CPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:47
Ha Tweakers,

Pentium CPU in mijn pc loopt tegen de max aan bij modernere games, zoals Wolfenstein en WarThunder GroundForces. Dualcore en maar 2 threads beschikbaar is blijkbaar gewoon niet genoeg. Rest van systeem is echter vrij nieuw, dus wil ik houden. Welke Sandy / Ivy CPU zou mij beste prijs-prestatieverhouding kunnen leveren, en de bottleneck wegnemen?

Specs:

Pentium G860 3.0GHz
Asus P8H67I-Deluxe
4 GB DDR3 1333
Radeon HD5770 512 GDDR5
Win 7 x64

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 09:42

"Be brave, don't shave"

• MuFFIN 007
Zoveel wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven.. In principe zou een snelle i3 toch genoeg moeten zijn? Het gaat om de meeste prestatiewinst per €, denk dat de 3570k dan niet per se de gunstige is?

Verwijderd

Nu is een I3 natuurlijk ook maar een dual core, en ook maar two-threaded. Weet je zeker dat de cpu het probleem vormt en niet de gpu?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 01:22 ]

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 09:42
Houd er tevens rekening mee dat je beperkt wordt in je keuze door je mobo. Check even de pricewatch op Socket 1155 cpu's. Als je een budget mee geeft kunnen we misschien ook een beter/gerichter antwoord geven :)

"Be brave, don't shave"

• MuFFIN 007
Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 01:19:
Nu is een I3 natuurlijk ook maar een dual core, en ook maar two-threaded. Weet je zeker dat de cpu het probleem vormt en niet de gpu?
i3 heeft hyperthreading toch? Budget is ongeveer 90 - 110 euro, maar stel dat ik voor 120 iets kan krijgen wat een enorme verbetering zou zijn kan dat ook wel :P

Verwijderd

Ja je hebt gelijk hij heeft wel hyperthreading. Vergelijking Pentium 860 vs Core i3

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

V&A aangeboden: Intel Core i5 3570 Boxed Met garantie. Wel eerst je mobo even voorzien van de nieuwste bios, anders kent hij de 3xxx series niet.

• MuFFIN 007
xAn52 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 01:49:
V&A aangeboden: Intel Core i5 3570 Boxed Met garantie. Wel eerst je mobo even voorzien van de nieuwste bios, anders kent hij de 3xxx series niet.
Dat klinkt als een goede aanbieding, waar moet je specifiek op letten / naar vragen als je een gebruikte CPU wilt kopen? De versie uit de link is de niet-K versie toch?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Nee is niet de k versie, maar dat heb je ook helemaal niet nodig. Verder kan er weinig mis met een proc, als ie t doet, tja, dan doet ie het. Als je overklokker bent vraag je naar resultaten, eventueel het gebruikte voltage. Dat is hier niet nodig. Ophalen is het beste, even testen, daarna thuis er weer in, schone koelpasta erop en klaar.

Maar met de huidige GPU maakt een CPU upgrade weinig uit, die GPU schiet hopeloos tekort. Verkopen voor een paar tientjes en bij je budget leggen. Voor 150 euro kan je met een fatsoenlijke GPU meer winst halen dan een CPU.

Toegegeven, je CPU is niet een van de snelste, maar qua zinvolle upgrade is het met jou budget het één of het ander. Ik zou voor een nieuwe GPU kiezen..

[ Voor 32% gewijzigd door millman op 30-05-2014 03:48 . Reden: meer info ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Verwijderd

MuFFIN 007 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 02:00:
[...]

Dat klinkt als een goede aanbieding, waar moet je specifiek op letten / naar vragen als je een gebruikte CPU wilt kopen? De versie uit de link is de niet-K versie toch?
Elke i5 of i7 Sandy Bridge is al flinke upgrade.
Ivy Bridge is wat zuiniger, beetje sneller en vaak wat duurder, 2e handse CPU werkt wel of niet, K versies kunnen wat mishandeld zijn met hoge voltages, bij niet K versies heeft dat weinig zin.

*btw heeft je videokaart ook wel zijn beste tijd gehad. Die is net zo'n grote bottleneck.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 04:05 ]

• MuFFIN 007
Nee, zou inderdaad juist liever de niet K versie hebben, kan er ook minder geks mee gebeurd zijn. Wat betreft dat testen, gewoon vragen of de verkoper dat even doet? Zou niet leuk zijn als je er thuis achterkomt dat ie toch kapot is.

Denk zelf dat na de CPU juist eerst het werkgeheugen omhoog moet? Ik draai nu nog op 4 GB, maar bij nieuwe games loopt dat ook voor 95% vol als je bezig bent. Op m'n andere systeem, waar ik 8 GB heb, merkte ik dat Watch Dogs op een gegeven moment gewoon 3.8 GB opvrat! Dat vormt dan toch eerder een bottleneck? Daarnaast is deze HD5770 inderdaad niet ideaal, maar al een grote verbetering tov de HD4670 die ik tot een maand terug nog gebruikte. Ik heb echter al een HD7850 liggen (reserve voor cryptomining, is wel ingebouwd maar staat uit) dus die zou ik in kunnen bouwen. Maar nogmaals; Taakbeheer geeft nu aan dat m'n CPU bij Wolfenstein vaak de 100% load aantikt, en ik heb een te lage framerate voor de HD5770 (20 fps @ 1280x720 medium). Dan zou je zeggen dat de CPU echt het probleem vormt (las al van meer mensen dat je voor Wolfenstein gewoon een quadcore / dualcore met HT nodig hebt)..

EDIT: zie nu net dit (YouTube: Wolfenstein The New Order PC VRAM is the problem), als dit klopt kan ik beter m'n oude HD4670 inbouwen, die had tenminste 1 GB (DDR3) ipv 512 MB (GDDR5).. :+ :o

[ Voor 10% gewijzigd door MuFFIN 007 op 30-05-2014 12:09 ]

Pagina: 1