Knipperende corsor na installatie Crucial SSD

Pagina: 1
Acties:

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
De laptop die ik hier heb, is een Sony Vaio type vgn-fw11m met originele harddisk (SATA, 320 GB) en origineel geheugen.
Er stond Windows Vista op en dat wil de eigenaar zo houden i.v.m. de licentiecode.
Liep als een tierelier, maar traag geworden.
Een Crucial M500 van 240 GB gekocht om er in te zetten.

Wat heb ik (via een USB-SATA adapter) gedaan:
- in de BIOS gekeken, daar is niets in te stellen over de hardware; het "Advanced menu" is leeg op een uitgegrijsde Hypervirtualisation-optie na
- BIOS geupgrade naar de laatste Sony-versie: geen verschil
- met GParted de Crucial een partitietabel geven type "msdos"
- de Crucial wordt direct gedetecteerd/gemeld in de BIOS als 240 GB HD. Meer niet.
- de originele recoverypartitie met GParted op de Crucial gezet op exact dezelfde plaats als waar die op de harddisk staat en identieke eigenschappen
- Crucial in de laptop gebouwd
- via F10 de Recovery gestart vanaf de Recovery partitie. Dat verliep uitstekend en snel en rondde goed af tot aan de eerste reboot
- na de eerste reboot het Vaio-logo en daarna een zwart scherm met een wit knipperende cursor. Geen foutmeldingen, verder niets.
Mijn conclusie is voorlopig dat de Windows-bootsector niet wordt gevonden.

De originele harddisk heb ik en die kan ik er in zetten: de laptop loopt daar verder prima op, maar traag.
Het is ook geen enkel probleem om helemaal opnieuw te beginnen met een lege SSD.
- Ik vermoed dat het iets te maken kan hebben met de ontbrekende ACHI-optie, maar ook in gewone SATA-modus zou de Crucial toch gewoon moeten kunnen booten?
- bij gebrek aan ACHI-opties in de BIOS en het recoveren vanaf de recorypartitie, is er verder weinig mogelijk m.b.t. tussentijds laden van andere (ACHI)drivers.
- wel wil ik graag Vista vers installeren vanaf die Recovery partitie, ook als dat een trager lopende maar wel goed functionerende SSD oplevert.
Mijn mogelijkheden om zaken te onderzoeken / uit te proberen zijn dus beperkt.

Hoe zou ik de verse Vista install vanaf de Recovery-partitie "boot-able" kunnen krijgen? :9

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je moet de recovery partitie ook niet clonen, je moet de hele HDD clonen. De recovery partitie is juist de partitie die je weg kan laten, heeft toch geen nut met de andere hardware (=ssd).
Dan zou het moeten werken.

• Renault
Dat zie ik als een (heel) goede workaround, maar het liefst zou ik de schone installatie vanaf de Recovery-partitie doorzetten (liefst met ACHI, anders maar zonder, maar met een werkende SSD).

Wat zie ik over het hoofd dat hij nu niet doorstart?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

En wat is mis met "schone installatie" maken op HDD en dan alles in totaal omschieten? 8)7 Volledige sector clone van de disk..
Maar zo'n recovery partitie is overigens alles behalve een pure schone installatie... Tis gewoon een image, waar alles al voor bepaald in is en die wordt op de disk geschoten...

Wat ik denk dat dus gaande is...
Het image dat op de schijf is gezet door de recovery, heeft een boot manager die in de war is (maar bootmgr missing waarschuwing komt niet), gezien partities anders zijn enzovoorts, andere locatie van start sector, etc...

Je kan dus eens proberen om via een recovery disk/usb eens een bootmgr fix moeten uitvoeren.
Windows-foutbericht 'Bootmgr ontbreekt. Druk op Ctrl+Alt+Del om opnieuw op te starten'

Hoe dan ook zou ik eigenlijk een upgrade naar minimaal Win7 aanraden...

[ Voor 112% gewijzigd door Swordlord op 29-05-2014 14:02 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik heb het idee dat je niet doorhebt wat een schone instalatie is.
De recovery partitie is geen schone instalatie, maar een herstel naar hoe deze merk laptop is afgeleverd. Je krijgt dan een stokoude Vista, met daarin aanbiedingen van Sony voor een gratis proefperiode voor een antivirus van het jaar 2006 ofzo en meer van die meuk. Uiteraard dient het herstel naar fabrieksinstellingen op dezelfde HDD plaats te vinden.

Als je een verse install wil, moet je aan een installatie cd voor vista zien te komen. Vooraf moet je even je key opzoeken in de bestaande installatie: de key heb je nodig.
Na de verse install zet je schrap voor de updates, dat zullen er vele honderden zijn en kan wel even duren.

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 29-05-2014 13:53 ]

• Renault
@ Reepje: tja, daar heb je ook weer gelijk in... Maar zo "schoon" bedoelde ik eigenlijk niet .... Ik bedoelde meer "zoals hij uit de winkel komt als startpunt" en ik weet dat daarna óók nog die 100+ Windows updates komen. Maar die dacht ik in beide vormen van "schoon" snel te tackelen via de combinatie "netwerkkabel + 90 Gigabit abonnement + SSD".... Dus dat is niet de bottleneck.

@ Swordlord: goede tip.
Wat ik ga doen:
1. tip van Swordlord en als dat niet werkt
2. tip van Reepje: huidige Windows partitie backuppen, op de harddisk een recovery uitvoeren en zodra die stabiel boot de hele harddisk als image overzetten naar de SSD. Daarna doe ik dan de updates met "netwerkkabel + 90 Gb + SSD".
Dat ga ik morgen uitvoeren (vandaag communie van mijn dochter).
Ik laat weten hoe het verder loopt.

• Renault
Zo, update.
- geen enkele vorm van startherstel werkte
- ook een complete disk cloon werkte niet.
Hmmmm, kan deze laptop wel werken met een SSD? Online zijn méér topics hierover die wijzen naar hiervoor ongeschikte Sony-BIOSsen.
Daarna online verder gezocht.
Wat online blijkt, is dat Sony de laptops bewust uitlevert met een gehandicapte BIOS: het Advanced menu is op één entry na leeg. In plaatjes op Youtube is te zien dat er wel een uitgebreid Advanced Menu bestaat, m.b.t. o.a. diverse SATA-instellingen en ACHI.
Als je dat wil hebben, moet je de BIOS overschrijven met een gehackte versie (met alle risico's van dien).
En dat gaat te ver als het niet mijn eigen laptop is en de laptop ongeschonden/snel terug moet naar de eigenaar.
Dus heb ik de pogingen gestaakt: originele harddisk terug ingebouwd, Recovery uitgevoerd, alle updates laten installeren, alle overbodige meuk gedeinstalleerd en de eigenaar is weer blij.
Ik ga eens kijken of ik de SSD in mijn eigen Windows 7 desktop krijg (denk van wel, omdat daar de ACHI-instelling gewoon al zichtbaar is).

Thanks voor de hulp tot dusver!

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 31-05-2014 00:18 ]

Pagina: 1