Upgraden 3 jaar oud systeem naar Mini ITX

Pagina: 1
Acties:

• Dreeass
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-12-2023
Omdat mijn grafische kaart het niet meer deed, dacht ik dat ik dan maar beter in plaats van alleen een nieuwe grafische kaart te kopen, ook de rest eens up te graden samen met een nieuwe Mini ITX case. Een Mini ITX case omdat ik deze het liefst onder of naast mijn bureau plaats en voor LAN's in de toekomst misschien.

Bij het uitkiezen van de onderdelen moest het systeem voldoen aan de volgende eisen:
  1. Een 1155 socket hebben voor de Intel i7-2600.
  2. Een Mini PCI-E gleuf hebben voor een (eventueel meegeleverde) WiFi (met eventueel Bluetooth) kaart.
  3. Zo stil en koel mogelijk blijven.
  4. Mini ITX moederbord met comptabiliteit voor de 2x USB3.0 poorten, power knop en eventuele harde schijf LED op de voorkant van de Node 304 behuizing.
  5. SSD van 250 of 500GB voor besturingssysteem en games.
Momenteel heb ik twee systemen met een GTX 770 en een GTX 760 uitgekozen aangezien het prijsverschil tussen beide kaarten klein is voor het prestatieverschil. De lijst met onderdelen die ik zal gebruiken uit mijn oude systeem zijn hieronder vermeld.

DoeleindeNaam component
ProcessorIntel i7 2600 @ 3,4GHz/3,8GHz
VoedingOCZ CoreXStream 500W 80 Plus Certified
Harde Schijven2x 1TB 7200rpm Schijven (3 jaar oud in goede staat)
Geheugen2x 4GB DDR3 RAM Sticks @ 1333MHz

GTX 770 systeem met nieuwe 650W voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z77E-ITX€ 95,-€ 95,-
1Gigabyte GV-N770OC-2GD€ 276,65€ 276,65
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,99€ 63,99
1Thermalright Macho120€ 30,50€ 30,50
1Cooler Master VS V650S€ 75,95€ 75,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,14

GTX 760 systeem met oude voeding:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z77E-ITX€ 95,-€ 95,-
1Gigabyte GV-N760OC-2GD (rev. 2.0)€ 212,95€ 212,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,99€ 63,99
1Thermalright Macho120€ 30,50€ 30,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 92,05€ 92,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 494,49

Mijn vragen rondom de systemen zijn:
  1. Is er wel genoeg vermogen van de voeding voor het GTX 760 systeem? PCPartPicker.com schat een verbruik van 345W en de voeding is 500W 80 Plus Certified. Mits het vermogen niet genoeg zal zijn, welke voeding zou ik dan het beste gebruiken? (Via een video kwam ik te weten dat een modulaire voeding krap zit bij de videokaart door de grotere connectoren)
  2. Zullen de videokaarten niet te lang zijn voor de systemen? De website van Fractal Design vermeld dat er maximaal een grafische kaart van 170mm kan worden gebruikt als de voeding langer is dan 160mm. Die van het GTX 760 is 150x140x86mm (B x L x H). Ook wordt er vermeld dat 2 van de 3 harde schijf plaatsen zullen moeten verwijderd worden en ik dus enkel de SSD en 1 HDD zal kunnen gebruiken. Dit is geen probleem zo te zien: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/voHUkHv.jpg De voeding voor het GTX 770 systeem zou moeten passen en de kaart is 292mm ipv de 295mm bij de GTX 760.
  3. Zijn er alternatieven als ik de systemen nog stiller wil maken?
  4. Wat moet je doen zodat de aan- en uitknop samen met de HDD LED vooraan werken?
  5. Door de nieuwe SSD schrijftechnologie dat werd ontdekt, zal de lagere schrijfsnelheid toch verbeteren?

[ Voor 64% gewijzigd door Dreeass op 31-05-2014 15:17 . Reden: Vraag toegevoegd ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25

br00ky

Moderator Harde Waren
Aardige beginpost, al mis ik nog wel wat vragen uit het DAA beleid. De twee belangrijkste, wat wil je er mee gaan doen en wat mag het kosten?

Alvast twee aanwijzingen:
Je GPU past bij lange na niet. Die is immers bijna 30 cm lang...
Als SSD kan je beter de goedkopere pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB. Bovendien heeft deze caps die bij stroomuitval corruptie voorkomen. Hij is iets trager in schrijven maar dat merk je alleen in benchmarks.
Hoe oud is de voeding? Die is misschien ook een keer aan vervanging toe?

Verwijderd

Van de website van Fractal: Graphics cards, up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)

• Dreeass
br00ky schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 21:46:
Aardige beginpost, al mis ik nog wel wat vragen uit het DAA beleid. De twee belangrijkste, wat wil je er mee gaan doen en wat mag het kosten?

Alvast twee aanwijzingen:
Je GPU past bij lange na niet. Die is immers bijna 30 cm lang...
Als SSD kan je beter de goedkopere pricewatch: Crucial M500 2,5" 240GB. Bovendien heeft deze caps die bij stroomuitval corruptie voorkomen. Hij is iets trager in schrijven maar dat merk je alleen in benchmarks.
Hoe oud is de voeding? Die is misschien ook een keer aan vervanging toe?
Inderdaad, ik had beter die vragen in het topic vermeld. Het zal eigenlijk mijn Windows PC naast mijn Mac zijn en zal voornamelijk gebruikt worden om op te gamen, ontwikkelen en om mee te nemen naar eventuele LAN parties. De kosten die momenteel zijn vermeld zijn zo ongeveer de kosten die ik zo wil houden.

Ik had net de EVO SSD genomen vanwege de schrijfsnelheid, maar bij nader inzien is de iets goedkopere prijs en de stroomuitvalbescherming zeker de schrijfsnelheid waard. Ik zou misschien ook nog de 480GB versie kunnen nemen.

De voeding is momenteel 2 jaar oud, zou het kwaad kunnen om het systeem te testen met deze voeding en als het niet werkt om dan een nieuwe voeding te kopen?

De lengte van de videokaart zou misschien wel een probleem kunnen vormen, maar volgens mij zal het wel net passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreeass op 29-05-2014 22:27 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dreeass schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:25:
[...]

Inderdaad, ik had beter die vragen in het topic vermeld. Het zal eigenlijk mijn Windows PC naast mijn Mac zijn en zal voornamelijk gebruikt worden om op te gamen, ontwikkelen en om mee te nemen naar eventuele LAN parties. De kosten die momenteel zijn vermeld zijn zo ongeveer de kosten die ik zo wil houden.

Ik had net de EVO SSD genomen vanwege de schrijfsnelheid, maar bij nader inzien is de iets goedkopere prijs en de stroomuitvalbescherming zeker de schrijfsnelheid waard. Ik zou misschien ook nog de 480GB versie kunnen nemen.

De voeding is momenteel 2 jaar oud, zou het kwaad kunnen om het systeem te testen met deze voeding en als het niet werkt om dan een nieuwe voeding te kopen?

De lengte van de videokaart zou misschien wel een probleem kunnen vormen, maar volgens mij zal het wel net passen.
Ik had de max hoogte van de CPU-koeler aangezien voor GPU lengte, dus dat lijkt geen probleem te zijn 8)7.

De exacte kwaliteit van die voeding ken ik niet, maar er zitten Teapo condensatoren in (bron), en die zijn over het algemeen wel prima.

• Dreeass
br00ky schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 23:15:
[...]

Ik had de max hoogte van de CPU-koeler aangezien voor GPU lengte, dus dat lijkt geen probleem te zijn 8)7.

De exacte kwaliteit van die voeding ken ik niet, maar er zitten Teapo condensatoren in (bron), en die zijn over het algemeen wel prima.
Heb ondertussen even wat testresultaten opgezocht en kwam op de website van hardware.info terecht. De resultaten zien er vrij goed uit voor een 80 plus. Een nieuwe is 84% efficient, dit zal wat afnemen in 2 jaar maar zou nog steeds genoeg moeten zijn aangezien zelfs bij 74% efficiëntie 370W beschikbaar is.

Zou ik misschien toch voor de GTX 770 gaan aangezien die maar €50 duurder is? Maar dan zou ik wel zeker een nieuwe voeding moeten kopen.

Update: Ik heb het topic aangepast en een lijst met de 2 systemen toegevoegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreeass op 30-05-2014 11:30 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hier vind je een vergelijking tussen de 760 en 770. Je moet voor jezelf bepalen of je die extra 50 euro wil neerleggen. Voor nog weer extra heb je immers een nóg betere kaart ;). De GTX770 gebruikt ook niet zo heel veel vermogen(bron), dus die zal je oude waarschijnlijk ook nog wel trekken, maar heel ruim is het is. Ik zou dan een nieuwe aanschaffen, bijv. de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W. Al met al wordt dat dan ~100 euro meer.

Die Corsair voeding die je nu hebt zou ik in geen geval doen. Die is duur en matig van kwaliteit. De Seasonic is veel beter!

• Dreeass
br00ky schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:39:
Hier vind je een vergelijking tussen de 760 en 770. Je moet voor jezelf bepalen of je die extra 50 euro wil neerleggen. Voor nog weer extra heb je immers een nóg betere kaart ;). De GTX770 gebruikt ook niet zo heel veel vermogen(bron), dus die zal je oude waarschijnlijk ook nog wel trekken, maar heel ruim is het is. Ik zou dan een nieuwe aanschaffen, bijv. de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W. Al met al wordt dat dan ~100 euro meer.

Die Corsair voeding die je nu hebt zou ik in geen geval doen. Die is duur en matig van kwaliteit. De Seasonic is veel beter!
Ik kan nog altijd zien of de voeding die ik nu heb werkt of niet. Maar volgens mij is het de €50 toch wel waard. Waarom vind jij de corsair voeding niet goed? De reviews zijn positief, het is deels modulair (wat wel handig is voor een case zonder kabel management) en is 80 Plus Gold in vergelijking met de 80 Plus Bronze van Seasonic.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Dreeass schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:42:
[...]

Ik kan nog altijd zien of de voeding die ik nu heb werkt of niet. Maar volgens mij is het de €50 toch wel waard. Waarom vind jij de corsair voeding niet goed? De reviews zijn positief, het is deels modulair (wat wel handig is voor een case zonder kabel management) en is 80 Plus Gold in vergelijking met de 80 Plus Bronze van Seasonic.
Plus gold zegt in weinig, omdat het niks zegt over de kwaliteit van de interne onderdelen. De pricewatch: Corsair CS650M bevat (net als de CX...M lijn) CapXon condensatoren (bron), een no-go onderdeel in voedingen. Voor die prijs heb je veel betere. Als je per se gold+modulair wil is een pricewatch: Cooler Master VS V650S een erg mooie voeding, of anders pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt.

• Dreeass
br00ky schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 16:48:
[...]

Plus gold zegt in weinig, omdat het niks zegt over de kwaliteit van de interne onderdelen. De pricewatch: Corsair CS650M bevat (net als de CX...M lijn) CapXon condensatoren (bron), een no-go onderdeel in voedingen. Voor die prijs heb je veel betere. Als je per se gold+modulair wil is een pricewatch: Cooler Master VS V650S een erg mooie voeding, of anders pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt.
Die Cooler Master die je aanbeveelt stond eigenlijk ook op mijn lijst en aangezien de garantie daar toch 5 jaar is, zal ik deze gebruiken als het nodig is. Ik heb het nu ook toegevoegd aan het topic.
Pagina: 1