Monitor trafiek in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• vinylator
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-09 10:14
Hallo,

Ik ben op zoek naar een oplossing om de trafiek op mijn thuisnetwerk te zien.

Waarom?
Helaas hebben we in België nog steeds een limiet op ons maandelijks dataverkeer.
Bij mij is dat 100gig/maand, en momenteel zit ik op smallband omdat ik die 100gig overschreden heb.
Volgens mijn provider (telenet) heb ik die 100gig opgesoupeerd in enkele dagen tijd door p2p of torrent trafiek. Ik heb alle toestellen gecontroleerd en kan de oorzaak niet vinden.

Wat zou ik willen zien?
• Hoeveel clients er op mijn netwerk zitten. (+ beschikbare info over client)
• Datatrafiek per client (hoeveelheid en wat voor trafiek [http - ftp - streaming - p2p - ... ])
• Datatrafiek totaal

Huidige situatie
Toestellen die verbinding maken met het netwerk:
• iMac
• MacBook Pro
• Macbook
• iPad 2
• Ipad Air
• iPhone 5s
• Playstation 3
• Qnap NAS
• ...

Ik gebruik momenteel nog een Airport Extreme router uit 2006 dus die mag wel eens geüpdatet worden.

Suggesties?

Dank! :)

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
PFSense na je router zetten dus tussen je Airport en router in?

Daarmee kun je precies zien welk IP of Apparaat hoeveel gebruikt.
Je kunt ook nog zeggen van we stellen een limiet in dacht ik en dan kun je zeggen nu wordt de snelheid minder etc.

Zou gewoon een simpel pctje nemen met nee nic's en daar pfsense op zetten.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Ondanks je uitvoerige OP mist een essentieel onderdeel... wat heb je zelf gedaan (naast het openen van een topic op GoT)? Naast de juiste info wordt ook eigen initiatief gevraagd.

Om ook ontopic te reageren, je zou het kunnen oplossen met een router die in staat is om wat Traffic control en met name monitoring te doen. Lijkt me voldoende input om een mooie Google Search te doen :-)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• vinylator
Dank voor de reacties.
Ter info, ik kan wel een simpel thuisnetwerkje opzetten maar daar eindigt m'n kennis van netwerken.

Ik had al eens gezocht op GoT en ook daar kwam de suggestie van PFSense, maar dat vind ik iets te technisch/overkill zeker omdat het moet draaien op een computer.

Ik had ook iets gevonden ivm SNMP, maar er is bitter weinig up to date software voor OSX om daar gebruik van te maken. (mss dankzij het feit dat de nieuwere Airport Extreme's SNMP niet meer ondersteunen).

Deze PeakHour app komt in de buurt, maar ik zie niet direct een optie om individuele clients te monitoren.

Ik heb een tijdje geleden eens een demo gezien van Meraki, en dat leek me wel iets, ook heel mooie interface, maar ik kan op hun site niets terugvinden voor de thuisgebruiker. Ze richten zich enkel op bedrijven/organisaties.

Tot zover m'n eigen initiatief. :)

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Meraki is idd bussiness spull en euh, duur, voor de gemiddelde consument.
pfSense is je beste optie en is nou niet bepaald overkill

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

weebl

YARR!

Je schetst de situatie van je thuisnetwerk door je apparatuur op te noemen, maar je rept geen woord over hoe je gebruik maakt van je internetverbinding. Dat lijkt me nogal essentieel in dit verhaal ;)

Voordat je met zaken als PFSense e.d. aan de slag gaat is het misschien een idee om gewoon eerst eens te kijken wat iedereen met z'n apparatuur doet. Als een huisgenoot de hele dag 1080p Youtube zit te kijken a 1gb/uur dan gaat het hard ;) Je provider zegt dat je door je data bent door p2p en torrents, klopt dat? Als je een week lang elke dag een film van 5gb download (naast je gewone internet verbruik) dan haal je denk ik ook de helft van de maand niet...

Oftewel: voordat je gaat meten, inventariseer eerst eens op de normale manier het gebruik. Misschien vind je meteen de oorzaak en hoef je niet moeilijk te doen ;)

• vinylator
Er is enkel mezelf en m'n vriendin.
Ik download sporadisch eens een torrent, en torrents worden gedownload via een app op de NAS, dus niet op individuele computers. Verder maken we geen gebruik van p2p apps.

Ik heb een overzicht van ons verbruik da laatste 3 maanden.
(die pieken in maart en april kan ik verklaren, maar de periode van 13/05 tot 20/05 niet.)

Ik woon redelijk afgelegen, dus de kans dat iemand 8 dagen lang m'n wireless gehijacked heeft is redelijk klein.

En aangezien alles hier Mac is acht ik de kans dat er malware aanwezig is ook zo goed als onbestaande.

Waarschijnlijk kom ik er nooit achter wat die piek van 8 dagen veroorzaakt heeft, maar ik zou dat toch graag vermijden in de toekomst. En met het groeiend aantal toestellen dat verbonden is kan een beetje extra controle op je netwerk geen kwaad. ;)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Die 100GB, is dat alleen download, of down+up samen? Ik krijg namelijk het idee dat misschien de NAS de torrents nog een tijd blijft seeden, wat je terugziet als p2p verkeer in je traffic.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Telenet is trafiek dus up+down :(

Je ps3 soms een update ofzo binnen gehengeld?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:31
Zet je torrent upload op de NAS eens op een max ratio van 1.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:40
En check alsnog op malware, Mac is echt niet onaantastbaar hierin ...
Pagina: 1