Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies: 55F8000, 60F7000 of alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-11 13:42
Korte versie
Ik twijfel over de 55" F8000 en 60" F7000 van Samsung. Om eerlijk te zijn heb ik veel liever een 60" tv, en op sommige websites lees ik dat het verschil in beeld minimaal is, andere sites zeggen dat de F8000 weldegelijk een stuk beter presteert... Is er iemand hier met ervaringen, of alternatieven op het gebied van mijn eisen? Ik heb de ervaringentopics al doorgelezen, maar daar worden vaak zulke vragen genegeerd of komen ze gewoonweg niet aan bod : /

Eisen en gebruik
- Minimaal 55", het liefts 60", 65" met een goede prijs is te overwegen.
- Wordt veelal voor gamen gebruik, maar ook voor tv kijken.
- Samsung heeft erge voorkeur vanwege goede smartfuncties en goede ervaringen (aldus de vrouw).
- LED/LCD heeft de voorkeur (vanwege de belachelijke stroomprijzen hier. De aankoopprijs zou dus dermate laag moeten zijn het verschil recht te trekken met LCD stroomverbruik.)

Lange versie
Dag iedereen,

Ik loop al enige tijd met het "probleem" een nieuwe tv uit te zoeken. Op dit moment ben ik al ongeveer 6 maanden reviews aan het lezen en fora af aan het struinen voor ervaringen, en zoals altijd lopen deze nogal uiteen. Na een behoorlijke tijd en veel lezen kwam ik echter uit op de F8000. 60" is voor ons de ideale maat, maar deze wordt niet geleverd in Europa zover ik kan zien, dus moest het de 55" of de 65" worden. Helaas is de 65" in Duitsland (waar ik woon) €1300,- duurder dan het 55" model. Dat vind ik het verschil niet waard. Met het tv kijken zitten we echter op een afstand waarvoor het 55" model me net te klein lijkt (4 - 4,5m). Zoals gezegd, zwaar balen dat er geen 60" is. Nu kwam ik afgelopen week de F7000 nogmaals tegen en vroeg ik me af waarom ik deze nooit serieus overwogen heb. Hij lijkt vrijwel dezelfde specs te hebben als de F8000 of Micro Dimming Ultimate na en heeft een lagere motion rate. Deze is echter wel als 60" variant te kijgen.

Nu open ik dit topic voor zowel ervaringen over de genoemde tv's, of aanraden van andere tv's, omdat het er naar uitziet dat volgende week een nieuwe tv besteld kan worden : )

&

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:45

Bever!

3

Ik zou de 60 inch nemen , verschil tussen die twee ga je never zien.

• Weltschmerz
Bever! schreef op maandag 02 juni 2014 @ 21:53:
Ik zou de 60 inch nemen , verschil tussen die twee ga je never zien.
Dank je voor de reactie. Dat heb ik op meerdere review-sites ook gelezen, maar anderen zeggen weer dat ze bij de F7000 meer last hebben van bleeding. Zelf geef ik de voorkeur ook nog steeds aan de 60", gewoonweg omdat dat beter hier den de kamer gaat passen.

&

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
Snelheid van de smart-tv omgeving, is dat van belang voor je? De F8000 is een stuk sneller dan de7000 serie

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bleeding hoort nu eenmaal bij de lcd techniek, net als mindere zwartwaarden en nog wat andere zaken. Als je dat storend vindt, moet je eens naar een plasma kijken. Ook deze techniek is natuurlijk niet perfect en heeft ook zijn eigen probleempjes. Het is maar net wat je belangrijk vindt. "Smart" features zijn dat in mijn ogen niet; een tv moet een goede beeldkwaliteit hebben. Randverschijnselen zouden niet de doorslag moeten geven.

• Weltschmerz
jorisjan schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 01:40:
Snelheid van de smart-tv omgeving, is dat van belang voor je? De F8000 is een stuk sneller dan de7000 serie
Waarom is deze zoveel sneller? Ik dacht dat ze op dit gebied precies dezelfde specificaties hadden? Zou je dit willen onderbouwen?
S1NN3D schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 07:29:
Bleeding hoort nu eenmaal bij de lcd techniek, net als mindere zwartwaarden en nog wat andere zaken. Als je dat storend vindt, moet je eens naar een plasma kijken. Ook deze techniek is natuurlijk niet perfect en heeft ook zijn eigen probleempjes. Het is maar net wat je belangrijk vindt. "Smart" features zijn dat in mijn ogen niet; een tv moet een goede beeldkwaliteit hebben. Randverschijnselen zouden niet de doorslag moeten geven.
"Zouden niet moeten" is nogal dubbelzijdig. Ik ben het er helemaal mee eens, maar mijn wederhelft helaas niet ; ) Zij vindt juist die randverschijnselen belangrijk en zal liever goede smart-features en een goed beeld hebben, dan een nog beter beeld en mindere features...

Heb je ervaring met plasma's? Mijn broer is er lovend over, maar hij gamed niet zoveel als ik, en zelfs hij heeft last van burn-in (heet dat zo wanneer het scherm het beeld vasthoudt?). Daarbij vond ik het beeld wel mooi, maar persoonlijk gaf ik er niet per se een voorkeur aan over LCD/LED. Het zeggen dat plasma geen input-lag zou hebben heb ik juist in verschillende review ook weer anders gelezen, dus daar zou ik het ook niet voor hoeven doen.

Ik heb al het een en ander bij Panasonic aan plasma's gezien, maar telkens als ik naar de winkels ga om misschien even een beeld te bekijken staan er andere types. Samsung vind ik vrij duidelijk met hun modelnamen tegenwoordig, maar dat VT/DTW/XT van Panasonic snap ik niet helemaal. Zo heb ik goede dingen gehoord over de PxxVT60 serie, maar die kan ik hier in de winkels, wel online, in ieder geval niet vinden...

&

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Weltschmerz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:31:
"Zouden niet moeten" is nogal dubbelzijdig. Ik ben het er helemaal mee eens, maar mijn wederhelft helaas niet ; ) Zij vindt juist die randverschijnselen belangrijk en zal liever goede smart-features en een goed beeld hebben, dan een nog beter beeld en mindere features...
Ik vind "smart" features BS en zwaar over-rated. De gebruikservaring, mogelijkheden en toekomstbestendigheid zijn onder de maat. "Smart" features kun je beter tot je nemen via mediaspeler/htpc/smartphone/tablet/pc/laptop. Eigenlijk werkt alles beter.
Heb je ervaring met plasma's? Mijn broer is er lovend over, maar hij gamed niet zoveel als ik, en zelfs hij heeft last van burn-in (heet dat zo wanneer het scherm het beeld vasthoudt?). Daarbij vond ik het beeld wel mooi, maar persoonlijk gaf ik er niet per se een voorkeur aan over LCD/LED. Het zeggen dat plasma geen input-lag zou hebben heb ik juist in verschillende review ook weer anders gelezen, dus daar zou ik het ook niet voor hoeven doen.
Yep. Ik heb enkele jaren geleden mijn lcd met groot plezier de deur uit gedaan en heb een plasma gekocht. Ik vind het beeld gewoonweg veel mooier dan op lcd's uit dezelfde prijsklasse. Ondertussen heb ik rond de jaarwisseling mijn plasma nog een upgrade gegeven en de "oude" naar boven verhuisd. Als ik bij familie/vrienden hun lcd's aan zie staan, ben ik altijd weer blij dat ik niet naar zo'n beeld hoef te kijken. Gamen doe ik er ook op; geen enkel probleem.
Ik heb al het een en ander bij Panasonic aan plasma's gezien, maar telkens als ik naar de winkels ga om misschien even een beeld te bekijken staan er andere types. Samsung vind ik vrij duidelijk met hun modelnamen tegenwoordig, maar dat VT/DTW/XT van Panasonic snap ik niet helemaal. Zo heb ik goede dingen gehoord over de PxxVT60 serie, maar die kan ik hier in de winkels, wel online, in ieder geval niet vinden...
De modelopbouw van de Panasonic plasma's loopt van ST naar GT, VT en ZT. Je kan het zien van goed naar beter, best en top. Er zijn ook budgetmodellen met weer ander typeringen maar daar ben ik niet zo in thuis. 60-serie is uit 2013, 50-serie uit 2012 en 30-serie uit 2011 maar die zul je denk ik nergens meer tegenkomen.
Dat je ze in de winkels niet meer ziet, komt doordat Panasonic besloten heeft om te stoppen met de productie. De laatste exemplaren zijn de afgelopen maanden uit de schappen gevlogen omdat liefhebbers - zoals ik zelf - nog een model op te kop hebben getikt zodat men voorlopig vooruit kan. :+ Als je nog zo'n toestel zou willen kopen, zul je snel moeten zijn.

• jorisjan
[...]

Waarom is deze zoveel sneller? Ik dacht dat ze op dit gebied precies dezelfde specificaties hadden? Zou je dit willen onderbouwen?

[...]
reviews: Samsung F8000: Arc de Triomphe

Deze had je neem ik aan al helemaal gelezen???

Met een quote uit de conclusie:
Door het gebruik van een quadcore-soc gaat de F8000 nu fluitend door de vernieuwde Smart Hub-interface heen en ook het starten en sluiten van apps, en het bladeren door folders met foto's en video's gaat nu zeer rap. Of Samsung ons stiekem een zogeheten golden sample gestuurd heeft, kunnen we bij gebrek aan een retailmodel niet controleren, maar het lijkt erop dat het bedrijf een oplossing heeft gevonden voor het clouding-effect dat bij voorgaande modellen zo storend aanwezig was. Ook heeft Samsung de zwartwaarde verbeterd voor een contrastrijker beeld.

[ Voor 39% gewijzigd door jorisjan op 04-06-2014 12:49 ]

• Weltschmerz
jorisjan schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:47:
[...]

reviews: Samsung F8000: Arc de Triomphe

Deze had je neem ik aan al helemaal gelezen???

Met een quote uit de conclusie:

[...]
Ja, maar daar lees ik nog steeds helemaal niets over een vergelijking met de F7000. Of bedoel jij dat met "voorgaande modellen", want ik denk dat ze het over de E serie hadden...
S1NN3D schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 12:26:
[...]

Ik vind "smart" features BS en zwaar over-rated. De gebruikservaring, mogelijkheden en toekomstbestendigheid zijn onder de maat. "Smart" features kun je beter tot je nemen via mediaspeler/htpc/smartphone/tablet/pc/laptop. Eigenlijk werkt alles beter.

[...]

Yep. Ik heb enkele jaren geleden mijn lcd met groot plezier de deur uit gedaan en heb een plasma gekocht. Ik vind het beeld gewoonweg veel mooier dan op lcd's uit dezelfde prijsklasse. Ondertussen heb ik rond de jaarwisseling mijn plasma nog een upgrade gegeven en de "oude" naar boven verhuisd. Als ik bij familie/vrienden hun lcd's aan zie staan, ben ik altijd weer blij dat ik niet naar zo'n beeld hoef te kijken. Gamen doe ik er ook op; geen enkel probleem.

[...]

De modelopbouw van de Panasonic plasma's loopt van ST naar GT, VT en ZT. Je kan het zien van goed naar beter, best en top. Er zijn ook budgetmodellen met weer ander typeringen maar daar ben ik niet zo in thuis. 60-serie is uit 2013, 50-serie uit 2012 en 30-serie uit 2011 maar die zul je denk ik nergens meer tegenkomen.
Dat je ze in de winkels niet meer ziet, komt doordat Panasonic besloten heeft om te stoppen met de productie. De laatste exemplaren zijn de afgelopen maanden uit de schappen gevlogen omdat liefhebbers - zoals ik zelf - nog een model op te kop hebben getikt zodat men voorlopig vooruit kan. :+ Als je nog zo'n toestel zou willen kopen, zul je snel moeten zijn.
Bedankt voor de reactie! De opheldering over de typenamen doet goed. De VT-serie kan ik hier nog gewoon krijgen online, en kost niet eens zo gek veel. Ik ben zelf ook bang dat ik de smartfuncties weinig zal gebruiken (in dezelfde kamer staat een playonhd en mijn pc met hdmi kabel aangesloten op het 5.1 set etc), dus nodig is het ook niet eens... Toch ben ik bang dat ik de wederhelft, die om eerlijk te zijn al gigantisch veel geld investeert in iets waar ze weinig gebruik van zal maken, niet echt kan overtuigen niet voor Samsung te gaan : /

Daarbij zou plasma hier duurder zijn, en de VT is te krijgen in de maten 55 en 65, wat respectievelijk te klein en te duur is. Het is jammer dat 60 zo'n ongangbare maat is..

[ Voor 68% gewijzigd door Weltschmerz op 04-06-2014 20:44 ]

&

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:45

Bever!

3

Misschien kan je haar overtuigen van een 60zt60 ;)

• StrongArmLance
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:51

StrongArmLance

Endless flow

Ik snap het punt van je wederhelft prima, smart tv werkt heel simpel en is makkelijk te begrijpen zonder dat je mediaspelers of in de weer moet met andere kabeltjes, ik zou eerlijk gezegd elke niet-tweaker een Samsung tv aanraden, anders moet ik ze uitleggen hoe ze die chromecast oid moeten gebruiken ;)

Daarnaast zal ze denk ik dat prestatie verschil in de smart hub niet zo heel erg merken, draait op mijn single core Samsung tv prima (vrij oud), op de dual core beneden nog beter (vrij nieuw en erg makkelijk te begrijpen, aanrader, maar dat weet je al, net als je vriendin :) ), als RTL XL/ Netflix het maar doet toch? En dat doet het gegarandeerd meer dan prima.

Dat zou niet zo'n invloed moeten hebben, dus dan ben je in ieder geval terug bij het oorspronkelijke probleem, het verschil in beeld kwaliteit.

Ik zou zeggen als die 5 extra inch beter past in de woonkamer gewoon doen toch? :)

Edit: Ooh lange versie niet gelezen, 65 inch en 1300 euro duurder. Dit is inderdaad een flink dilemma ;(

[ Voor 12% gewijzigd door StrongArmLance op 04-06-2014 23:27 ]

• jorisjan
[...]

[...]
Weltschmerz schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 20:38:
[...]

Ja, maar daar lees ik nog steeds helemaal niets over een vergelijking met de F7000. Of bedoel jij dat met "voorgaande modellen", want ik denk dat ze het over de E serie hadden...

[...]
aan "ik denk" hebben we niks. voorgaande modellen kan slaan op de ES8000 serie, op de F7000 serie, of andere 2012 modellen.
feit is dat dit de eerste tv/serie was met quadcore en dat er "dus" snelheidswinst is t.o.v. vorige modellen.
mijn eerste en oorspronkelijke vraag was of jij dat uberhaubt belangrijk vindt.... qua beeldkwaliteit is er, voor zover ik begrepen heb, niet zo heel veel verschil met de F7000 serie.

• Weltschmerz
Bever! schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:01:
Misschien kan je haar overtuigen van een 60zt60 ;)
Die kom ik hier helaas tegen voor zo'n €2800,-, dat is me toch net even iets teveel ; )
StrongArmLance schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:23:
Ik snap het punt van je wederhelft prima, smart tv werkt heel simpel en is makkelijk te begrijpen zonder dat je mediaspelers of in de weer moet met andere kabeltjes, ik zou eerlijk gezegd elke niet-tweaker een Samsung tv aanraden, anders moet ik ze uitleggen hoe ze die chromecast oid moeten gebruiken ;)

Daarnaast zal ze denk ik dat prestatie verschil in de smart hub niet zo heel erg merken, draait op mijn single core Samsung tv prima (vrij oud), op de dual core beneden nog beter (vrij nieuw en erg makkelijk te begrijpen, aanrader, maar dat weet je al, net als je vriendin :) ), als RTL XL/ Netflix het maar doet toch? En dat doet het gegarandeerd meer dan prima.

Dat zou niet zo'n invloed moeten hebben, dus dan ben je in ieder geval terug bij het oorspronkelijke probleem, het verschil in beeld kwaliteit.

Ik zou zeggen als die 5 extra inch beter past in de woonkamer gewoon doen toch? :)

Edit: Ooh lange versie niet gelezen, 65 inch en 1300 euro duurder. Dit is inderdaad een flink dilemma ;(
Het is jammer dat ze qua zulke dingen vrij gevoelsmatig en conservatief is. Ik vind een merknaam leuk, zeker als je altijd goede ervaringen ermee gehad hebt, maar ik zou er daarom niet loyaal aan blijven. Zelf denk ik dat ze de tv voornamelijk gaat gebruiken voor normaal tv-kijken, en mocht netflix ooit naar Duitsland komen zou het leuk zijn voor de bepaalde series die we dan kijken. Anderzijds werkt ons systeem nu ook prima (pc op tv/versterker aangesloten + playonhd indien nodig), dus dat is het euvel echt niet. Plasma blijft echter als argument hebben dat hier de stroomkosten gewoon daadwerkelijk veel hoger liggen dan in Nederland, wat dus maandelijks een enorm verschil zou maken. Omdat de aanschafkosten, zover ik heb gezien, niet zo extreem ver onder die van LED/LCD liggen, zou dit plasma's veruit veel duurder maken. Daarbij zou de P65VT60 (65" dus) 2300 euro kosten, wat meteen ook weer in aanschaf 300 euro duurder is dan de 60" LED van Samsung...

Moeilijk allemaal...
jorisjan schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 01:14:
[...]

[...]

aan "ik denk" hebben we niks. voorgaande modellen kan slaan op de ES8000 serie, op de F7000 serie, of andere 2012 modellen.
feit is dat dit de eerste tv/serie was met quadcore en dat er "dus" snelheidswinst is t.o.v. vorige modellen.
mijn eerste en oorspronkelijke vraag was of jij dat uberhaubt belangrijk vindt.... qua beeldkwaliteit is er, voor zover ik begrepen heb, niet zo heel veel verschil met de F7000 serie.
Klopt, aan "ik denk" hebben we inderdaad weinig, maar het geeft mensen wellicht een duwtje tot twijfelen waardoor zij even wat opzoeken, want ik zie overal dat de F7000 ook gewoon een quad core heeft. Met andere woorden, in vergelijk met de tv's in deze discussie is het niet relevant, want ze hebben beide een quad core processor.
Daarbij vind ik snelheid niet het belangrijkst, maar het is mooi meegenomen. Zelf zou ik altijd voor beeldkwaliteit gaan.

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties : ) Het is erg fijn dat jullie meelezen en meedenken, en om de argumenten van anderen te horen.

[ Voor 58% gewijzigd door Weltschmerz op 05-06-2014 10:43 ]

&

Pagina: 1