Verder zou je in de laatste alinea een dwingendere tekst kunnen gebruiken om jou te laten uitnodigen voor een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@TS, ik snap wel waarom ze je bij die Infomedics servicedesk afwijzen. Die functie is voor een servicedesk Debiteuren. Das een financiele functie, geen IT functie. Nofi, maar ik hoop wel voor je dat je het verschil tussen wel en niet IT gerelateerd weet. Anders kon werk vinden wel eens een hele zware dobber voor je worden.

Having said that: in welke regio zoek je werk, en hoever ben je evt bereid om te reizen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
The Eagle schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:40:
@TS, ik snap wel waarom ze je bij die Infomedics servicedesk afwijzen. Die functie is voor een servicedesk Debiteuren. Das een financiele functie, geen IT functie. Nofi, maar ik hoop wel voor je dat je het verschil tussen wel en niet IT gerelateerd weet. Anders kon werk vinden wel eens een hele zware dobber voor je worden.

Having said that: in welke regio zoek je werk, en hoever ben je evt bereid om te reizen?
En natuurlijk de vraag, ben je wel is LANGS een bedrijf gegaan waar een vacature open stond ?.

Inplaats van via de email te reageren, kan het langs komen en bij de receptie je gegevens en cv achter te laten ook een goeie indruk geven.

En de beste manier wat voor heel veel mensen zo gaat, ken je niet iemand die ergens werkt waar ze mensen zoeken in jouw genre ?.

Het is ook maar net hoeveel energie je er in stopt, op 50 vacature's reageren kan iedereen wel in een week.
En standaard hoor je van 49 niks, en van 1 een afwijzing
En het zelfde via de krant.

Maar daadkracht en durven te bellen en langs te gaan kan net dat extra zetje zijn waarvoor jij wel op de JA stapel komt voor een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:40:

Jazeker begrijp ik het verschil. Ben dan wel werkeloos maar niet hersenloos. Ben vanuit Gelderland verhuisd naar Noord Holland. Dit om mijn kansen te vergroten. Afstand woon werk enkele rijs 50 km. In bezit van eigen vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:36:
Op zich is met de sollicitatiebrief niets mis mee. Het antwoord van dat bedrijf is ook verder netjes, en hebben ze ook werkelijk betere kandidaten.

Wel mis ik nog in de brief waaròm je juist voor die functie solliciteert. Verder zou je in de laatste alinea een dwingendere tekst kunnen gebruiken om jou te laten uitnodigen voor een gesprek.
Kan ik daar een voorbeeld van krijgen?! BVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mektheb schreef op zondag 01 juni 2014 @ 18:45:
[...]

En natuurlijk de vraag, ben je wel is LANGS een bedrijf gegaan waar een vacature open stond ?.

Inplaats van via de email te reageren, kan het langs komen en bij de receptie je gegevens en cv achter te laten ook een goeie indruk geven.

En de beste manier wat voor heel veel mensen zo gaat, ken je niet iemand die ergens werkt waar ze mensen zoeken in jouw genre ?.

Het is ook maar net hoeveel energie je er in stopt, op 50 vacature's reageren kan iedereen wel in een week.
En standaard hoor je van 49 niks, en van 1 een afwijzing
En het zelfde via de krant.

Maar daadkracht en durven te bellen en langs te gaan kan net dat extra zetje zijn waarvoor jij wel op de JA stapel komt voor een gesprek.
Beste,

Hier zijn de meningen over verdeeld. Ik weet niet of jij ervaring hebt van solliciteren op de door jou voorgestelde manier maar mij lijkt het niks. Ik zie mezelf al langsgaan bij, noem een zijstraat Centric, en mijn CV afgeven aan de receptionist(e). Die verdwijnt volgens mij per direct in het ronde archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Beste,

Hier zijn de meningen over verdeeld. Ik weet niet of jij ervaring hebt van solliciteren op de door jou voorgestelde manier maar mij lijkt het niks. Ik zie mezelf al langsgaan bij, noem een zijstraat Centric, en mijn CV afgeven aan de receptionist(e). Die verdwijnt volgens mij per direct in het ronde archief.
Dat is persoonlijk denk ik, ik weet namelijk uit mijn ervaring met vorige werkgevers en huidige, dat mensen die hun CV mailden en toevallig er achteraan belde om te vragen alles in goede orde ontvangen was al een streepje voor kregen dan de gene die alleen maar het mailde.

Maar dat ligt waarschijnlijk aan wat voor soort bedrijf ook, bedoel bij de Rabobank en dergelijke hoef je dat niet te proberen.
Maar bij een MKB met 20+ werknemers kan dit best is werken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Beste,

Assumption is the mother of all fuckups ;)
Punt is: als jij een baan wilt zul je er moeite voor moeten doen, en zorgen dat je er uit springt t.o.v. anderen. Ergens langs gaan is daarvoor een manier. De tijd dat de sollicitatiegesprekken in de autoshowroom werden gehouden is voorbij. Welcome to reality.

En als je als laatste gereageerd hebt, gebruik dan de editknop ipv een nieuw bericht. Maar daar was je al eens op gewezen, geloof dat je dat even was vergeten ;)

Qua locatie: in NH moet meer dan genoeg te vinden zijn, zowel vast als in de detachering. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 16:30
Mektheb schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:40:
[...]

Dat is persoonlijk denk ik, ik weet namelijk uit mijn ervaring met vorige werkgevers en huidige, dat mensen die hun CV mailden en toevallig er achteraan belde om te vragen alles in goede orde ontvangen was al een streepje voor kregen dan de gene die alleen maar het mailde.

Maar dat ligt waarschijnlijk aan wat voor soort bedrijf ook, bedoel bij de Rabobank en dergelijke hoef je dat niet te proberen.
Maar bij een MKB met 20+ werknemers kan dit best is werken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Had net een verhaal getikt wat op hetzelfde neerkwam, maar dan onduidelijker geformuleerd. dus eens met Mektheb in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:03:
[...]

Kan ik daar een voorbeeld van krijgen?! BVD.
Natuurlijk kan dat. :)

Ik heb de tekst van jouw brief wat anders verwoordt en daarin een aantal aanpassingen gedaan. Het gaat om het idee, en kies maar uit welke stukken tekst je wilt overnemen, aanpassen of het zelfde wil laten.
Betreft: Vacure Field service engineer

Geachte mevrouw *knip*,

Op http://www.trend.nl heb ik de vacature voor een Field service engineer gevonden. Gezien mijn ervaring bij mijn vorige werkgever solliciteer ik graag naar deze functie.

Binnen mijn laatste functie fungeerde ik als ICT /technische dienst medewerker bij zorginstelling <naam>. Ik was daar verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten en verzoeken. Daarvoor heb ik geruime tijd gewerkt op een klantcontactcentrum van verzekeringsmaatschappij <naam>. Het betrof hier zowel inbound als outbound klantcontact en tijdens mijn werk bij deze maatschappij heb ik veel ervaring opgedaan in de communicatie met klanten.

Door de uitbesteding van deze diensten is mijn werkbetrekking m.i.v. 1 februari jl. helaas komen te vervallen. Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging en het profiel in de vacature sluit goed aan op mijn eerdere werkervaringen.

Een overzicht van mijn belangrijkste werkzaamheden en opleiding kunt u vinden in mijn CV. Graag kom ik dit in een persoonlijk gesprek het een en ander nader toelichten.

Eerst een inleiding, vervolgens iets over jezelf, daarna jij i.c.m. de nieuwe baan. Als laatste indirect de bal bij jouw (mogelijk nieuwe) werkgever leggen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Verder moet je voorkomen dat jij de keuzes voor het bedrijf maakt.
Bijvoorbeeld met "ben ik van mening dat ik ruimschoots aan de eisen voldoe" kom je een beetje betweterig over, terwijl "dat ook nog eens goed aansluit op mijn eerdere werkervaringen" een stuk vriendelijker klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als ik jou was zou ik contact opnemen met een paar detacheringbureau's. Daar wordt je vaak wel uitgenodigd en krijg je meestal wel een aanbod. Wel kan het aanbod flink tegenvallen.. maar ja, beter als de bijstand en een kans om certificaten te halen.

Hierboven zijn er al een aantal genoemd en zelf heb ik goeie ervaringen met Neomax. Microsoft examens zonder studieschuld en zelfs huisvesting als de reistijd teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onbekend schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:53:
[...]

Ik heb de tekst van jouw brief wat anders verwoordt en daarin een aantal aanpassingen gedaan. Het gaat om het idee, en kies maar uit welke stukken tekst je wilt overnemen, aanpassen of het zelfde wil laten.

[...]

Eerst een inleiding, vervolgens iets over jezelf, daarna jij i.c.m. de nieuwe baan. Als laatste indirect de bal bij jouw (mogelijk nieuwe) werkgever leggen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Bijvoorbeeld met "ben ik van mening dat ik ruimschoots aan de eisen voldoe" kom je een beetje betweterig over, terwijl "dat ook nog eens goed aansluit op mijn eerdere werkervaringen" een stuk vriendelijker klinkt.
THANX!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op zondag 01 juni 2014 @ 17:06:
Met veel interesse heb ik kennis genomen van de vacature van medewerker servicedesk. De vacature sprak mij direct aan omdat het een veelzijdige functie is met veel klantcontact. In het verleden heb ik geruime tijd gewerkt op een klantcontactcentrum van een verzekeringsmaatschappij. Het betrof hier zowel inbound als outbound klantcontact. Tijdens mijn werk bij deze maatschappij heb ik veel ervaring opgedaan in de communicatie met klanten. Naast de ervaring op de werkvloer heb ik hier diverse communicatietrainingen gevolgd. De combinatie van ervaring en scholing heeft erin geresulteerd dat ik klanten uitstekend te woord kan staan.

Binnen mijn laatste functie fungeerde ik als ICT /technische dienst medewerker. Dit was bij een kleine zorginstelling. De werkzaamheden daar bestonden uit het aannemen van klachten c.q. verzoeken en daarop actie ondernemen of uitzetten naar externe bedrijven. Door de uitbesteding van deze diensten is mijn werkbetrekking m.i.v. 1 februari jl. helaas komen te vervallen. Hierdoor ben ik op zoek naar een functie waarin ik mijn klantvriendelijke en servicegerichte instelling kwijt kan.

Gelet op bovenstaande en uiteraard op mijn CV, ben ik van mening dat ik ruimschoots aan de eisen voldoe die gesteld worden aan de functie. Mocht naar aanleiding van bovenstaande bij u de interesse zijn gewekt, dan ben ik uiteraard bereid dit schrijven telefonisch of in persoon nader toe te lichten.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXX
Oei... Ik moet eerlijk zeggen, dat ik (persoonlijk) je sollicitatiebrief heel slecht vind. Je schrijft keurig Nederlands, dat is een pré, maar voor de rest staat hij bol van standaardzinnen en nodigt hij niet uit tot verder lezen.

"met veel intresse" "kennis genomen" "sprak mij direct aan" "geruime tijd" "ben ik van mening" "ruimschoots aan de eisen voldoe".

Ben het dus erg eens met Onbekend.

Toen ik op de arbeidsmarkt kwam, heb ik de site van Intermediair binnenstebuiten gekeerd. Zij hebben (hadden?) zéér veel informatie hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft, hoe je contact legt met het bedrijf, hoe je "boven de massa uitspringt" en hoe je een goed sollicitatiegesprek voert.

Daar leer je o.a. dat je geen indirecte zinnen moet gebruiken. Daar heb ik kennis genomen van vs. Daar zag ik. Binnen mijn laatste functie fungeerde ik als vs In mijn laatste functie was ik (hoezo fungeerde? Was je 't niet dan? Deed je alleen maar alsof?). Dat je clichés moet vermijden. Dat je duur, niet functioneel woordgebruik moet vermijden. Dat je niet vóór de werkgever moet gaan denken. Dat je ook niet onzeker moet overkomen. Dat je moet laten zien dat je het belang van de werkgever erkent en waarom jij bij dat belang past. Ze geven heel veel voorbeelden waardoor je ook snapt waarom het een beter werkt dan het ander.

Ook geven ze tips, zoals: bel een aantal dagen na het versturen van je brief om te vragen naar de procedure. Bel vooraf om wat extra informatie in te winnen of te vragen hoe de sollicitatieprocedure is vormgegeven. Bel ook bij een afwijzing om te vragen waarom je bent afgewezen en, nog veel belangrijker, wat je beter had kunnen doen/zeggen/hebben zodat je meer kans had gehad.

Ja, het kost je een week om dat allemaal door te lezen en te oefenen, maar het heeft er toe geleidt dat ik altijd ben uitgenodigd op gesprek, en slechts 2x ben afgewezen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je leeftijd en hoe lang heb je bij die werkgever gewerkt?
Heb zelf 20 jaar krantenpapier ervaring maar dat is weinig meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ardana schreef op maandag 02 juni 2014 @ 00:28:
Toen ik op de arbeidsmarkt kwam, heb ik de site van Intermediair binnenstebuiten gekeerd. Zij hebben (hadden?) zéér veel informatie hoe je een goede sollicitatiebrief schrijft, hoe je contact legt met het bedrijf, hoe je "boven de massa uitspringt" en hoe je een goed sollicitatiegesprek voert.
Die informatie hebben ze nog steeds. Er staan tips en voorbeelden voor je CV en sollicitatiebrief. Plus ook nog tips voor tijdens een sollicitatiegesprek. Voldoende materiaal om mee te beginnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Hoewel topicstarter pas begin dertig is zijn schrijfstijl ouderwets bureaucratisch. Het moet korter, directer en met minder cliche's.
Onbekend schreef op zondag 01 juni 2014 @ 20:53:
[...]

[...]

Jouw brief is al stukken beter. Toch zie ik nog wel verdere verbetermogelijkheden.

<naar welke functie solliciteer je> -> OK
<waarom ben ik geschikt> -> meteen in de eerste zin stellen dat je ervaring hebt met klantcontact danwel het beste argument aanhalen waarom jouw profiel aansluit bij de vactature (Pyramid principle). Daarna kun je in een vervolgzin wel aanhalen in welke context en functie dat plaatsvond. Vergeet ook niet te onderbouwen waarom je daarin goed bent (liefst feitelijk).
<waar ben ik naar op zoek> -> niet OK. Direct de eerste zin beginnen met wat je zoekt. Eventueel kun je later in de paragraaf noemen dat je huidige functie is vervallen, maar dat is op zich geen motivatie (en ook weinig interessant, want het komt er op neer dat je brood op de plank wilt).
<afsluiter> -> OK

M.i. gaat het dus om de twee kernzinnen van waarom je geschikt bent en waar je naar op zoek bent. De rest zou min of meer standaard moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Een sollicitatiebrief schrijven is iets dat inderdaad lastig is, en ik vind dat je je niet TE veel moet laten afleiden door de velen 'How to write a letter in 10 steps' die je op Linked-In en dergelijke veel vindt.

De beste manier is veel van dat soort artikelen lezen, veel voorbeelden lezen en dan de belangrijke dingen destileren en eentje schrijven in je eigen stijl. Het taalgebruik zou ongeveer moeten overeenkomen met wat je normaal zou gebruiken op (eg) formeel een sollicitatiegesprek.
Hierin zeg je waarschijnlijk ook "Ik was bezig met..." ipv "Ik fungeerde als... " (dat laatste zou enige wenkbrauwbeweging bij je gesprekspartner uitlokken :P ).

Hieronder een voorbeeld van een sollicitatiebrief resulterende in een gesprek. Zoals je ziet heb ik gefocust op de vaardigheden die zei zoeken volgens de vacature en geef ik gemotiveerde (met bewijs) voorbeelden van waarom ik daaraan voldoe. Kijk maar wat je er uit kunt halen :)
Mijn adres

Adres van bedrijf

Datum

I am applying for the position of associate. With this letter I would like to open the opportunity to discuss my candidacy.

As a new graduate student I am eager to bundle the skills I acquired, during my studies and my many activities, and bring that total package into practice within a challenging environment. Considering the variation in skills and competencies needed for the position of associate within the bedrijf I am confident that this position is a good match for me and I'm eager to explore the possibilities.

You are looking for someone with a strong analytic skillset and with drive towards solutions. Analytic thinking is what comes natural to me and as a physicist I am trained at the highest level in this matter, resulting in excellent academic results and a fruitful reserach within bedrijf . Basically; analytic thinking is an integral part of who I am, due to this I am a very fast learner and solution driven.

In addition to having know-how and finding solutions a position of associate demands the ability to communicate knowledge and ideas in a convincing way to a multi-level public. Based on my results obtained within the master Science Education and Communication I am confident I possess these abilities and have the potential to further expand them within the context of the bedrijf .
Additionally I have much work experience in the field of communicating knowledge to a diverse audience; at the university I gave masterclasses to high-school teachers & students and at my work as a lecturer in Leiden I am trained to find the difficult balance between effective and fast information transfer to a group and a tailored approach to the individuals in that group.

On top of the above mentioned requirements for the position, it is invaluable for an associate to be able to prioritize activities and to help co-ordinate projects. As a board member of Jongeren Netwerk Limburg (a civil-society organization) one of my tasks is to develop and co-ordinate projects and activities & people therein. As such I believe this experience and displayed skills are valuable for this requirement.
In my work as a lecturer in Leiden my tasks include managing and evaluating a team of 3-6 colleagues, I have learned to exploit and combine the strengths of my team-members and to help them with their challenges in a productive way. Although this is mostly based on short term projects (3-9 days) I am confident in my potential to learn these skills for a longer term.

I hope I have sparked your interest and I would love the opportunity to tell you in person how my competencies fit in the bedrijf as well as finding out more about working as an associate.

Thank you for your consideration, I look forward to hearing from you.

Mijn naam
:> Anakha

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op zondag 01 juni 2014 @ 19:40:
[...]

Dat bedrijf zit echt te wachten op veel telefoontjes en bezoekjes aan de balie wanneer dat ook prima via mail geregeld kan worden.
In de huidige tijd wanneer iedereen zo assertief gaat zijn dan wordt dat 50 sollicitanten bij de receptie en 200 telefoontjes.
Ik zou ze gelijk afwijzen

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Sibylle schreef op maandag 02 juni 2014 @ 09:05:
Een sollicitatiebrief schrijven is iets dat inderdaad lastig is, en ik vind dat je je niet TE veel moet laten afleiden door de velen 'How to write a letter in 10 steps' die je op Linked-In en dergelijke veel vindt.

De beste manier is veel van dat soort artikelen lezen, veel voorbeelden lezen en dan de belangrijke dingen destileren en eentje schrijven in je eigen stijl. Het taalgebruik zou ongeveer moeten overeenkomen met wat je normaal zou gebruiken op (eg) formeel een sollicitatiegesprek.
Hierin zeg je waarschijnlijk ook "Ik was bezig met..." ipv "Ik fungeerde als... " (dat laatste zou enige wenkbrauwbeweging bij je gesprekspartner uitlokken :P ).
Tot zover eens, maar als ik dan naar je voorbeeld kijk, dan gaan bij mij bij de eerste alinea al alle bullshit-bingo bellen rinkelen:
As a new graduate student I am eager to bundle the skills I acquired, during my studies and my many activities, and bring that total package into practice within a challenging environment. Considering the variation in skills and competencies needed for the position of associate within the bedrijf I am confident that this position is a good match for me and I'm eager to explore the possibilities.
Het is wellicht een verschil in omgeving, maar ik ben vrij alergisch voor dat soort teksten. Helemaal als het om een starter gaat feitelijk 0 ervaring op de werkvloer. Het lijkt me ook niet dat dit gaat werken in de werkkringen waarin TS zoekt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
ATS schreef op maandag 02 juni 2014 @ 10:10:
[...]

Tot zover eens, maar als ik dan naar je voorbeeld kijk, dan gaan bij mij bij de eerste alinea al alle bullshit-bingo bellen rinkelen:

[...]

Het is wellicht een verschil in omgeving, maar ik ben vrij alergisch voor dat soort teksten. Helemaal als het om een starter gaat feitelijk 0 ervaring op de werkvloer. Het lijkt me ook niet dat dit gaat werken in de werkkringen waarin TS zoekt.
Je moet ook afstemmen op het bedrijf en vacature, voor het bedrijf waar mijn brief heen ging is het precies in lijn met wat ze willen horen (en waar ze op recruiten).
Als je bij de supermarkt solliciteerd dan moet je inderdaad je taalgebruik aanpassen, maar het idee blijft hetzelfde:
Kijken wat ze willen horen en wat ze zoeken, en dan hardmaken in die brief dat je daaraan voldoet.

En vergeet niet, als starter heb je vaak best wat ervaring opgedaan en ook al veel skills, natuurlijk niet zoveel als iemand die al 5jaar werkt maar dat kun je ook niet verwachten. Dat moet dan uiteraard wel terugkomen op je CV.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
Ik vind je brief niet echt motiverend. Ik mis eigenlijk een hele hoop dingen, de quickwins:
• Bel het bedrijf en stel war random vragen, zoals: a) Hoe zien de dagelijkse werkzaamheden er uit? b) Hoe is de organisatiecultuur? c) Werkgerelateerde vragen. Het is niet zozeer belangrijk dat je die vragen of het antwoord ontbreekt maar dat jouw naam in de organisatie bekeend is.
• Jij hebt geen probleem, je potentiele werkgever heeft een probleem en JIJ bent de oplossing ;).
• Je solicitiatiebrief is eigenlijk een verouderd onderdeel, ik ben op gesprekken geweest waar men even naar mijn solicitatiebrief kijkt. Liever post je CV even, daar ben ik wel benieuwd naar.
• Schrijf zoveel mogelijk actief en in de vorm dat de lezer denkt die wil ik uitnodigen.
• Zoek in de branche waar je werkzaam was, in slechte tijden (nu) moet je niet een swtich maken van techniek naar administratief. In de techniek is nog wel werk maar administratief echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Nog niet veel voorbijgekomen in dit topic, maar wel een uitstekende manier om 'bovenop de stapel' te komen: stel via LinkedIN alvast wat vragen aan degene naar wie je je sollicitatie moet richten.

Ik ben regelmatig in de positie (geweest) om mensen aan te nemen. Doorslaggevende factoren om überhaupt uitgenodigd te worden zijn voor mij: LinkedIN profiel, eventueel contact vooraf (mail, linkedIn, etc.), inhoud van sollicitatiebrief (kort en bondig, persoonlijk en gericht op specifieke functie en bedrijf) en cv (hoe lang heb je gedaan over opleidingen, hoeveel banen heb je gehad, welke functies heb je gehad, hoe concreet benoem je wat je kan).

Waar zie ik het vaak misgaan? Sollicitanten benoemen niet goed wat ze kunnen of wat ze benoemen sluit niet goed aan bij de functie. Waar zie ik het vaak goed gaan? Informeel contact vooraf om meer te weten te komen over een functie leidt vaak tot de beste sollicitaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
murphsy schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:41:
Nog niet veel voorbijgekomen in dit topic, maar wel een uitstekende manier om 'bovenop de stapel' te komen: stel via LinkedIN alvast wat vragen aan degene naar wie je je sollicitatie moet richten.
Wat ik al eerder zei, een goed Linkedin profiel kan soms al wonderen doen. Als je het netjes en zo compleet mogelijk maakt trek je soms ook de aandacht van recruiters. Tevens plaatsen bedrijven ook hun vacatures op Linkedin. Zie hier en hier voor wat tips voor een goed profiel.

Het verbinden met (oud)collega's en bekenden helpt ook. Soms kan je via via dan nog iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
murphsy schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:41:

Ik ben regelmatig in de positie (geweest) om mensen aan te nemen. Doorslaggevende factoren om überhaupt uitgenodigd te worden zijn voor mij: LinkedIN profiel, eventueel contact vooraf (mail, linkedIn, etc.), inhoud van sollicitatiebrief (kort en bondig, persoonlijk en gericht op specifieke functie en bedrijf) en cv (hoe lang heb je gedaan over opleidingen, hoeveel banen heb je gehad, welke functies heb je gehad, hoe concreet benoem je wat je kan).

Waar zie ik het vaak misgaan? Sollicitanten benoemen niet goed wat ze kunnen of wat ze benoemen sluit niet goed aan bij de functie. Waar zie ik het vaak goed gaan? Informeel contact vooraf om meer te weten te komen over een functie leidt vaak tot de beste sollicitaties.
Zou je misschien kunnen uitbreiden (een bietje) over wat een Linked-In profiel dan goed maakt in jouw ogen/positie?
Want ik word op Linked-In altijd doodgegooid met 'artikelen' als: "10 things to do to get hired" en "Top 5 interview tricks no-one knows", maar nooit met een goed voorbeeldprofiel :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-10 16:28

SeatRider

Hips don't lie

Termi schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:12:
Ik vind je brief niet echt motiverend. Ik mis eigenlijk een hele hoop dingen, de quickwins:
• Bel het bedrijf en stel war random vragen, zoals: a) Hoe zien de dagelijkse werkzaamheden er uit? b) Hoe is de organisatiecultuur? c) Werkgerelateerde vragen. Het is niet zozeer belangrijk dat je die vragen of het antwoord ontbreekt maar dat jouw naam in de organisatie bekeend is.
Ik zou het bijzonder irritant vinden als random mensen mij op gaan bellen met dit soort vragen, die prima tijdens een sollicitaatiegesprek kunnen. Wat mij betreft dus geen pré.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb zelf redelijk veel succes gehad met de volgende brief:
Geachte heer, mevrouw,

Op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen de wereld van $branche kwam ik uw vacature tegen. U zoekt hierin een $functie. In deze brief zal ik u duidelijk maken waarom u niet verder hoeft te zoeken.

Ik heb onlangs mijn HBO bachelordiploma behaald voor de opleiding $opleiding. Gecombineerd met een vooropleiding $vooropleiding en een $cursus/certificering, de ideale studiebagage om als $functie aan de slag te gaan.

Tijdens mijn studie heb ik verschillende stages gelopen. Van het $stage1 tot het coördineren van $stage2 en $stage3.

Na mijn afstuderen ben ik 7 maanden werkzaam geweest als $vorige_functie. In deze periode heb ik $activiteiten_lekker_overdreven Ik beheers $kennis, maar ook $nog_meer_kennis is mij zeer goed bekend.

Combineer dit met een $perks, $passies, $hobbies en ik denk dat ik jullie man ben. Ik ben loyaal, zeer leergierig en precies.

Graag zou ik een en ander nog willen verduidelijken in een persoonlijk gesprek. Ik hoop daarom dat u mij hiervoor uitnodigt.

Hoogachtend en met vriendelijke groeten,

$naam

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:26
SeatRider schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:12:
[...]

Ik zou het bijzonder irritant vinden als random mensen mij op gaan bellen met dit soort vragen, die prima tijdens een sollicitaatiegesprek kunnen. Wat mij betreft dus geen pré.
Ja, denk voor functies met een onduidelijke omschrijving is het handig om vooraf te bellen. Bijvoorbeeld het begrip trainee is niet gedefineerd, je kan prima met de HR-empoloyee informatie in winnen over de inhoud van de functie.

Jij kan in je brief naar het telefoongesprek referen. Het laat niet alleen zien dat je geinteresseerd bent maar ook dat jou naam weer valt in hun organisatie. De hee Jansen, die had ik gisteren aan de telefoon, die klonk wel interessant. Zo schuif je van de 'niet'-stapel naar de 'misschien' of 'op gesprek'-stapel. Het hoeft niet altijd maar kan zeker helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door Termi op 03-06-2014 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 17:05

murphsy

Product Monkey

Sibylle schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:03:
[...]

Zou je misschien kunnen uitbreiden (een bietje) over wat een Linked-In profiel dan goed maakt in jouw ogen/positie?
Want ik word op Linked-In altijd doodgegooid met 'artikelen' als: "10 things to do to get hired" en "Top 5 interview tricks no-one knows", maar nooit met een goed voorbeeldprofiel :P
Natuurlijk Sibylle! Een linkedIn profiel hoeft wat mij betreft maar één ding duidelijk te maken: dat je concreet resultaten hebt bereikt in je loopbaan. Vaak zie je cryptische functie omschrijvingen, weinig concrete begeleidende teksten, een voorbeeld zou zijn:
Account Manager bij Murphsy's Internet Onderneming (MIO) 3 jaar
Ik was verantwoordelijk voor het managen van de verschillende accounts van MIO. Ik had hierbij een focus op rendement en retentie. Het resultaat was uitstekend.
Even een beetje kort door de bocht, maar ongeveer volgens dit stramien vult het merendeel zijn/haar linkedIn profiel. Hieruit haal ik geen enkel concreet ding dat er gedaan is bij MIO in 3 jaar account management.

Enthousiast wordt ik van:
Account Manager bij Murphsy's Internet Onderneming (MIO) 3 jaar
Ik was verantwoordelijk voor het onderhandelen van de contracten met LeverancierX, in drie jaar heb ik samen met LeverancierX het rendement op dit contract weten te verbeteren met y-procent. Daarnaast was het mijn taak om Klanten X, Y en Z te overtuigen om volledig voor MIO te kiezen als leverancier. Hiervoor heb ik samen met de afdeling ontwikkeling ons product doorontwikkeld naar de wensen van X en Y, waarna ze een exclusief contract wouden tekenen. Voor klant Z heb ik een maatwerkcontract onderhandeld waardoor klant Z meer vertrouwen kreeg in MIO en een groter deel van zijn opdrachten bij MIO heeft neergelegd.
Hieruit kan ik opmaken dat er onderhandeld is, dat er voortvarend is opgetreden om resultaten te behalen, hoe goed die resultaten dan waren en dat er samengewerkt is met externe en interne partijen om een commercieel doel te halen.

Zelfde functie, andere omschrijving.

Ik wou dat ik kon zeggen dat ik het zelf perfect doe... Dat is natuurlijk niet zo (ik zoek ook geen werk), maar ik probeer het wel! PM me maar even om mijn profiel linkje te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redelijk brutale brieven doen het ook goed (wel netjes blijven). Denk aan een afsluiter zoals; Zet u de koffie alvast klaar?

Met al mijn sollicitaties was het met dit soort brieven altijd bingo. Spontaniteit, lef en durf worden zeer op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:25:
Redelijk brutale brieven doen het ook goed (wel netjes blijven). Denk aan een afsluiter zoals; Zet u de koffie alvast klaar?

Met al mijn sollicitaties was het met dit soort brieven altijd bingo. Spontaniteit, lef en durf worden zeer op prijs gesteld.
Dat moet wel bij je passen. Als je niet zo bent, dan is het geen goed idee om je wel zo te presenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
SeatRider schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 09:12:
[...]

Natuurlijk is niemand gelijk, bij mij zou het wel werken. Het toont interesse en je naam blijft ook hangen. Op dit moment ben ik niet meer verantwoordelijk voor het in dienst nemen van mensen, maar bij een bedrijf waar ik vroeger bij zat was ik dat gedeeltelijk wel. Spreek jij ook vanuit die ervaring of lijkt het jou persoonlijk niets om op zo'n manier benaderd te worden.

Meeste ervaring met het zelf vinden van een baan (of liever gezegd opdrachten) is bij mij toch wel het netwerk gebleken. Via via komt er altijd wel weer wat naar boven.

Advies aan topicstarter (misschien wat te laat nu): is er geen mogelijkheid om aan de slag te gaan bij het bedrijf dat jouw werk heeft overgenomen?
Pagina: 1