Processor doet het volgens mij niet goed meer..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-06 14:07
Beste lezer,

Ik heb 4 maanden geleden de overstap gemaakt van Windows 7 ultimate naar windows 8.1 pro.

Dit zit er in mn pc:

Core2 Quad Q9300
Sapphire radeon 7770HD
6gb 800mhz ddr-2 Ram
1920x1080 resolutie

Nadat ik Guild Wars 2 op mn schone windows 8.1 instalatie had geinstaleerd kreeg ik maar 2 fps.. na de pc 3x te herstarten deed hij het wel weer normaal. Ik moet nu dus mn pc meerdere keren herstarten wanneer ik Guild Wars 2 wil spelen. Dit was niet het geval toen ik nog windows 7 op mn pc had.

Nu heb ik dit aan hun support gemeld en die hebben mij het volgende gemeld:

Ik heb een 4 core CPU, maaar terwijl ik in Guild Wars 2 speel draait mn 1e core maar op 1999,7 mhz ipv 2500. Dit zou volgens hun het probleem zijn.

Nu hebben zei voorgesteld om mijn CPU settings weer terug te zetten naar de normale clock speeds via het BIOS. Ik heb even in het BIOS rondgekeken en zie nergens een optie om iets met clock speeds te doen...

Zou iemand mi hier iets over uit kunenn leggen? Google helpt ook niet echt namelijk...

Mvg,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:54

Nemesizz

Untouchable

Om te beginnen, een CPU werkt of niet, er zit niks tussenin, dus een defecte CPU kun je wel uitsluiten.
Dat ie slechts op 1 core draait en op een te lage snelheid kan aan andere dingen liggen, vaak instellingen van het moederbord (BIOS instellingen eigenlijk) of Windows energiebeheer (te besparend, waardoor vanalles uitgeschakeld word of op een laag pitje draait).

Andere oorzaak kan oververhitting zijn, komt niet zo vaak voor maar dan kan je CPU gaan throttelen om zichzelf tegen oververhitting te beschermen. Dan gaat de CPU op een lager pitje draaien.

Check eens de temperaturen (indien mogelijk), met een programma als HWMonitor of iets dergelijks.
En over welk moederbord praten we? (heb een beetje het vermoeden dat het een OEM PC betreft...Medion of Acer ofzo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
Beste Nemesizz,

Bedankt voor je antwoord!
Het is inderdaad een OEM PC, geen zelfbouw.
Mijn cpu zit rond de 46 graden.
Ik heb in windows energiebeheer de minimale processor snelheid op 100% gezet (hoge prestaties instelling)
In mn pc zit het volgende moederbord: PEGATRON CORPORATION Benicia (CPU 1)

Naar mijn idee los ik het probleem op door die Intel speedstep uit te schakelen, maar ik kan die optie echt nergens vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

Gooi er eens P95 over en hou je temps en clock goed in de gaten.
Ik denk dat dit gewoon thermal throttle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
Ehm.. ik weet dat een p95 een handgun is.. maar het lijkt me niet dat je dit hiermee bedoelt lol.

Wat bedoel je precies met 'gooi er eens een p95 over' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:05

Mavamaarten

Omdat het kan!

Prime95, een programma om je CPU op 100% te laten draaien ;)
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=205

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
Danku!

EDIT: Hoelang moet ik deze test laten draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door Bartallstar op 01-06-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-07 11:18

Schlumpie

Professioneel prutser

Ongeveer een half uurtje tot een uur

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
schlumpie schreef op zondag 01 juni 2014 @ 13:42:
Ongeveer een half uurtje tot een uur
Oke bedankt, ga hem 45 min laten draaien. moet ik na deze test kijken naar mn CPU temps?

EDIT: CPu wordt tijdens de test niet warmer dan 67 graden. dit lijkt me niet te warm?

[ Voor 15% gewijzigd door Bartallstar op 01-06-2014 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-07 18:44
Is dit altijd slecht geweest? na 4 maanden opeens niet goed?

Kijk eens na elke boot of je instellingen, ram en cpu snelheid en andere instellingen die je in je bios vind, niet steeds wijzigen. Kijk of je software hebt die dit kan uitlezen in windows.

Biossen kunnen naar gelang je hardware de snelheid aanpassen tijdens boot (en later), misschien gaat dit fout.
Kijk ook of je deze instellingen in je bios uit kunt zetten, dus alles wat variabel is vastzetten op hoogste snelheid, of normale snelheid, turbo kun je later proberen.
(doe ook eens een memtest86 laten lopen de hele nacht, en je smart uitlezen van je hd).

Zou ook nog de voeding kunnen zijn, deze zou ik als je verder niks vind uitwisselen met een geleende voeding, zeker als de boot rare dingen laat zien, zoals je zelf zegt dat je vaker moet booten om het goed te krijgen. Of andere hardware is langzaam defect aan het gaan.

Temps van alle hardware uitlezen.
Voltages uitlezen.
Pc schoon van binnen.

[ Voor 27% gewijzigd door jan99999 op 01-06-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567876

Bartallstar schreef op zondag 01 juni 2014 @ 13:44:
[...]

Oke bedankt, ga hem 45 min laten draaien. moet ik na deze test kijken naar mn CPU temps?

EDIT: CPu wordt tijdens de test niet warmer dan 67 graden. dit lijkt me niet te warm?
Is dit de hoogste temp die is behaald of is dit een temp van toen je toevallig keek?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 567876 op 01-06-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-07 21:25
In je BIOS even "Load Optimized Settings" even uitvoeren en kijken of er iets veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
Anoniem: 567876 schreef op zondag 01 juni 2014 @ 16:22:
[...]

Is dit de hoogste temp die is behaald of is dit een temp van toen je toevallig keek?
Dit is de hoogste temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 16:04
is er geen bios update te krijgen bij de oem?
heb gezien dat er bij sommige een update is ivm Windows8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:58
2 dingen die je eens zou kunnen nakijken/uitproberen:

1) Startmenu > typ "msconfig" > open en ga naar tabblad "Boot" > Advanced options > Kijk of hier niet per ongeluk de "Number of processors" aangevinkt staat.

2) Google eens op "cpu core parking". Volgens mij gebeurt het meer bij Windows 8.1, maar bij Windows 7 kan het zijn dat Windows cores uitzet om stroom te besparen. Ik heb dit destijds met dit programma gedisabled.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartallstar
Moi_in_actie schreef op zondag 01 juni 2014 @ 22:46:
2 dingen die je eens zou kunnen nakijken/uitproberen:

1) Startmenu > typ "msconfig" > open en ga naar tabblad "Boot" > Advanced options > Kijk of hier niet per ongeluk de "Number of processors" aangevinkt staat.

2) Google eens op "cpu core parking". Volgens mij gebeurt het meer bij Windows 8.1, maar bij Windows 7 kan het zijn dat Windows cores uitzet om stroom te besparen. Ik heb dit destijds met dit programma gedisabled.
1) Dit stond niet aangevinkt

2) Ik had 2 core's geparked staan, deze heb ik ge unparked. daarna pc opnieuw opgestart. heeft helaas geen effect gehad :/

Iemand hier nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LessermoldX
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 15:13
terug gaan naar 7? dat heb ik gedaan op mn oude pc nadat hij bleef crashen toen ie in slaapstand ging
Pagina: 1