[advies nodig] Backup systeem thuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 536765

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben opzoek naar een systeem om back-ups te kunnen maken van 2 laptop's en een desktop.

Situatie:
Op onze werkkamer (thuis) hebben wij twee laptops en een desktop staan (allen Windows). Ik wil graag van alle drie back-ups kunnen maken op één centraal punt. Bestanden zijn zowel privé als deels 'zakelijk' (foto's/CAD/Adobe/video etc.). Tot nu toe altijd een externe hdd gebruikt. Maar aangezien ik dan telkens handmatig alle drie bij langs moet om een backup te maken, ben ik opzoek naar iets beters.

Wens:
Het systeem is puur bedoeld als backup. Films/muziek of iets dergelijks streamen is dus niet aan de orde. Het systeem zelf heb ik het liefst in Raid-1 draaien voor de veiligheid van de bestanden. Daarnaast de mogelijkheid om het systeem aan/uit te zetten op ingestelde tijden, buiten de tijden van het maken van de backup. Het leek mij ook wenselijk om 4 bays te hebben zodat ik er nu twee kan gebruiken en later kan uitbreiden.

Kosten:
Maximaal rond de 300 euro exclusief schijven. Goedkoper mag natuurlijk, graag zelfs! :+ Dat moet alleen niet ten koste gaan van gebruiksgemak en vooral kwaliteit. Als schijven wil ik WD Red's gebruiken.

Voorkeuren:
Ik heb al rond gekeken naar twee systemen:
- WD My Cloud EX4
- Synology DiskStation DS414j
Beide systemen hebben ongeveer dezelfde specs en prijs. Zijn er wellicht nog alternatieven of hebben jullie een voorkeur voor één van de twee? En hebben jullie enig idee hoe het zit met de beveiliging van dergelijke systemen (in een netwerk)?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jouw vraag is specifiek een lokale backup-oplossing, maar heb je al eens aan online gedacht? Er zijn daarin verschillende mogelijkheden, maar laat ik om te beginnen vragen of je daarvoor open staat en... wat je upload-snelheid is.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar geniet niet mijn voorkeur (offline bereikbaar zijn van de bestanden, snelheid backup/ontoereikend internetpakket etc.). Ik zoek dus inderdaad een lokale backup-oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-05 14:08
Je zou een simpele PC kunnen gebruiken met een aantal schijven erin.
M.b.v. Crashplan kun je alle andere computers backuppen dmv de 'backup to a friend' optie.
http://support.code42.com..._Up_To_A_Friends_Computer
Dat kan met de gratis versie van Crashplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Hmm ja want waar ik altijd rekening mee houdt is dat als je de backup lokaal hebt, dus in hetzelfde pand, je de bescherming beperkt tot problemen met de computer waarop de data staat. Dus als je brand of een inbraak hebt, ben je je data alsnog kwijt. Pas als je off-site gaat, is je data ook daartegen beveiligd.

Crashplan is verder inderdaad een leuke! Daarmee kan de backup ook doorgaan als je niet thuis bent. Het is wel een Amerikaans product (dat is voor mij een minpunt, i.v.m. de DCMA).
Crashplan werkt ook op een QNAP of Synology (mits met Intel-processor).

Qua NAS kan alles wat de juiste protocollen ondersteunt. Crashplan werkt gewoon via HTTPS, dus daar hoef je zelfs helemaal geen services voor te draaien.

Wat voor manier van backuppen had je bedacht?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Ik denk dat zo ongeveer elke zichzelf respecterende NAS de bovenstaande eisen wel kan inwilligen. Ik ben zelf persoonlijk wel beetje fan van Qnap systemen dus je zou daar ook eens naar kunnen kijken. Wat dat betreft zou ik altijd gaan voor een kant en klaar systeem en niet gaan beginnen aan zelf bouw.

Daar heb ik namelijk zelf zeer slechte ervaringen mee ( moederbordje tot 2x toe onbruikbaar geworden door exploderende condensator ) en daar wordt je niet blij van. Een NAS ( qnap, synology etc.. ) heeft de zekerheid dat die dingen uitvoerig zijn getest en dus wel standaard componenten bevatten.

Wat wel heel belangrijk is is om ook te denken aan een backup buitenshuis. Immers je wil niet dat wanneer je huis afbrand dat dan je backups ook kwijt zijn. Je kunt met Qnap, maar dat zal wel met Synology niet anders zijn, verbinden met diverse cloud oplossingen. Eventueel zou je er zelfs voor kunnen kiezen om een server ergens te huren om daar je backups op te zetten 1x per week. Zelf heb ik er voor gekozen om bij mijn ouders een NAS neer te zetten die met mijn eigen nas ( 100 km verder op ) elke week data synchronizeert. Gelukkig nog nooit nodig gehad maar je weet het nooit.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het idee is om mijn oude externe hdd te gaan gebruiken om de belangrijkste bestanden bij mijn ouders neer te zetten, 25km verderop. Onze laptops hebben wij elke dag bij ons voor werk (5,5 dag in de week) en zodoende hebben wij dus altijd een kopie veilig. Of de laptop moet toevallig gestolen worden op het moment dat het huis ook in brand staat.
Ik wil de backup elke dag laten draaien rond etenstijd. Dat is de enige tijd dat de systemen aanstaan en er tijd voor het maken van een backup is. De bestanden van de avonden draaien dan de volgende dag wel mee in de backup.

Dus als volgt:
- Belangrijkste bestanden: Laptop + NAS (locatie 1) + externe hdd (locatie 2)
- Prive/Werk: Laptop + NAS (locatie 1)

Ik heb één keer een hdd crash gehad, zonder up-to-date backup. Hardeschijf opgestuurd voor datarecovery. Na vele pogingen met hardware vervangen etc. niet gelukt om de data terug te krijgen. Die hel wil ik niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Een backup éénmaal per dag laten lopen is best wel 'old fashion' en ook niet nodig. Beter laat je die gewoon de hele dag lopen (Crashplan doet het standaard bijvoorbeeld elk kwartier of elk uur). Met de juiste Windows-versie kun je ook "File history" (Windows 8.1) inschakelen die ook eens in de zoveel tijd een snapshot maakt. Daar merk je praktisch niks van.

(Ik noem steeds Crashplan omdat ik daar ervaring mee heb. Maar, zoals gezegd, ben ik zelf ook op zoek naar wat 'beters' (open source) dat ik zelf kan hosten).

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 30-05-2014 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou voor de Synology gaan. Makkelijker kun je het niet maken. Een Synology heeft zijn eigen backup apps en backupt keurig alles wat je wilt. Verder kun je zo'n ding ook uitbreiden met een cloud oplossing, of (al dan niet over VPN) laten syncen met een Syno die buitenshuis staat voor extra veiligheid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, als ik QNAP vs Synology moet doen, zou ik tegenwoordig voor Synology gaan. Die hebben hun software goed voor mekaar, tegenwoordig. Ik heb nu een QNAP TS-459, maar die zou ik niet vervangen door een nieuwe QNAP.

Pagina: 1