Verwarring over strip size voor raid 10 voor grote files

Pagina: 1
Acties:

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Zojuist heb ik een server met 12x4tb drives gekocht en 2x ssd intern, die in respectieverlijk raid 10 en raid 1 moeten gaan draaien. Nu moet ik de raid configureren. Echter weet ik niet goed wat ik bij strip size moet kiezen. Ik heb gezocht, maar het ene artikel zegt weer iets anders dan het andere en soms denk ik dat de mensen die het artikel schrijven strip en stripe door elkaar halen.

Op de ssd's komt het besturings systeem te staan en op de 4tb drives komen grote bestanden te staan van minimaal 10mb tot max 1gb. Daarnaast is het voornamelijk lezen wat er gebeurt op de 4tb drives.

Daarnaast lees ik ook veel over "alignen" met je filesystem. Wat bedoelen ze daar precies mee? Gebeurt dat niet automatisch?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

RSD schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:30:
Zojuist heb ik een server met 12x4tb drives gekocht en 2x ssd intern, die in respectieverlijk raid 10 en raid 1 moeten gaan draaien. Nu moet ik de raid configureren. Echter weet ik niet goed wat ik bij strip size moet kiezen. Ik heb gezocht, maar het ene artikel zegt weer iets anders dan het andere en soms denk ik dat de mensen die het artikel schrijven strip en stripe door elkaar halen.

Op de ssd's komt het besturings systeem te staan en op de 4tb drives komen grote bestanden te staan van minimaal 10mb tot max 1gb. Daarnaast is het voornamelijk lezen wat er gebeurt op de 4tb drives.
Gezien je grote bestanden komen op de server, dan is een grotere stripesize wenselijk.

Zo heeft grote stripesize namelijk een goed effect op de sequentiële doorvoersnelheden, maar is matiger met low queued random I/O.
Kleine stripesize is beter in I/O's maar presteert iets matiger op sequentiële doorvoer.

Maar dan zit je erg op de extremen.
Het lijkt me dat je een storage bak hebt die data moet aanleveren, dan zit je met de (over het algemeen) default stripesize van 128k goed naar mijn mening.
Daarnaast lees ik ook veel over "alignen" met je filesystem. Wat bedoelen ze daar precies mee? Gebeurt dat niet automatisch?
Alignment van het filesysteem is belangrijk jah, vooral voor een SSD. Het betekend dat het begin van een 4k sector zoals het filesysteem het ziet, gelijk wordt gezet met de grote van een 4k opslag blokje op de SSD.
Als deze niet recht over elkaar staan, kan het zijn dat opslag blokjes dubbel worden gebruikt voor één 4k sector en dus performance en levensduur een negatieve impact krijgt.

Zolang jij je paritities aanmaakt middels Windows Vista / Server 2008 of nieuwer. Gparted of elk ander up to date linux/unix partitioner.
Dan kun je ervan uitgaan dat partities 4k aligned zijn.