Ben al een aantal dagen aan het proberen om IPv6 werkend te krijgen in mijn netwerk. Momenteel krijg ik van mijn ISP een /56 waarvan er standaard 1 /64 gebruikt word voor alle apparaten die aan de Modem/Router combinatie hangen.
Nu is het zo dat ik zelf nog een eigen router heb met OpenWRT, dit omdat ik intern gebruik maak van DNS en DHCP en ik dit niet kan instellen in de router van de ISP (Telenet). Als ik in OpenWRT gebruik maak van router advertisements krijgt mijn WAN poort netjes een IP. Doe ik hetzelfde voor de LAN poort krijgt ook deze een IP van het volgende /64 blok.
Tot hier gaat alles goed, ik kan van op de router pingen naar andere IPv6 sites en van uit het LAN netwerk kan ik pingen naar de router. Maar vanuit het LAN raak ik niet aan IPv6 sites en met een traceroute loopt het spoor dood bij de router.
De IP's worden vanuit de router verder uitgedeeld naar het netwerk met RADVD.
Wat heb ik al gedaan/geprobeerd?
Doordat ik al een aantal keer de router heb laten vastlopen ben ik ook al meermaals opnieuw begonnen. Hierbij heb ik ook meerdere tutorials gevolgd zoals die van OpenWRT zelf en ik draai ' OpenWrt Attitude Adjustment 12.09'.
Hopelijk heeft er nog iemand een idee van wat ik kan proberen en indien jullie mijn huidige configuratie willen zien zal ik deze ook geven, maar het lijkt mij onnodig om de hele TS te vervuilen met alle mogelijke config files.
TL;DR:
Pingen werkt van LAN -> Router
Pingen werkt van Router -> Internet
Pingen werkt NIET van LAN -> Internet
Nu is het zo dat ik zelf nog een eigen router heb met OpenWRT, dit omdat ik intern gebruik maak van DNS en DHCP en ik dit niet kan instellen in de router van de ISP (Telenet). Als ik in OpenWRT gebruik maak van router advertisements krijgt mijn WAN poort netjes een IP. Doe ik hetzelfde voor de LAN poort krijgt ook deze een IP van het volgende /64 blok.
Tot hier gaat alles goed, ik kan van op de router pingen naar andere IPv6 sites en van uit het LAN netwerk kan ik pingen naar de router. Maar vanuit het LAN raak ik niet aan IPv6 sites en met een traceroute loopt het spoor dood bij de router.
De IP's worden vanuit de router verder uitgedeeld naar het netwerk met RADVD.
Wat heb ik al gedaan/geprobeerd?
- In '/etc/sysctl.conf' heb ik IPv6 forwarding aangezet.
- Het IP handmatig ingevuld in plaats van gebruik te maken van router advertisements (dit omdat er op sommige fora vermeld werd dat RA's niet altijd werken met forwarding).
- Firewall al helemaal uitgeschakeld.
- Verschillende gateways geprobeerd (er werd een link-local geadverteerd welke ik niet kon pingen, dit heb ik gewijzigd naar het publieke adres van de gateway).
- Ik heb in '/etc/config/network' ook wat zitten testen met alle verschillende opties aan en uit te zetten die te maken hebben met router advertisements.
Doordat ik al een aantal keer de router heb laten vastlopen ben ik ook al meermaals opnieuw begonnen. Hierbij heb ik ook meerdere tutorials gevolgd zoals die van OpenWRT zelf en ik draai ' OpenWrt Attitude Adjustment 12.09'.
Hopelijk heeft er nog iemand een idee van wat ik kan proberen en indien jullie mijn huidige configuratie willen zien zal ik deze ook geven, maar het lijkt mij onnodig om de hele TS te vervuilen met alle mogelijke config files.
TL;DR:
Pingen werkt van LAN -> Router
Pingen werkt van Router -> Internet
Pingen werkt NIET van LAN -> Internet
Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.