Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-02-2022
Goedendag,

enige tijd geleden heb ik een Denon AVR-2113 receiver gekocht, die ik op zich naar tevredenheid gebruik voor het afspelen van muziek. Ik heb de versterker echter ook via hdmi aangesloten op mijn televisie, omdat ik graag surround geluid wil en daarbij heb ik steeds problemen, waardoor ik eigenlijk altijd in multichannel stereo naar tv en films kijk.

De speakers die ik heb aangesloten zijn oudjes: 4x een Infinity Minuette MPS 80W sateliet speakers (200Hz - 20kHz) en een 80W center speaker uit dezelfde serie (150Hz - 20kHz). Daarbij een kenwood SW-505D subwoofer.

Zoals de titel al aangeeft heb ik bij het afspelen van dolby digital of vergelijkbare settings het probleem dat het geluid via de center speaker, de spraak, enorm varieert in volume. Soms gaat het een tijd goed, maar soms zakt het volume ineens weg tot een niet waarneembaar niveau. Dit kan dan minuten duren.

Ik ben een leek als het op HiFi aankomt, dus ik weet niet waar dit aan ligt. De crossover voor de center speaker heb ik op 150Hz gezet, die van de satelieten op 200Hz omdat ik aanneem dat dit het beste bij de specificaties van de speakers past. Verder staat de subwoofer via mijn versterker ingesteld op LFE (ik weet niet of dit relevant is).

Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden? Bij voorbaat dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:23
Hoe speel je je media af, alleen via je tv decoder of heb je ook iets als een htpc of mediaspeler?

Even voor de zekerheid, er gaat een HDMI kabel van je tv decoder naar de versterker en vervolgens van de versterker naar de tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ik heb een upc mediabox aangesloten op mijn versterker en Apple TV met netflix. Beiden zijn aangesloten met een hdmi kabel en ook de tv krijgt zijn signaal via een hdmi kabel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Kraakt het geluid ook als het volume van de center opeens lager wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou sowieso je cross-overs lager instellen. 150 en 200Hz is nog ruim in het spraakgebied qua frequentie. Bovendien is het erg hoog voor een subwoofer. 80Hz voor je center is een betere cross-over, ook al lijkt dat te laag voor je center.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag 1: heb je de boel met de audissey mic ingeregeld? Zo nee: doen, en daarna pas verder zoeken. Das de automatische inregeling van de speakers op basis van de luisterpositie en de capaciteiten van de speakers namelijk. Geloof me als ik zeg dat je dat niet met het handje wilt doen.

Vraag 2: op de denon zit iets da dynamic eq heet. Als dat aan staat kan dat dergelijke effecten geven. Staat dat aan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
TBTL schreef op zondag 01 juni 2014 @ 13:45:
Kraakt het geluid ook als het volume van de center opeens lager wordt?
Nee, kraken doet ie niet.
deepbass909 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:12:
Ik zou sowieso je cross-overs lager instellen. 150 en 200Hz is nog ruim in het spraakgebied qua frequentie. Bovendien is het erg hoog voor een subwoofer. 80Hz voor je center is een betere cross-over, ook al lijkt dat te laag voor je center.
Ok, ik zal dit eens veranderen.
The Eagle schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:26:
Vraag 1: heb je de boel met de audissey mic ingeregeld? Zo nee: doen, en daarna pas verder zoeken. Das de automatische inregeling van de speakers op basis van de luisterpositie en de capaciteiten van de speakers namelijk. Geloof me als ik zeg dat je dat niet met het handje wilt doen.

Vraag 2: op de denon zit iets da dynamic eq heet. Als dat aan staat kan dat dergelijke effecten geven. Staat dat aan?
Vraag 1: Ja dat heb ik gedaan. Daarna heb ik wel zelf nog aan de crossover instellingen gezeten, maar dat was omdat de center zo raar deed.

Vraag 2: dynamic eq ben ik nog niet tegen gekomen. Ik zal vanavond hier eens naar kijken.

Update: Dynamic EQ stond inderdaad aan, dus ik heb het uitgezet. In eerste instantie dacht ik dat het hielp, maar na een tweetal minuten ofzo zakte de spraak toch weer geleidelijk weg tot op een niveau waarbij het bijna niet meer te verstaan is (tenzij ik het geluid heel hard zet natuurlijk). Zou dit nog aan de bekabeling kunnen liggen?

[ Voor 11% gewijzigd door Jors op 02-06-2014 18:50 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Ik ben inmiddels een stukje verder.

Ik besloot namelijk de Audyssey setup eens opnieuw uit te voeren. En wat bleek; de center-speaker werd niet gevonden. Dus het is een bekabelingsprobleem, dacht ik. Of het lag aan de speaker zelf.. Dus eerst heb ik de center speaker vervangen door een surround speaker om te kijken of deze wel geluid gaf.. geen effect.

Na wat gehannes met de kabel bleek de center speaker inderdaad herkent te worden en kon ik een volledige aflevering van een serie kijken zonder problemen. Nou moest ik echter toch nog achter de versterker zijn, zonder dat ik aan de kabels hoefde te zitten. Dit bleek kennelijk teveel, want hierna weer dezelfde problemen..

Nu heb ik vanmorgen alle kabels helemaal opnieuw in de versterker gestoken, zodat ik absoluut zeker weet dat ze goed zitten. Bij het opnieuw uitvoeren van de Audyssey echter opnieuw geen geluid uit de center. Dit keer hielp wat gefrummel aan de achterkant van de center speaker en nu doet het geluid het vooralsnog wel..

Ik vind dit maar vreemd. De kabel heb ik al een keer vervangen, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Wat overblijft is de connector aan de achterkant van de versterker, Deze lijkt heel "gevoelig". Betekent dit dat deze kapot is, of kan er een andere verklaring voor zijn?

Tot slot viel me op dat ik bij het opnieuw uitvoeren van de Audyssey setup een foutmelding kreeg dat bij drie van de 5.1 speakers (incl center) de fase niet goed zou zitten. Dit heb ik natuurlijk gecontroleerd, maar ze zitten wel degelijk goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Klopt de impedantie van je speakers wel met je receiver?
Of kan dit niet verklaard worden door 4Ω speakers op een 8Ω aansluiting?

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 04-06-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:32
deepbass909 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 21:12:
Helemaal mee eens dat 150 en 200 Hz veel te hoog is voor een subwoofer om te doen (alles boven de 100 Hz eigenlijk al). Maar wat bereik je met het verlagen van de crossover als je speakers vanaf daar pas mee doen? Dan ga je een gat creëren in je bereik. Nu is de kans groot dat de speaker wel iets breder zijn werk kan doen, maar van 200 naar 80 is behoorlijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
frickY schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:26:
Klopt de impedantie van je speakers wel met je receiver?
Of kan dit niet verklaard worden door 4Ω speakers op een 8Ω aansluiting?
Dit gaat mijn kennis wat te boven, dus hopelijk kan iemand hier op terug komen. Maar volgens de specificaties van mijn versterker is de impedantie 8 ohms en wat ik heb kunnen terug vinden over de center speaker is deze "compatible w/8 ohms". Dus dat zou t dan niet verklaren toch?

FeaR schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:34:
[...]
Helemaal mee eens dat 150 en 200 Hz veel te hoog is voor een subwoofer om te doen (alles boven de 100 Hz eigenlijk al). Maar wat bereik je met het verlagen van de crossover als je speakers vanaf daar pas mee doen? Dan ga je een gat creëren in je bereik. Nu is de kans groot dat de speaker wel iets breder zijn werk kan doen, maar van 200 naar 80 is behoorlijk.
Ik heb de crossover teruggeschroefd naar 80Hz. Stomme vraag misschien; maar dit er dan niet een gat tussen de 80Hz en de 150/200Hz gezien de specificaties van mijn satelietjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 14:50
Jors schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:22:

....Ik vind dit maar vreemd. De kabel heb ik al een keer vervangen, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me. Wat overblijft is de connector aan de achterkant van de versterker, Deze lijkt heel "gevoelig". Betekent dit dat deze kapot is, of kan er een andere verklaring voor zijn?.....
ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Apparaat even open maken en kijken of je iets kan zien aan je "gevoelige" terminal. loszittend kabeltje/soldering etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Het verschil tussen 8 ohm en 4 ohm zou niet kunnen verklaren waarom er helemaal geen geluid uit die speaker komt. Dat zou volgens mij het probleem niet mogen zijn, je versterker zou daar sterk genoeg voor moeten zijn.

Voordat je de boel gaat open maken, sluit eerst je center eens aan op een kanaal waarvan je zeker weet dat die geluid geeft. Als hij het dan zonder problemen doet, zou ik eerder gaan kijken naar de versterker dan naar speaker. Je hebt namelijk wel een andere speaker op de plek van de center gezet, maar niet andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Goed om te weten dat de impedantie waarschijnlijk niet voor de problemen zorgt.
Flans schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 07:35:
Voordat je de boel gaat open maken, sluit eerst je center eens aan op een kanaal waarvan je zeker weet dat die geluid geeft. Als hij het dan zonder problemen doet, zou ik eerder gaan kijken naar de versterker dan naar speaker. Je hebt namelijk wel een andere speaker op de plek van de center gezet, maar niet andersom...
Dit had ik al wel getest, alleen nog niet genoemd inderdaad. Center speaker werkte zonder problemen "rechts voor". Dus waarschijnlijk is het inderdaad de versterker :|

Voorlopig werkt hij echter nog zonder problemen, maar mochten de problemen terugkomen dan denk ik inderdaad dat ik hem even ga open schroeven. Zou dit nog consequenties hebben voor de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jors
Helaas... het probleem is weer terug. Ik denk dus idd dat het echt aan de receiver ligt, de rest heb ik wel zo'n beetje uitgesloten.

Nou heb ik de achterkant niet opengeschroefd, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet veel wijzer van wordt. Ik kan de aansluiting van de center speaker niet goed beoordelen doordat er een printplaatje overheen ligt die ik niet zo 1 2 3 loshaal.

Dus ik denk dat ik maar terugga naar de leverancier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Wat je nog zou kunnen proberen is het geluid van een werkend kanaal doorlussen naar de aansluitingen van de center. Vervolgens de center aansluiten en kijken of het probleem dan weg is of dat het nog steeds bestaat.

Als het weg is, dan is er echt iets in je versterker niet goed. Als het nog steeds bestaat dan is je aansluiting kapot. In het laatste geval zou je dit zelf kunnen oplossen, in het eerste geval zou ik hem inderdaad even terug brengen.

Als je helemaal los wilt gaan, zou je je versterker kunnen gaan doormeten... Maar daar moet je wel echt zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikbenhetniet
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-01-2020
Is hier al eens een oplossing voor gevonden want ik heb precies hetzelfde probleem met een Denon AVR X1200W aangesloten op een set top box van xs4all valt aleen spraak steeds weg,

Heb al van alles geprobeerd maar het lijkt een software of dsp probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 23:15
Het is dat jullie receivers vrij jong zijn.
Als het een ouder model zou betreffen zou ik zeggen dat 1 van de speaker relais slecht is....of er is een los contact rond de eindtrap van het center kanaal of de speaker terminal hier van.

Help het als je tijdens de storing het volume even flink opschroeft?
Dan kan het 1 van de bovenstaande problemen zijn.
Tijdens de storing kloppen op de receiver....kijken wat er dan gebeurt.

Hebben jullie nog garantie? Zo ja opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een topic van 4 jaar geleden uit de sloot trekken, is niet handig en niet de bedoeling. De topic-starter zelf is zelfs al ruim een half jaar niet meer ingelogd geweest. Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.