Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleboele
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2023
Een goedendag.

Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een nieuwe PC en nu opeens ziet mijn moederbord niet mijn processor. Zelf heb ik een asrock 970 extreme4. Stroom werkt. front panel krijgt licht en via de aanknop gaat hij aan. alle fans draaien.

Maar nu opeens ziet hij mijn AMD anthlon II x2 260 niet terwijl hij volgens de specs deze wel hoort te ondersteunen.

volgens dr. debug die de code 00 weergeeft ligt het aan mijn processor..

Iemand tips ? heb van alles geprobeerd.

Alles losgekoppeld.

Moederbord alleen draaien met CPU en geheugen. zonder geheugen.

processor nagekeken, geen schade, niks gebogen. geen brand/oververhitting...

Wie mij helpt alvast reuze bedankt. wordt echt gek hier ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 10:39
Heb je een nieuw mobo of een nieuwe CPU? Het kan goed zijn dat je de BIOS van het mobo nog moet flashen naar de laatste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

00 betekend ook vaak een dood bord, ik heb er bij de Asrock 870 bordjes ook veel last van gehad. Ik heb er zelfs nog een van liggen met datzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleboele
heb de mobo en cpu van een vriend gekregen. toen hij hem eruit haalde deed hij het nog perfect. verder netjes vervoerd etc. maar als betekend ook dood bord dan zal er misschien iets fout zijn gegaan tijdens het vervoeren.. lekker dan. dan maar een nieuw bord halen denk ik..

je kunt zeker een dood bord ook helemaal niet meer maken of wel ?

p.s. als die dood is waarom start alles dan wel op via het moederbord zoals licht. fans en stroom na mijn harde schijf en cd lezer ?

Is het mogelijk dat ik een extra stroomkabel ergens moet aansluiten op het moederbord?

[ Voor 24% gewijzigd door boeleboele op 29-05-2014 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

p.s. als die dood is waarom start alles dan wel op via het moederbord zoals licht. fans en stroom na mijn harde schijf en cd lezer ?
Omdat fans en verlichting en een hardeschijf motortje niks hoeven te berekenen ;) .
Dat er spanning op komt wil niet zeggen dat iets ook goed werkt. Een ventilator of velichting is maar een 'dom iets' , er komt stroom op en het werkt. Een processor is veel complexer en veel gevoeliger voor een verkeerde spanning.
Een ventilator start al bij 5V ofzo, een processor doet niks als er 10V (ipv 12V) over je 12V lijn gaat van de voeding.

Je zou dus nog een andere voeding kunnen proberen (uitsluiten dat het daar niet aan ligt).
Als je ander geheugen gebruikt dan dat je vriend deed, doe dan ook even een CMOS reset (jumpertje omzetten naar clear-cmos, sommige borden hebben er ook een knopje of iets dergelijks voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleboele
Nemesizz schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 12:47:
[...]

Omdat fans en verlichting en een hardeschijf motortje niks hoeven te berekenen ;) .
Dat er spanning op komt wil niet zeggen dat iets ook goed werkt. Een ventilator of velichting is maar een 'dom iets' , er komt stroom op en het werkt. Een processor is veel complexer en veel gevoeliger voor een verkeerde spanning.
Een ventilator start al bij 5V ofzo, een processor doet niks als er 10V (ipv 12V) over je 12V lijn gaat van de voeding.

Je zou dus nog een andere voeding kunnen proberen (uitsluiten dat het daar niet aan ligt).
Als je ander geheugen gebruikt dan dat je vriend deed, doe dan ook even een CMOS reset (jumpertje omzetten naar clear-cmos, sommige borden hebben er ook een knopje of iets dergelijks voor).
CMOS heb ik al ge-reset. Ik ga mijn voeding wel veranderen, maar mijn huidige voeding heeft genoeg watt en volt, dus ja, ik kijk wel even verder. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel911
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 19:29
@boeleboele: heb je het inmiddels werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleboele
Roel911 schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 13:52:
@boeleboele: heb je het inmiddels werkend gekregen?
Ik heb het helaas niet werkend gekregen.. heb maar de oude pc opnieuw opgebouwd en geen probleem daarmee.. nieuwe processor had ik al besteld extra.. dus als echt aan me moederbord ligt. de 12v voeding zelf is 8 pin stekker maar kon gewoon 4 pins in volgens de specificaties...

Dus moet binnenkort maar andere voeding proberen en meteen maar een nieuw moederbord erbij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Heb je wel anti-statisch gewerkt? Anders zou het nog kunnen zijn dat de boel gesloopt is door statische elektriciteit.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeleboele
TommieW schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:36:
Heb je wel anti-statisch gewerkt? Anders zou het nog kunnen zijn dat de boel gesloopt is door statische elektriciteit.
Ja. leg altijd op harde hout ondergrond. netjes. altijd even me handen een andere ondergrond dat niet statisch aanraken, maar zit nu te kijken voor mogelijk een 4pin naar 8pin 12v stekkertje. misschien dat ie echt 8 pin alleen pakt inplaats van 4.. kosten maar 4 euro dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou als het goed is ook gewoon 4 pin kunnen werken, maar zou het zeker proberen :)
Pagina: 1