Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Moederbord en CPU alleen compatible na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Ik heb net een PC geassembleerd met een i5 4460 Processor + een Asus B85M-G moederbord.

Het lampje op het moederbord brandt. Alle fans draaien als ik de PC aanzet. Ik heb echter geen beeld. Ik kan ook geen piepjes horen van het moederbord omdat mijn chassis geen speaker heeft. Ik heb de standaard troubleshooting uitgevoerd: 2 voedingen, 2 merken geheugen, 1 en 2 geheugenbanken gevuld, met en zonder externe videokaart, clear cmos, minimale aansluitingen enz.

In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik op de CPU compatibility pagina van Asus:

http://support.asus.com/C...OS%20using%20this%20tool.

Bij notes staat aangegeven dat de BIOS geupdate moet worden alvorens de CPU te gebruiken. Volgens de documentatie van Asus http://www.asus.com/micro...otherboards_SOP_final.pdf moet ik met mijn moederbord eerst de nieuwste BIOS flashen met een current-gen CPU. Vervolgens kan ik de next-gen (blijkbaar is de i5 4460 next-gen) CPU plaatsen en kan het moederbord booten:
To update your BIOS with the ‘BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors’ tool you must boot your system with a current 4th generation Intel Core processor installed. When the update is complete, you can replace the current processor with a new 4th generation Intel Core processor.
Ik kan haast niet geloven dat dit echt zo werkt. Het moederbord lijkt out-of-the box niet compatible met de i5 die ik heb (er zijn wel andere i5's waar deze opmering niet bij staat). De BIOS flashen is nodig om het moederbord compatible te maken maar op dit type moederbord kan je de BIOS alleen flashen met de BIOS flash utility. En daarvoor moet je toch echter langs de post screen komen. Iets wat niet lukt met de i5 die ik heb. Een beetje een paradox dus tenzij ik toevallig een intel processor heb die wel compatible is met dit moederbord. En die heb ik niet even liggen.

Dit is de eerste keer dat ik zoiets tegen kom en ik heb heel wat PC's in elkaar gezet. Is iemand hier ook tegenaan gelopen?

• ozlu1907
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-11 21:12
Ik heb een vergelijkbaar probleem. I5 4670 had ik eerst, deze verkocht en een i7 4790 erop gezet. Ik krijg geen beeld wat ik ook doe. Groen lampje van de mobo brandt, ventilatoren draaien, onboard videokaart geprobeerd niks wil lukken. De i5 is ook al weg dus heb hier geen andere processor liggen waarmee ik het kan proberen.

+ ik heb de asus B85M-E

[ Voor 3% gewijzigd door ozlu1907 op 29-05-2014 18:53 . Reden: moederbord toegevoegd ]

Verwijderd

Dit moet je ook altijd controleren als je de onderdelen koopt. Ik stuur altijd een mail bij de bestelling of de webshop de bios versie kan controleren van het moederbord en, indien nodig, voor me kan flashen zodat het thuis wel compatible is.

Dus nu moet je of een compatible processor lenen of terug naar de winkel om het daar te laten flashen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:38

TommieW

Numa numa.

Je zou kunnen kijken of je met "ASUS CrashFree BIOS 3" de BIOS naar een nieuwere versie kan updaten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• ozlu1907
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-11 21:12
Goldme, sorry dat ik mezelf ook invoeg bij je topic, maar we hebben een soortgelijk probleem.

Xenergy, Als ik op de site van asus naar compitabiliteit kijk dan zie ik bij i5 4670 erachter 0211 en verder geen aantekeningen. Bij de i7 4790 zie ik bij opmerkingen hetzelfde tekst zoals ts heeft gequote. "since bios 0805" staat er dan+ die tekst zoals boven gequote.Dus als ik het goed begrijp moet de bios versie geflasht worden en dan draait ie weer als een trein.

Ik hoop dat dit kan met een usb stick?

[ Voor 3% gewijzigd door ozlu1907 op 29-05-2014 19:06 ]

• Goldme
Ik heb al een USB stick geprobeerd om te kijken of hij uberhaupt probeert te lezen. Het lampje op de USB stick gaat niet branden dus ik neem aan dat hij ook niet kan lezen van USB.

Ik vermoed dus dat de crashfree BIOS oplossing niet gaat werken. Op youtube hebben ze tenminste beeld om deze util te gebruiken. Ik heb helemaal geen beeld.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:12
Hmmm, hier in het verleden ook last van gehad met ASUS. Ik ben een keer naar een winkel gegaan en daar hebben ze toen voor € 15,00 me BIOS ge-upgrade (onderdelen waren van een webwinkel en had geen zin het moederbord terug te sturen). Ik heb ook een keer een wel compatible processor van Marktplaats gehaald en deze na de update weer verkocht, voor dezelfde prijs.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Goldme
Ik begin het probleem te herkennen. Je vindt er genoeg als je op "update bios cpu not supported" zoekt. Vrijwel overal staat dat je een oudere CPU moet gebruiken om te flashen. Dacht je met dezelfde socket wel compatible zou zijn.

Ga morgen wel bij de winkel langs om hem te laten flashen.
Pagina: 1