Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

failover met 2 internetaansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beste mensen,

We hebben hier 2 internetaansluitingen in huis. Eentje van de KPN en eentje van UPC. In huis/kantoor heb ik gigabit lan met een NAS en een Cisco SG 200-08 (SLM2008T-EU) switch. Tzt wil ik ook voip implementeren.

Nu zit ik al een poosje rond te neuzen voor een router met 2 WAN poorten om beide internetaansluitingen te benutten.

Helaas zijn modems/routers met 2 wanpoorten vrij schaars of zijn het types zonder wifi of met langzaam wifi of vrij duur. Enige model wat aan alle eisen voldoet is de DrayTek Vigor 2925n+

Vraag aan jullie wat is wijsheid: eenvoudige router met 2x wan met aparte accespoint of een all-in-one? Of zijn er andere apparaten die dit kunnen?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Loadbalancer ;-). Maar is niet goedkoop.......

[ Voor 48% gewijzigd door keur0000 op 30-05-2014 22:58 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54
Ik zou voor een router gaan die fatsoenlijk 2x WAN aankan, en dan een losse AP. Met een losse AP kun je veel beter zelf kiezen waar je deze in huis neerzet om zo het bereik te optimaliseren. Door het loskoppelen van de requirements heb je ook veel meer vrijheid bij het kiezen van een router.

Als je bereid bent er op te wachten is een Alix Board met pfSense een optie, http://applianceshop.eu/ is een Nederlandse shop maar daar ben je ~200 euro kwijt, op http://www.pcengines.ch/order1.php?c=2 de helft (of 2/3 na invoerheffingen en BTW. Je hebt een alix2d13, case1d2u, ac18veur en een CF-kaartje nodig. Eventueel een db9cab1). pfSense is helemaal zelf in te richten zoals je zelf wilt en kan goed overweg met meerdere interfaces.

[ Voor 43% gewijzigd door Paul op 30-05-2014 23:02 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• jerreok
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-11 00:12
Ook mijn idee: router met 2 WAN poorten en achter de router (in je thuisnetwerk dus) een Access Point zetten. Die AP's heb je tegenwoordig redelijk goedkoop en voor een goede snelheid (tot 300 mbps voor redelijke prijzen).

i7 4790K | MSI Z97 Gaming 3 | 16GB DDR3-1600 | Asus R9 280X DC2T| Crucial MX100 256GB | Seagate Baracuda 7200 2TB | Cool Master V650S | Scythe Mugen 4 PCGH | Fractal Design Define R4

• nokiaan958GB
  • Niet online
Grappig, pfSense werd mij eerder al aangeraden voor de implementatie van voip.

Een "all-in-one" is verleidelijk: maar 1 stroomverbruiker in de meterkast. Kosten 259 euro.

Met een eenvoudige router zonder Qos en Wifi zou ik in de knoei kunnen komen met voip. Tenzij ik alles via mijn Ciso switch (met Qos) laat lopen.

Heb nog even naar de links gekeken. Welk model bedoel je?
Bij de 2e link staat op de website dat niet naar de eu wordt verzonden.
De 200 euro voor een Alix board + accesspoint komt ik ook aardig richting 259 euro.

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:17
Kijk ook eens naar een MikroTik Routerboard. Zijn ook zeer geschikt voor jouw situatie. Vereisen alleen wel de nodige kennis en configuratie. Zijn geen plug&play doosjes.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54
nokiaan958GB schreef op zondag 01 juni 2014 @ 00:21:
Met een eenvoudige router zonder Qos en Wifi zou ik in de knoei kunnen komen met voip. Tenzij ik alles via mijn Ciso switch (met Qos) laat lopen.
ik zou sowieso je VOIP-telefoons en de router op de Cisco zetten, die doet QoS. Een router zonder QoS zou ik ook niet nemen wanneer je VOIP overweegt / hebt.
Heb nog even naar de links gekeken. Welk model bedoel je?
Op Allianceshop http://www.applianceshop.eu/index.php/pfsense-small.html

Bij de makers zelf heb ik er de artikelnummers bijgezet :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B5QDaSH3YJzGvOS5jWR1whrc/thumb.png
Bij de 2e link staat op de website dat niet naar de eu wordt verzonden.
...naar consumenten :) Ik zie 'kantoor' in je eerste post staan? Heb je een bedrijfje? Of ken je iemand die dat heeft?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Vertel eens: In de zeg laatste 10 jaar, hoe vaak was je internet verbinding "kapot"? Ik bedoel, door de schuld van de provider.....

En is het eccht CRUCIAAL dat je failover hebt? Kan je niet even een UTP kabeltje omprikken, als het fout gaat?

Maar ook het advies van babbelbox is een goede, Goedkoop, maar je moet echt precies weten wat je doet. Die doosjes zijn op Linux gebaseerd, maar wel met een GUI. Maar als je de basiskennins niet bezit van routering, interfaces, IP subnetten etc.... dan kom je er niet. Maar als het werkt, zal het perfect doen wat jij wilt. Je kan bv. load balancen, en op gezette tijden traffic via één bepaalde ISP sturen, of juist afsluiten etc....

• nokiaan958GB
  • Niet online
Paul schreef op zondag 01 juni 2014 @ 10:16:
[...]
ik zou sowieso je VOIP-telefoons en de router op de Cisco zetten, die doet QoS. Een router zonder QoS zou ik ook niet nemen wanneer je VOIP overweegt / hebt.
[...]
Op Allianceshop http://www.applianceshop.eu/index.php/pfsense-small.html

Bij de makers zelf heb ik er de artikelnummers bijgezet :)
[afbeelding]
............
Toppie!

_/-\o_
Prive koop ik veel in het buitenland.
Zakelijke spullen koop ik ivm eventuele garantie/ondersteuning zo veel mogelijk in Nederland.

Helaas afgelopen jaar veel gedoe geweest. Met name met de (snelle) UPC lijn. Voordat ik weet waar de oorzaak van een storing ligt ben wel even bezig.
En meteen huisgenoten in mijn nek te hijgen dat het internet het niet doet :+
Pagina: 1