Goedkope PA-speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een paar vragen voor de audiokenners onder jullie.
Ik wil 2X deze speaker gaan kopen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/vanrossum/Pic/Speaker.jpg

De specs staan hier.

Hij moet Fl.544,95 p/st kosten.

Voordat iedereen komt aanzeulen met sets van Fl.20.000, daar heb ik gewoon het geld niet voor, dus ik ben alleen in deze boxen geinteresseerd. Ik wil ze gebruiken voor mijn dj-set thuis, het moet dus gewoon stampen. Het hoeft niet echt topkwaliteit geluid te zijn, als het maar VEEL bas en echt een knallend volume zonder vervorming kan produceren.

Huidige set:
- Sony STR-DE415
Stereoweergave: 80W per channel, met akoestiekeffect front 50W, center 70W, rear 70W. Demping: volledige geluiddemping. Dit komt dus allemaal uit de handleiding.

- 4X SS-V150 (satelliet): 100W, gevoeligheid 86dB (1W, 1M)
- 1X SS-CN150 (center): 120W, gevoeligheid 88dB (1W, 1M)
- 1X SA-W305 (subwoofer): 40W (6 ohm, DIN), 50W (50 Hz), frequentiebereik 28 - 200 Hz.

Subwoofer kan ik altijd nog verwijderen als die niet lekker samenwerkt, bijv. door vervorming.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Kunnen deze speakers gewoon als frontspeakers worden gebruikt zonder dat de speakers of de versterker opgeblazen worden of moet ik een andere versterker kopen?

- Haal ik met deze versterker het volledige potentieel uit deze speaker?

- Ik heb zo'n vermoeden dat de speaker niet echt een frequentiebereik van 20 tot 22000hz
heeft, iedere craphoofdtelefoon en crapspeaker krijgt tegenwoordig deze getallen mee. Wat zou een realistische schatting zijn?

- Kan deze speaker inderdaad gruwelijk hard zonder vervormen? Hij is 500W RMS, dus lijkt mij wel.

- Zijn de woofers snel genoeg om op hoog volume toch nog normaal geluid te produceren? Ik draai dus hardhouse, trance en oldskool, snel werk dus. Dus als je een plaat met 200BPM en zeer zware bassen draait, houdt de speaker dat dan goed bij?

- Ik draai ook vaak R&B en kijk films met dit systeem aan m'n videorecorder, er moeten dus ook mooie lage (50 Hz en lager) tonen uitkomen, gaat dat lukken?

- Is het slim om deze speaker ook als 2X rear te gebruiken, dus 4X deze speaker kopen?
Of is dat zonde van het geld en kan ik beter m'n huidige speakertjes houden als rears?

- Is deze speaker ook ergens te beluisteren en heeft Ravemaster ook een homepage?

Hoop vragen, hopelijk hebben jullie een paar antwoorden. Ik begin een beetje thuis te raken nu in de wereld van A/V en Hifi dankzij GoT, http://www.hifi.nl en http://www.hear.nl, maar voor deze vragen heb je denk ik praktijkervaring met dit soort boxen nodig.

Alvast bedankt gasten!

edit:
Url werkt niet met = erin

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Ik heb gehoord dat het leuke speakers voor het geld zijn, maar meer weet ik er niet van.

Als het goed is gaat die 50 hz makkelijk.
Stereoweergave: 80W per channel, met akoestiekeffect front 50W, center 70W, rear 70W. Demping: volledige geluiddemping. Dit komt dus allemaal uit de handleiding.
Dit is dus allemaal maximaal vermogen, en met je huidige versterker haal je lang niet het maximale eruit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Het zijn wel goeie boxen en ze zullen wel doen wat jij wilt,dus waarom niet.

Maar ik zal wel een andere versterker kopen anders denk ik dat je deze kapot brand |:( en dat is best wel K*T en als jij een goeie zware versterker koopt kunnen ze nog harder >:) >:)

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 12:09

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik heb zelf 2x deze set gebouwd... en als je ECHT wilt knallen moet je deze hebben

Zoek op:#319171 voor de 1200 Watt power-set Mega Rave "Terminator XXL " :) :)

• TimMer
  • Niet online
Bedankt voor de reacties jongen! :) Hier heb ik zekers wat aan. Moet ik dan toch maar ff gaan sparen voor een steviger versterker... :P

Verwijderd

ze komen toch bij conrad vandaan?.. kun je ze daar niet luisteren?(verwacht er geen wonderen van)...btw hard voor weinig geld(met nog aardig kwaliteit) gaat Cerwin Vega...

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 17:10 schreef TimMer het volgende:
Bedankt voor de reacties jongen! :) Hier heb ik zekers wat aan. Moet ik dan toch maar ff gaan sparen voor een steviger versterker... :P
dat zowie zo.....als je versterker gaat clippen is het ...daaagggg speakers....

• TimMer
  • Niet online
Dan heb ik gelijk nog een vraagje: wat voor versterker zou handig zijn om hieraan te hangen? Ik wil dan ongeveer gaan tot Fl.1000.
(Ik ben een arme AH-er... >:) ) Het moet wel een Dolby versterker zijn, liefst 5.1 digitaal, waar ik ook weer mijn subblaffer aan kan hangen. Kan ik dan mijn centerspeaker en rearspeakers gewoon houden?

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

Op zondag 10 juni 2001 16:45 schreef TheCornerSitter het volgende:
Het zijn wel goeie boxen en ze zullen wel doen wat jij wilt,dus waarom niet.

Maar ik zal wel een andere versterker kopen anders denk ik dat je deze kapot brand |:( en dat is best wel K*T en als jij een goeie zware versterker koopt kunnen ze nog harder >:) >:)
Klopt ik had ze eerst op een 1 of andere ouwe Sony hangen..... 8-)
Die is d'r na 4 maanden mee gekapt.... (stond ineens in de fik :)

Ik heb nu de boel op een Rotel (ra-9808x) hangen Gaat stukken beter >:)

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 15:29 schreef TimMer het volgende:
Niemand?
O, jawel hoor, alleen je verhaaltje duurt al zo'n 25 minuten om door te lezen.

Ziet er goed uit. Conrad zeker?

• TimMer
  • Niet online
Ziet er goed uit. Conrad zeker?
Yep. >:)

• TimMer
  • Niet online
Uhmm, ik zet net zo eens te denken: "Hoeveel Watt moet die versterker eigenlijk zijn om 500 Watt RMS speakers aan te sturen??"

Iemand?

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 22:16 schreef TimMer het volgende:
Uhmm, ik zet net zo eens te denken: "Hoeveel Watt moet die versterker eigenlijk zijn om 500 Watt RMS speakers aan te sturen??"

Iemand?
als je op save wilt spelen dus meer als 500 watt(die speakers zullen trouwens wel 500 watt piek en 100 watt continue zijn)

btw...er staat nix over het rendament dus of ze bij 500 ewatt ook hard gaan is niet zeker...

• JvS
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 10 juni 2001 22:49 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

als je op save wilt spelen dus meer als 500 watt(die speakers zullen trouwens wel 500 watt piek en 100 watt continue zijn)

btw...er staat nix over het rendament dus of ze bij 500 ewatt ook hard gaan is niet zeker...
Misschien dat het er wel staat:
-way speaker with
4 x 10" woofers

4 ohms, 98 dB
20 - 22,000 Hz
500 / 1500 watts R.M.S. / max.

Measurement (W x H x D) :
32 x 142 x 40 cm
98 dm SPL max? >:) Lijkt me wel wat weinig.

Dus zal het wel gevoeligheid zijn. Klopt ook wel, zo hoog. Dat is een beetje het idee van een PA speaker, volgens Jag (en dan het liefst nog hoger, BTW).

En het aantal watts van een versterker zeggen trouwens vrij weinig, maar ik heb ff geen zin om daar over uit te weiden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

98db rendament is hoog ...lijk me wel veel voor een niet-hoorn-speaker(er staat ook niet bij bij hoeveel watt die 98db is :( )

en idd , rms vermogen zegt nix...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat kan best hoor, volgens mij is het voor PA normaal om een rendement van meer dan 98db/watt te hebben.

Jag en digifiel zitten wat meer "in" PA, die zullen vast wel als wespen op de zoete honing op een topic afvliegen waar "PA" instaat. :P

Geduld is het woord :)

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 00:52 schreef JvS het volgende:
Dat kan best hoor, volgens mij is het voor PA normaal om een rendement van meer dan 98db/watt te hebben.

Jag en digifiel zitten wat meer "in" PA, die zullen vast wel als wespen op de zoete honing op een topic afvliegen waar "PA" instaat. :P

Geduld is het woord :)
mayb... maar voor 5 1/2 honderd piek PA?....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 11 juni 2001 00:55 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

mayb... maar voor 5 1/2 honderd piek PA?....
Dat zie je pas als je het topic geopend heb >:)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Daar ben ik dan. Ik kan je een ding vertellen: dit is echt rotzooi. Wat ben je precies van plan? Drive in achtig werk neem ik aan, maar in wat voor grootte zalen?

Wat jij hebt is echt een hele foute opstelling. Een soort mix tussen HiFi en goedkope PA als je deze speakers zou kopen.

Een normale opstelling voor een DJ is twee draaitafels, een mixer, evt een x-over en FX shit zoals compressors, EQ's, een versterker en speakers. Minimaal twee keer full range, meestal twee keer sub plus twee keer full range.
En waar het om draait met drive in is dat het extreem hard is en dan met name veel bass. Om dat te bereiken zul je rendabele speakers nodig hebben en veel versterker vermogen. En dat is niet ontzettend duur, maar wel toch wel minimaal zo'n 5000,- 2e hands.
En dat is zoiezo al een hele goede suggestie: koop 2e hands. De website van Heuff(.nl) heeft een vraag en aanbod gedeelte waar heel veel spullen van drive ins staan.

• B4tman_DH

B4tman_DH

To the Bat.....

- Kan deze speaker inderdaad gruwelijk hard zonder vervormen? Hij is 500W RMS, dus lijkt mij wel.
Die woofer kan het dus niet bijhouden bij 180+ RMS.....
Je moet maar ff kijken wat je doet :)

the VXT tweeter reaches a
massive 250/750 watts RMS/max.

Woofer-Midrange from the
VXT Series, 4 ohms.
power handling capacity:
180/500 watts RMS/max.

Verwijderd

Ik heb geen flauw idee hoe ze aan 500Wrms voor die box komen, als de woofer maar 180 Wrms haalt. Dit is duidelijk niet met een signaal over alle frequenties gemeten, als er al gemeten is...

Ik zoe een versterker ergens tussen de 300 en 400 watt nemen. Zo heb je voldoende power voor je tweeter, en niet teveel voor je woofer. Maar onthoud:

Het zijn altijd versterkers die te hard moeten werken (en dus een vervormd signaal produceren), waarmee je je speakers opblaast. Zolang je signaal zuiver is, kan er eigenlijk weinig gebeuren. En dat betekent dus ok dat er _geen_ rode lampjes op die leuke VU meter mogen knipperen!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 12:43 schreef B4tman_DH het volgende:

[..]

Die woofer kan het dus niet bijhouden bij 180+ RMS.....
Je moet maar ff kijken wat je doet :)

the VXT tweeter reaches a
massive 250/750 watts RMS/max.

Woofer-Midrange from the
VXT Series, 4 ohms.
power handling capacity:
180/500 watts RMS/max.
er zit natuurlijk wel meer als 1 woofer in >:)

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

ff voor je gezocht op ibazar.
Afbeeldingslocatie: http://www.ibazar.nl/pictures/LF/18/LB850687LF187226

Staat voor f20,-!!! te koop

Pak je rust!

Verwijderd

Op maandag 11 juni 2001 14:55 schreef den the man het volgende:
[afbeelding]

aahhhh...een BOOM-BOOM-doos.... >:)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 13:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ze zien er wel leuk uit maar echte pa speakers zijn het niet, voor op feestjes leuk misschien maar het doet niet echt professioneel aan. voor het geld wel leuke speakertjes maar niet als je kwaliteit wilt

ik raad je aan als je een diepe bas wilt om zelf een baskast te bouwen, ik heb het zelf ook gedaan, de kast is niet echt mooi, maar een wrede bas, ZEKER wel. als je nog wat hout over hebt hoef je alleen nog maar een woofertje te kopen (150,- heb je al wat)

de tekeningen komen hier vandaan--> http://www.boxenbouwen.homestead.com

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
je kan beter is gaan kijken dan naar een JB of dap setje bij www.licht-geluid.nl
of daar in de snuffelsite tussen de 2e handse spullen kijken
is allicht beter dan die raveland meuk

ik zeg niet dat dat jb of dap zo geweldig is
maar begrijp wel dat niet iedereen met eaw kan beginnen.

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 11 juni 2001 14:55 schreef den the man het volgende:
[afbeelding]

ja maar das Raveland, een :r merk

Verwijderd

Meerdere woofers --> oeps, idd, je hebt gelijk... Als je op deze manier die 500Wrms mag geloven, zou ik voor een flink grote versterker gaan. Die boxen moeten het (ALS JE DE SPECS MAG GELOVEN, en dat doe ik _niet_), makkelijk volhouden tot een kilowatt...

Verder sluit ik me bij digifiel aan:
Voor 550 piek kan je waarschijnlijk wel iets beters krijgen, van een bekender B-merk...

Verwijderd

Als je wil DJ'en en de zaal laten bonken!!!
Dan moet goedkope veel-RMS-watters kopen, i. p. v. dure audiofielen luidsprekers voor gevoelige oortjes. JB systems of StageLine materiaal is echt het goedkoopste goed bonkebare speakers.
(Met bonken bedoel ik goed hard draaien, Antwerpse records hard draaien, gloeilampen uit armaturen schieten, huisdieren leren JUMPEN, mijn ramen zijn bijna eruit geschoten, trillingsgevoelige alarms van dure auto's activeren, de buren goede muziek leren draaien door tijdens hun klassieke Mozart feestjes hard te draaien, snelste methode om politie voor je deur te krijgen,)

• digifiel
stageline is ook wel weer een goed beginner merk maar weer wat duurder.

maar met om met jb of stageline dat alles voor elkaar te krijgen moet je dr wel Giga veel van neer zetten of t in een kleine kamer zetten.

voor de rest kan wat je zegt allemaal wel GRIN heb t vaak zat meegemaakt,

flessen van de bar af springen
van de ehbo volume moete minderen omdat de eerste 3 rijen bij t podium flauwvallen en met hartkloppingen staan enzo :)

edit:

klachten kan je trouwens ook krijgen met licht hehehe keer van een kapitein rustig aan moeten doen met scans en dataflashes omdat we andere boten in de war brachte dus mochten niet meer flitsen en te veel rood en groen gebruiken hehehe.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik zou in iedergeval wat je ook doet je huidige versterker wel een beetje extra ventilatie geven is toch wel beter.

Aangezien je hard en lang wil gaan draaien en Huis tuin en keuken apparatuur is toch niet zo robuust als professionele amps.
:)

• Big-Foot
O,ja Digifiel en Jag welke live mixer (minimaal 24 kanaals) vinden jullie het lekkerste werken ik wil er eentje extra bij hebben.

• digifiel
heeft alleen nog maar gewerkt met de dda interface en die is meestal 10 kanaals bij ons maar dat hangt er maar net weer van af of je er extra subgroupen in prikt want dan wordt ie weer 8.

dus over 24 kanaals durf ik t echt niet te zeggen heb namelijk nog geen bands gedaan.

maar geloof dat ze daar bij ons een soundcraft 800 voor gebruiken.

maar wat is je budget? want een 2e hands mackie of spirit by soundcraft zijn niet duur en toch aardig overzichtelijk.

• Big-Foot
Ik wil toch niet meer uitgeven dan 10k.
aangezien ik ook nog wat extra amp's wil aanschaffen
en de flightcase incl multi ook wel op 2k uitkomt.

• Jag

Jag

Sja, je komt al een heel eind door precies je eisen op te stellen. Hoeveel subgroepen je wilt hebben, hoevel aux uitgangen. Of je overal inserts op wilt hebben, dat soort dingen. Als je daar een lijst van hebt gemaakt, dan zijn er nog maar weinig kandidaten over, en dan wordt de keus was makkelijker.
Wij hebben in de schouwburg trouwens twee Soundcraft K3's, ik geloof dat die ook wel richting de 24 inputs heeft. Maar hij zal ook wel redelijk prijzig zijn.

• Big-Foot
Ja die Soundcraft K3 is wel leuk maar de 24 kanaals uitvoering kost een stevige 37k excl BTW is wel leuk maar ook een beetje DUUR.
Ik vindt de LX7 wel een aardig tafeltje voor de verhuur klein maar veelzijdig.
Maar ik was benieuwd naar wat ander tafels en wat je er van vindt.

• Jag

Jag

Ik vond de digitale tafel van Spirit erg handig. Ik heb een rondleiding van een uur gehad op die tafel, en die werkt erg handig. Alleen klote van de gigantische kerstboom aan verlichting die erop zit. Lebbis en Janssen hebben die tafel in hun tournee.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zondag 10 juni 2001 17:03 schreef B4tman_DH het volgende:
Ik heb zelf 2x deze set gebouwd... en als je ECHT wilt knallen moet je deze hebben

Zoek op:#319171 voor de 1200 Watt power-set Mega Rave "Terminator XXL " :) :)
Das troep, zie de "kleinte" van de magneet, spoel etc. En als je voor fatsoenlijke midrange gaat kun je beter een DOME tweeter nemen dan een Piezo tweeter, DOME's hebben over het algemeen minder vermogen en een kleinere ophanging, maar komen bv. wel tot 1500Hz, en Piezo hoorntjes vaak maar tot 3000Hz.
JB systems of StageLine materiaal is echt het goedkoopste goed bonkebare speakers.
Stageline is zeker een keurig merk. Zeer redelijke prijzen, en niet HARDE treble. En bonkerige bass? Bij de lokale FreeRecordShop hebben ze een paar Stageline 2 weg boxen met 10" woofer hangen en ik vond ze voor de muziek die gedraaid werk (hardtrance, veel midbass en treble) netjes en gedefineerd klinken.

Zal eens gaan zoeken voor de site. Maar je moet wel een beetje gaan voor boxen met fatsoenlijke gevoeligheid want 86dB 1m/1w is natuurlijk een beetje veelvragend van je versterker. Dan heb je voor zo'n box al ene flinke 2x 300Watt PA versterker nodig (wil je het betaalbaar houden). Zelf Marquant haalt die gevoeligheid, dat zegt wel genoeg over de box die je wil denk ik.

Hier uiteraard de link: http://www.img-stageline.de/c147.html

Best veel aanbod in de budget klasse. Deze hadden bij de FreeRecord : IMG StageLine PAB-10P. Lekkere grote ophanging, dat kan de conus flinke loepen maken, dus bonken kun je er absoluut mee. Ohja, het frequentiebereik bij PA speakers is altijd nogal zuinig genomen. Vaak komen de meeste PA speakers makkelijk tot 37Hz @ -3dB, maar er staat vaak 50-20.000Hz. Niet op letten.

Dit zouden de 8" IMG'tjes moeten bereiken: 60-20000Hz. Nou geloof mij maar de 10" versie trekt 40Hz ook goed.
Dan heb ik gelijk nog een vraagje: wat voor versterker zou handig zijn om hieraan te hangen? Ik wil dan ongeveer gaan tot Fl.1000.
(Ik ben een arme AH-er... ) Het moet wel een Dolby versterker zijn, liefst 5.1 digitaal, waar ik ook weer mijn subblaffer aan kan hangen. Kan ik dan mijn centerspeaker en rearspeakers gewoon houden?
DolbyDigital versterker met een bruut vermogen voor F1000,- heb je niet. Voor die speakers met zo'n ongelooflijk lage gevoeligheid moet je echt overgaan op een PA versterker wil je het betaalbaar houden. En die hebben gewoon 2 front uitgangen verder niets. Voor F899,- heb je al goede 2x 300Watt Mosfet versterkers.

Ohja, als je wilt blazen neem je niet zielige 10" woofers met een klote gevoeligheid, dan neem je natuurlijk minimaal een box met 1 piezo tweeters 2 dome's en 1 midrange en 2 15" woofers.
Voor F439,- heb je die

• Big-Foot
Maar ik heb het niet zo op Digitale tafels bij een live situatie allerlie irri menu's om je doorheen te worstelen. Maar ze zijn zeker mooi vooral om propjes mee te schieten :)

• Jag

Jag

Op dinsdag 12 juni 2001 18:27 schreef mweert het volgende:
Maar ik heb het niet zo op Digitale tafels bij een live situatie allerlie irri menu's om je doorheen te worstelen. Maar ze zijn zeker mooi vooral om propjes mee te schieten :)
Dat heeft die Spirit dus juist niet. Die combineert het handige van een digitale tafel (veel functies, klein) met die van een analoge tafel (overzichtelijk, snel iets veranderen).

• Big-Foot
Welk type is dat dan.

Verwijderd

Ik hou absoluut niet van dit soort trance stamp gebeuren(no offence really!!)

Maar wil misschien in de toekomst oook gaan investeren in draaitafels en platen. maar dan om HipHop te gaan draaien,(turntablism dus) Maar zou ik dan niet een heel ander soort speakers moeten hebben ? is hier ook een markt voor. iemand wat meer info?

• Jag

Jag

Op dinsdag 12 juni 2001 18:40 schreef mweert het volgende:
Welk type is dat dan.
De 324 Live Digital.

• Big-Foot
Ik heb effe gekeken maar dat is zeker een mooi apparaatje.

Ik kon alleen in mijn prijslijsten geen prijs vinden. Maar ik gok dat hij rond de 6 of 7k komt te liggen.

Heb je er ooit mee gewerkt zo ja wat zijn je bevindingen.

• digifiel
moet zeggen dat de tafel er zo best netjes uit ziet.

Verwijderd

en idd , rms vermogen zegt nix...
Waar moet je dan bij vermogen op letten? Toch niet PMPO :r? RMS is volgens mij de meest betrouwbare waarde (correct me if I'm wrong, which I most definitely am)
ja maar das Raveland, een :r merk
Dan bestel ik die dus niet (Conrad 2000 catalogus, op de pagina naast die ravemasters).

Leek wel leuk: 500W/8ohm boxjes met 46cm woofer voor 350 piek

• TimMer
  • Niet online
Daar ben ik dan. Ik kan je een ding vertellen: dit is echt rotzooi. Wat ben je precies van plan? Drive in achtig werk neem ik aan, maar in wat voor grootte zalen?
Zalen ter grootte van mijn eigen slaapkamer, oftewel: ze komen op mijn slaapkamer te staan, naast mijn 2X Gemini XL-500 II's en Gemini PS-767 mixer.
Wat jij hebt is echt een hele foute opstelling. Een soort mix tussen HiFi en goedkope PA als je deze speakers zou kopen.
Zou kunnen, het moet gewoon hard kunnen en veel en een strakke bas produceren.
Een normale opstelling voor een DJ is twee draaitafels, een mixer, evt een x-over en FX shit zoals compressors, EQ's, een versterker en speakers. Minimaal twee keer full range, meestal twee keer sub plus twee keer full range. En waar het om draait met drive in is dat het extreem hard is en dan met name veel bass. Om dat te bereiken zul je rendabele speakers nodig hebben en veel versterker vermogen. En dat is niet ontzettend duur, maar wel toch wel minimaal zo'n 5000,- 2e hands. En dat is zoiezo al een hele goede suggestie: koop 2e hands. De website van Heuff(.nl) heeft een vraag en aanbod gedeelte waar heel veel spullen van drive ins staan.
Toch vind ik Fl.5000 teveel voor een (zie eerste post) AH-er van 20.

Dan nog, ik zei toch: ik hoef geen professionele zooi, ik vraag alleen of 2X deze speaker samen met een stevige versterker eraan goed werkt.

Verwijderd

3dBlaster:

RMS vermogen is de meest betrouwbare vorm van vermogen. Het probleem is dat de grootheid vermogen heel weinig tot niets zegt over het geluid.

Een speaker zet Watts om in geluid, decibellen dus. Je wilt dus weten hoeveel dB hij per Watt maakt. Gelukkig hebben ze er een grootheid voor bedacht, namenlijk gevoeligheid, in dB@1Watt, gemeten op 1meter afstand.
Bedenk wel dat de dB-schaal logaritmisch is. Voor een geluidsstijging van 3dB moet je twee keer zoveel watts aansleuren. In het begin is dat goed te doen, maar zodra je de 256W gepasseerd bent gaat het wel heel snel...

Dus: Koop liever een box emt een grote gevoeligheid dan een box die veel watts aankan, je winst zal daardoor veel groter worden. Ik zou voor iets rond de 98dB@1w@1m gaan...

DaVinny:

No offence taken, trance is idd gebeuk, tenzij je ervan houdt (zoals ik oa :P). Much respect for turntablists though (and hiphop culture in general)...
Andere boxen voor hiphop, tja. De hoofdlijnen zijn denk ik wel hetzelfde: Een lekker pompende bass. Misschien moet hij iets subtieler zijn, en iets minder "blaffen". Maar dit zijn verschillen waar je pas rekening mee kan houden als je naar hele dure modellen kijkt. Probeer er gewoon een paar uit, als het echt niets is, hoor je het snel genoeg. En verwacht niet te veel van alle goedkope modellen...

• Vm1heA
  • Laatst online: 25-06 11:39
Trapezium model 3weg 400 W continue

[ Voor 89% gewijzigd door Vm1heA op 11-10-2022 00:59 ]

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op maandag 11 juni 2001 23:24 schreef mweert het volgende:
Ik zou in iedergeval wat je ook doet je huidige versterker wel een beetje extra ventilatie geven is toch wel beter.

Aangezien je hard en lang wil gaan draaien en Huis tuin en keuken apparatuur is toch niet zo robuust als professionele amps.
:)
ja precies wat ik gedaan heb, ik heb een motor van een Fohn op de koelribben van de eindversterkers gericht! maakt wel noise :)
ongeveer 3X zo hard als een gewone computer fan, maar blaast wel 2X zo hard

fotos komen nog een keertje

• Jag

Jag

Op woensdag 13 juni 2001 01:11 schreef mweert het volgende:
Ik heb effe gekeken maar dat is zeker een mooi apparaatje.

Ik kon alleen in mijn prijslijsten geen prijs vinden. Maar ik gok dat hij rond de 6 of 7k komt te liggen.

Heb je er ooit mee gewerkt zo ja wat zijn je bevindingen.
Nee, nooit mee gewerkt, ben geen mixer en het interesseert me ook niet echt. Maar ik heb wel ff een rondleiding op die tafel gekregen van die technicus van Lebbis en Janssen, en zoals ik al zei lijkt het mij een hele goede digitale tafel, waar ook goed mee te werken valt als je de analoge layout gewend bent. Maar ik zou dat toch maar even zelf uitprobreren, ik weet dat niet 100% zeker.

Maar om een voorbeeld te geven:
Er zit een volledig parametrische EQ op, eentje, die je overal voor kan gebruiken. Je drukt gewoon op een select knopje van een kanaal, en de op dat moment neemt de EQ de waarden over die je als laatste voor dat kanaal had ingesteld. Dat scheelt veel ruimte op de tafel, en je hoeft toch niet door allemaal menutjes te priegelen of naar zo'n miezerige LCD schermpje te kijken. Die mogelijk is er overigens wel, bovenop de stand van de knoppen van de EQ, zie je ook een grafische representatie ervan geloof ik.

Ander voorbeeld:
bij deze tafel kan je heel handig en snel switchen om de faders (16 geloof ik) voor inputs A, inputs B (in het totaal een 32 input mixer dus) of als mastersectie te gebruiken. Waarbij de faders als subgroep fader dienen, of als aux master, of als de master.

Dat soort dingen dus allemaal. Ik denk dat deze tafel wel goed is, maar volgens mij is ie redelijk duur. En voor gebruik in een theater is ie weer wat minder geschikt omdat achter een hoop knoppen ledjes zitten zodat het een hele grote kerstboom van lampjes wordt |:(.
Maar als dat geen bezwaar is (je kan hem overigens ook locken en dan gaat bijna alles uit), dan zou ik zeker eens naar de prijs informeren en hem eens uitproberen.

• Jag

Jag

Op woensdag 13 juni 2001 13:40 schreef TimMer het volgende:

[..]

Zalen ter grootte van mijn eigen slaapkamer, oftewel: ze komen op mijn slaapkamer te staan, naast mijn 2X Gemini XL-500 II's en Gemini PS-767 mixer.
[..]

Zou kunnen, het moet gewoon hard kunnen en veel en een strakke bas produceren.
[..]

Toch vind ik Fl.5000 teveel voor een (zie eerste post) AH-er van 20.

Dan nog, ik zei toch: ik hoef geen professionele zooi, ik vraag alleen of 2X deze speaker samen met een stevige versterker eraan goed werkt.
Hmm, ok, ik begin het nu beter te begrijpen. Professionele spullen zullen er niet inzitten vrees ik. Als je goedkoop een speaker wilt die een vette bass geeft, dan is de Mk1000 van JBL een goede optie. Het is een HiFi speaker, maar wel een echte party speaker. En die is helemaal niet duur.
Ik weet alleen niet of je erg last krijgt van slijtage van de drivers.

Zelfbouw is trouwens ook wel een goede optie, maar je moet dan wel veel geduld hebben, en eigenlijk er veel van af weten en het liefst veel ervaring. Tenminste, dat maak ik op uit wat de zelfbouwers zeggen.

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 08:48
Wat doen jullie moeilijk
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Haal JB System ts 15 boxen, www.clubsound.nl
En zet er een versterkertje van jb onder
perfecto en niej eens duur! ! ! ! ! ! !

Ik heb hiero die boxen staan, 450 watt max, en ze hebben hele mooie diepe bass, ik heb der zelf een phonic max 860 op zitten, dat klinkt ook HEEL goed.

Zijn boxen
50 - 16000 Hz

Naja je ben niks verplicht, spit clubsound maar is door zal je mooie dingen vinden!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 08:48
Op donderdag 14 juni 2001 03:53 schreef Jag het volgende:

[..]

Hmm, ok, ik begin het nu beter te begrijpen. Professionele spullen zullen er niet inzitten vrees ik. Als je goedkoop een speaker wilt die een vette bass geeft, dan is de Mk1000 van JBL een goede optie. Het is een HiFi speaker, maar wel een echte party speaker. En die is helemaal niet duur.
Ik weet alleen niet of je erg last krijgt van slijtage van de drivers.

Zelfbouw is trouwens ook wel een goede optie, maar je moet dan wel veel geduld hebben, en eigenlijk er veel van af weten en het liefst veel ervaring. Tenminste, dat maak ik op uit wat de zelfbouwers zeggen.
Zelfbouw is alleen solderen en advies krijg je wel van je winkelier ofzo, je moet alleen ff een kast nabouwen van een egte box, is wat akoesticer

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:17

FFF

als het voor je slaapkamer is heb je maar 10 watt nodig ofzo als versterker continu :P

Nee ik zou gewoon een versterker nemen met ook ongeveer 500 w aan 4 ohm continu. Je koop hier geen kwaliteit maar dat lijkt em duidelijk.

dat magneetje zit in mijn hifi woofertjes al. LOL

groot wil niet altijd wat zeggen, als ik jouw was zou ik zelf een bescheiden speakers bouwen, gewoon een woofer voor 200-300 gulden erin, en dan de rest nog, dan heb je ook iets redelijks, aan 2 18" woofers heb je nix, of je moet echt grote zalen vullen, maar dan zit je hier niet bij de juiste producten te kijken lijkt mij.

• Big-Foot
Jullie zijn een beetje laat (maar een jaartje) in dit topic gekomen heb ik het idee.
De topicstarter zal allang een oplossing hebben.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

k mensen, dit kan nog wel nuttig worden voor eventuele anderen (ook al is het al oud).

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:30
zeker weten.
Ik ben er zelf ook opzoek naar. Een goedkope PA speaker voor op kleine feestjes te draaien. Ik heb een 2x160 waat 8 OHm continue versterker.

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 17:54 schreef Galaxis het volgende:
zeker weten.
Ik ben er zelf ook opzoek naar. Een goedkope PA speaker voor op kleine feestjes te draaien. Ik heb een 2x160 waat 8 OHm continue versterker.
Wat is goedkoop? Wat is je budget precies?

• Galaxis
Nou kijk. Ik draai wel eens op kleinere feesten van zo`n 40-50 man :) . lekker bescheiden dus. Als het maar redelijk HARD gaat dan is hetr goed. Mijn budgetlig zo rond de 250 euro.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wat ik me afraag hè, waarom word er eigelijk altijd een full-range speaker gebruikt bij zo'n opstellingen ?
Als je het geluid gescheiden houdt blijft t toch zuiverder ? (eigen mening)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Galaxis
Op vrijdag 05 april 2002 18:13 schreef Atgast het volgende:
wat ik me afraag hè, waarom word er eigelijk altijd een full-range speaker gebruikt bij zo'n opstellingen ?
dat denk ik ook ja. Dat je beter 2 boxen kan hebben met mid en high range frequenties en 2 Subwoofers voor de low frequenties.

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 18:13 schreef Atgast het volgende:
Ik weet niet precies op welke opstellingen jij doelt, maar bij pro audio worden heel vaak subs gebruikt.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Op maandag 11 juni 2001 01:16 schreef Jag het volgende:
Een normale opstelling voor een DJ is twee draaitafels, een mixer, evt een x-over en FX shit zoals compressors, EQ's, een versterker en speakers. Minimaal twee keer full range, meestal twee keer sub plus twee keer full range.
dat bedoel ik, waarom dan nog die full range ?
imho lijkt t me kostenbesparender en beter voor t geluid om gewoon dikke subs te hebben en dan wat mid+hoge toners te plaatsen

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 18:55 schreef Atgast het volgende:

[..]

dat bedoel ik, waarom dan nog die full range ?
imho lijkt t me kostenbesparender en beter voor t geluid om gewoon dikke subs te hebben en dan wat mid+hoge toners te plaatsen
Ow, en het midlaag is zeker niet belangrijk :P?

Een standaard PA opstelling is 2", 15" en 18": een topkast met een 2" compression driver in een 90x40 hoorn, met een 15-inch driver eronder in een vented box die weergeeft van 100Hz tot zo'n 5K.
En dan een sub met een 18-inch driver in een vented box, die van zo'n 40 a 50Hz tot 100Hz weergeeft.
Een wat betere topkast heeft nog een aparte (compression) driver voor het midden. En hoe duurder hoe meer versterkers.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vanaf 100Hz is geen full-range, dan missen we essentiele maagklotsers B-) :+

• Jag

Jag

Op vrijdag 05 april 2002 19:18 schreef Atgast het volgende:
vanaf 100Hz is geen full-range, dan missen we essentiele maagklotsers B-) :+
Pff, nee niet full range, er missen idd twee octaven. Maar je noemt het wel zo. Eigenlijk zou je het quasi-full range moeten noemen ofzo, klinkt alleen zo stom.
Pagina: 1