Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Updaten via Dyndns

Pagina: 1
Acties:

• mikaya
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 08:48
Hallo,
Ik heb een probleem met het updaten van Dyndns.

Situatie:
In mijn vakantiewoning heb ik een internetabonnement via een accespoint.
Er hangt tegen de voorgevel een Nanostation 5, zeg maar een draadloos accespoint met groot bereik met IP-adres 192.168.2.1 = mijn gateway.
Die is verbonden met een draadloze router TP-link (type???) met IP-adres 192.168.1.1.
In de router is een dns-client die het juiste IP-adres zou moeten doorgeven aan Dyndns.
Die geeft echter 192.168.2.1, en niet het echte internet IP-adres.
Op mijn laptop (bedraad of niet bedraad) werkt het internet perfect en kan ik het echte IP-adres weergeven.
Ik zou een paar IP-camera's willen installeren, maar ik moet dan wel het juiste IP-adres kennen.
De laptop neem ik natuurlijk mee naar huis.
Is er een mogelijkheid om dit toch te realiseren.
Toegang tot de Nanonstation 5 is uitgesloten.
Ik weet dat de meeste IP-camera's ook een ingebouwde dns-update client hebben, maar ik ben bang dat het probleem zich verschuift.
Weet iemand een oplossing?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
Probleem is dat je router een adres krijgt in het LAN netwerk, ipv een WAN adres van de buitenkant.

Hoe wil je de beelden bekijken? Misschien dat je de beelden kan laten wegschrijven naar een externe FTP server?

• mikaya
Ja, dat is juist.
Ik zou een NAS aanschaffen die de plaatjes opslaat en via de ingebouwde FTP server transfereer ik dan de plaatjes elke dag via Syncback naar mijn pc thuis.
Andersom (thuis > vakantiewoning) doe ik dat al en dat werkt perfect.
Ik heb ook gezien dat er NAS-schijven bestaan met ingebouwde dns-client, maar de vraag blijft in dit geval hetzelfde. Zal het werken?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Zolang je geen extern public ip-adres hebt gaat dat niet werken van buiten naar binnen..
Dus de enige manier is andersom.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 29-05-2014 20:51 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• mikaya
Dan vraag ik mij af waarom de laptop wel het ip-adres weergeeft (what is my ip), en als ik op de account van Dyndns ga dat stelt die ook voor het public ip-adres op te slaan.
Maar dat is een manuele ingreep natuurlijk.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Omdat je double nat doet.. dus moet je ook double port mapping doen. En zolang je geen toegang hebt tot 192.168.1.1 gaat dat niet werken.

• mikaya
Ja, dan hoop ik dat de camera die taak kan uitvoeren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

:? Je camera heeft daar niets mee te maken..

• mikaya
Ik bedoel de ingebouwde dns-client, van de camera, want mijn pc kan het wel.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja, maar jouw pc hangt waarschijnlijk achter single nat..

• mikaya
Dan zit er niets anders op dan een vast ip-adres aan te vragen.
Toch bedankt voor de reactie.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom zo moeilijk doen? Als de verbinding de ene kant op wel werkt (vakantie > huis), en je wilt alleen maar data kopiëren ipv je cam streamen, doe je een taak maken die beide kanten op kan. Je initieert het telkens van dezelfde plek, alleen de richting van de data verschilt dan. NAS thuis, NAS bij vakantiehuis en laat ze onderling synchroniseren.

Als je het externe IP adres van je vakantiehuis wilt weten en je hebt daar een NAS staan, naast je camera's, kan je met wat scripts ook zorgen dat je weet welk IP adres er aanwezig is. Het vraagt dan z'n externe IP op via watismjinip.nl oid, schrijft dat weg in een bestand en plaatst dat bestand weer bij jouw thuis. Je leest het bestand uit en klaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• mikaya
Dat is wel een idee om een script in een NAS te plaatsen die het IP-adres in een txt bestand giet, en dan ben ik vertrokken.
Nu is de vraag: welke NAS en welk script.
Thuis gebruik ik al jaren, tot volle tevredenheid de CH3SNAS van Conceptronics,
Misschien kan ik hiermee eens experimenteren en dan plaats ik die in de vakantiewoning.
Bedankt.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Als je een client op je vakantieadres contact laat maken met een ftp-server die je thuis draait, dan kan je makkelijk via de log-files het actuele IP-adres uitlezen. Als je dan elke ochtend om 6 een verbinding opzet, dan heb elke dag een update.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mikaya schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:33:
Dat is wel een idee om een script in een NAS te plaatsen die het IP-adres in een txt bestand giet, en dan ben ik vertrokken.
Nu is de vraag: welke NAS en welk script.
Thuis gebruik ik al jaren, tot volle tevredenheid de CH3SNAS van Conceptronics,
Misschien kan ik hiermee eens experimenteren en dan plaats ik die in de vakantiewoning.
Bedankt.
Als je NAS een command line optie heeft, of je hebt in de webinterface een soortgelijke optie om commando's op een bepaalde tijd te laten draaien, ben je er al. Het script maak je zelf en kan redelijk eenvoudig zijn. Iets als dit doet z'n werk al, hoef je alleen nog naar een bestand te gooien:
w3m -dump http://checkip.dyndns.org:8245/ | awk '{ print $4 }' | sed '/^$/d; s/^[ ]*//g; s/[ ]*$//g'

Enige wat nodig is, is dat w3m op de NAS beschikbaar is. Maar met curl of wget moet 't ook gewoon kunnen. Enige kennis van Linux scripting is wel vereist.
Jolke schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 09:58:
Als je een client op je vakantieadres contact laat maken met een ftp-server die je thuis draait, dan kan je makkelijk via de log-files het actuele IP-adres uitlezen. Als je dan elke ochtend om 6 een verbinding opzet, dan heb elke dag een update.
Dat kan natuurlijk ook :). Maar dan moet je wel telkens naar de interface van je NAS voor de logs om te zien wie er binnenkomt. Anders kijk je gewoon in een share.

• mikaya
Hier zal ik mij even moeten in verdiepen. Ik heb wel ooit een fun-plug geplaatst op mijn NAS om Twonky mediaserver op te zetten. Maar tot daar reikt mijn kennis.

• Jolke
  • Nu online
Hero of Time schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:37:

[...]

Dat kan natuurlijk ook :). Maar dan moet je wel telkens naar de interface van je NAS voor de logs om te zien wie er binnenkomt. Anders kijk je gewoon in een share.
Mee eens, maar ik weet ook niet voor TS hoe vaak hij het nodig heeft. Wekelijks zou dit best te doen zijn, dagelijks zou het idd 'meer' werk zijn. :)

• mikaya
Ik zou het dagelijks doen, want dan wis ik de false-positive beelden.

• mikaya
De oplossing met de NAS lijkt mij het ideale uitgangspunt, aangezien die er toch moet komen.
Welke NAS heeft die mogelijkheden?
In feite is één met 1 schijf voldoende, die moet FTP verbindingen kunnen opzetten op bepaalde tijden en/of scripts te kunnen toevoegen.
Liefst alles te bedienen via een web interface en op afstand.

[ Voor 10% gewijzigd door mikaya op 31-05-2014 09:01 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Synology is nogal populair. Maar kijk en stel je vraag in Opslagtechnologie :). Ga je wel eerst even inlezen, dan krijg je betere reacties.

• mikaya
Ok, zal ik doen.
Bedankt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

mikaya schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 18:50:

Die is verbonden met een draadloze router TP-link (type???) met IP-adres 192.168.1.1.
In de router is een dns-client die het juiste IP-adres zou moeten doorgeven aan Dyndns.
Als op die router openwrt kunt installeren (type???) kun je daar een betere dyndns client op installeren.

http://wiki.openwrt.org/doc/howto/ddns.client

en als source dan URL ipv network.

(ik heb niet de thread doorgelezen of andere issues daarmee ook opgelost zijn..)

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 31-05-2014 15:07 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Jolke
  • Nu online
Hero of Time schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 11:12:

[...]

Ga je wel eerst even inlezen, dan krijg je betere reacties.
Subtiel voor, dan krijg je tenminste antwoord :)

• mikaya
Ik wordt hoe langer hoe wijzer....
Nu weet ik wat doen bij mijn volgende vakantie _/-\o_
Toch allemaal bedankt. :)

[ Voor 31% gewijzigd door mikaya op 31-05-2014 21:35 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolke schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 20:21:
[...]

Subtiel voor, dan krijg je tenminste antwoord :)
Misschien, maar we verwachten van mensen wel enige inzet bij het maken van een topic. Inlezen in de materie is daarbij de minimale vereiste. Voor een NAS is het dan 'wat wil je' en 'wat heb je gevonden wat mogelijk hieraan voldoet'.

@Mikaya, ik raad je wel aan om 2 schijven in de NAS te steken en de configuratie op RAID1. Dan ben je tenminste niet gelijk alles kwijt als er een schijf kapot gaat. ;)

• mikaya
Volkomen akkoord, Hoe gerichter de vraag hoe beter en interessanter het antwoord kan zijn.
Ik ben al blij dat er altijd mensen zijn die goede raad kunnen geven.
De piste van twee schijven is inderdaad een goede optie, dan kan ik die NAS ook nog gebruiken voor andere doeleinden.

[ Voor 50% gewijzigd door mikaya op 01-06-2014 08:37 ]

Pagina: 1