• TheMaxynator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey iedereen!

Ik ga binnenkort mijn (eerste!) PC bestellen/zelf in elkaar zetten, maar wil nog even wat zeker weten over de processor die erin zit. De Intel i5 4440.

Ik zie in best veel builds een processor koeler staan, maar ik heb deze niet in mijn build (die door de community is bij elkaar geraapt in een Desktopaankoop thread). Is deze noodzakelijk voor goede performance/temperaturen; zit deze al ingebouwd; of is dit een domme vraag? x)

Zoals je misschien wel merkt ben ik niet erg ervaren in het PC bouwen gebied ;)

Alvast bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Dat ligt eraan of je een boxed processor koopt of niet. Boxed betekent dat de processor met koeler en al geleverd wordt. Als je een tray processor koopt, krijg je alleen de processor en verder niets. Let daar dus op, want je hebt een koeler nodig. De standaard koeler is goed genoeg voor gewoon gebruik.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:45
In principe heb je geen aftermarket CPU koeler nodig, mits je de Boxed versie van de CPU besteld. CPU's worden meestal als Boxed versie geleverd, wat inhoudt dat er een stock Intel koeler bij zit. In sommige gevallen zie je ook wel eens de Tray versie, zonder koeler.

Voor een non-overclock CPU als de Core i5 4440 is het niet perse nodig een andere/betere koeler te halen. De meest voorkomende redenen waarom mensen een aftermarket koeler halen is omdat ze ofwel willen overclocken, of omdat deze stiller en betere koelprestaties behaald. De standaard Intel koelers zijn niet denderend en wellicht dat deze het op een warme zomerdag en onder zware CPU load het zwaar krijgt, met als gevolg dat de fan (veel) harder gaat draaien en meer herrie maakt.

Je kunt altijd beginnen met de stock Intel koeler en mocht deze niet bevallen, dan kun je achteraf altijd nog een aftermarket koeler halen. De Intel koeler is eenvoudig te plaatsen en verwijderen, een aftermarket koeler is dat veelal ook ook. Dit zeker aangezien de meeste kasten tegenwoordig een zogenoemde "CPU cut-out" hebben (opening in de moederbordtray waar de CPU zit), zodat je een eventuele bijbehorende backplate eenvoudig kunt plaatsen zonder het hele moederbord uit de kast te halen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• TheMaxynator
Wauw! Bedankt voor de snelle, uitgebreide en vooral duidelijke reacties! Het ging inderdaad om de Boxed versie, dit had ik achteraf dus eigenlijk wel moeten vermelden (Ik wist niet of het echt wat betekende). Excuses.

Maar dit maakt in ieder geval alles duidelijk en ik zal geen aftermarket koeler halen. Dank jullie wel!

[ Voor 6% gewijzigd door TheMaxynator op 31-05-2014 23:30 ]

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
misschien al te laat, maar als je de i5 4440 zou willen, overweeg dan misschien de i5 4460
dat is de opvolger (Haswell refresh)
nauwelijks sneller (slechts een paar %), maar in veel pc winkels is die dezelfde prijs (zie ook pricewatch)

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 21:15
Als je catfish advies opvolgt is het ook slim (tenzij je al eerder een Haswell heb) om ook een moederbord met nieuwe chipset te halen. Hiermee ben je 100% zeker dat je computer bij je eerste boot al gaat werken, de nieuwe chipsets zijn Z97 en H97,

• TheMaxynator
Oké, stel dar ik de Intel i5 4460 neem, en dus die nieuwe chipset nodig zal hebben, dat gaat dus niet lukken met het volgende moederbord pricewatch: ASRock H81M-HDS? Deze zit namelijk in mijn build die ik volgende maand ergens ga bestellen. Dit wordt dus mijn eerste pc die ik zelf heb samengesteld en zelf ga bouwen, dus maak het niet te moeilijk :)

Als ik een ander moederbord nodig heb, is die dan duurder dan die die ik nu heb?

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 20:50
Ligt eraan maar dan moet die 8 een 9 zijn ;), ik zal wel even rondkijken voor je.

Zelfde prijs zal echter niet lukken..
Gigabyte bordje 70.95 euro
wel meer aansluitingen en heeft 4 ram sloten in plaats van 2. 6 sata aansluitingen in plaat van 4.

ASRock bordje 72.90 euro
Heeft net zoals de Gigabyte ook meer aansluitingen.

Ze zijn echter wel duurder dan het bordje dat je nu had van 39 euro, aan jou dus de keus van wat je gaat doen.

(weet de combinatie niet meer voor de euroteken 8)7 )

[ Voor 78% gewijzigd door timmie271 op 01-06-2014 11:12 ]

Gamertag: timmie271

• TheMaxynator
Heel erg bedankt hiervoor! Ik zal dit zeker even afwegen. Die vermeerdering in poorten is het waarschijnlijk wel waard voor mij.

Ps. CTRL + ALT + 5

• TheMaxynator
Ik zit de specificaties door te kijken van de 4440 en de 4460, en ik kan niet vinden wat de chipset is. Waar kan ik dit vinden? Waar kun je zien dat je die Z97 of H97 nodig hebt?

[ Voor 16% gewijzigd door TheMaxynator op 01-06-2014 12:02 ]

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-02 21:15
Komt omdat de chipset op het moederbord is gemonteerd. Bij CPU's is het eerder belangrijk of het dezelfde socket is, bij 4440 en 4460 is dat het 1150 socket. Vervolgens is het belangrijk om bij de moederbord te kijken dat een 1150 socket daar in past. Dan kom je dus op deze moederborden uit: http://tweakers.net/categ...FFliTlKVtFKZhYWRkqxtbW1AA

Maar de reden waarom ik adviseer om voor een Z97 of H97 chipset te gaan is omdat bij een moederbord met oudere chipset eerst een update nodig is voordat je CPU ondersteund word. Met geluk accepteert een oudere moederbord gewoon een I5 4460 zodat je het kan updaten maar daar kan je nooit 100% zeker van zijn. Ik zat met hetzelfde dillema vorige week waar ik ook mijn eerste PC ging bouwen, daarom ben ik gegaan voor een pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H met I5 4460 en het werkte perfect. Kon meteen Windows installeren, drivers installeren van Gigabyte's website en binnen een uur was mijn PC al klaar. :) Ook een voordeel om nu al voor de nieuwere chipset te gaan is omdat de nieuwe CPU processors die eind dit jaar aankomen dit ook supporten, die werken dan weer niet op oudere chipsets.*

Om het je nog makkelijker te maken, hier zijn de nieuwe chipsets: http://tweakers.net/categ...mZGSMLmliYGSjogyhAoW1sLAA

*zal waarschijnlijk wel werken, maar de nieuwe CPU's zijn daar niet native voor gebouwd.

EDIT: Oh, je wou weten of je CPU Z97 of H97 ondersteund? Het ondersteund allebei. :) Welke je moet nemen is kwestie van smaak. Over het algemeen is Z97 interessant als je gaat overklokken (wat niet kan met je CPU) en H97 voor als je niet wil overklokken. Ook ondersteund Z97 nieuwe technieken zoals SATA Express en SSD's dat werkt op PCI-Express. Voor de rest is het gewoon hetzelfde.

[ Voor 18% gewijzigd door polopolo150 op 01-06-2014 12:25 ]

Pagina: 1