Mounted /var/log naar /var

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik heb het volgende probleem. Als ik df -h doe, dan krijg ik het volgende te zien:

/dev/sdb1 40G 3.5G 34G 10% /var/log

Destijds dacht ik dat voor SSD's het beter was om /var/log directory alleen op een magenetische disc te mounten, maar ik las nu dat het beter is om de hele /var te mounten op een magnetische disc.

Hoe kan ik dit doen zonder gegevens te verliezen. Is dit uberhaupt wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tuurlijk is dit mogelijk. Het is alleen niet handig om dit met een draaiend systeem te doen omdat je dan delen van logs gaat missen (en het systeem kan ook niet naar logs schrijven, met eventuele gevolgen van dien). Het beste is dus om naar Single User te booten, of ook wel Recovery en dan alles te verplaatsen. Je past daarna /etc/fstab aan en bent klaar.

Maar waar heb je gelezen dat /var beter niet op een SSD kan? In veel systemen (lees laptops) heb je die optie niet eens. Trouwens, hoe komt je /var/log zo ongelooflijk groot? De mijne is maar 105 MB in gebruik, is onderdeel van / en die is totaal 9 GB groot met nog 3,7 GB vrij. Zelfs m'n /var/ (1,1 GB) is niet zo groot als jouw /var/log.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan, zoals Hero of Time al aangeeft, maar ik zou er geen moeite in steken. Strict genomen is het waar, hoe minder je je SSD gebruikt hoe langer hij mee gaat. Helemaal niet gebruiken is het beste maar dan heb je er ook niks aan. Moderne SSDs zijn degelijk genoeg dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Het gaat hier om een server. Dus in principe als ik /etc/fstab aanpas en een reboot doe, dan gaat het goed?

De /var/log heb ik zo groot om te voorkomen dat de logs vol lopen.

Ik had dat gelezen op een ArchLinux wiki voor het optimaliseren voor SSD schijven. Ik draai overigens CentOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 16:02
Stap 1: partitie maken op de harde schijf voor /var;
Stap 2: reboot naar single user mode;
Stap 3: volledige kopie maken van /var naar de nieuwe partitie, inclusief rechten, eigendom, links en zo.
Stap 4: /etc/fstab aanpassen en /var laten verwijzen naar de nieuwe partitie
Stap 5: reboot naar multi-user mode - klaar.

Of het nodig is is een andere vraag, maar bovenstaande is denk ik zoals ik het zou doen.