Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2de router als DHCP gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Qris
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-06 16:47

Qris

Captain Obvious

Topicstarter
Gezien het lange weekend dat we voor de boeg hebben dacht ik dat het wel eens tijd was om mijn netwerk een beetje op orde te maken. Alles werkt nu wel, maar niet geheel vlekkeloos.

Sinds een week heb ik een Ziggo modem (Cisco EPC3925). Momenteel gebruik ik de DHCP van dit modem. Ik ben er echter niet tevreden over en zou graag de DHCP van mijn router (Cisco EA4500) willen gebruiken.

Even een situatieschets:
- het modem hangt onder in de meterkast, de router hangt boven op mijn kantoor
- LAN1 van het modem is aangesloten op WAN van de router (enkele kabel, 10 meter verder)
- de router staat in bridge modus

In deze situatie kan ik op alle apparaten internetten. Echter, ik gebruik enkele IPcams die een vast IPadres vereisen. Daarnaast wil ik graag van ieder apparaat weten wat zijn IP adres is.

Nu mijn vraag: is het mogelijk om in plaats van de DHCP van het modem de DHCP van de router te gebruiken? Hoe zou zoiets aangesloten moeten worden?

Alvast bedankt!

Deze ruimte is te huur

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Dit kan.
Modem door Ziggo in bridge laten zetten (ff bellen/twitteren), en dan DHCP aan zetten op de router :) Meer is het niet.

• Qris

Qris

Captain Obvious

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:32:
Dit kan.
Modem door Ziggo in bridge laten zetten (ff bellen/twitteren), en dan DHCP aan zetten op de router :) Meer is het niet.
Bedankt voor de tip!

Even uit nieuwschierigheid, hoe zit het dan met de andere 3 LAN poorten van het modem, kan ik die ook gebruiken cq krijgen die ook van de DHCP van mijn router een IP toegewezen? Want ik ben vergeten te vermelden dat naast mijn router boven er nog een aantal apparaten rechtstreeks op het modem aangesloten zijn.. :9

Deze ruimte is te huur

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Nee, die doen dan niks meer zover ik weet. Is het geen idee om de router naast het modem te zetten? En dan boven een switch?

• Trompetistjuh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-05 20:54
Ik heb thuis een vergelijkbare situatie. Ik heb alleen van ziggo de Ubee modem, maar verwacht hier weinig verschil. Ik heb op de modem de dhcp uitgezet en dan ipv van een kabel lan(modem)-wan(router) deze verandert naar lan(modem)-lan(router). Vervolgens op de router gateway en dns servers ingesteld. Werkt bij mij vlekkeloos en hierdoor kan ik ook de overige lanpoorten op de modem nog gebruiken.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
In principe zijn de LAN poorten op je modem dan poorten op een switch die je router als DHCP zien. Lijkt me dus geen probleem om die te gebruiken.

Maar het is me eigenlijk niet duidelijk waarom je een ander device als DHCP server wilt gebruiken?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jolke schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:54:
In principe zijn de LAN poorten op je modem dan poorten op een switch die je router als DHCP zien. Lijkt me dus geen probleem om die te gebruiken.

Maar het is me eigenlijk niet duidelijk waarom je een ander device als DHCP server wilt gebruiken?
Wanneer de Ziggo modems in Bridge mode gezet worden werkt enkel LAN poort 1 nog maar. De overige worden uitgeschakeld.

Ik zie ook het nut niet in van een aparte DHCP server in het netwerk. Zijn er andere zaken waarmee niet je niet tevreden bent in het Ziggo modem? Dat zou namelijk wel een aparte router rechtvaardigen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Trompetistjuh
redfoxert schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:57:
[...]

Wanneer de Ziggo modems in Bridge mode gezet worden werkt enkel LAN poort 1 nog maar. De overige worden uitgeschakeld.

Ik zie ook het nut niet in van een aparte DHCP server in het netwerk. Zijn er andere zaken waarmee niet je niet tevreden bent in het Ziggo modem? Dat zou namelijk wel een aparte router rechtvaardigen.
Klopt zodra deze in bridge gezet wordt wel door ziggo, maar niet als je zelf bij de instellingen de DHCP uitzet. Voor mij heeft het de specifieke redenen dat ik met de ziggo modem niet alle taken kan doen die ik graag wilde, zoals WOL en QoS.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Trompetistjuh schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:13:
[...]

Klopt zodra deze in bridge gezet wordt wel door ziggo, maar niet als je zelf bij de instellingen de DHCP uitzet. Voor mij heeft het de specifieke redenen dat ik met de ziggo modem niet alle taken kan doen die ik graag wilde, zoals WOL en QoS.
Maar dan staat je modem dus niet in bridge mode en heb je gewoon een modem/router nog altijd :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:58
Precies, een modem/router zonder DHCP server.

• Qris

Qris

Captain Obvious

Topicstarter
Naast de redenen die hier al genoemd werden ben ik niet tevreden over de DHCP functie van het modem zelf.

Voorbeeld: ik ken middels het MAC adres een IP toe aan dat specifieke apparaat. Dit apparaat meldt zich vervolgens aan op het netwerk en krijgt (door onbekende reden; ik heb geen vast IP ingesteld..) een ander IP dan voorheen ingesteld. Gevolg: de reservering MAC&IP vervalt. Dit leek mij een fout te zijn in de software.

Daarnaast gebruikte ik voorheen altijd mijn router als DHCP, inclusief IP toekenning en portforwarding, en dat werkte altijd prima.

Ik zal het advies betreffende de LAN-LAN verbinding even in de praktijk testen.

Deze ruimte is te huur

• Qris

Qris

Captain Obvious

Topicstarter
Trompetistjuh schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:01:
Ik heb thuis een vergelijkbare situatie. Ik heb alleen van ziggo de Ubee modem, maar verwacht hier weinig verschil. Ik heb op de modem de dhcp uitgezet en dan ipv van een kabel lan(modem)-wan(router) deze verandert naar lan(modem)-lan(router). Vervolgens op de router gateway en dns servers ingesteld. Werkt bij mij vlekkeloos en hierdoor kan ik ook de overige lanpoorten op de modem nog gebruiken.
Ik heb zojuist geprobeerd om het werkend te krijgen, maar tot dusver geen succes..

Wat moet ik precies in de router instellen? Een gateway naar het modem, of de default gateway die op mijn modem ingevuld staat?

Mijn router zit momenteel op 192.168.3.254 (met DHCP van 192.168.3.10 t/m 192.168.3.100
Mijn modem zit momenteel op 192.168.3.3 (zonder DHCP)

Het modem krijgt via de "IP4 Internet connection" een 84.x.x.x IP binnen, met een subnet en 84.x.x.x gateway

Deze ruimte is te huur

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:19
Modem is de gateway (het apparaat met de verbinding naar buiten). In jouw geval dus 192.168.3.3.
Als DNS IP's kun je de DNS servers van Ziggo voor jouw regio invullen. Vaak werkt ook het IP adres van de gateway.

• Trompetistjuh
Masimo schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 22:23:
Modem is de gateway (het apparaat met de verbinding naar buiten). In jouw geval dus 192.168.3.3.
Als DNS IP's kun je de DNS servers van Ziggo voor jouw regio invullen. Vaak werkt ook het IP adres van de gateway.
Klopt inderdaad. Je moet op je router het adres van je modem bij de gateway invullen. Ik gebruik zelf de dns server van google: 8.8.8.8
Pagina: 1