Huidige PC upgraden of een nieuwe kopen?

Pagina: 1
Acties:

• Sancie11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo Tweakers,

Ik heb in 2010 een PC gekocht en sindsdien prima kunnen gamen hierop. Nu wilde ik laatst Watch Dogs aanschaffen en schrok van de specificaties. Mijn PC kon deze bij lange na niet draaien.

Mijn PC:
Intel® Core™ i7-860 (2,8 GHz)
Geheugen 4096 MB DDR3
ATI Radeon HD5770

Link naar meer uitgebreide specs: https://www.dropbox.com/s/c1qiwbhoysngxix/PC%20specs.docx

Nu heb ik echt heel weinig verstand van het upgraden van een PC. Ik zou graag weer een PC hebben die de huidige en toekomstige games op high kan draaien. Is het de moeite waard mijn huidige PC van een upgrade te voorzien? Zo ja, met welke onderdelen en hoe veel gaat dit ongeveer kosten? Of is het beter een compleet nieuw systeem te kopen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Budget?
Meest logisch is om een moderne grafische kaart erin te plaatsen.
Onduidelijk is welke voeding je hebt (500 watt zegt niets: merk en modelnr moeten we weten).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je i7 is opzich nog wel aardig, al kan overklokken, als dat kan, geen kwaad.

4GB extra ram is ook geen overbodige luxe.

videokaartje is inmiddels low-end, ik zou voor WD een GTX760 of hoger nemen. AMD nemen voor WD is geen slimme keuze omdat Nvidia zo lief is geweest de boel voor AMD een beetje te saboteren, waardoor de kaarten van AMD echt brak presteren bij WD.

People as things, that’s where it starts.

• Sancie11
Heb nog geen bedrag in gedachte dat ik wil uitgeven. Ik zou graag willen weten aan welk bedrag ik zou moeten denken om mijn PC weer up-to-date te krijgen.

Ik heb geen idee welke voeding er in mijn PC zit. Heb dit systeem destijds als geheel gekocht. Waar of hoe zou ik kunnen vinden welke voeding ik heb?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

In de kast, op de voeding zit doorgaans een sticker, als je daar een foto van maakt, kunnen wij wel zien of het kwaliteit is, of dat het een tijdbom is.

Qua budget, tja, er vanuitgaande dat je een brakke voeding hebt, moet je denken aan:
50 euro voor een nieuwe voeding
40 euro voor extra geheugen
minimaal 200 euro voor een nieuwe videokaart [GTX760/R9 280]

Een SSD zou ook leuk zijn, maar is geen must.

• Sancie11
@VasZaitsev: Bedankt voor je advies. Ik als leek begrijp het verhaal over de grafische kaart niet heel goed.

Heb een foto gemaakt van de sticker op de voeding: http://nl.tinypic.com/vie...c=x0ty7q&s=8#.U4iY4vl_t8E

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Delta, hmm, volgens mij kan het slechter, maar max 360w op de 12v lijn is nou niet echt een feestje. Ik zou een Seasonic S12 520w halen, die is niet duur en erg goed, en levert iets van 500w op de 12v lijn.

Mijn verhaal over de videokaartkeuze gaat over het feit dat Nvidia Watch_Dogs dusdanig geoptimaliseerd heeft voor hun kaarten, dat AMD eigenlijk niet de kans heeft gekregen om het spel lekker op hun videokaarten te laten draaien. Best smerige steek van Nvidia dus, niet hun eerste, zeker niet hun laatste. Hierdoor is het performance-gezien eigenlijk niet interessant om voor Watch-Dogs een AMD kaart te kopen, al maakt de nieuweste beta-driver van AMD al veel goed.

• Sancie11
Zou mijn huidige voeding het eventueel wel aankunnen?

En het gaat hier niet alleen om Watch Dogs, gewoon in het draaien van games in het algemeen. Dus men Watch Dogs alleen hoeft geen rekening gehouden te worden.

Kwa upgrade:

Upgraden van geheugen naar 8gb
Nieuwe grafiche kaart
eventueel andere voeding

Begrijp ik dit goed en wat zou je me concreet aanraden?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:53
in ieder geval upgraden naar 4GB ram, je zou kunnen overwegen om een 8GB (2x4GB) setje te halen, als ze niet lekker samenwerken heb je dan alsnog 8GB, anders 12 :), zo duur is het niet.
VasZaitsev schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:49:
Mijn verhaal over de videokaartkeuze gaat over het feit dat Nvidia Watch_Dogs dusdanig geoptimaliseerd heeft voor hun kaarten, dat AMD eigenlijk niet de kans heeft gekregen om het spel lekker op hun videokaarten te laten draaien. Best smerige steek van Nvidia dus, niet hun eerste, zeker niet hun laatste. Hierdoor is het performance-gezien eigenlijk niet interessant om voor Watch-Dogs een AMD kaart te kopen, al maakt de nieuweste beta-driver van AMD al veel goed.
Met de laatste drivers draait ie identiek op amd en nvidia. Prestaties in mainstreamtitels als watchdogs zullen altijd vergelijkbaar zijn bij beide kampen, Die sabotageverhalen geloof ik geen woord van.

Je zou nog kunnen kijken of ie nog draait met je ouwe kaartje, settings en resolutie zullen wel aardig omlaag moeten, maar zo veel doet een 5770 niet onder voor een xbox one.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 30-05-2014 17:07 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Sancie11
Watch Dogs trekt hij niet, crasht naar desktop. Jammer.

Heb nu eens wat rond zitten snuffelen:

videokaart: pricewatch: Sapphire R9 270X 4GB GDDR5 OC DUAL-X Boost
Leek me wel een mooie kaart ook gezien de prijs. Is dit wat?

Werkgeheugen: http://www.alternate.nl/K...oduct/888352?tk=7&lk=9326
Goede rescensie en een van de goedkoopste sets.

En hoe cruciaal is een nieuwe voeding? Vind het zonde om weer 60-80 euro uit te geven als het niet nodig is.

Ik heb er echt niet veel verstand van dus alle advies is welkom!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Die videokaart is dat geld echt niet waard. Voor 200 euro heb je de snellere R9 280: pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing

Nieuwe voeding zou ik een must noemen. En zoals ik al zei, voor 50 euro heb je al een erg goede: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Waarom is die nieuwe voeding een must? Nou, jouw huidige voeding kon in zijn hoogtijdagen maximaal 360w op de 12v lijn geven, echter, voedingen verslijten als het ware, en hoe slechter je voeding, hoe sneller dat gaat natuurlijk. Ik zou met die voeding het niet aandurven om 300w van de 12v lijn te snoepen, en dat is precies wat je gaat doen als je een R9 280 erin schoenlepelt. De kans dat de voeding kaploef doet is redelijk reeël, de kans dat hij in zijn kaploef ook je cpu, mobo of videokaart meeneemt, is ook aanwezig.

Geheugen is wel goed, al kan het wat goedkoper als je pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU neemt, en dit is low profile geheugen, wel zo makkelijk.

• Sancie11
Oke, dan moet het denk ik ook maar een nieuwe voeding worden.

Hoe lang zou men PC mee gaan met deze nieuwe videokaart en geheugen? En wat is eventueel nog een stap betere videokaart?

Zag trouwens wel dat de R9 270X die ik aangaf 4GB geheugen had en de R9 280 3GB, maakt dit de R9 270X dan geen betere videokaart?

EDIT: Sorry voor de hoeveelheid vragen. Ik zag bij vraag en aanbod ook dat er behoorlijk wat mensen een R9 280 RoyalQueen aanbieden voor een gunstigere prijs: pricewatch: Club3D Radeon R9 280X royalKing

Wat is het verschil met de RoyalKing, of zijn deze hetzelfde? Kon zelf geen verschil ontdekken.

[ Voor 38% gewijzigd door Sancie11 op 31-05-2014 12:23 ]

Pagina: 1